Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

White XC Pro - Kvakksalveri eller real deal?

White XC Pro - Kvakksalveri eller real deal? #990615 26/07/2010 21:16
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 32
A
Andrebo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 32
Var tilfeldigvis innom XXL i dag og så på en White XC Pro, og ble overrasket over hvor bra deler den var utstyrt med til den prisen.

Spørsmålet er: Hvem her, helst med litt erfaring, har testet XC Pro? Hva syns folk om den? Hvordan er rammen sammenlignet med f.eks. Gary Fisher eller Trek i samme prisklasse? Ønsker kun en diskusjon om XC Pro, med nødvendige sammenligninger til andre merker selvfølgelig.

Re: White XC Pro - Kvakksalveri eller real deal? [Re: Andrebo] #990631 26/07/2010 21:28
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Den er utstyrt som mange av konkurrentene sine, men med det lille ekstra at den har en Reba SL i framenden, til under 10K. Noe som er et godt kjøp. Ser for meg at den har like grei ramme fra Østen som alle konkurrentene i den prisklassen. Den er nok det beste kjøpet du gjør i butikk i Norge i dag. ...Men da tar jeg ikke hensyn til kunnskap og service på det tilhørende verkstedet.

Samtidig vil jeg anbefale deg å se på:

http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=1802


Re: White XC Pro - Kvakksalveri eller real deal? [Re: Andrebo] #990660 26/07/2010 22:00
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
Jeg mener real deal. Jeg har White XC Pro HT nå siden ca april. Er kanonfonøyd. Super sykkel til 10K. Den som gir mest for pengene. Superpresist gir, synes den er kvikk og stiv, greie mavic hjul, dekkene er lette og passer til en grusracer med lette slanger originalt og (maxxis sub 60g slanger!!). Rammen har for meg de riktige vinklene og geometrien (måtte snu stemet). Supre deler i wcs styre og setepinne, velo sete, god reba sl fordemper, meget gode slx bremser som er fine å modulere.

Ramma er ikke en designmessig og produksjonsmessig fryd for øyet slik som cannondale carbonramma fulldempersykkelen jeg har riktignok, men den er ganske lett da, og den gjør jobben veldig bra. Cdalen koster 6x mer, men er ikke 6x bedre enn XC Pro. Man betaler klart mye for premium merker.

Hadde en Specialiced Stumpjumper rett før til nesten dobbelte prisen MYE lavere utstyrt, har og en ny Scott (billig) nå og en Merida. Raskeste HTn jeg har hatt er XC Pro helt klart. Jeg synes den er kvikk og stiv. Sykkelen veier 10,6kg raceklar med pedaler og computer, og jeg er ca 72kg. Kan fint anbefale sykkelen til grusbruk og lett terreng slik den er satt opp med dekk.

Eneste ankepunktet mitt er at rammen ikke er fancy i designet: har ikke så mye "hydroformete rør og greier". Men den er lett og stiv og har riktig geometri. Real deal mener jeg.


Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: White XC Pro - Kvakksalveri eller real deal? [Re: silverwrx] #990665 26/07/2010 22:05
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
"Presist gir" må man nesten forvente av Shimanogir over Alivio-nivå. Den har forøvrig ikke Mavic-hjul, men hjul bestående av Mavic (317) felger og SLX nav, hvis jeg ikke husker feil.

Re: White XC Pro - Kvakksalveri eller real deal? [Re: Stein] #991171 27/07/2010 17:07
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 32
A
Andrebo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 32
Flere som har testet denne sykkelen?

Re: White XC Pro - Kvakksalveri eller real deal? [Re: Andrebo] #991376 27/07/2010 21:54
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
Er 10.000 test i siste bladet av terrengsykkel der White er med og kommer på 2dre. Det de har nevnt som spesielt positivt: Topp gaffel, kraftige bremser, fin krank og hjul. Minus Glatte dekk, for lette dekk og smalt 58cm styre.

Der har de testet mot bl.a Gary Fisher hoo ko e koo, som stakk av med den kuleste designede sykkelen (tyngst på 12kg, med ramme med som ser ut som er amatørsveisa).

Vekten de har målt er og ganske høy (og de oppgir heller ikke størrelse de er målt i). Jeg hadde med egen "supervekt" og de forskjellige størrelsene hadde klar vektforskjell.

Giret er iallefall mer presist og kjapt enn Sram XO 9speed jeg har. Kan og gire ned med pekefinger. Står SLX skiftere i testen ser jeg, jeg har Deore XT skiftere på min XC Pro.Hmmmm.

Diamant Apex T4 kommer ut som testvinner, lettere med sine 10kg, men ikke bedre utstyrt. Men de har vektlagt litt mer terrengegenskaper der diamanten vinner på bl.a. litt bredere styre, sticky kenda dekk. Ankepunkter på Apex T4 er mindre kassett og svake bremser.

Får ganske så mye (og lett) sykkel for 10K nå!


Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: White XC Pro - Kvakksalveri eller real deal? [Re: silverwrx] #991383 27/07/2010 22:07
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 275
R
råger Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
R
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 275
løp å kjøp, god sykkel!

Re: White XC Pro - Kvakksalveri eller real deal? [Re: silverwrx] #991593 28/07/2010 09:53
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 32
A
Andrebo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 32
Sitat: silverwrx
...Står SLX skiftere i testen ser jeg, jeg har Deore XT skiftere på min XC Pro.Hmmmm


Stemmer at det er XT skiftere, husker det fra jeg var og så på den. De var helt fantastiske sammenlignet med de vanlige Deore skifterne alle ser ut til å bruke. De føles billige og skjøre syns jeg.


Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå