Våren begynner å komme til Lillo, men det er fortsatt mye deilig råtten snø i marka. Her er noen få bilder fra dagens tur over Årvollåsen og en av de kjente stiene i vest-hellinga.
Når en begynner å bevege seg ut fra åsen og mot sivilisasjonen igjen støter en på noe mer snø. Med slikt vær som nå så tror jeg det helt klart blir lillostier kommende helg
Kjenner man marka så er det flere steder en kan sykle, så det er bra. Tilgangsveier og noen stier som ikke får så mye sol sliter en stund til, men det kommer seg
Fortsetter dette været vil en nok kunne sykle på enda flere kjente og kjære bakgårdsstier til uka/helgen.
Var en tur til fots fra P-plass på Årvoll i kveld. Gikk rundt dammen, noe snø men mye kan sykles, og oppover åsen via PTK(tror det er det den kalles) og opp til toppen. Ned til grusvei og flugte den litt bortover. Så ned en annen sti mot p-plass igjen. Har blitt borte en del bare de siste dagene. Oppover åsen var det bart hele veien. Sporadiske snøflekker på toppen og litt på første del av nedstigning i "nord". Selve kløfta der og stien bort til grusvei hadde noe snø enda. Grusvei har en del snø første 150m så blir det bart til der jeg tok inn på sti. Stiene ned igjen stort sett bar men noen små snøflekker. Litt snø noen steder på veien men syklbart. Bløtt på veien da så hjul suger seg nok noe ned.
Kart viser ruten. Grønn er bart, kun sporadisk små snøflekker. lys blå er noe snø men det meste kan nok gjennom snø eller i ytterkanter. mørk blå er snø som er såpass dyp at hjul vi vri seg og det vil bli litt knoting. Må nok gå noe. Piggdekk skal ikke være nødvendig. God tur!
Området mellom Tonsenhagen Skole og Krigsskolen er så godt som helt snøfritt og tørt. Her er det fine muligheter for rundbanepreget stisykling i dette stirike området. Syklet også stien opp på Årvollåsen fra øst. Bratt, men svært lite snø igjen. Fra Årvollåsen og rett sydover ned til Tonsenhagen helt tørt. Årets første tur i terrenget for meg, og en nydelig følelse.
Tok meg en rekogniserings joggetur rundt Lachmannsfjell fra Trollvannstua mot Linderudkollen. Fint og bart hele veien, møtte først på råtten kjip snø ved kringla/Langevann, så de siste 200-300 meter er fremdeles for spesielt interesserte
Jeg får poste en update på ståa i løpet av morradagen. Akkurat nå er sykkel og gaffel hos BaB etter søndagens vårslepp i Østmarka. Etter planen skal gaffelen være klar i morra, så om ting klaffer og tida strekker til (jeg er midt i en hjemmeeksamen), blir det nok en liten tur. Tajm vill sjåvv.
Og sykkelen min er fremdeles hos BaB med syk gaffel, så da spøker det nok litt for min del idag, gitt. Spørs om ikke eksamen får førstepri, og sykkelturen blir utsatt litt.
Tørt og fint i Grefsenkollen. På sti fra Trollvann i retning hoppbakken på Lindrudkollen kan en møte litt snø, men i hovedsak er stiene godt farbare. Hvordan det er lenger nordover i Lillo er litt mer usikkert, men det ligger nok en god del snø i skyggepartiene.
Kan melde at Årvollåsen også er perfekt, i hverfall fra avtaket til PTK(eller nå er det vel TTK)-stien og sørover. Har nettopp kommet inn fra en rask runde, og både Bursdagsstien, hovedstien fra toppen og nordover til PTK-avtaket samt hele PTK er helt topp, stort sett like tørt og raskt som på sommeren. Litt snø langs hovedstien, men ikke mer enn at det er eksotisk.
Stien med PTK er helt suveren, flyt og fart og smil og glede hele veien, og både droppen og kneika satt der de skulle.
Dægger'n (godt, gammelt trønderuttrykk) det er godt med tørre stier igjen
Jeg tror forresten ikke noe på at Terje har sykla, jeg møtta ham nemlig i bil på vei hjem fra tur
Ajaj, så det var dine spor jeg så oppi skauen i går altså! Sjøl tok jeg opp "varmienfei" før jeg fulgte stiene inn mot Lilloseter, svingte tilbake igjen og mot Alunsjøen borte ved benken ved s-svingen på grusen og tilbake mot Tonsen (i mangel av navn på plassen). Tok opp svaberget mot årvollåsen, men midt oppi bakken var det satt opp nye skilt om en ridesti mot Tonsenhagen, kunne ikke la være å prøve en ny sti (dessuten frista ikke de resterende oppoverbakkene til Årvollåsen) så jeg fulgte denne til sivilisasjonen. Dette var en fæit og fin kjerreveg hvor du kan ha høy fart (sikkert noen hesteentusiaster der ute som gremmes nå, men det er da ikke så ofte ryttere er ute på stiene sine!)
Har hatt noen fine turer i området rundt Årvoll/Linderudkollen i det siste. Det er stort sett ganske mye snø på grusveiene og i bratte nordvendte partier (som på baksiden av Årvollåsen.) På sørvendte stier er det imidlertid stort sett nydelige forhold. Nedkjøringene fra Årvollåsen er helt über akkurat nå, og det er relativt lite folk ute på tur i forhold til midtsommers.
Kjørte også traktorveistien fra Solem til Linderud, og der er stort sett fint, men noe gjørme/is/steinete partier. Smeltingen virker ganske bra nå som temperaturen har tatt seg opp, så det går nok ikke så lenge før alt er snøfritt.
Noe HikeABike her og der må man fortsatt regne med pga snø og is, men sesongen er absolutt i gang!
Har hatt en fin runde i lillo i ettermiddag, syklet opp varme på 30 sekunder bakken, og forsatt go løypa til terje til grusen mot setertjern, solem skog å videre til trollvann og opp til grefsenkollen. Så ned mot akebakkeskogen å mot årvoll. Og det var 99,6 % bart. Stort sett tørt og fint. Vet ikke hvordan det er opp mot lilloseter og videre mot sinober. Tror ikke det er så ille det etter snø mengden å dømme der vi var. Så nytt deilige lillo i disse fridagene.
Redigert av edmann; 30/04/200920:51.
Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride
Hadde en finfin langtur i Lillomarka på fredag. Dro fra Årvoll, via Lilloseter inn til Sinober og videre ut igjen til Solemskogen. Skikkelig godvær og min første visitt på Sinober noen sinne (yay!) gjorde det til en minneverdig tur! I tillegg mistet jeg faktisk GPSen av styret uten å merke det (pga. knekt feste) og måtte bruke en liten stund på å lete etter den. Gleden var rimelig stor når jeg så noe lite svart ligge og glinse i snøen ved sørskogen
Det ble en del knot og bæring her og der innerst inne rundt Sinober, spesielt på vei tilbake. Snø her og der, trilling rundt myrer og gjørmehull, og falne trestammer over stien gjorde det utfordrende. Det er imidlertid åpenbart at snøen synger på siste verset. En uke eller to til, så tror jeg alt er borte.
Noe av det vanskeligste var faktisk i lia nord for Setertjern, der var grusveien så porøs grunnet is at det til tider var nesten umulig å komme seg frem.
Legger ved sporlogg i Google Earth format for de som er interessert (rename til .kml for å kunne åpne.)
Finfin tur på Lillo i dag. Vi kjørte Bursdagsstien, ormen lange, revlikollen og ned spøkelseskladen, linderudkollen og ned bakken som kommer til P-plassen. Fine forhold overalt, mest tørt og bra.
KJørte Godstien fra sydenden av Revlikollen og inn til Sinober, så tilbake via blå til Solemskogen. Ingen av oss (tre) hadde sykla denne turen før, og vi var enige om at det var en av våre beste stiturer noen sinne. Og vi tre har tilsammen sykla sti i snart 60 år...