Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb!

SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb! #923230 19/04/2010 21:58
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg har kjempeproblemer med å få frembremsen på mine Sram XX bremser til å ikke subbe (bakbremsen er ikke helt perfekt den heller, men ganske bra). Ser ut som de går innpå begge sider samtidig i kalipperen.
Har prøvd:
- sentrere kalipper
- manuelt justere etter sentrering
- dytte Stemplene manuelt tilbake -> like ille etter et par klemm på hendel
- slippe ut bremsevæske
- lufte bremsen
- rense kalipper med bremserens
- kjøre stempler inn og ut noen ganger uten bremseklosser
- stille på pad contact skruen
- stille på reach
- si mye "argh" og "f***"

Noen som har noen gode tips ift. Sram XX/Avid Elexir og subbereduksjon, tar jeg i mot med åpne armer! ICON_SMILE

Redigert av Elgvenn2; 19/04/2010 21:59.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb! [Re: Elgvenn2] #923234 19/04/2010 22:07
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Det hører forresten med til historien at når jeg ser på stemplene ved klemming av hendel uten kloss, så går det ene stemplet inn og ut rundt samme 0-punkt, mens det andre stemplet beveger seg utover for hvert klem. Er dette riktig oppførsel? Stemplet som står "stille", beveger seg utover når jeg holder igjen det andre stemplet, så det er kanskje ikke så mye å bry seg om.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb! [Re: Elgvenn2] #923244 19/04/2010 22:54
Espen Offline
More than words
More than words
Har du kjørt mye med bremsene?

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb! [Re: Espen] #923255 20/04/2010 04:54
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Espen
Har du kjørt mye med bremsene?

e

Nei. De har vært sånn hele tiden, men håpet det ville gå seg til litt etter hvert. De har gått ca 25mil i år. Er litt frista til å la LBS se på dette....

Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb [Re: Elgvenn2] #923306 20/04/2010 07:02
jerik Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har mekket en del på Avid Elixir CR, og må si at jeg kjenner meg igjen. Bare ikke gi opp, det er hårfine justeringer som må til ved kaliperen for å få det til, medmindre det ene stempelet har noen feil som gjør at det henger igjen.

Det mest nærliggende er dog at det er igjen en luftblære et eller annet sted.

Ellers opplever jeg at "TRIALIGN"-systemet ikke er like stabilt som andre systemer der kaliperen bare kan bevege seg sideveis. Ja, det er lettvint å montere uten å frese skivebremsfestene, men det er store krefter som virker på kaliperen, og kaliperen kommer lett ut av stilling dersom et av stemplene henger litt.

Prøv å stramme sekskantboltene bitte litt om gangen mens du holder bremsen inne slik at spacerne legger seg pent på plass før den endelige strammingen.

Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb! [Re: Elgvenn2] #923315 20/04/2010 07:09
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er dette nye bremser i kombinasjon med nye hjul og/eller gaffel? Subber det bare på den ene sida?

Selv om navbredde er standard, kan dette variere litt - nok til å få subb. I så fall kan du shimme ut skiva.

Men det har du sikkert tenkt på allerede.

Gaute
Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb! [Re: jerik] #923958 20/04/2010 20:02
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: jerik
Jeg har mekket en del på Avid Elixir CR, og må si at jeg kjenner meg igjen. Bare ikke gi opp, det er hårfine justeringer som må til ved kaliperen for å få det til, medmindre det ene stempelet har noen feil som gjør at det henger igjen.

Det mest nærliggende er dog at det er igjen en luftblære et eller annet sted.

Ellers opplever jeg at "TRIALIGN"-systemet ikke er like stabilt som andre systemer der kaliperen bare kan bevege seg sideveis. Ja, det er lettvint å montere uten å frese skivebremsfestene, men det er store krefter som virker på kaliperen, og kaliperen kommer lett ut av stilling dersom et av stemplene henger litt.

Prøv å stramme sekskantboltene bitte litt om gangen mens du holder bremsen inne slik at spacerne legger seg pent på plass før den endelige strammingen.

Godt å høre at andre har slitt litt med en tilsvarende brems.
Det som bekymrer meg litt er at jeg bytter mellom to hjul, og at jeg derfor få dette helvete hver gang. Det ene hjulsettet er CL, så det er vel begrensede muligheter til å justere den skiva også...

Har bare lufta kalipperen forløpi, regna med at det var her problemet ville ligge, men kan prøve å lufte gjennom hele systemet. Må bare kjøpe noe mer DOT 5.1. Blir nok tur på BilXtra i morra, dem hadde ikke igjen på Biltema... grr!

Går på med ny giv, men veeeeldig fristende å gi jobben til LBS snart ICON_WINK

Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb! [Re: gauter] #923969 20/04/2010 20:07
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: gauter
Er dette nye bremser i kombinasjon med nye hjul og/eller gaffel? Subber det bare på den ene sida?

Selv om navbredde er standard, kan dette variere litt - nok til å få subb. I så fall kan du shimme ut skiva.

Men det har du sikkert tenkt på allerede.

Nye bremser, i kombinasjon med gammel gaffel og gammelt+nytt hjulsett. Subber litt mindre på gamle hjulsettet, men det er fordi XTR-skivene på dette settet er 0.1mm tynnere enn SRAM XX skivene på nye settet... Små marginer ICON_TONGUE

Om jeg shimmer skiva utover, vil ikke det oppnå samme effekt som om jeg sentrerer kalipperen? Jeg kan selvsagt prøve, har ei bøtte med 0.2mm spacere liggende... ICON_SMILE

Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb! [Re: Elgvenn2] #923975 20/04/2010 20:08
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Vi har slitt med dette på to testsykler med XX og Elixir CR Mag også. Mikrosubbing som lager lyd og sikkert bremser litt, i hvertfall psykisk.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb! [Re: sykkeloyvind] #923985 20/04/2010 20:14
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Hvor ille er det da? Hvor mange ganger går hjulet rundt hvis du gir det lett fart med hånda?

Og hvor mange ganger bør egentlig et hjul gå rundt?

off topic: Jeg har et nav som er litt tregt og hvor hjulet bare går rundt 2 ganger nå.. Antagelig på tide med sørvis på det?

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb! [Re: Rockefoten] #924001 20/04/2010 20:25
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Rockefoten
Hvor ille er det da? Hvor mange ganger går hjulet rundt hvis du gir det lett fart med hånda?

Og hvor mange ganger bør egentlig et hjul gå rundt?

off topic: Jeg har et nav som er litt tregt og hvor hjulet bare går rundt 2 ganger nå.. Antagelig på tide med sørvis på det?

Thats the problem. Etter en sykkeltur i helga der jeg var rimelig fornøyd med å bare ha litt lav lyd når jeg snurra rundt på hjulet ved start, så var det helt sykt treigt når jeg var ferdig syklet. Snurra 0 runder... frown

Redigert av Elgvenn2; 20/04/2010 20:27.

Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb! [Re: sykkeloyvind] #924006 20/04/2010 20:26
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: sykkeloyvind
Vi har slitt med dette på to testsykler med XX og Elixir CR Mag også. Mikrosubbing som lager lyd og sikkert bremser litt, i hvertfall psykisk.

Er bare å glede seg til dagen du får kast i skiva da! ICON_SMILE

Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb! [Re: Elgvenn2] #924021 20/04/2010 20:37
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg har også XX. Syklet for første gang idag på den enne sykkelen og på min er det også subbing som jeg faktisk ikke får vekk uten å ta fil og file bremseklossene.

Forbremsen tar også veldig mye lengre inn og er ikke som den skal. Samt den justeringa man har på bremsen ser jeg ikke hva er til. Uansett hvor mye jeg vrir er det ikke noe forskjell.

Syntes disse bremsene er ganske oppskrytt. Jeg hadde Ultimate før og syntes det var noe dritt. Nå er faktisk ganske mange av problemene også på XX bremsene mine.

På fulldemperen fungerer de rikitg nok ganske bra, men subber litt der også.

Så hvis noen har noe super duper tips skrik ut for jeg har på følelsen vi er mange som sliter med det samme. :-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb! [Re: olechr] #924023 20/04/2010 20:39
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har et tips: Shimano XT 775. Subber ikke.

Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb! [Re: olechr] #924024 20/04/2010 20:40
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Bare for å understreke hvor fintfølende disse bremsene er. Satte nå på igjen hjulene med 0.1mm tynnere XTR-skiver... 0 subb... Blæ..

Tror neste punkt på programmet er å lufte gjennom hele greia, og ikke bare kalipperen, for å se. Må uansett kappe bremseslangen forran....

Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb! [Re: -Jan] #924025 20/04/2010 20:41
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: -Jan

Feil svar, riktig konklusjon.. ICON_WINK

Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb [Re: -Jan] #924043 20/04/2010 21:00
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: -Jan

Men de bremser ikke noe bra iforhold.

Riktig svar hvis jeg kunne byttet på alle syklene hadde vært formula R1 eller Magura Marta SL mag. Men blir drøyt å kjøpe nye bremser til sykler som har xx bremser og ikke brukt. :-)

Ambassadør for Scott.
Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb [Re: olechr] #924058 20/04/2010 21:13
B
blurman Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Æsj, du kom med forslaget mitt før jeg rakk å poste ICON_TONGUE
Må legge til at de seff skal være med alubolter for å tyne vekta enda mer

Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb [Re: olechr] #924060 20/04/2010 21:15
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvordan er egentlig R1 med tanke på subbing? Jeg mener å ha lest en del som har hatt problemer.

Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb [Re: -Jan] #924062 20/04/2010 21:17
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Det synes jeg har gått greit, men er egentlig ikke imponert over bremsekraften.. Skal prøve en lufting før jeg feller dommen, mulig det trengs etter jeg kappet inn slangene.

Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb [Re: Kriss] #924099 20/04/2010 23:01
Olen Offline
Entusiast
Entusiast
Har kjørt mange år med XT og nå Formula R1.

R1 er lettere og mer up to date, men bortsett fra det skjønner jeg ikke hva som er så bra med dem i forhold til XT.

Men skal gi det litt tid, så blir det forhåpentligvis bedre etterhvert.

Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb [Re: Olen] #924271 21/04/2010 08:19
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg har hatt o,niks problemer med mine R1 i hele fjor. Ingen subbing, super bremsekraft (swissstop klosser).

Har XT på stisykkelen og det er lite tull med de, men syntes ikke bremskraften er allverden.

Ambassadør for Scott.
Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb [Re: olechr] #924922 21/04/2010 21:44
Olen Offline
Entusiast
Entusiast
Har ikke hatt noen problemer med R1 hittil jeg heller. De er supre, men det synes jeg at XTene var også.

Hvis jeg klemte inn hendlene så kunne jeg uten problem blokkere begge hjul på de fleste underlag, kanskje bortsett fra framhjulet på asfalt (aldri gått inn for å prøve akkurat det heller, tror jeg). Så sånn sett vurderer jeg bremsekraften som mer enn god nok.

Men det er mulig at jeg må bruke mindre håndmakt for å oppnå det samme med R1. Det har jeg ikke testa enda, men hvis det stemmer så kan det hende at bremsekraften til R1 sånn sett er bedre...?

Brukte konsekvent metalliske XT-bremsebelegg fra Fibrax og synes de var betraktelig bedre enn originale XT.

Tar med meg tipset om swisstop belegg til R1.

Men olechr! Vi heier på deg så vær så snill og hold bremsinga på et minimum ;-)

Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb [Re: Olen] #925021 22/04/2010 07:03
A
A.M Offline
Entusiast
Entusiast
A
Jeg har hatt subbe bremser på Xt og Hayes Gram Carbon. Felles for begge er at det ene stemplet gikk litt tregt og ville ikke returnere skikkelig.

Jeg gjorde følgende på begge bremser og problem løst:

XT: Ta ut bremseklossene og klem stemplene et stykke ut. Bruk litt shimano bremsevæske utvendig på stemplet etter du har rengjort. Press stempelt tilbake og pumpe det ut. Gjenta noen ganger med å pumpe ut og trykke stempelt manuelt inn. PS ikke pumpe stemplene for langt ut, da blir det en skikkelig klinejobb.

HAyes: Samme som over, men bruk DOT 4 væske. Problem løst.

VIKTIG!!! Husk å sjekke hvilke hydraulikk olje/bremsevæske som blir brukt. Er bremsesystemet laget for DOT bremsevæske vil pakningene i caliperen svelle når de får olje (petroliumsprodukter)på seg.

Jeg er rimelig sikker på at dette vil løse problemet til trådstarter.

Redigert av A.M; 22/04/2010 07:04. Rediger grunn: skriveleif
Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb [Re: A.M] #925070 22/04/2010 07:48
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
I går fikk jeg vekk subben på XX-bremsene på Epic-en. Handla bare om å sikte og stramme. Slakke, bremse og stramme-sekvensen fungerte ikke helt optimalt.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb [Re: sykkeloyvind] #925500 22/04/2010 15:09
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Bra med litt peptalk Øyvind! ICON_WINK
Det som skjer med mine bremser, er at det er tålig bra ved utreise, mens de blir helt håpløse underveis.

Følgende skal prøves:
1. Lufte bremsene helt gjennom. Akkurat kjøpt 1L med DOT 5.1 væske, så nå kan jeg lufte sykkelbrems til jeg ser mannen med ljåen tror jeg! ICON_WINK
2. Stille og stramme bremsen skikkelig så ikke trialign systemet av-aligner seg i løpet av en tur!

Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb [Re: Elgvenn2] #926455 23/04/2010 18:53
Bunk Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har fått meg sykkel med skivebremser(aldri hatt det før)
Noen ganger hører jeg en slags slipelyd som jeg mener kommer fra bremsene.
Er det normalt at de bare subber av og til?

Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb [Re: Bunk] #926573 23/04/2010 21:55
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Bunk
Har fått meg sykkel med skivebremser(aldri hatt det før)
Noen ganger hører jeg en slags slipelyd som jeg mener kommer fra bremsene.
Er det normalt at de bare subber av og til?

Ja, ofte får du litt møkk eller vann på bremseskiva, det er nok til at det subber.

Redigert av Elgvenn2; 24/04/2010 07:54. Rediger grunn: endret fra bremsen til bremseskiva

Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb [Re: Elgvenn2] #926725 24/04/2010 10:18
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Nå har jeg trua! ICON_LAUGH
- Var slark i fremnavet på treningshjula, noe som gjorde at hjul/bremseskive forflytta seg ~1mm sideveis. Nok til at det ble skikkelig subb (vi snakker om at jeg klarte å sende hjulet max 2 runder rundt før det stoppa). Veldig lett å stramme etter lagre på Crossmax SLR hjul! bigsmile
- PM-festene på FOX-gaffelen er litt "treigere" enn jeg er vant med fra IS->PM systemet jeg har på gamle RockShox'n. Har nå strammet kalipperen skikkelig godt etter ting er sentrert til tilnermet subbefritt!

Krysser fingra, og legger ut på langtur! ICON_SMILE

Re: SRAM XX bremser umulig å stille uten å få subb [Re: Elgvenn2] #927548 25/04/2010 20:02
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Vel. Da har jeg brukt hele dagen på å mekke bremser, og jeg kan konkludere følgende:

1. Subbing på frembrems
- den værste subbinga forsvant når jeg fikk stramma opp fremnavet. Problemet var at bremsen gikk fra bra til helt for jævlig subb -> Problem solved
- luftet brems
- sentrert, nesten subbefritt -> godkjennes

2. Subbing bakbrems
- Ingen slark i nav her
- Luftet brems
- Konklusjon, det er for mye kast i skiva. Det er snakk om kanskje 0.5-1mm, men det er altså for mye. Testet med skiva som sitter på ritthjulene, og den får jeg sentrert perfekt på gode gamle slippe opp skruer, holde inn bremsen, stramme skruer metoden. Det blir med andre ord ny 140mm skive bak på meg. ICON_SMILE

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support