Sykkelkjøp våren 09, Cyclocross, racer eller tempo
|
Sykkelkjøp våren 09, Cyclocross, racer eller tempo
30/03/2009 21:49
|
teknikk
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Sykkelen min ble stjålet rett før jul. På en måte like greit, siden jeg alikevel hadde tenkt til å kjøpe ny. Jeg er ferdig med alt som heter mtb sykler. Nå ser jeg etter en sykkel som først og fremst skal brukes til trening. 2-3 turer pr uke i sessongen. Det meste av syklingen skal foregå på asfalt, men hadde vært greit om sykkelen tålte grus av og til også, om man beveger seg ut på landet f.eks. I tillegg til dette har jeg planer om noen lengre turer, gjerne med noen overnattinger. Dermed har jeg tenkt på et par sykkelvesker som kan stå på et setepinnemontert bagasjebrett. Cyclocross er sykkelen som står fremt i pannen på meg nå, men har også litt lyst på ren racer eller en temposykkel. Noen som har noen anbefalninger? Ønsker tyngst mulig giroppsett, og da minimum 53 utveksling foran. 105 gruppe er det jeg ser for meg. Ihvertfall ikke noe dårligere. Tror jeg skal holde meg til shimano. Ellers er ikke bremser så prioritert. Tenker uansett å sette på "punkteringsfrie" racerdekk. Altså de som det skal litt til før man punkterer..
|
|
|
Re: Sykkelkjøp våren 09, Cyclocross, racer eller tempo
[Re: teknikk]
31/03/2009 05:03
|
gare
More than words
|
More than words
Velkommen til forumet. Skal du av og til på grus må du nesten glemme temposykkel, det går jo an å dra til grusen med racer, men det ser ut til at du kan være tjent med å titte på utvalget innen Cyclocross. Du har nevnt dette med overnatting og bagasje, kanskje du skal titte litt på sykler som ikke direkte er Cyclocross-sykler, men er laget for å kjøre langt? Du har ikke skrevet noe om budsjett(bortsett fra å nevne 105-gruppen)så jeg smeller like godt til med en sykkel fra Roberts , fiks ferdig med skjermer og bagasje. Kanskje litt dustete å starte med en custom-rammebygger der bare rammen kommer på omkring 10 000, men det viser hva som finnes. Det eneste jeg kommer på i farten som passer rett inn i kategorien landevei-cross-bagasje er Salsa Casseroll, som også har fester for bagasjebrett. 17 lapper hos Cycle Components
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
31/03/2009 07:39
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Hadde egentlig tenkt å foreslå en Ridley Crossbow, for den stemmer svært godt med den sykkelen du beskriver, men når jeg så etter på min egen, fant jeg ut at du vil slite med å få på et 53-drev på en slik. Du får rett og slett ikke festet kjedeføreren høyt nok, i alle fall ikke på de minste rammene. Ut fra bildet på nettsiden til produsenten å dømme, kan det gå greiere med de store rammene. Du er sikker på at 50/11 blir for lett utveksling? P.S. Det er ikke noe problem å få levert Crossbow med 105-utstyr i Norge, og den har fester for både skjermer og bagasjebrett. Du kan også stort sett velge de hjulene du vil ha.
Redigert av Lektoren; 31/03/2009 07:43.
|
|
|
Re: Sykkelkjøp våren 09, Cyclocross, racer eller t
31/03/2009 07:58
|
lassis
Entusiast
|
Entusiast
Cotic Roadrat kunne kanskje passe til ditt behov? Eg har den, og er godt nøgd så langt. Kinesis UK lagar ein del fine og rimelege rammer i Crosslight-serien. CX-rammene kan du kjøpe frå CRC, der finn du vel komplette syklar óg. Kinesis har dessutan Racelight Tk og T, som er racer-rammer med plass til litt større dekk, skjermar og bagasjebrett. Trur ikkje det går med vinterdekk, om det skulle vera aktuelt, og det er feste berre for kaliper-bremser. Mvh. Sivert
|
|
|
[Re: ]
31/03/2009 08:32
|
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
det finnes faktisk pungteringsfrie dekk, men tør ikke tenke på hvordan de er å sykle på Her ett eksempel Finnes flere..noen custom
|
|
|
03/04/2009 11:16
|
teknikk
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for mange gode tips og gjennomtenkte forslag. Jeg ser den med at en sykkel ikke kan være best på alt. Det beste hadde selvfølgelig vært å kjøpt 3 sykler, men så var det det med økonomi, og det at man ønsker å bli godt vant med én sykkel. Jeg ser for meg å bruke rundt ti tusen på sykkel. Avvik kan jo forekomme.. Jeg sykler endel alene, men også sammen med noen andre som har mtb og hybrider. Har ikke den største praktiske erfaringen fra mange ulike sykkeltyper, så jeg resonerer meg frem i forhold til hva jeg skal bruke den til ja. Men så kommer man aldri i mål med alle behov. Er ikke så opptatt av at en cx skal være hundre prosent cx. Det blir mer at den skal passe til meg. Jeg har ihvertfall funnet ut at jeg ikke trenger "gyngehest" egenskapene. Ikke trenger jeg brede dekk heller. Er aldri ute i skogen å sykler, men sykler litt i lysløyper og på grus. Alikevel er jeg 95% på asfalt, så jeg tenker jo hardt på en racer. Ankepunktet der igjen blir sittestillingen som jeg syns blir bedre på en cx. Der kan man ihvertfall velge litt mer. Tenker på en cx med 2 sett med dekk. Racerdekk og et sett med hakket bredere dekk med noe knaster.
Ridley crossbow står faktisk veldig høyt på ønskelisten.. Noen som vet hvem som skaffer disse nå i vår? Har hørt man ikke får tak i de før mot sommeren. Det blir nok en allrounder på meg i førsteomgang. Men en allrounder som heller sterkt mot fart og lite mot "ut i marka". Merker meg det med utvekslinga. Jeg husker ihvertfall at på min forrige mtb, så var den laveste utvekslingen alt for lett! Savnet virkelig tyngre gir.
|
|
|
03/04/2009 12:58
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Hør på Nick ang 53 foran. Det er noe du absolutt ikke har brukt for. Øv deg heller på å sykle med litt høyere kadens enn det du sannnsynligvis gjør nå, og du vil merke at syklingen går lettere og bealstning på muskler og skjelett (knær) blir mindre.
|
|
|
[Re: KenR]
03/04/2009 16:00
|
teknikk
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Riktig riktig.. Hva antar du jeg hadde før på min mtb da? så 50/11 er altså mer enn tungt nok.. Jeg bruker endel lettere gir ofte jeg, med da (om jeg har forstått rett)en høyere kadens. Liker å veksle på lett og tungt. Det er også deilig å ha muligheten til å tråkke til de gangene man ønsker ekstrem toppfart og man har litt nedoverbakke med vinden i ryggen, f.eks.
|
|
|
03/04/2009 22:20
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Jeg antar du hadde 44-11 som tyngste gir, men kan selvfølgelig ta feil. Med lett omskrivning at ordene til en gammel toppsyklist: dersom du ikke klarer deg med 50-11 må du lære deg å tråkke. Det går helt greit å sykle i 80 km/t med 50-11, og det er vel fort nok for deg?
Redigert av maxminus; 03/04/2009 22:40.
|
|
|
[Re: KenR]
05/04/2009 19:40
|
teknikk
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Absolutt fort nok! skal merke meg 50-11.. 44-11 er ihvertfall for lett da.
|
|
|
06/04/2009 18:00
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Tenker uansett å sette på "punkteringsfrie" racerdekk. Altså de som det skal litt til før man punkterer..  1cm tykk gummibeskyttelse. Den har garantert et høyt rullemotstand, (beregnet for tour/commuting) så det er bedre med vanlige 25/28mm dekk, gjerne med kevlar/vectran beskyttelse, jeg skulle mene at det holder i 99% av tilfellene, da asfalt er harmløst. Hvor skal du sykle? fortau? grus? trikkespor? CXdekk/touringdekk på ~30mm er bedre. Egentlig fraråder jeg all dekk under 1.6" til trikkespor/fortau, da det er bedre med 26" og 2.0" dekk til slik møkkaunderlag i byen! Det er vanlig med mye punktering i begynnelsen (innkjøring/barnesykdommer) når en er uvant med dekk/sykkel og hvordan en skal forholde seg overfor bakken. [pavè er gøy!] [...] tungt. [...]tungt, [...] tyngre [...] tungt nok. [...] tyngre [...] mindre optimal Hehe. Hinter du?  Hverken Surlyen eller Ridleyen er egna til et landeveisritt. Du kan henge på en racergjeng om du setter på tynne slicks, men det er ikke, og er ikke ment å være en racer. Det er en all-roundsykkel uten spesialiserte egenskaper, som passer til en sykist uten spesialiserte behov.
Hm. nå ble jeg nysgjerrig: Hva er "spesialiserte behov"? Er ikke det sykkelindustrien som har fremavlet dette "spesialiteten" for å tjene mer på markedssegmentering? (!) Tilgi meg for min inkompetanse (jeg konkurrerer ikke), men jeg ser ikke noen grunn i at slike sykler (strippet ned) IKKE kan brukes som konkurransesykkel, da 99% av arbeidet ligger hos syklisten. Selvsagt kan det flisesspikkes over smådetaljer som vekten, høyprofilfelg, girutstyr - men i det store sammenhengen - er det ikke bare en illusjon om at ramma betyr så mye? Siden du er "ferdig med alt som heter MTB", så høres det ut som det forrige sykkelvalget var fundert på hva du trodde du skulle ha, uten å ha definert behovet godt nok.
Enig. Den veien er vanskelig å gå. Jeg slet med en vanlig racersykkel som ikke passet til mine behov, det gikk ikke an å sette på feite dekk/skjermer/bagasjebrett, og den var for skrøpelig. Fin å sykle med, men det tok tid før jeg skjønte at jeg trengte noe mer rolig, noe som var et SKIKKELIG arbeidsverktøy, flekser der den skal flekse, noe som funker i bakgrunnen og ikke maser på meg ved minste forstyrrelse. Jeg kunne bare velge mellom et CX eller en rendyrket racersykkel, (jeg var for usikker til å bygge selv) så jeg fant ut til slutt at jeg måtte bygge selv og nå er jeg fornøyd med en "allmennsykkel" som er fleksibel og passer til mitt bruksområde. Jeg bruker 25mm dekk nå, men jeg liker muligheten av å kunne sette på 35mm dekk. Jeg sykler for å sykle.  Jeg foretrekker f.eks. å slenge på ~300gram for å holde meg tørr, og jeg syntes at det er trist å se folk sykle på "spesialiserte" racersykler i regnvær, de kunne hatt satt på skjermer og gjort treningsturen sin bedre, men på den andre siden - de venner seg vel til å være gjennomvåt i flere timer akkurat den dagen de konkurrerer. /Kanskje det er derfor jeg ser så mange blingbling'er med sure syklister? 
|
|
|
06/04/2009 22:40
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Du spør om hvem som skaffer Crossbow nå. Det kommer jo an på hvor i landet du bor, men Racing depot kan sikkert gi deg navnet på en forhandler nær deg. Hvem som selger på nett, vet jeg ikke.
|
|
|
07/04/2009 19:32
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Jojo, den var ny  Du kan da ikke forvente at jeg leser gjennom innleggene mine når de blir så lange? hehe, det var en ny form av argumentasjonsteknikk! Beklager hvis du følte at jeg ble for aggressiv, men jeg ble virkelig nysgjerrig på "spesialiserte behov". Nok om det, la oss kose med syklinga istedenfor.  Dersom bruksområdet hadde vært definert ensidig som å sykle landevei med helårslisensen i bananlomma og egne sikkerhetsnåler i titan til startnummeret, så hadde jeg nok heller gått for noe som var født til å være en racer.
Enig. De som har et forhåndsdefinert behov kjøper det de trenger, men hva med de som ikke aner noenting om hva de vil ha? Jeg ser at trådstarten er misfornøyd med MTB, og vil ha noe nytt. Hvorfor/hvordan ble han misfornøyd med MTB, og vil han bli misfornøyd hvis han kjøper en CX/tourer/racer? Jeg liker veldig godt MTB, men det tok meg lang tid å få det perfekt. Jeg har forresten selv stilt opp på fellestrening med egenprodusert CX og 32mm slicks. Det bygger både moral og lårmuskler det, men jeg har aldri (hørte du - aldri!) stilt med skjermer.  Ingenting er som smaken av regnvann med sand og asfalt om våren.  Hehe, egenprodusert! Slike sykler er ikke det mange av!  Det kan være litt lurt med å være litt forsiktig med å helle bensin på skjerm-kampanje-bålet mitt! /Klarer jeg å henge med fellestreningen på 48:17?
|
|
|
[Re: atlekristensen]
07/04/2009 20:20
|
teknikk
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Her var det kommet endel nytt ja! Hvordan jeg ble missfornøyd med mtb var vel ganske enkelt. Har vel så og si alltid hatt mtb helt fra jeg var liten.. Har gått fra "mtb" ala gamle kilimanjaroer uten demping til heldempet mtb til fordempet mtb. I løpet av den tiden har jeg funnet ut at jeg er en landeveissyklist ("by heart") (som noen så fint beskrev det foran her). På landeveien får man unødvendig mye syre i låra av å tråkke rundt på en mtb. Dermed er jeg over å ser på racer.. Men så fikk jeg høre det med all denne punkteringa, og det frister ikke mye! Frister heller ikke mye å måtte gå av sykkelen å bære når det blir f.eks grusvei, som man fint kan treffe på om man sykler litt i utkantstrøk. I tillegg har en racer en fremoverlent stilling som jeg TROR kan bli slitsom i lengden. En cx har man litt mer flex i forhold til stillingen. Har ikke planer om å sykle så mye i byen. Ligger mest på riksvei og landevei. Skjermer ja. Kunne tenkt meg en foran, er ikke så glad i møkk i trynet, men på ryggen bryr jeg meg ikke. Hvilke dekk bør jeg egentlig ha om jeg går for en cx da? om jeg prioriterer slicks og fart? 20mm?
|
|
|
07/04/2009 21:09
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Ut fra det du skriver over her, ville jeg egentlig anbefale en racer. Det går helt fint å sykle over litt grus med en racer, om du velger litt sterke kvalitetsdekk, gjerne i dimensjon 25 mm, selv om det går helt fint med 23 mm på fin grusvei. Punkteringene er ikke noe stort problem, om du ikke velger de tynneste slangene. Det finnes slanger i latex og det finnes også andre kraftige slanger. Jeg har slike, og det er nok en 500 mil mellom hver punktering. Er du tung og sykler hardt, kan det selvsagt stille seg annerledes.
Det er ikke nødvendigvis slik at en CX har en mer avslappet sittestilling enn en racer. Jeg har f eks en Ridley Crossbow CX og en Ridley Excalibur racer. Raceren har mindre høydeforskjell på setet og styret enn crosseren. Begge er gode sykler, men det er ingen tvil om at raceren er strået kvassere på landeveien.
Redigert av Lektoren; 07/04/2009 21:09.
|
|
|
[Re: Lektoren]
07/04/2009 22:29
|
teknikk
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Med strået vassere. Mener du da farten man kan holde over tid? Trodde cx'n hadde en noe mer mulig oppreist stilling? Så du har to ridleyer ja.. Er det gode sykler? De ser meget bra ut syns jeg. 500 mil mellom hver punktering burde jo være meget bra!
Hva er den mest vanlige dekkdimensjonen på henholdsvis racer,cx,mtb,hybrid? Hva med lufttrykk?
Om jeg skal se nærmere på racer, skal jeg se litt på Wheeler og Trek. Noen som har noen erfaringer her?
Om jeg er tung og sykler hardt ja.. Er vel 82kg, og sykler vel ikke SÅ hardt. Spørs litt hva som regnes for hardt..
Redigert av teknikk; 07/04/2009 22:30.
|
|
|
07/04/2009 23:26
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Første spørsmål først: Ja, det går litt fortere og lettere med racer enn med cx. Når det gjelder sittestilling, er det stor forskjell på forskjellige merker og modeller. Det er ikke nødvendigvis slik at en racer gir en mer foroverlent sittestilling enn en cx. En cx er jo laget for ritt på omlag en time, men en racer gjerne er laget for turer på fire - seks timer, så mange av dem har en forholdsvis "snill" sittestilling, sælig før man kutter gaffelkrona, og særlig om man går for en modell som er beregnet på amatører.
Så spørsmål to: Ja, jeg er meget fornøyd med mine Ridleyer. Det er ikke de letteste syklene du får tak i, kanskje litt stivere enn de fleste trenger, men de har ellers gode veldig gode kjøreegenskaper. Særlig svinger er veldig morsomt på en Ridley! Om man kan like utseendet, er det absolutt noe å tenke på, men det er ikke det billigste merket på markedet. (Ikke det dyreste, heller.)
Racer har dekk på mellom 19 og 27 mm. Det vanligste er 23 mm, men både 22 og 25 mm er nokså vanlig. På raceren kan du gjerne bruke omtrent 7 bars trykk, kanskje litt mer. Altså i overkant av 100 psi. Mange fabrikanter oppgir anbefalt lufttrykk.
CX-dekk er gjerne på 30 til 35 mm. Vanlig lufttrykk ligger vel gjerne rundt 70 psi.
Hybrid: 28 - 45 mm er vanlig. Meget stor forskjell på lufttrykk, fra 100 psi til ca 60.
Terrengsykkel: Alt fra 35 mm dekk og opp til det største du kan få på en felg... Lufttrykk fra 20 til 80 psi.
82 kg er vel ikke så veldig tungt, men jeg ville nok ha gått for 25 mm eller i alle fall litt ekstra robuste dekk om jeg skulle ha noen transportetapper på grus innimellom. Enda viktigere er det da å unngå de skrøpeligste lettvektsslangene.
Wheeler har jeg ingen erfaring med, men jeg har brukt en billig Trek aluminium i noen år, og det var en veldig god sykkel. Finner du deg godt til rette med sittestillingen på en Trek, vil du neppe bli skuffet over andre sider ved sykkelen. Den er meget stabil og god til både klatringer og utforkjøringer.
Redigert av Lektoren; 07/04/2009 23:27.
|
|
|
08/04/2009 07:56
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det finnes et alternativ til en rein racer. Nemlig det som i utlandet kalles en Sportive modell. De er beregnet på folk som ikke trenger en "full" racer med lav front og brutalt kvikk geometri. De er gjerne noe kortere i ramma med litt høyere front og kanskje litt lengre kjedestag og ikke fullt så stiv ramme. Meningen med dette er at "vanlige folk" skal finne seg bedre til rette på rammene på lengre turer. anondale Synapse er et eksempel, Trek lager sine Madone med ulike geometrier og jeg så på Planet X TI Sportive Bianchi har sin CTC serie som står for Coast to Coast. Disse syklene vil gi små handicap i forhold til konkurranseracer geometri men kanskje mer kjøreglede i form av økt komfort etter noen timer. Sannsynligvis vil man ha litt mer kontroll på vrient underlag som grusvei og bygater også. Vi har snakket om akkurat dette før: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=686899Lykke til
|
|
|
[Re: larsb]
09/04/2009 12:40
|
teknikk
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for mye god info. Jeg slo til med en Trek sykkel. Racer med etter min mening meget god sittestilling. Dette blir nok bra! Har også tenkt til på sikt å skaffe en rimelig mtb for de turene som skal gå der raceren ikke henger helt med.
|
|
|
09/04/2009 20:22
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Gratulerer! Du kan se fram til en fin sesong, vil jeg tro. Hva slags Trek ble det?
|
|
|
09/04/2009 23:43
|
teknikk
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk takk, endte på 1.9 fjorårs. Vil tro den skal holde en stund..
|
|
|
10/04/2009 00:01
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Najs.
|
|
|
10/04/2009 08:18
|
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kommer sansynligvis til å selge en rå CX rett over påske. Har ikke helt bestemt hvilken, men et absolutt best-buy.
Kan bli med flere hjulsett om ønskelig...
Cyclocross byggetråd er en av dem...garantert under 8 kg
|
|
|
[Re: Fast gjest]
13/04/2009 18:29
|
teknikk
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Se der ja! Valgte bedre dekk og slanger ++ Første prøvetur idag. Ingenting å utsette. Artig med såpass lett sykkel og. Føler at sykkelen "stikker av" når man trår til, og man selv "står igjen". 
|
|
|
|
|