Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Beskyttelsesutstyr ved stisykling

Beskyttelsesutstyr ved stisykling #811569 14/09/2009 07:37
J
Jeger68 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Hei.

Jeg har i 40 årskrisen i sommer gjennoppdaget hvor artig det er å sykle fort på stier i skogen. har kommet meg i trening igjen etter en del år der barn, jobb hus osv har tatt tiden og lysten til å komme seg ut, men nå er jeg igang :-)
Her jeg bor er det sykkeltrening på grus og birken som gjelder, og jeg sykler litt sammen med disse, men det er sti som er artig! Sykler nå med en 7 år gammel Meridasykel på 16 kg (Veide den i går...) med en elendig demper gaffel. Er i ferd med å kjøpe meg en sykkel som egner seg både på sti og til noen ritt (egen tråd om dette).
Jeg sykler stort sett alene siden jeg ikke har funnet noen andre her enda som synes det er artigere med sti enn å hardtrene på grus, og etter et rundkast over styret på lørdag begynte jeg å fundere på om det ikke kunne være lurt å ha noe mere beskyttelse på seg enn hjelm og handsker med korte fingre.

Så til spørsmålet:
Bruker dere noen annen form for beskyttelse enn hjelm når dere sykler på sti i skogen evt hva?

Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: Jeger68] #811573 14/09/2009 07:39
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Jeg har begynt å bruke knebeskyttere i år. En ekstra trygghet som også hjelper godt på psyken.

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: tommygutt] #811578 14/09/2009 07:46
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hele hansker! I tillegg til ovenfor nevnte knebeskyttere.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: Garpen] #811598 14/09/2009 08:09
R
Rolfkr Offline
Entusiast
Entusiast
R
Er i samme klasse som trådstarter, selv om jeg nekter febrilsk på at det er en krise. Kun gjennoppdage gamle gleder, nå når tid og økonomi tillater det.

Hele hansker bruker jeg alltid, knebeskyttere bruker jeg hvis jeg skal ut på teknisk knot, ikke ellers.

Det er lette å skrape seg opp på armene der jeg sykler (tett skog, med spisse kvister i strategisk høyde) så langarmet litt kraftig jakke/genser er greit.

Briller når jeg husker, igjen er det greiner som er problemet.

Har også investert hele 90,- på en mudguard under rammen for å ta for den verste stein og søle spruten.

Liten ruggsekk med drikkepose, som har aluminiumskinne, og er i litt kraftig nylon, denne tar da av for ryggen om jeg skulle tryne skikkelig.

Der stopper det foreløpig, men har sett KjeilBN her på forumet med en artig POC ryggplate som satt fast i en meget lett og luftig vest. (om du ikke kjører med sekk)

Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: Rolfkr] #811609 14/09/2009 08:16
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Jeg sykler sti med hjelm, briller, lange hansker og knebeskyttere, i tillegg til sekk. Når du sykler alene må du også huske mobiltelefonen, og å melde fra hvor du drar.

Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: Jeger68] #811614 14/09/2009 08:18
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Jeger68
Så til spørsmålet:
Bruker dere noen annen form for beskyttelse enn hjelm når dere sykler på sti i skogen evt hva?

Jeg bruker hjelm med hakebeskytter (Met Parachute, men den er ihjelkræsjet og skal byttes ut med Casco Viper), lange hansker, knebeskyttere (661 Kyle Strait), albue/underarmbeskyttere (Fox), og sekk med integrert ryggskinne (Ortovox).

Ryggen synes jeg det er en selvfølge å beskytte på et eller annet vis. Sekken jeg bruker er meget komfortabel å ha på, men veier selvsagt mer enn en uten beskyttelse. De som sykler med de letteste drikkesekkene synes jeg er litt vel dristige, hva skjer om du lander på ryggen og får trykt mulitverktøyet eller en spiss stein godt inn i ryggen? Det har jeg ikke lyst til å finne ut.

Kneledd og albueledd er kompliserte greier som jeg synes det er greit å beskytte. Et leggbrudd blir som regel bra, men et most kne kan man plages med resten av livet.

Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: Arne_And] #811618 14/09/2009 08:24
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bruker:
1) helhjelm. Sykler mye alene på stier og da er det greit. Er ikke noe spesielt varm for den er ganske luftig. Men mange glaner jo litt når jeg sykler til og fra skogen da :-D: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=17687
2) knebeskyttere: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=9590
3) Sykkelhansker - hele
4) Ryggsekk med nødvendig tilleggsutstyr som demperpumpe, pumpe, gasspatron, slange, maximum energi (for lengre turer), liten 10x10 cm førstehjelpskrin (heldigvis aldri vært behov), Mobil som er viktig på turer alene, dopapir

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: Arne_And] #811620 14/09/2009 08:26
R
Rolfkr Offline
Entusiast
Entusiast
R
Jeg kom til å tenke på dette med multiverktøy i det jeg skrev....

Er det denne Ortovoxen du bruker? Har du testet den på vinteren med ski? Ok å bære tunge ski med? http://en.ortovox.com/backpacks/powder/freerider26.html

Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: thomasengen] #811622 14/09/2009 08:28
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så jo nå at Arne And hadde skrevet tilsvarende. Men jeg synes en vanlig drikkesekk holder veldig bra: Har Camelbak M.u.l.e http://www.oslosportslager.no/produkt/mule-drikkesekk-8937.aspx og man legger jo ikke verktøyet så utsatt til + at drikkesekken ligger jo også å beskytter i mellom. Ryggskinne er selvfølgelig bra, men litt vanskeligere muligens å finne en sekk som da sitter godt på - noe denne M.U.L.E gjør.
Gikk på ryggen her om dagen - lett bakover etter en oppoverhøcking som gikk litt feil og fikk ikke ut skoene ;-).

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: Rolfkr] #811630 14/09/2009 08:34
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Rolfkr
Er det denne Ortovoxen du bruker? Har du testet den på vinteren med ski? Ok å bære tunge ski med? http://en.ortovox.com/backpacks/powder/freerider26.html

Jeg har en gammel sekk de ikke lager lengre. Den er nå utslitt, så jeg skal skaffe meg lillebroren til den du linker til (Free Rider 24). Jeg har ikke båret ski så mye med den jeg har, men det lille jeg har prøvd funket helt greit.

Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: Arne_And] #811644 14/09/2009 08:51
KTL Offline
Besatt
Besatt
Jeg liker litt utfordringer og har dermed alltid hjelm med hakebøyle (casco viper), hele hansker, knebeskyttelse m/harde skjell (661 Kyle St.) og myke albubeskyttelser. På toppturer henges en 661 Assault Pressure Suit (skulder, bryst og ryggbeskyttelse) på sekken.

Sekken er en eldre Ortovox med ryggbeskyttelse -som tillegg til info om sekk lenger opp: Jeg har landet på ryggen på flat stein med denne sekken. I sekken hadde jeg en sammenrullet slange som var rimelig ubehagelig, så konklusjonen er: Ryggplate er nødvendig! (slanger brettes heretter...)

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: KTL] #811666 14/09/2009 09:21
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Som Knut Tore er jeg også glad i en utfordring eller to, men har holdt meg unna hakebeskytter/helhjelm på sti. Litt rart egentlig, for ofte går det like fort unna på utforkjøringene som i en hvilken som helst heisbasert løype (hvor jeg bruker full rustning, kne/legg, ankelpads samt helhjelm og goggles).
Stihjelmen jeg bruker er en freeride hjelm fra Pro-Tec som dekker bra i nakken og har skygge.

Personlig liker jeg friheten med å sykle sti, og da blir helhjelm i meste laget for meg. Knebeskyttere (661 Kyle Strait) er dog på, og 3/4 langermet jersey er greit mot kvist og kvast.

Sykler alltid med sekk, og DaKine gjør susen. Scenarioet multitool i rygg har ikke falt meg inn, men satser på at vannposen tar det verste trøkket. (knock on wood)

Jeg håper jeg slipper flere av disse:

Foto: Johan Seland - 2003

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: Tallak] #811676 14/09/2009 09:33
KTL Offline
Besatt
Besatt
Var det deg det? Da fikk jeg hektet bildet jeg har sett noen ganger tidligere på et kjent ansikt

Det var vel etter en av nedkjøringene i Østmarka vi diskuterte dette her med verneutstyr på stitur sist ja...

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: Tallak] #811678 14/09/2009 09:35
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig

Jeg håper jeg slipper flere av disse:

Foto: Johan Seland - 2003 [/quote]

Auu!

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: thewizard] #811700 14/09/2009 10:05
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
aw!

Men disse hjelmene med hake-beskytter, er ikke det litt vel mye kompromiss mellom hel/halv hjelm, sitter den virkelig ordentlig fast den bøylen?

Kneskydd tror jeg jeg ska investere i, selvom jeg syns jeg blir mer blå av rammen+styrestem, enn av at tryne (dvs de ganger jeg ikke tryner kommer jeg likevel hjem med blåmerker)..

Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: jsdk] #811744 14/09/2009 11:24
KTL Offline
Besatt
Besatt
Kne i girskifter er jo en klassiker, særlig med spd-pedaler -uansett hva som er årsak er det jo greit å beskytte dem...

Hjelm med hakebeskytter -på Casco Viper sitter bøylen godt, men det er ingen erstatning for en helhjelm. Sykler du DH, bruker du ikke denne, da er det skikkelig helhjelm som gjelder. Derimot vile du definitivt redusere skadene i ansiktet til mindre kutt og blåmerker der du ellers ender med utslåtte tenner og knekt nesebein... Viper er lett og behagelig, men fordi den dekker deler ansiktet får du mindre glede av fartsvind/luft mot ansiktet, slik at den kan bli litt varm i de lengste motbakkene med mye pesing. Likevel er ikke dette verre enn at jeg ikke gidder ta av bøylen annet enn ved toppturer der all klatring gjøres i en omgang og resten er nedkjøring.

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: JonAre] #811937 14/09/2009 16:20
tais Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: JonAre
Når du sykler alene må du også huske mobiltelefonen, og å melde fra hvor du drar.

Og etter siste tur kanske kart og kompass? ICON_WINK

eva
Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: tais] #812062 14/09/2009 18:58
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Kompass skal iallefall kjøpes. Jeg trenger noe mer nøyaktig enn flyavganger fra Gardermoen for å bestemme nord ICON_WINK

Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: JonAre] #815868 19/09/2009 18:41
O
oyoz Offline
Entusiast
Entusiast
O
Når det gjelder kjøp av sykkel så vil jeg anbefale å tenke på hva du i hovedsak skal bruke den til. Noen "birkensykler", også fulldempede, har en tendens til å ha veldig bratt styrevinkel.

Tror jeg har hatt én OTB etter at jeg gikk over til fulldemper med mer vandring og snillere vinkel ICON_SMILE

Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: oyoz] #815905 19/09/2009 19:52
R
Richard T Offline
Det går opp, det går ned.
Det går opp, det går ned.
R
Jeg kjører basic:

XC Hjelm (Met Veleno)
Fullfinger hansker
T-skjorte (om det er over 15+)/longsleeve
Shorts

Camelbak med MYE vann og det meste av verktøy etc.
Mobil (hvis jeg husker det...)

Synes ikke det gir den samme godfølelsen å sykle sti med knebeskyttere og annet stæsj, men det hender at jeg hiver på et par O'Neal Dirt knebeskyttere (de er ekstremt komfy) hvis jeg vet at det blir ekstra bratt/topptur/stemningen kommer til å bli pisket opp ICON_SMILE

Rustning og helhjelm er reservert Hafjell etc. for min del. Det høres kanskje cocky ut, men for min del forsvinner en god del av spenningen og "skjerpingsen" hvis jeg pakker meg inn for mye. Det er nå bare sånn jeg liker det da. Og kroppen tåler faktisk en del den.....

This site is like Krispy Kreme doughnuts dipped in crack cocaine for any connoisseur of bad ideas...
Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: Richard T] #816108 20/09/2009 10:51
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg synes det er fettbra å ha albue/underarmsbeskyttelse, slipper å skrape opp armene på trær også.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: cvrokka] #816223 20/09/2009 14:14
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
SÅnn for å nyansere det litt, jeg sykler sjeldent sti med annet enn hjelm og hansker. Jeg kommer fra xc, så da blir det fjernt å pakke seg inn for mye, selvom turene ofte går vel så hardt for seg.

Noe av moroa med sti for meg er at det er mulig å sykle fort nok selv på flater til at det blir utfordrende, og da blir padding ubehagelig i lengden.

Men for all del, skjønner godt de som bruker beskyttelse. Og ved topptur er det en selvfølge. Litt rart egentlig, for sannsynligheten for alvorlig fall er nok like stor på xc-tur som topptur.

Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: Mmar] #816228 20/09/2009 14:21
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Joiner Mathias litt på denne. Jeg sykler med hjelm, hansker og vanlig sekk. Etter en 6timers tur i Trollheimen i går, kan jeg aldri se for meg at jeg hadde orket å sykle den samme turen med fullt av padding. Tungt, bevegelseshemmende, og varmt. Og jeg har skadet kneet ganske alvorlig (vil slite med små smerter sannsynligvis resten av livet), men selv etter den opplevelsen, har jeg ikke orket å sykle med padding på sti.

Mathias´ poeng om det å kunne sykle fort på sti uansett om det går oppover eller nedover er også noe som er viktig for meg.

Har gått på ryggen opptil flere ganger, med både multiverktøy, kamera og andre ting i sekken, og det har aldri vært noe problem, hverken for meg eller innholdet i sekken.

K

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: KKippernes] #816238 20/09/2009 14:38
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Trailstar
Etter en 6timers tur i Trollheimen i går

Den misunner jeg dere, fin tur? Jeg var dessverre opptatt med å bade i Nidelven...

Men nå må vi ikke kuppe tråden.

Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: KKippernes] #816632 21/09/2009 07:28
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Trailstar
Etter en 6timers tur i Trollheimen i går, kan jeg aldri se for meg at jeg hadde orket å sykle den samme turen med fullt av padding. Tungt, bevegelseshemmende, og varmt.

Jeg syklet den samme turen, samme dag, med padding på knærne, og synes ikke de var det minste til plage. Det var en varm dag, men er det ett sted det ikke plager meg å være varm så er det knærne. Men har har full forståelse for at mange velger å sykle uten, det er jo mer behagelig (helt til det en dag er veldig mye mindre behagelig).

Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: Arne_And] #817164 21/09/2009 19:31
trailfox Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Briller.

I løpet av ett år har jeg hatt to legevaktbesøk på grunn av kvister som har sveipet over øyet. Første gang ble det rift i hornhinna, andre gangen ikke, men det var like overraskende smertefullt, og jeg ble sykmeldt i nesten en uke. Det oppleves som et plagsomt rusk i øyet du ikke blir kvitt og gir generelt tåkesyn.

Siste gangen var det bare en uskyldig liten grankvist med fine, skarpe nåler som ble passert i liten fart.

Men dum som jeg er kommer jeg helt sikkert til å droppe brillene etter noen turer når det hele er glemt.

1 meter opp er 1 meter ned
Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: trailfox] #817211 21/09/2009 19:56
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Sitat: trailfox
Briller.

http://www.bbbparts.com/sportsglasses_driver-bsg2759.php

Brukte disse på lykteturen forrige uke, kommer aldri til å dra på tur uten! Berget øya minst en gang, og med fotokromatiske glass funket de både i sollyset ved turstart såvel som i stappmørket i skogen.

Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: trailfox] #817215 21/09/2009 19:58
M
Mordor Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Jeg vil bare instemme med at briller er veldig høyt på min liste over beskyttelsesutstyr på sykkel sammen med hjelmen. Etter jeg havde en opplevelse på racer for mange år siden uten briller når en moped kjørte forbi mig på sykelstien og kastet opp en liten sten som traff mig i pannen 3-4 cm over venstre øye, med nok kraft til at få det til at blø. Hvis den havde truffet øyet, så er jeg ikke sikker på at det hadde blitt nogen hyggelig historie, så etter det så har jeg nærmest alltid briller på når jeg sykler. På sti har jeg også vært glad for briller med diverse grener som noenganger sveiper over ansiket.

Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: Mordor] #817239 21/09/2009 20:19
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitter her med to stive knær. Etter den klassiske kjørekneetoppigirskifteren på lørdag og etter velt i dag. Fra og med neste tur er det på med knebeskyttere.

Re: Beskyttelsesutstyr ved stisykling [Re: erling] #817277 21/09/2009 20:47
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Knebeskyttere er knall,i tilfelle fall...

Briller er kjekke greier.
Er vel ca en mnd siden jeg fikk ei grein i trynet ,noe som ødela de billige biltema brillene.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support