Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Maskinlager til FSA styrelager?

Maskinlager til FSA styrelager? #973797 25/06/2010 07:41
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har blitt fortalt av vise stihoder at jeg burde ha bytte til maskinlager i styrelageret på min Trek Remedy 8. Det sitter et "FSA NO.57E, E2, ACB sealed bearings" som det heter i spec-en på sykkelen. Mulig dette er noe som er laget på bestilling av Trek for jeg finner det ikke på FSA sine sider. Er det noen som selger lagre som passer rett inn i lagerskålene så det er plug'n'play å bytte eller er det mer omfattende?

Greit å undersøke da jeg vil tro at et maskinlager er en relativt beskjeden kostnad å ta.

Re: Maskinlager til FSA styrelager? [Re: Larsemannen] #973810 25/06/2010 08:09
S
skråningmannen Offline
Medlem
Medlem
S
Hei, jeg har ikke svar, men slenger meg på spørsmålet ditt. Spurte du forresten om hvorfor du burde bytte til maskinlager?

Jeg har selv FSA-lager på både stisykkel og grucer. På disse står det 'sealed cartridge' -det betyr kaskje maskinlager?. Jeg vil tro at så lenge lageret er forseglet, at det vil holde ganske lenge? Lageret på stisykkelen min jobber på fjerde året nå og funker fortsatt som fjell. Ikke har jeg åpnet det en eneste gang heller :/ Holder det i 4 år til, kan jeg kanskje bytte ut kulene eller maskinlagrene, og bruke de i nye 8 år. Det hadde vært topp:)

Life is a limited time offer, ride frequently.
Re: Maskinlager til FSA styrelager? [Re: skråningmannen] #973830 25/06/2010 08:30
tron Offline
Besatt
Besatt
Det står en typebetegnelse på lageret. Fisk det ut og sjekk.

Re: Maskinlager til FSA styrelager? [Re: skråningmannen] #973831 25/06/2010 08:31
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Er mer robust og helt tett så man ikke trenger å bekymre seg for vedlikehold.

Grunnen til at jeg lett kan bli fristet til å bytte er at jeg synes ikke pakningen på nedre del av styrelageret ser ut til å være helt 100% (løs gummipakning som "bare ligger" nederst på gaffelen).

Re: Maskinlager til FSA styrelager? [Re: tron] #973936 25/06/2010 10:42
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: tron
Det står en typebetegnelse på lageret. Fisk det ut og sjekk.

Den skal jeg prøve å finne ICON_SMILE Men, jeg vil tro det ikke er bare-bare å få inne maskinlagre som matcher lagerskåler etc?

Re: Maskinlager til FSA styrelager? [Re: Larsemannen] #973972 25/06/2010 11:32
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hvis du har "sealed bearing" er det maskinlager allerede. (Om 20 minutter kommer Stein innom for å fortelle at det heter ikke makinlager men sporkulelager eller er det rillkulelager tro?)

Hvis det er tilfellet kan du fiske det ut og sjekke som Tron sier. Men alt dette er unødvendig om ikke lageret er dårlig. Men det vil det sikkert bli. Pakningene i nedre lagerskål er en vits på de fleste rimelige styrelager. Det er bare en løs plastplate med dårlig passning før selve lageret. Og forselglinga på et slikt maskinlager er ikke beregnet på å holde sand og vann ute, men på å holde fett inne.

Om du IKKE har maskinlager likevel men løse kuler i lageret kan det IKKE puttes inn noe maskinlager heller, da er det en kulebane i veien. Da er løsningen å kjøpe nytt styrelager når det du har er rustet opp.

LarsB
for oss som hater dårlige pakninger nederst på styrelageret

Redigert av larsb; 25/06/2010 11:32.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå