Jeg har fått noen problemer med spilling av lydfiler på min selvbygde PC. Lyden hakker. Jeg har sjekket lesehastighet på diskene, og den er mer enn bra nok. Jeg har prøvd å spille fre flere forskjellige programmer, og alle har samme problem: Win Media Player, VLC, MediaMonkey.
Jeg mener problemet har dukket opp etter en tid, men jeg kan ikke peke på noe bestemt som har forårsaket det. Jeg hadde noen problemer med treg disk, så jeg håpet de skulle forsvinne når jeg kjøpte ny disk, men det skjedde ikke.
Noen idéer til hvor jeg bør feilsøke?
Arne
Re: Lydtrøbbel selvbygd stasjonær PC med Win 7
[Re: Arne_And]
#96219108/06/201012:27
Jeg hadde det samme på en maskin med Win7. Cole2 fikset det. Det er jo ikke sikkert det er det samme hos deg, men det kan jo være verdt et forsøk. Måtte jo tilogmed legge inn kodek for avi-filer... Heia Microsoft
Man kommer alltids ned
[Re: Maybelline]
#96494511/06/201019:13
Dumt spørsmål, men jeg har søkt i Device Manager og finner ikke noen åpenbar kandidat. Jeg har iCore 3 med innebygget grafikk. Trenger den driver, og hvor finner jeg den i så fall i Device Manager-lista? Se bilde, jeg har prøvd å oppdatere alt under de som er ekspanderte, og noen under System Devices.
Linken i første post er forresten feil, her er den lange PC-byggetråden.
#96499711/06/201020:51
Typisk, skulle til å ta opp lyd på den nye pc'en med win7. Trudde alt var bra helt til jeg fant ut at opptaket fikk click/pops. Har gjort endel søk. Trur det kan hjelpe deg også. For meg hjalp det å gå i bios og disable C1E, speedstepping, og alt sånn powersaving greier som får prosessorn til å gire opp og ned. (leste om en fyr som hadde problemer med at pc'en endret hastighet selv om win7 var satt til å ikke gjøre det. løsningen var å stille det i bios)...
Når du først er i device manager, bruk latency-verktøyet DPC latency checker som er her: link Du kan disable forskjellige ting som nettverkskort, wifi, dvdbrenner, raidkontrollere, osv for å se etter utslag på DPC latency checker.
Redigert av bwack; 11/06/201023:54.
#96506312/06/201001:12
Jeg mener problemet har dukket opp etter en tid, men jeg kan ikke peke på noe bestemt som har forårsaket det. Jeg hadde noen problemer med treg disk, så jeg håpet de skulle forsvinne når jeg kjøpte ny disk, men det skjedde ikke.
Noen idéer til hvor jeg bør feilsøke?
Arne
Du har ikke en CPU som står i taket og bruker alle ressurser vel?
Her var det mange gode forslag! Skal teste dem etterhvert, har en laaaaang backupjobb (til NAS, full kopi tar noen dager) som går nå som hindrer uttesting som krever omstart.
Sitat: bwack
Typisk, skulle til å ta opp lyd på den nye pc'en med win7. Trudde alt var bra helt til jeg fant ut at opptaket fikk click/pops. Har gjort endel søk. Trur det kan hjelpe deg også. For meg hjalp det å gå i bios og disable C1E, speedstepping, og alt sånn powersaving greier som får prosessorn til å gire opp og ned.
Skal testes!
Sitat: Arnebv
Sitat: Arne_And
Sitat: Maybelline
Har du prøvd å oppdatere driver til lydkortet?
Dumt spørsmål, men jeg har søkt i Device Manager og finner ikke noen åpenbar kandidat.
Her burde du vel finne noko? drivere for Gigabyte GA-H55-UD3H (velg OS i nedtrekkslista og Realtek-drivere for audio)
:klasker seg i pannen: jeg presterte å blande audio og grafikk, hehe. Skal prøve nye drivere.
Sitat: tmork
Du har ikke en CPU som står i taket og bruker alle ressurser vel?
Nei, den er ikke hardt lastet. Jeg får problemet selv om det er lite annet som skjer.
Redigert av Arne_And; 12/06/201018:47.
#96571613/06/201012:07
Et annet irriterende symptom er at musemarkøren hakker når jeg beveger den rundt på skjermen. Nå jobber PC-en med backup, men siden det tar lang tid over trådløst nett så tviler jeg på at maskinen er spesielt hardt lastet (CPU-lasten er 15%). Får håpe at BIOS-triks kan hjelpe på det også.
#96857517/06/201008:04
Det ser ut som PC-en frisknet til av seg selv. I det siste har Windows Update oppført seg noe pussig, og det kulminerte med at den ble hengende midt i en oppdatering. Den stod konstant på 14% ferdig i flere dager, før PC-en tilslutt hang fullstendig. Svart skjerm og ingen reaksjon på ctrl-alt-del eller kort trykk på power-knapp.
Så da ble det hard reset, og den startet opp med et kraftig forvrengt skjermbilde. Etter enda en restart så den normal ut, og da klarte den også å spille lyd feilfritt, og musepekeren oppfører seg finfint. Jeg gjennomførte likevel driveroppdatering og BIOS-oppdatering.
Jeg skal kjøre fullt virusscan i kveld med Malwarebytes (Windows Security Essentials kjører til vanlig).