CykelVasan
|
CykelVasan
12/07/2010 13:23
|
Natier
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Noen som har noen erfaringer fra fjorårets CykelVasa å dele?
Hva med underlaget? - mener det bla er nevnt sugende bark i en annen tråd. Dekk? antar vel at det er de samme anbefalingene her som i Birken/Grenserittet, men kanskje barkunderlaget stiller andre krav?
Er det noe annet som er "spesielt" med CykelVasan?
Starter i pulje 15 med håp om oppseeding i Birken.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
Re: CykelVasan
[Re: Natier]
02/08/2010 09:51
|
JanM
Avhengig
|
Avhengig
Mål 2015: Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
|
|
|
[Re: JanM]
03/08/2010 21:39
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Det er mye vei også, så jeg kommer til å sko meg som til Birken/Grenserittet (RK supersonic).
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: Natier]
07/08/2010 20:25
|
qarma
Fersking
|
Fersking
Noen som har noen erfaringer fra fjorårets CykelVasa å dele?
Hva med underlaget? - mener det bla er nevnt sugende bark i en annen tråd. Dekk? antar vel at det er de samme anbefalingene her som i Birken/Grenserittet, men kanskje barkunderlaget stiller andre krav?
Er det noe annet som er "spesielt" med CykelVasan?
Starter i pulje 15 med håp om oppseeding i Birken.
Jeg syklet siste halvdel av løypa i dag fra Evertsberg til Mora (ca 45 km) og kan dele litt fra mine inntrykk fra den delen. Jeg har ikke syklet Sälen-Evertsberg, så vet ikke noe om den delen av løypa annet enn det som står på hjemmesiden mht høydemeter etc. Synes for det første løypa var veldig morsom! Mye (for meg) passe teknisk sti og traktorvei! Dvs ganske ujevnt underlag i perioder men ingen trillepartier. I alle fall ikke i dag. De får meterne med asfalt som var ble raskt avløst av grusvei (litt) og traktorvei/sti (mest). Var en par korte partier der det var ganske vått og sansynligvis trilleparti hvis 3-4000 syklister har passert før deg. Men dette var ikke lange partiene og de var fullt ut syklebare (ehh) i dag. Noen steder var det ganske smalt. Og men såpass mange useedede (som meg selv) kan det vel kanskje bli en utfordring mht forbikjøringer til neste lørdag. Generelt er løypa ganske så flat, men småkupert uten at det gjør veldig utslag på høydemålerne. Ang stigninger var det en liten kneik på rundt en kilometer (på litt tung grus) like før Oxberg det nærmeste man kommer en "rosinbakke" på den delen av løypa jeg syklet i dag. Men vi snakker ikke om mer enn rundt 100 høydemeter i følge min Garmin. Utforkjøringen rett etterpå (også på grusvei) mot Oxberg gav for øvrig dagens høyeste hastighet for min del. Ang de omtalte tunge "bark-partiene" så var det et par steder der det nok hadde vært bark, men der var det fylt på noe fin grus oppå som sugde noe fryktelig. Hadde OK fart men stoppet (nesten) på flekken hvis jeg sluttet å trå... Tungt, men heldigvis ikke så mange hundre meterne med dette underlaget. Husker spesielt et parti en par kilomter før Hökberg. Ang. dekk syklet jeg på Continental Race King (på min 29" Gary Fisher hardtail) og synes det fungerte strålende. Men jeg er nok bare en "skarve sykkelamatør" så ta mitt tips med en klype salt.. :-) Gled dere til neste lørdag! Tror det blir en bra opplevelse i en veldig morsom trase!
|
|
|
[Re: qarma]
09/08/2010 06:39
|
JanM
Avhengig
|
Avhengig
Flott rapport, takker!
Noen som vet hvor resultatlisten fra i fjor ligger? Jeg finner den ikke på vasaloppet.se.
M
Mål 2015: Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
|
|
|
09/08/2010 07:16
|
efg
Entusiast
|
Entusiast
Hvordan er starten på sykkelVasan i forhold til den vanlige på ski? Der kommer det jo en bakke bortimot med en gang, men litt lettere parti ned på andre siden hvor man kan få pustet ut litt igjen. Gjelder det samme på sykkel? Jeg ser jo av profilen at bakken er der også på sykkel, men hvordan er terrenget over bakketoppen? Er det mye terreng og jobbepartier med en gang over toppen, er det kanskje lurt å ikke kjøre maks opp bakken.
Erik
|
|
|
09/08/2010 07:22
|
TerjeAa
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det finnes en egen flik for Resultater på vasaloppet.se. Der kan du søke på enkeltresultater eller få en komplett liste for alle arrangementer, bla. CykelVasan.
Redigert av TerjeAa; 09/08/2010 07:36.
|
|
|
[Re: efg]
09/08/2010 07:35
|
TerjeAa
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Syklet ifjor, og det er generelt lite teknisk den første tredjedelen. Tilsvarende stigning som Vasaloppet i starten, men på grusvei. Noen kortere stipartier i denne delen. De er også gruset, og greit sykkelbare. De er godt merket med lengdeangivelse ved starten på hver 'single-track', en utmerket service som det kan se ut for er vanlig på ritt i Sverige.
I fjor hadde det regnet noe infernalsk før rittet, så da måtte vi passere en del korte, skikkelige gjørmepartier. Husker særlig ett rett etter kontrollen på Mångsbodarna, pluss en bil som hadde kjørt seg skikkelig ned i myra i et annet parti som vi måtte passere!!
Ellers er mesteparten av asfalten i denne delen av rittet, og der går det unna hvis man finner en bra gruppe. Enkelte stilte med cyclocross-sykler, og jeg mener jeg så en med nesten fullblods racer. Så det er nok av muligheter for å bruke krefter også her for å henge med i den type grupper.
|
|
|
[Re: TerjeAa]
09/08/2010 11:03
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Ser at Vasan operer med pulje 1-4 i konkuranseklassen med ca 250stk i hver pulje. Videre fra pulje 5 og utover er det mosjonsklasser. Hele rittet har vel ca 5000 deltagere i år!
Noen som har peiling på hvilken konkuransepulje man hører hjemme i hvis man sykler ca:
Birken 3.20 Grenserittet 2.50 Montebellorittet 1.58.
|
|
|
[Re: Tjuvtrener]
09/08/2010 11:09
|
efg
Entusiast
|
Entusiast
Ligger seedingstabell på hjemmesiden deres. Av norske ritt et det bare Birken 09 og Grenserittet 2010 som gjelder. Tipper du hører hjemme i led 2.
Erik
|
|
|
10/08/2010 06:20
|
JanM
Avhengig
|
Avhengig
Hmm....litt kjip værprognose, men de skifter jo like fort som jeg konsumerer en kopp kaffe så får satse på at det ordner seg.
|
|
|
11/08/2010 12:00
|
JanM
Avhengig
|
Avhengig
Noen som kjenner til hvordan løypa vil takle nedbørsdagene torsdag/ fredag? Ikke det at det blir all verden med nedbør nødvendigvis, men vil det bli gjørmete uansett eller er de fleste partiene slike som tørker greit opp? Ser at de fleste værmelderne melder nedbør dagene i forkant.
M
|
|
|
11/08/2010 12:29
|
Torp
Avhengig
|
Avhengig
Noen som vet om man må bestille busstransport fra Mora til starten på forhånd? Klarer ikke å se dette av informasjonen på hjemmesiden
|
|
|
[Re: Torp]
11/08/2010 12:41
|
hallgea
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Usikker på transporten til start men tilbake til Mora igjen løser det seg i alle fall greit:
"Räddnings- och sjukvårdstjänstens funktionärer äger rätt att ta deltagare av banan, om skäl föreligger. Transport ordnas till Mora."
|
|
|
11/08/2010 12:41
|
JanM
Avhengig
|
Avhengig
Jeg sjekket med vasaen angående returtransport fra Mora til Salen etter rittet, og det var ikke nødvendig å bestille. "Bara at kliva på bussen", som de skrev. Mulig det er det samme før start, men garanterer ikke.....
|
|
|
11/08/2010 12:54
|
Torp
Avhengig
|
Avhengig
"Bara at kliva på bussen" Er umulig å mislike de svenskene:) Alt ordner seg uansett, liksom
|
|
|
12/08/2010 10:25
|
JanM
Avhengig
|
Avhengig
Skal ikke mase med vær hele tiden, men er det noen som kjenner til om det er mye gjørme i traseen nå, eller er den rimelig tørr?
M
|
|
|
12/08/2010 10:48
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror det er få som har peiling, rett og slett fordi det går i usentrale strøk i Sverige, og folk har syklet null eller en gang før...
Værmeldingen ser etter hvert bra ut, men jeg tør ikke spekulere i hvordan underlaget drenerer vann og hvor mye som har falt i det siste. Det er nok bedre enn i fjor, og da var det meste greit i tilbakeblikkets rosa skjær, selv om det rett nok var sykt sugende et par steder.
|
|
|
12/08/2010 10:51
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Jeg sjekket med vasaen angående returtransport fra Mora til Salen etter rittet, og det var ikke nødvendig å bestille. "Bara at kliva på bussen", som de skrev. Mulig det er det samme før start, men garanterer ikke..... Jeg ble bedt om betaling kontant i svenske kroner på bussen i fjor. Det hadde jeg jo ikke. Ikke noe problem, jeg fikk faktura i posten etter en stund. Alt ordner seg utrolig greit der, men det er lettere å ha cash.
|
|
|
12/08/2010 10:59
|
Natier
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Gleder meg enda mer når jeg leser erfaringene fra tråden JanM lenker til:-)
Har vært litt pjusk etter Grenserittet, men satser på at godfølelsen dukker opp innen Lørdag!
Grenserittresultatet mitt flyttet meg fra Turklasse 15 til Tävling 3 så det blir nok en helt annen opplevelse enn Grenserittet fra pulje 13:-)
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
12/08/2010 11:15
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan er starten på sykkelVasan i forhold til den vanlige på ski? Der kommer det jo en bakke bortimot med en gang, men litt lettere parti ned på andre siden hvor man kan få pustet ut litt igjen. Gjelder det samme på sykkel? Jeg ser jo av profilen at bakken er der også på sykkel, men hvordan er terrenget over bakketoppen? Er det mye terreng og jobbepartier med en gang over toppen, er det kanskje lurt å ikke kjøre maks opp bakken. Bakken er vel drøye 150 høydemeter? Den er ikke all verdens lang, i hvert fall. Du kan selvsagt bygge for mye syre her, men Vasan vinnes ikke i den bakken. Jeg trodde det skulle bli lettere mot slutten, men det stemte ikke. Det er da all moroa og småterrenget kommer. I hvert fall hvis du brant for mye i starten... Min plan blir å være med i en bra gruppe første halvdel de det er mye grus og asfalt, og ikke bruke unødig med krefter der. Det er i en god gruppe der mye av Vasaen vinnes (relativt til egne fysiske forutsetninger), så påstanden i forrige avsnitt er sånn sett feil. Man må henge med en god gruppe opp første bakken, og derfor vil planen om å kjøre kontrollert feile. Som den alltid gjør. Men det er viktig å ha igjen saft i beina til siste 3-4 mil, når det går opp og ned og opp og ned småbakker og det er kjerreveier og skitrase og litt ulendt. Disse milene er stor moro. Det er ikke vanskelig terreng, for øvrig. Jeg måtte ikke nedi med foten noe sted i fjor, og var kun på snittet teknisk dyktig da. Ikke dermed sagt at ikke en gruppe kan lage en liten kork. Edit: Hvis du baserer taktisk opplegg på mine anbefalinger, bedriver du risikosport... Jeg er ikke en erfaren løypebeskriver eller en god taktiker.
Redigert av oyvin; 12/08/2010 11:21. Rediger grunn: ansvarsfraskrivelse
|
|
|
12/08/2010 11:21
|
over the top
Ivrig
|
Ivrig
Skal ikke mase med vær hele tiden, men er det noen som kjenner til om det er mye gjørme i traseen nå, eller er den rimelig tørr?
M Det var vesentlig mer nedbør i perioden før fjorårets ritt og jeg synes personlig ikke det var "særlig gjørmete", det var mer sugende i delene der vi syklet på bark. Før årets ritt har arrangøren vel "utbedret" de verste (les:våteste) bitene, så "no worries". Forøvrig kjører jeg oppsett med RK 2.2 m/35psi bak og 30psi foran til mine 82 kg, samt stiv gaffel. Starter fra led 2 og bare gleder meg startskuddet går
|
|
|
[Re: over the top]
12/08/2010 11:39
|
Torp
Avhengig
|
Avhengig
Forøvrig kjører jeg oppsett med RK 2.2 m/35psi bak og 30psi foran til mine 82 kg, samt stiv gaffel. Starter fra led 2 og bare gleder meg startskuddet går Da tar du garantert igjen meg 3-4 mil før mål når jeg følger oyvin's råd om å henge med i starten, da jeg kom inn i led 1 med en hårsbredd...
|
|
|
12/08/2010 19:27
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Hvorlang tid tar det å kjøre til starten i Sælen ifra Drammen/Oslo?
|
|
|
12/08/2010 20:01
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Iflg Google.no/maps 4 timer 32 minutter 
|
|
|
[Re: jodajoda]
13/08/2010 07:56
|
olechr
More than words
|
More than words
Kjørte igår og effektiv kjøre tid fra skedsmo og hit var ca 2,5
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
15/08/2010 17:46
|
JanM
Avhengig
|
Avhengig
Noen som har en race-report å dele?
|
|
|
15/08/2010 19:37
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Noen som har en race-report å dele? Cykelvasan ble gjennomført på lørdag. Traseen var som forventet til tider ganske tung iform av sugende underlag. Den hadde forøvrig vesentlig mer sti og kjerrevei enn f.eks Birken som svenskene ser opp til. Starta i litt feilplassert pulje og sykla inn på 3.14 ifra pulje 4. Svenskene skjønner ikke helt dette med rullekjøring, dette var fremmed for mange. Snakket med en svenske senere på kvelden som sa at selv på ivrig morsjonistnivå så var det mange som ikke skjønte peonget med rulle, men at man kjørte mer selvstendig så lenge som mulig. Ellers var det et godt organsert ritt, ift transport, mat/drikkestasjoner, dusjing m.m.
|
|
|
15/08/2010 21:11
|
Gynter
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Heia! Da kjørte vi trolig sammen den siste halvdelen av løpet tyvtrener! Vet ikke helt om det var jeg som nådde igjen deg eller omvendt. Allerede etter en mil skjønte jeg at noe samarbeide her var umulig og prøvde etter det og holde min "egen" optimale fart hele veien. Dette er vel ett ritt man kunne skrudd av bremsene på før start, for de tror jeg ikke var i bruk :-)
|
|
|
15/08/2010 21:42
|
olechr
More than words
|
More than words
Noen som har en race-report å dele? Sakset fra bloggen min www.fagerlimtb.comI helgen gikk cykelvasan 90 km forholdsvis flatt. Jeg har aldri syklet dette før men da det er det største rittet i Svergie så tok jeg turen i håp om å hjelpe til/øke kjangsene til Team Kalas til å vinne. Først litt om selve rittet.. Liker du Birken dra å sykle vasan... Veldig bra arrangert samt en løype som alle kan sykle. Jeg syntes nok første 4 mil var litt mye asfalt og grus (blir mindre neste år). Men siste 50 km er variert og veldig bra. Man følger store deler av vasaloppets spor. Dette kommer til å bli et kjempe stort ritt, jeg tipper at om noen år så er det flere 1000 nordmenn som tar turen over.. Noe dere også bør, jeg tar hvertfall turen igjen neste år.. I rittet kjørte jeg, Magnus Darvell og Mattias Nilson for å forsvare fargene til Kalas. Idag ville vi ha seier, men en ting er å ville noe annet er å klare det. Da det er veldig lett så ville vi prøve å kjøre ganske hardt fra start for å få av mest mulig "dødvekt" (syklister som bare henger med).. Den samme planen hadde vel Emil Lindgren. Etter ca 30 km var vi fortsatt ca 50! stk i tetgruppa. Da skjedde det som ikke burde ha skjedd, Spurtkungen på laget Mattias punkterer samt jeg kommer for langt bak inn i det tekniske.. Rundt 25-30. Da må jeg si jeg så mørkt på det med kalas øyne. Jeg kjørte i tillegg Cyclocross sykkel så var ikke bare bare å kjøre seg opp i det tekniske men det gikk og jeg kom opp til gruppa med Emil og Magnus blant annet. Det kom flere og flere opp til denne gruppen, mere og mere "dødvekt". Da det ikke er så mye bakker er det ikke lett å bli kvitt disse, men ca halveis kom det en "skikkelig" bakke. Da satt jeg meg foran og ga forholdsvis bra gass og heldigvis ramlet alle uten om 5 stk av. Fortsatte så farten over toppen og ut på flatene før vi 5 begynte å kjøre kjede. Det som var kult var at de 5 som var med var også de 5 som hadde kjørt best og vært med mest i rulla så langt i rittet.. Det ble samarbeidet helt til ca 5-6 km før mål, Da stikker lag kompis Magnus sammen med Emil mens jeg bare legger meg på hjul med de 2 andre. Enten da for å spurte om 3 plass eller gå kontra hvis vi skulle ta de igjen, Magnus vinner, Emil blir 2 og jeg tar spurten så vidt det er om 3 plass. VELDIG KULT.. Planen var at en fra oss skulle vinne og det gjør vi. I tilegg vinner jeg en spurt!!! Hva skjer liksom! I spurten hadde jeg fordel av å kjøre Cyclocross med flattstyre. Men for andre som vurderer det: du skal være GOD teknisk for å henge med i terrenget for det slår noe helt sykt.....
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
|
|