Dette er jo stort sett grusvei, men vi tok en "trillesti for sykkel"(i følge skiltet) mot Blankvannsbråten hvor det var 80% snø, desverre. Litt stisykling ble det... Grusveien var forøvrig 99% tørr.
Vi sleit fælt med å få Fri Flyt-varebilen med materialer innover. Noen kneiker med endel snø. Men den kom fram til slutt.
Hadde noen sagt fra kunne jeg stilt med firehjulstrekk på amerikansk vis, med vinterdekk fortsatt påmontert og kjetting i beredskap i bagasjerommet..
Dugnad på sti kommer jo alle til gode, selvom man ikke stiller som annet enn publikum på rittet.
Harald
Vi sa jo fra på forsiden og på forumet. Men kjøretillatelse må bestilles en god stund i forveien og følger bilen. I tillegg trengte vi plass til 100 meter 2x4 planker. Skulderen er litt støl i dag ja. Det er tungt å bære 15 meter plank 2 km for så å gjenta det fire ganger. Men stølheten kan også ha noe med faceplanten jeg tok på Trulsrunden på fredag.
Jeg så saken på forsiden i det jeg hadde postet svaret i tråden, Øyvind, og kan ikke annet enn å blames for å ha en lei tendens til å gå rett på forumet uten å sveipe innom forsiden.
Og jeg som er nettvaktsjef og greier.. Bedring loves, og skulle det trengs motorkraft og slikt ved en senere anledning, er det bare å si i fra. Kjøretillatelser i Oslomarka har jeg klippekort på..
Jeg kan også rapportere om grusveien langs østsida av Maridalsvannet var 99,9% bar igår, så da slipper man asfaltetappen inn langs Maridalsvannet på Vestsida
Området rundt Fossum og Skytterkollen er nå åpent for sykling! Det er selvfølgelig ganske vått og det ligger noen klatter her og der hvor solen ikke har tatt ordentlig, men snøen er ikke lenger til hindring. Stien ned på forsiden av Brunkollen er nesten helt bar.
..har i et par dager sykla fra Grinda,dratt i mot Låkeberget,og så tatt inn mot ullevålseter, med en omvei ved en blå pil østøver og kommet innpå lysløypa igjen ved den siste grusbakken før Ullevålseter. Vet ikke hva de stiene kalles (hint mottas), men med unntak av to isbroer og tilsammen 50m snø er alt bart. Hadde tenkt å ta Lynhytta og Mojo? hjem,men låra ville bare trille ned lysløypa gitt. Har ikke sykla den ruta før , og jeg tror det er min nye favoritt, når jeg får på siste biten:)
Dette er jo stort sett grusvei, men vi tok en "trillesti for sykkel"(i følge skiltet) mot Blankvannsbråten hvor det var 80% snø, desverre. Litt stisykling ble det... Grusveien var forøvrig 99% tørr.
Trillestien har nå ca 40-50% snø. Ikke lenge til alt er bart nå
godt å høre det er mulig å komme seg til Mojo, det må snarlig testes ut!
bart og ganske tørt fra Gaustad sykehus og opp forbi songsvann-vest.Dette området er flittig brukt av orienteringsløpere, så det er stier på kryss og tvers overalt!! underskogen er flere steder av en slik art at man kan kjøre hvor man vil (men pass på øynene så du ikke får ØYE på en kvist...) Cruisa rundt der i drøye 2 timer i dag og det er kjempebra! Klatring opp opp opp, full fart ned igjen, deretter en ny vei opp...:-)
Kort melding. Ganske mye råtten, gjennomslagsis fra Snippen til Movann og videre fra Movann opp mot Tømte. Veien mot Ørfiske er bra, men forbindelsen videre til Fløyta trenger mer tid og varme. Såvidt jeg klarte å finne ut i går ettermiddag.
Beklager hvis en annen allrede har skrevet om det - jeg så ingen rapporter, men har ikke lest den hele tråden, og vet ikke hvis den beskrevede stien har en "bedrekjent" navn blant dere.
Etter en kort stitur igår kveld, kan jeg rapportere at den rødmerket skogsti mellom Sognsvann/Svartkulp og Store Aklungen, som ligger til høyre side av grusveien når du går oppover, er helt sykkelbart - og kjempegøy, særlig på vei ned. Man må være forsiktig på noe av de våteste steiner, men dette bare gjør turen til å være litt mer spennende, synes jeg.
Det er fortsatt veldig våt på noe steder, med et par korte snø/isseksjoner, men ingenting å bryr seg om.
Snart nok kommer hele marka til å bli godt og sykkelbart!
Redigert av marknp; 30/04/200906:58.
"How can you call yourself a true tealover if you destroy the flavour of your tea by putting sugar in it? It would be equally reasonable to put in pepper or salt." -George Orwell
God råd, men jeg vil ikke overvurdere faren heller. Det finnes veldig få seksjoner som er dyvåte, og stien er bred nok at de kan unngås uten problemer.
Men ja, jeg er helt enig at Østmarka er fortsatt det beste område for en riktig god, tørr stiopplevelse.
"How can you call yourself a true tealover if you destroy the flavour of your tea by putting sugar in it? It would be equally reasonable to put in pepper or salt." -George Orwell
På onsdag, etter det som må ha vært et voldsomt regnvær natt til onsdag, var jeg og kompis Thomas på tur fra Maridalen, opp til Grinda, videre over Gml. Ankervei, opp "E6" og ned "Bunghole Gorge". Mange skikkelige gjørmehøl i øvre deler av E6, og de siste 100m før E6 kommer ut ved grusen og man kan snu og kjøre tilbake Bunghole var det mye snø. Vått ned Bunghole.
De nedre delene av E6 er derimot fine, og det samme gjelder nedre deler av Hobo.
Østmarka er et bedre valg om dagen, siden det jevnt over er skrinnere jordsmonn og færre gjørmepytter der.
"E6" og "Bunghole gorge" - kan noen vennligst forklare hvor disse stier ligger? Det er en god sjans at jeg kjenner dem allrede - har syklet en god del i nordmarka i de siste tre år - men ikke med disse navner.
Det er noe jeg har opplevd med flere av de "klassiske" ruter folk snakker om her - kanskje en slags "glossary" tråd, med karter, hadde vært en god forslag?
..etterslyser det samme. Er det noen som har et kart med inntegnede ruter e.l.? Jeg har et fra Frognerseteren,et orienteringskart med rutene og navn. Finnes det noe lignende for Lillo og Sognsvann/Ullevålseter-området?
..etterslyser det samme. Er det noen som har et kart med inntegnede ruter e.l.? Jeg har et fra Frognerseteren,et orienteringskart med rutene og navn. Finnes det noe lignende for Lillo og Sognsvann/Ullevålseter-området?
Har prøvd å søke med finner ikke stort.
til marknp og jokis: på høy tid at det etableres et opplegg (forumtråd, databank, web-tjeneste - kall det hva du vil) som enkelt og greit inneholder: stinavn, fra-til, type sykling, kart og gps-spor! www.sykkelspor.no har ansatser til dette. Og jeg har oppfattet at terrengsykkel.no kommer med noe slikt - rett rundt hjørnet. Krysser fingrene for at det blir bra.
I dag er stibeskrivelsene (se "Stiguide") av typen: ta til høyre ved den store maurtua, og til venstre ved tredje furua. Garantert ikke mulig å følge. Med kart og pgs-spor derimot....
Så folkens: ut å kjøpe gps for sykkelbruk!!
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
E6 har fått navnet sitt fordi så mange etterhvert sykler her, så hvis du er kjent i området, har du garantert sykla den. Det er den som er brei og fin og som krysser Gml. Ankervei omtrent på dens høyeste punkt. E6 er altså en fortsettelse nordover på stien inn fra Grinda øst for Svartkulp.
Der E6 nesten kommer ut på grusen ved Åklungen et stykke nedenfor Ullevålseter møtes Bunghole Gorge og E6.
Bunghole Gorge er et navn fra vår favorittsvenske Johan (Yoda). Hvis man har Gml. Ankervei som referanse og utgangspunkt, er det den første stien som tar av til venstre fra Gml. Ankervei etter å ha tatt av til høyre på grusveien mot Ullevålseter rett ved demningen i vestenden av Svartkulp. Altså ca 200 m etter krysset ved demningen, akkurat der Gml. Ankervei flater ut etter en liten stigning.
Mellom disse to er den s.k. "Gule stien" og "Hobo".
Det fins sikkert et kart, men det gidder jeg ikke leite fram nå. Disse er bare å lære seg, de nevnes stadig vekk.
E6 har fått navnet sitt fordi så mange etterhvert sykler her, så hvis du er kjent i området, har du garantert sykla den. Det er den som er brei og fin og som krysser Gml. Ankervei omtrent på dens høyeste punkt. E6 er altså en fortsettelse nordover på stien inn fra Grinda øst for Svartkulp.
Der E6 nesten kommer ut på grusen ved Åklungen et stykke nedenfor Ullevålseter møtes Bunghole Gorge og E6.
Bunghole Gorge er et navn fra vår favorittsvenske Johan (Yoda). Hvis man har Gml. Ankervei som referanse og utgangspunkt, er det den første stien som tar av til venstre fra Gml. Ankervei etter å ha tatt av til høyre på grusveien mot Ullevålseter rett ved demningen i vestenden av Svartkulp. Altså ca 200 m etter krysset ved demningen, akkurat der Gml. Ankervei flater ut etter en liten stigning.
Mellom disse to er den s.k. "Gule stien" og "Hobo".
Det fins sikkert et kart, men det gidder jeg ikke leite fram nå. Disse er bare å lære seg, de nevnes stadig vekk.
Du beskriver veldig presist det som var mitt hovedpoeng i forrige innlegg. Kan du HOBO, Gule stien, Bunghole og E6, så trenger du seff verken kart eller gps-spor. Men skal du lete opp dette på egenhånd med sånne beskrivelser er du garantert på villspor ganske fort. Det kan jo være spennende. Men ikke nødvendigvis. Poenget med kart + gps-spor er jo å konse på syklinga, ikke virre rundt i skauen for å finne stien.
Kom igjen da TS! Bla opp et skikkelig opplegg for kart+gps!!
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Heh - OK, det var faktisk Bunghole Gorge jeg beskrev på forrige side. Godt å vite i framtiden, takk!
En god sti hva man enn kaller den, tror jeg...
Syklet Gaustad-Vettakollen tur/retur i dag, strålende sol og tørt og fint stort sett overalt. Siste del av den steinete stien opp fra Gaustad før man brekker venstre på hovedstien, mot sørsiden av Vettakollen er våt som f. ...Men der er det jo ALLTID vann, så ingen overraskelse der. Ellers var det veldig fine forhold.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Godløypa til Sinober. Kun litt snø etter Sørskogen. Videre fra Sinober gikk turen ned en glemt perle mot Snippen, deretter dytting opp nordsida av Barlindåsen. Ned gjennom Styggedalen og Fugleleiken, over Kampen til Solemskogen, så opp til toppen av Linderudkollen og ned Thorstkneika, forbi Ole Høiland og den nye ridestien ned til parkeinga på Årvoll. En fantastisk dag med minimalt med snø!!!
til marknp og jokis: på høy tid at det etableres et opplegg (forumtråd, databank, web-tjeneste - kall det hva du vil) som enkelt og greit inneholder: stinavn, fra-til, type sykling, kart og gps-spor! www.sykkelspor.no har ansatser til dette. Og jeg har oppfattet at terrengsykkel.no kommer med noe slikt - rett rundt hjørnet. Krysser fingrene for at det blir bra.
Vi har på skiogsykkel.no fått opp en løsning i samarbeid med GPSites.com og synes det fungerer veldig bra. GPSites.com konverterer direkte til de fleste formater