Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Landis innrømmer, men pælmer dritten videre

Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: ØyNe] #947149 20/05/2010 11:42
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ØyNe

Husker godt at Lance var raskt ute og forsvarte FL da han ble tatt i TdF.

Akkurat nå virker den handlingen mistenksom.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: ØyNe] #947181 20/05/2010 11:59
L
larsis Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Husker godt at Lance var raskt ute og forsvarte FL da han ble tatt i TdF.

Ikke så rart hvis han viste hva FL kunne komme med ICON_SMILE

Lance kunne nok kjøpt seg ut av denne ved å gi FL plass på laget sitt

Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: Loki] #947182 20/05/2010 12:01
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg skjønner forsåvidt at Kjærgaard er ordknapp i denne saken, all den tid flere ryttere er fortsatt aktive. Og om han ikke har bevis for hverken det ene eller andre så er det greit å ikke spekulere. Men ingenting står i veien for at vi kan gjøre det ICON_SMILE

Jeg var forøvrig med å springe ved siden av Landis, og dytte ham videre opp en av de siste bakkene den etappen han "hadde gode ben" i 2006. Synes det var en mildt sagt fantastisk prestasjon det vi var vitne til, og selvsagt like kjedelig når vi fikk vite årsaken ...

Jeg tar derfor ikke all æren for "hjelpen" han fikk i bakkene ... ICON_WINK

Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: Hæ?] #947186 20/05/2010 12:03
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Hæ?
Landis derimot har ingenting å tape på å sette ord mot ord og kjører på. Det er mye av kjernen i slike saker. De eneste som tør å si noe er de som allerede har mistet troverdigheten siden de selv er tatt.

Nettopp. Jeg anbefaler den utmerkede boka Bad Blood: The Secret Life of the Tour de France, av Jeremy Whittle.
Denne forteller nokså mye om omerta i proffmiljøet, og der Lance's torpedering av karrieren til Filippo Simeoni er nokså beskrivende. Etter å ha lest denne boka gikk jeg fra å være litt mistenksom til å bli overbevist om at Lance har juksa. Sannsynligheten for at han var rein er så liten at den er neglisjerbar i mine øyne. Han juksa, og er en juksepave i mine øyne. Han har bare vært litt smartere enn de andre, og kanskje hatt litt mer ressurser også.

Til tross for min skepsis har jeg liten tro på at han doper nå. Han har for mye å tape nå, han er uansett historisk og kommer alltid til å være det. I tillegg har han nå en agenda som går ut over det rent sportslige, og gjør ting det faktisk er mulig å beundre ham for. Selv om det kanskje fortsatt handler om å komme i historiebøkene og sikre et ettermæle.

sv

Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: Hæ?] #947188 20/05/2010 12:05
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Herr Kjærgaard er et intelligent menneske og vil derfor selvsagt ikke beskylde noen for noe. Ergo - han holder bladet for munnen og VET ikke noe. Lurt.
Det er mer enn det, tror jeg.
I boka han bidro til om Trondheim-Oslo, tok han helt på egenhånd opp beskyldningene mot Lance.
Det var tydelig noe han var helt overbevist om, og det var han som valgte hva han ville skrive om.
Jeg tror ikke dette bare er et lurt svar.

Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: ØyNe] #947189 20/05/2010 12:06
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg tipper Landis snakker sant, men er en bedritent dårlig kamerat.

Jeg tipper Landis dopet seg fordi "alle andre" gjorde det. Og når han blir fersket synes han at det er urettferdig at bare han skal måtte stå foran viften mens "alle andre" sitter og humrer.

Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: Raindog] #947195 20/05/2010 12:10
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: Raindog
Herr Kjærgaard er et intelligent menneske og vil derfor selvsagt ikke beskylde noen for noe. Ergo - han holder bladet for munnen og VET ikke noe. Lurt.
Det er mer enn det, tror jeg.
I boka han bidro til om Trondheim-Oslo, tok han helt på egenhånd opp beskyldningene mot Lance.
Det var tydelig noe han var helt overbevist om, og det var han som valgte hva han ville skrive om.
Jeg tror ikke dette bare er et lurt svar.

Jeg tor faktisk Kjærgaard er overbevist om at Lance er rein. Men jeg er ikke sikker på om Lance tror at alle andre er/har vært det ... ICON_WINK

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: Hæ?] #947252 20/05/2010 13:22
F
Frode M Offline
Veteran
Veteran
F
Det er to forhold som undrer meg.

1) Hvordan kan en mann vinne TDF 7 ganger være rein når så mange av rytterne bak vinneren har blitt tatt. Det betyr at en mann over nesten et tiår er klart bedre enn alle andre, og den beste er rein mens mange av de nærmeste beviselig er dopet. Det høres mer enn usannsynlig ut for meg.

2) Norge har hatt en rekke proffer opp gjennom årene. Bortsett fra Jostein Willman er det etter hva jeg kjenner til ingen som har innrømmet doping, eller snakket om doping. Det er underlig i en tid der doping har florert. Eller ikke så underlig. Gutta vil ikke tyste på andre. Da ville dem bli bannlyst i miljøet, og "ingen" ville ta i dem. Det hadde vært vanskelig å få kjøre bil foran TDF-etappene, for å si det slik.

En tanke slår meg. Jeg tror at det er mer enn mangel på talenter som gjør at Frankrike ikke har hatt sammenlagtryttere i toppen på mange år. Jeg tror de har en annen kultur i forhold til doping.

Når det er sagt synes jeg det fortsatt er moro å se sykkel på TV.

Frode

Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: Frode M] #947260 20/05/2010 13:27
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: FMI

1) Hvordan kan en mann vinne TDF 7 ganger være rein når så mange av rytterne bak vinneren har blitt tatt. Det betyr at en mann over nesten et tiår er klart bedre enn alle andre, og den beste er rein mens mange av de nærmeste beviselig er dopet. Det høres mer enn usannsynlig ut for meg.

Hvor sannsynlig er det i den sammenhengen at Ole Einar Bjørndalen er rein ?
Hva med Bjørn Dæhlie på 90-tallet ?

Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: Clotho_NOR] #947265 20/05/2010 13:31
Loki Offline
Besatt
Besatt
Dæhlie drev med ting som i dag regnes som doping.

Et annet meget spesielt tilfelle og av nyere dato: Usain Bolt. Noen her som tviler på at han er dopa?

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: Clotho_NOR] #947266 20/05/2010 13:32
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Clotho_NOR

Hverken langrenn eller skiskyting har vel hatt den samme doptradisjonen som sykkel har?

Verdens beste kan gjerne konkurrere mot, og slå, konkurrenter som doper seg så lenge dette kun er de som i utgangspunktet er nest best.

Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: EgilS] #947284 20/05/2010 13:40
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: EgilS

Hverken langrenn eller skiskyting har vel hatt den samme doptradisjonen som sykkel har?

Det kan godt hende. Men, det kan vel også hende at syklingen tok dopingarbeidet på alvor på et tidligere stadie enn f eks langrenn og skiskyting ?

Verdens beste kan gjerne konkurrere mot, og slå, konkurrenter som doper seg så lenge dette kun er de som i utgangspunktet er nest best.

Jeg tror de nest beste i mange tilfeller blir best pga doping. Jeg TROR f eks at Basso gjorde mer enn å vurdere bruken av EPO før Giroen i 2008. Jeg tror også han er rein nå, hvor han strengt tatt er på et helt annet nivå. Ergo gikk han fra nest best til best ved bruken av EPO, hvis mine antakelser er riktige.

Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: Clotho_NOR] #947290 20/05/2010 13:42
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
For the record; jeg tror ikke Bjørndalen er dopet. Jeg tror han er mer systematisk / perfeksjonistisk enn de fleste av de han konkurrerer mot.

Det blir bare feil for meg når argumenter om at Lance har vært dopet bare fordi han har slått andre dopere. Da har norsk utholdenhets-idrett også et forklaringsproblem i noen idretter.

Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: Loki] #947296 20/05/2010 13:48
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Loki
Dæhlie drev med ting som i dag regnes som doping.

Et annet meget spesielt tilfelle og av nyere dato: Usain Bolt. Noen her som tviler på at han er dopa?

Ja, jeg tviler på at Bolt er dopa.

Jeg tviler også på at Lance er dopa.

Det er ikke usannsynlig at det finnes gode utøvere som de fleste andre ikke greier å slå som så må dope seg for å ha en sjanse.

Det dukker stadig opp utøvere i alle idretter som tilfører noe nytt, enten i trening, mental forberedelse, teknikk, kroppsbygging(Usain bolt har en kropp ingen andre sprintere har, lengre steg etc...), fokusering(Lance fokuserte utelukkende på Tour'en, det gjorde ingen andre)eller andre ting. Utøvere som pusher grener videre.

Andre mangler disse gavene og må ty til ulovligheter i desperasjon, eller i benektelsen av at andre er rene...

Jeg er overbevist om at det ikke er noe bedre i langrenn, skiskyting eller andre idretter... men sykkel er også en del ganger større en mikro-idrettene vi kjenner best i Norge.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: Clotho_NOR] #947298 20/05/2010 13:49
Hjulcompaniet Offline
Ivrig
Ivrig
professional bicycle racing does not exist, and never has.

Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: Clotho_NOR] #947304 20/05/2010 13:50
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Det blir bare feil for meg når argumenter om at Lance har vært dopet bare fordi han har slått andre dopere. Da har norsk utholdenhets-idrett også et forklaringsproblem i noen idretter.

Enig!

Det må være lov å være best uten å være dopa.
At Vino leder Giro derimot...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: Clotho_NOR] #947330 20/05/2010 14:16
F
Frode M Offline
Veteran
Veteran
F
Sitat: FMI

Om Bjørndalen hadde vunnet verdenscupen 7 år på rad der mange av hjelpeløperne og mange de argeste konkurrentene hadde vært dopingtatt, ja da hadde jeg tvilt. Noen har blitt tatt i skiskyting, men ikke i nærhenten av det omfang vi ser i sykkel.

Frode

Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: Frode M] #947408 20/05/2010 16:18
K
Kull Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Tja, sett bort fra troverdigheten til Landis, så er det en del påstander som jeg synes virker ganske utrolig.

I følge Landis skal altså Lance ha testet positivt på EPO i 2002, men resultatet skal ha blitt dysset ned etter at Lance og Johan reiste til hovedkvarteret til UCI for å bestikke dem?

Hele US Postal laget skal ha foretatt gruppedoping i teambussen i 2004 under påsyn av blant andre bussjåføren?

Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: Kull] #947426 20/05/2010 17:00
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Morsom sport den der landeveissyklinga. I alle andre idretter er du rein helt til det motsatte er bevist, i sykling er du dopa til det motsatte er bevist.

Forøvrig er å tro på en rein Armstrong bare for dumt..Jeg tror ikke på supermennesker...

Trønder osv
Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: Espen J] #947510 20/05/2010 19:04
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lance Armstrongs prøver fra TdF 1999 viste ved senere testing at han hadde tatt EPO under rittet. Dette er grundig gjennomgått i en artikkel som jeg dessverre ikke finner igjen. Noen som har linken?

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: oivindg] #947539 20/05/2010 19:29
Hjulcompaniet Offline
Ivrig
Ivrig

Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: Hjulcompaniet] #947633 20/05/2010 20:40
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig
Bra artikkel. Denne tror jeg det har vært linket til tidligere, men uansett: Den sammenligner estimert effekt/kg på noen av klatreetappene i TdF over flere år. Noen interessante tall der også...

Gi noe som varer, gi fan
Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: KjellMa] #947641 20/05/2010 20:45
bullet Offline
Besatt
Besatt
Bra kommentar fra Vacchi her:

http://www.eurosport.se/roberto-vacchis-blogg_blog94/javla-lognhals_post940287/blogpostfull.shtml

Spesielt denne: -Han är säkert dopad nu också.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: Hjulcompaniet] #947643 20/05/2010 20:48
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: Dan] #947686 20/05/2010 21:21
Immer Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Dan
Jeg tipper Landis snakker sant, men er en bedritent dårlig kamerat.

Jeg tipper Landis dopet seg fordi "alle andre" gjorde det. Og når han blir fersket synes han at det er urettferdig at bare han skal måtte stå foran viften mens "alle andre" sitter og humrer.

Akkurat det der har jeg også tenkt på.
Hvorfor skal vi ikke tro han ! Typer som Riis og Aldag lettet jo også på samvitigheten med åra.

Selv håper jeg feltet er renere nå, men man vet aldri.

Trondheim - Oslo er veldig langt...
Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: Immer] #947804 21/05/2010 05:44
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Immer

Selv håper jeg feltet er renere nå, men man vet aldri.

Man skal være ganske korka og naiv om man tror at syklingen kommer til å være ren så lenge TdF eksisterer...

Redigert av dopapiret; 21/05/2010 05:45.

Trønder osv
Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: Espen J] #947825 21/05/2010 06:17
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: dopapiret
Man skal være ganske korka og naiv om man tror at syklingen kommer til å være ren så lenge TdF eksisterer...

Og hva er sammenhengen her?

Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: EgilS] #947831 21/05/2010 06:24
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
jeg syntes at dette var et godt innlegg:

http://www.cycle-smart.com/blog/2010/05/20/pretty-boy-floyd

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: EgilS] #947984 21/05/2010 09:28
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Det lurer jeg også på. De som vanligvis skriver at Tour De France er umulig å gjennomføre uten dop er som regel slappe folk bak et skrivebord. Det er ingen tvil om at godt trente mennesker klarer å sykle Tour de France. At det går sakter uten dop er med betyr ikke at det er umulig.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Landis innrømmer, men pælmer dritten videre [Re: sykkeloyvind] #948005 21/05/2010 09:44
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind

Det lurer jeg også på. De som vanligvis skriver at Tour De France er umulig å gjennomføre uten dop er som regel slappe folk bak et skrivebord. Det er ingen tvil om at godt trente mennesker klarer å sykle Tour de France. At det går sakter uten dop er med betyr ikke at det er umulig.

Når forholdsvis utrente syklister klarer å komme seg gjennom 6-8-dagers etapperitt i med mye hardt terreng kan "alle" med noenlunde treningsgrunnlag komme seg gjennom 3 ukers landeveissykling.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support