Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bremsevæske og egenskaper

Bremsevæske og egenskaper #777034 28/07/2009 10:43
toddy2 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Ser i tidligere tråder at det ganske ofte dukker opp diskusjoner rundt skivebremser og endring av karakter hva bremsekraft, modulasjon osv angår.
Men jeg syntes det er påfallende få som påpeker betydningen av "fersk" bremsevæske.
Hvis man ser hvor bittelite væske som kreves i disse systemene vil jeg påstå at skifte av væske bør skje rimelig hyppig.

Jeg har tatt meg friheten til å sakse følgende fra en annen side:
Alle bremsevæsker basert på polyetylenglykoler er hygroskopiske, dvs. de absorberer vann, via bremsevæskebeholderen, gjennom bremseslangene, ved bremsekaliperen, etc. Ved økende innhold av kondensvann, som uunngåelig skjer over tid, synker kokepunktstemperaturen.
Ved gjentatte og kraftige oppbremsinger øker temperaturen i bremsevæsken. Er innholdet av kondensvann tilstrekkelig høyt kan vannet koke ut og danne dampblærer ("vapour lock"), med "svampete" bremser og fare for bremsesvikt som resultat. Hold derfor bremsevæskebeholderen godt tillukket for å motvirke kondensvann, samt unngå forurensning av væsken ved etterfylling.

Jeg er ny med skivebremser på sykkelen, men når jeg fylte opp de nye bremsene mine, og så mengden med væske tenkte jeg umiddelbart at her må det skiftes væske ofte......

Bremsevæska er også viktig som smøremedium i bremsesystemet. Så mengden vann i bremsevæska bør holdes på et absolutt minimum.

Så håper jeg noen syntes dette var litt lærerikt, og kanskje får noen en ny opplevelse med bremsene sine.......

Redigert av toddy2; 28/07/2009 10:44.

Godværsmosjonisten
Re: Bremsevæske og egenskaper [Re: toddy2] #777045 28/07/2009 10:55
Thorst Offline
Veteran
Veteran
Hvis det er veldig viktig å skifte bremseveske, hvorfor fungerer mine J7 uten problemer etter 3 år med mye bruk? Jeg har fremdeles den samme bremsevæska som da bremsene var nye. Aldri luftet bremsene. Det eneste vedlikeholdet jeg har utført er å skifte klosser når disse har vært utslitt.

Bremsen er ikke svampete. Jeg har aldri hatt promlemer med sviktende bremsekraft pga oppvarming (eller andre årsaker). Bremsen har lik modulasjon som før.

- Espen -

"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"
Re: Bremsevæske og egenskaper [Re: toddy2] #777047 28/07/2009 10:56
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: toddy2

Bremsevæska er også viktig som smøremedium i bremsesystemet. Så mengden vann i bremsevæska bør holdes på et absolutt minimum.

Jeg har lenge hatt problemer med at stemplene ikke vil gå tilbake på mine Avid J5, noe som fører til konstant subbing.
Etter en skylling av systemet og ny bremsevæske forsvant dette problemet.

Så jeg kjøper Toddy sin argumentasjon og kommer ikke til å være gnugen på bremsevæsken heretter, jeg kommmer til å bytte bremsevæske ofte.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Bremsevæske og egenskaper [Re: toddy2] #777100 28/07/2009 12:01
KTL Offline
Besatt
Besatt
1:
Bremsevæske i biler har reservoir som er ventilert mot atmosfære, når væsken utvider og trekker seg sammen som følge av temperaturvariasjoner vekselvis "pustes" luft inn og ut av reservoiret -dette fører til at væsken stadig tilføres nytt vann fra luftfuktigheten.
I en sykkelbrems ligger det en gummimembran og skiller væsken fra luften som pustes inn og ut, dermed er det ytterst lite fuktighet som tas opp i væsken.

2:
Mercedes har gjort noen forsøk og statiske undersøkelser for en del år tilbake der de konkluderte med at det fra et sikkerhetssynspunkt er tryggere å la være å skifte bremsevæske vært annet år (som vanligvis foreskrives), bilalderen var satt til 10 år så vidt jeg husker. Dette skyldtes at de fleste biler har overdimensjonerte bremser i forhold til virkelig bruk (få kjører bilene sine hardt) og at de aller fleste tilfeller av bremsesvikt skyldes feil som gjøres i forbindelse med bytte av væske...

3.
Når det er sagt -vet du hva du gjør er det like greit å skifte en gang imellom!

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Bremsevæske og egenskaper [Re: Ripen] #777101 28/07/2009 12:03
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bruker prinsippet "if it ain't broke, don't fix it". Bremser luftes når de begynner å oppføre seg rart, f eks hvis stemplene ikke går i retur eller hendelen føles svampete.

Alt annet justeres jevnlig uansett, men akkurat skivebremser gidder jeg ikke å holde på med hvis jeg ikke vet det er nødvendig.

Re: Bremsevæske og egenskaper [Re: Thorst] #777127 28/07/2009 12:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Thorst
Hvis det er veldig viktig å skifte bremseveske, hvorfor fungerer mine J7 uten problemer etter 3 år med mye bruk?

Frambremsen på SS-en min har logget 7 år uten lufting eller bytte av væske.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bremsevæske og egenskaper [Re: Thorst] #777135 28/07/2009 12:44
slasher Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Thorst
Hvis det er veldig viktig å skifte bremseveske, hvorfor fungerer mine J7 uten problemer etter 3 år med mye bruk?

Hvis man bor på sentrale østlandet er sjelden et problem med gammel bremseveske med mindre man har hatt lekkasje i bremsen.

Gammel bremseveske derimot ER et tema hvis man bor steder med bratte og lange nedkjøringer, f.eks alpene. Var en tur i Le 2 Alpes i sommer, og fikk erfare hva en liten luftboble i systemet kan gjøre. De første 600 høydemeterne i svartløypa var ikke noe stress, men deretter ble det plutselig veldig mye stress ettersom bremsen ble skikkelig varm. Dette var ikke noe jeg merket i Hafjell f.eks, der er det ikke på langt nær bratt nok. Da funka bremsen finfint uten antydninger til tull. Det var først etter lang hard bruk at problemet ble merkbart.

Re: Bremsevæske og egenskaper [Re: slasher] #777181 28/07/2009 13:57
C
Cappel Offline
Entusiast
Entusiast
C
Tips til de som eventuelt synes bremsevæske er dyrt.

Mange flasker med Toyota DOT 5.1 er nylig observert på et av byens ledende sykkelverksteder.

Re: Bremsevæske og egenskaper [Re: slasher] #777192 28/07/2009 14:21
Thorst Offline
Veteran
Veteran
Bremsene har fått kjørt seg, siden jeg i denne tiden har bodd både i Trondheim og Bergen, i tillegg til Oslo, i denne tiden. Spesielt i Bergen er det mange lange og krevende (>400 høydemeter) nedkjøringer. I tillegg har de vært flere turer i Åre og på toppturer på Sunnmøre. Alpene er såpass ekstremt at jeg vil påstå at lignende nedkjøringer ikke finnes her på berget.

På østlandet er det ikke spesielt krevende terreng for bremser, så her er det enda mindre grunn til å stresse med å preventivt lufte bremser og skifte bremsevæske. Jeg lar bremsene være til de begynner å fuske, og bruker tiden min på sykling i stede for mekking. Hvis jeg drar til Alpene skal jeg vurdere å lufte og sette på 203 skive ICON_WINK

- Espen -

"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"
Re: Bremsevæske og egenskaper [Re: Thorst] #777197 28/07/2009 14:26
panorama Offline
Veteran
Veteran
Kan anbefale bremsevæske fra Statoil (ca 750ml) flaske til 129kr. Den bruker de på mitt lokale verksted.

Re: Bremsevæske og egenskaper [Re: panorama] #784598 08/08/2009 14:27
V
Valldaling2 Offline
Fersking
Fersking
V
Citroen original demper olje
funker som bare f*** om man ikke søler det på skivene :-)

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå