Hei!
Har selv hatt/har schalatters i begge mine kne. Fikk dette når jeg gikk på ungdomsskolen, rundt 14-15 årsalderen. Etter hva jeg har hørt og forstått kommer dette av en slags overbelastning på knerne mens de og resten av kroppen er i en vokseprosess. Jeg var meget aktiv innen fotballen på denne tiden, og spilte hele vintern innefotball, med hardt underlag. For min del ble det tilslutt så smertefult at jeg måtte ha et helt år med null trening/belastning på knerne. I gymen på skolen måtte jeg trene styrke på overkropp hele det skoleåret. Etter dette året med "pause" så har jeg ikke opplevd smerte lenger, og "kulene" gikk fra å se ut som jeg hadde dobbel-kne, til to små kuler.. Det er fortsatt smertefult å sitte på kne, men har ellers ingen problemer.
Jeg tipper at hvordan dette utviklerer seg også er helt individuelt, så det er vanskelig å kunne gi noen tips på når dette blir bra igjen.
Som tips til deg om du skal fortsette å presse deg (om dette er ufarlig eller ikke vet jeg ikke, men vet selv at for min del så ble det så smertefult at jeg nesten var på gråten, og hadde problemer med å sove etter trening.) er at du kan f eks bruke sportstape under schlatters-kulen, som gir disse noe bedre støtte og vil begrense smertene under trening. Et annet tips er å ise ned kulene etter trening.