Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjedelinjeproblem epic 09.

Kjedelinjeproblem epic 09. #806539 07/09/2009 01:24
Victrg Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Tja, et lite problem har dukket opp på Specialized Epic FS.
Denne ramma har jo kranklager presset inn i krankhuset.Originalt stod det en XTR krank på denne. Eieren ønsket å montere en 2 drevs Rotorkrank i stedet. Som sagt så gjort. Krank montert etter gyldig bruksanvisning, inkl alle spacere som tilhørte kranken og lageret.
Problemet er da at kjedelinjen ikke blir riktig for todelt krank. Han kan ikke bruke alle 9 drev bak på minste drev foran. På de tre minste dreva bak hopper kjede på rampene til storskiva. Blir heller ikke noen god kjedelinje på store skiva. Vi kan ikke space kranken mer ut, da går vi tom for krankaksling.

Jeg og andre mener jo bestemt at man ved 2X9 skal kunne bruke alle dreva bak, både med liten og stor skive. Dette har ikke vært noe problem med andre HTer som jeg har sett på. Noen som kjenner til dette eller har fornuftige innspill?

Kan jo også nevne at det er jo en litt spesiell løsning på krankhus/seterør på denne ramma, det er vel for å få plass til dempersystem og kjedestag. Derfor sto det originalt en spacer på drevsiden- den er også med på dette oppsettet. Ingen spacere på NDS.

Redigert av Victrg; 07/09/2009 01:28. Rediger grunn: Mer info..

Victor
Re: Kjedelinjeproblem epic 09. [Re: Victrg] #806550 07/09/2009 05:38
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hmmmm... Har samme ramme, men HT og samme krank... Aldri opplevd det, men litt usikker på om jeg har brukt den drevkomboen. Kan få sjekket det i ettermiddag, og gi deg svar her. Men, når jeg monterte kranken: Samme lager har jeg, de som presses inn. Jeg valgte å droppe den spaceren som det sto at man skulle bruke (den som fulgte med rotorkranken), dette var vel mest pga at da ble det lik avstand til kjedestag på begge sider. I starten oplevde jeg at jeg fikk slark, og fikk ikke strammen bolten på høyre side mer, fortsatt slark... Fant da ut at man må stramme bolten på venstre side og, for å presse venstre pedalarm lengere inn på akslingen. Dette ble gjort og slarket ble borte. siden har det fungert topp... Skal sjekke det med kjedelinjen etterpå. Kan iallfall bruke storeskiva og samtlige drev bak.

CK ELVERUM

Re: Kjedelinjeproblem epic 09. [Re: Otoen] #806951 07/09/2009 13:51
Victrg Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Nettopp! Med HT ingen problem. Det er nok krankhusets posisjon i forhold seterøret som lager dilemma. Fint om du kan tenke høyt også. Takk.
Vi har forsøkt oss med å droppe alternative spacere vi og, men da blir kjedelinja bare værre pga av at drevene bare kommer nærmere ramma. Jeg mener bestemt at dette ikke har noe med kranken å gjøre men er en rammesak. Har jo montert noen slike rotorkranker de siste to årene, tror ikke feilen er der.

Victor
Re: Kjedelinjeproblem epic 09. [Re: Victrg] #807012 07/09/2009 15:19
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Er krankhuset symmetrisk? altså stikker det like langt ut på begge sider av seterøret?
Er avstanden lik mellom seterøret og begge krankarmene slik det står nå?

Re: Kjedelinjeproblem epic 09. [Re: henrikh] #807121 07/09/2009 18:07
Victrg Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: henrikh
Er krankhuset symmetrisk? altså stikker det like langt ut på begge sider av seterøret?
Er avstanden lik mellom seterøret og begge krankarmene slik det står nå?

Nei er svaret på alle. Har en 5 mm forskjell mellom venstre og høyre pedal om jeg husker riktig. Jeg har riktig nok målt på underrøret da seterøret går i en vinkel ned mot krankhuset. Skal forsøke å måle mer vitenskapelig i løpet av uka om ikke noen her inne sitter med fasit i hånden. Det er nok dette Specialized har tatt høyde for når de har en egen spacer på DS som satt original 3 delt krank. Men det funker da ikke med to delt krank.

Victor
Re: Kjedelinjeproblem epic 09. [Re: Victrg] #807295 07/09/2009 20:59
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hmmmm. Merkelig... Uansett, sinnsykt fin sykkel da:)Må få inn noe positivt her:)

rakk ikke å gå i boden å sjekke kjedelinja på minste drevet i dag, men skal ut å tråkke med den i mrg ettermiddag. Gir lyd fra meg her da.

CK ELVERUM

Re: Kjedelinjeproblem epic 09. [Re: Otoen] #807376 07/09/2009 23:21
Victrg Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ja, den sykkelen er nydelig. Fin vekt også, 10,3 kg om jeg ikke husker feil.

Hadde du giddet å måle litt på kranken din for oss? Nærmere bestemt korrekt Q-faktor og om armene er sentrert akkurat på rørene dine med ditt spaceroppsett?

Jeg skal måle litt på min 3-delte bare for morroskyld. Tror krankene i denne problemstillingen er "frikjent" for skyld.

Victor
Re: Kjedelinjeproblem epic 09. [Re: Victrg] #807383 08/09/2009 05:14
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For du veit at du kan justere armene inn og ut på akslingen på begge sider?

CK ELVERUM

Re: Kjedelinjeproblem epic 09. [Re: Otoen] #807685 08/09/2009 11:51
Victrg Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Otoen
For du veit at du kan justere armene inn og ut på akslingen på begge sider?

Ja. Vi har nok et par mm å gå på der totalt, men ikke så mye på DS.

Victor
Re: Kjedelinjeproblem epic 09. [Re: Victrg] #810541 12/09/2009 06:54
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Beklager at ting tar tid her, men testet iallfall alle girene her om dagen på min HT med samme krank som din, og alle girene går uproblematisk her. Har ikke fått målt noe på ramma...

Fått til noen løsning?

Ett side spm: Hvordan har du justert demperen? Spes i forhold til vekt og brainjusteringen. Jeg veier 80 kg, og har vel justert den på maks, slik at jeg fint kan stå å trå uten at demperen beveger seg. Skal da litt mere til for at den løser seg ut, men syns det har funka greit. Men litt usikker på om den egentlig bør stå på maks...

CK ELVERUM

Re: Kjedelinjeproblem epic 09. [Re: Otoen] #810685 12/09/2009 13:43
Victrg Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Beklager at ting tar tid her, men testet iallfall alle girene her om dagen på min HT med samme krank som din, og alle girene går uproblematisk her. Har ikke fått målt noe på ramma...

Fått til noen løsning?

Ingenting å beklage. Vi er bare glade for å få andres synspunkter og erfaringer.

Utover det så er svaret nei, ingen åpenbar løsning. Var hos han som eier den og fikk målt med noe annet en øye. Korrekt info er som følger:
Krankhuset er sentrert som på andre sykler. Det er nå 2 mm forskjell på avstanden senter-krankarm mellom venstre og høyre pedal. Kan nok justere inne noe av forskjellen med venstre krankarm muligens, men det har vi ikke sett på. Dersom vi flytter dreva lenger ut blir forskjellen større og kjedelinjen værre. Selv nå som kjedelinjen er horribelt langt ut funker dette ikke på de tre minste dreva bak og minste forran.

Det rare er at eier har vært å sett på en helt lik sykkel med samme krank i en butikk. Der var ikke dette noe problem, alt funket godt. Og dette oppsettet var helt likt hans sykkel..

Jeg vurdere nå å sette på noen tynne spacere på minste klinga for å øke avstanden til den store. Men dette er jo ikke riktig.

Ett side spm: Hvordan har du justert demperen? Spes i forhold til vekt og brainjusteringen. Jeg veier 80 kg, og har vel justert den på maks, slik at jeg fint kan stå å trå uten at demperen beveger seg. Skal da litt mere til for at den løser seg ut, men syns det har funka greit. Men litt usikker på om den egentlig bør stå på maks...

Han som eier denne veier nok noe mer en deg. Skal videreformidle spørsmålet ditt.

Victor
Re: Kjedelinjeproblem epic 09. [Re: Victrg] #810695 12/09/2009 14:01
svegar Offline
Besatt
Besatt
Jeg skjønner ikke helt dette med kjedelinje.

La oss anta at følgende er gitt:
- Vi bruker en gitt krank, f.eks Shimano XT
- Bakhjulet på alle sykler står i senter, ergo er plasseringen av kransen gitt uansett hvilken sykkel vi snakker om.
- Krankhuset er 68 eller 73 mm bredt på alle kurante sykler. For 68 mm hus brukes en 2,5 mm tykk skive under lagerkoppen på hver side for å flytte lageret til riktig posisjon, slik at kranken ikke slarker sideveis i lageret. Hvorvidt en har 68 eller 73 flytter altså ikke kranken sideveis med mindre en tøyser med skivene.
- Jeg trodde også at krankhuset på en sykkel står i senter.

Hvis alt dette er tilfelle, hvordan kan kjedelinja være ulik fra en sykkel til en annen, altså gitt at begge har f.eks XT-krank? Eller er hele greia at en del sykler har krankhuset plassert ute av senter?

sv

Redigert av svegar; 12/09/2009 16:07.
Re: Kjedelinjeproblem epic 09. [Re: svegar] #810698 12/09/2009 14:18
Victrg Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: svegar

Hvis alt dette er tilfelle, hvordan kan kjedelinja være ulik fra en sykkel til en annen, altså gitt at begge har f.eks XT-krank? Eller er hele greia at en del sykler har krankhuset plassert ute av senter?

sv

Hadde jeg hatt hår så ville jeg revet meg i dette jeg også. Hele greia med kjedelinjen på denne sykkelen er at eieren har montert en todelt krank. Der blir klingene stående litt anderledes en på en tredelt krank. Jeg trodde lenge at man fikk bedre kjedelinje totalt på en slik krank da avstanden mellom ytterpunktene er mye mindre en en tredelt. Men dette funker ikke optimalt her. Og det vi ikke finner ut av er hvorfor? Dette funker da tilsynelatende på mange andre sykler, til og med samme modell med samme oppsett.

Ellers er jeg helt enig i oppsummeringen din og lever i samme tro. Men akkurat på denne sykkelen er det noe som bokstavelig talt skurrer. Og krankhuset er i senter. Spaceroppsettet er i henhold til boka. Drevene var montert i butikken. Alt ser riktig ut. thinking

Så neste steg er å prøve med noen tynne spacere mellom lilleklinga og spideren. Deretter må vi kontakte probike igjen og få kontrollmålt drevene/kranken. Mulig det er summen av hårfine tolleransefeil som utgjør problemet her.

Litt mer:
Sitat: svegar

- Krankhuset er 68 eller 73 mm bredt på alle kurante sykler. En bruker da en 2,5 mm tykk skive under lagerkoppen på hver side for å flytte lageret til riktig posisjon, slik at kranken ikke slarker sideveis i lageret. Hvorvidt en har 68 eller 73 flytter altså ikke kranken sideveis med mindre en tøyser med skivene.

Uten å gå inn på hva jeg oppfatter som kurante sykler eller ikke så har denne og mange andre ikke "standard" 68/73 krankhus. Denne har pressede lagre og medfølgende spacer som skal tilsammen utgjør korrekt krankaksellengde som på et "standard"68/73 krankhus med lager.

Redigert av Victrg; 12/09/2009 14:33.

Victor

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå