Hva er "sti"?
|
Hva er "sti"?
30/03/2009 10:15
|
Hæ?
OP
Navnet skjemmer ingen.
|
OP
Navnet skjemmer ingen.
Etter å ha debattert litt i denne tråden, ser jeg at for min egen del bør jeg rydde litt opp i mine begreper. Et av de vanskligste begrepene er når folk sier de sykler "sti". Hva er sti, folkens? Hva er "stibruk"? Når tar jeg sykkelen min ut "på stien", og hvilket utstyr kreves? Selv tenker jeg at XC er rundbane/maraton. Underlaget der er vanligvis sti, grus og asfalt. Når jeg tenker komponenter til XC-bruk, tenker jeg mest på vekt og minst på holdbarhet. Om ting ikke tåler så mye, er det ikke så farlig. Det skal være lettest mulig. XC er konkurranse med det mål for øye å komme først i dusjen, so to speak. "Sti" som begrep, ikke underlag, er for meg mer det vi kaller for "all mountain" på nynorsk. Ikke noe mål om å komme fort frem. Kos, morro og teknikk. Underlaget er mer uvørent enn grus og asfalt. Komponenter til "sti" er først og fremst holdbare og ikke så mye fokusert på minst mulig vekt. Her er det selvsagt også fint å ha ting lett, men det må ikke bli så lett at det går ut over funksjon og holdbarhet. Er jeg på viddene, eller er dette den smale sti ... ? Kjør debatt!
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Hva er "sti"?
[Re: Hæ?]
30/03/2009 10:36
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På stien kan man høre skogens ro. På grusvei er det mange barn, eldre og hunder. Ikke så mye ro.
Sti, er kanskje de stiplede linjene på kartet?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
30/03/2009 10:39
|
Hæ?
OP
Navnet skjemmer ingen.
|
OP
Navnet skjemmer ingen.
Er da Ladestien en "sti"?  Jeg tror jeg vet hva sti er, men ikke hva "sti" er ... 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
30/03/2009 10:41
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Jeg tror jeg vet hva sti er, men ikke hva "sti" er ... Hæ? 
|
|
|
[Re: tommygutt]
30/03/2009 10:44
|
Hæ?
OP
Navnet skjemmer ingen.
|
OP
Navnet skjemmer ingen.
Hehehæ? Vet at de stipla linjene på kartet er sti, men vet ikke hva folk mener når de sier de sykler "sti".  Og ikke minst når noen spør om "... dette er solid nok til stibruk??".
|
|
|
30/03/2009 10:49
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Og når man blander inn "XC"-ritt som birken og kaller grusvei for XC.
|
|
|
30/03/2009 10:56
|
MeanEd
Fersking
|
Fersking
STI = En "transport-åre" som er dannet i terrenget av dyreføtter/menneskeføtter/sykkelhjul. Uten tilførsel/uttak av grus, jord etc. for å gjøre den lettere farbar.
Redigert av MeanEd; 30/03/2009 10:57.
|
|
|
[Re: MeanEd]
30/03/2009 11:00
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Er du i det retoriske hjørnet i dag Bjarte? 
mvh Helge
|
|
|
30/03/2009 11:02
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Er jeg på viddene, eller er dette den smale sti ... ? Mener du vidde eller "vidde"?
|
|
|
30/03/2009 11:05
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Må si meg noenlunde enig med første taler. Sti = fri natur, og i de morsomste bakkene (opp og ned) stopper man opp å tar noen ekstra forsøk, et nytt linjevalg kanskje, et par gode bilder for å dokumentere...
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: MeanEd]
30/03/2009 11:11
|
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
STI = En "transport-åre" som er dannet i terrenget av dyreføtter/menneskeføtter/sykkelhjul. Uten tilførsel/uttak av grus, jord etc. for å gjøre den lettere farbar. Neinei, STI = Shimano Total Integration.
|
|
|
[Re: asbjorjo]
30/03/2009 12:21
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Så hvis jeg sykler sakte rundt Trulsrunden med tunge dekk, tung sykkel og vide klær så sykler jeg sti, men hvis jeg dunker rundt akkurat den samme runden på 17 minutter, uten fotisett, på en 9 kilos hardtail med 2,1 dekk, kledd i ettersittende lycra og med nybarberte legger da sykler jeg ikke sti?
Ingen nesevishet må oppfattes fra ovenstående innlegg. Kun et åpent spørsmål om hvordan folket definerer syklingen.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
30/03/2009 12:26
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Ingen nesevishet må oppfattes fra ovenstående innlegg. Kun et åpent spørsmål om hvordan folket definerer syklingen.
Sti er underlaget du sykler på ikke måten du sykler på nevnte underlag.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
30/03/2009 12:29
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Sti er underlaget du sykler på ikke måten du sykler på nevnte underlag. Det er sånn jeg egentlig tenker på det også, men jeg har inntrykket av at de som ønsker å distansere seg fra rittsyklister ofte vil definere seg som stisyklister utifra en forståelse av at det er måten det sykles på, og ikke underlaget som er avgjørende, men jeg er ikke sikker.
|
|
|
30/03/2009 12:33
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Stisykling er når man blir fragått av turgåere. Gjerne flere ganger.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
30/03/2009 12:34
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg er av den oppfatning at xc-syklister, altså rundbane-konkurranse-folk sykler sti fortere enn de aller aller fleste.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
30/03/2009 12:51
|
KTL
Besatt
|
Besatt
...men jeg har inntrykket av at de som ønsker å distansere seg fra rittsyklister ofte vil definere seg som stisyklister utifra en forståelse av at det er måten det sykles på, og ikke underlaget som er avgjørende, men jeg er ikke sikker. Jepp, helt korrekt!
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: KTL]
30/03/2009 13:02
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Utdypet: Sykler du trulsrunden på kortest mulig tid, dvs XC, (med eller uten fotisett) velger du den raskeste veien bort/opp/ned. Sykler du trulsrunden som sti, sykler du den morsomste veien.
I det første tilfellet velger du en lett hardtail, og unngår de største droppene. I det andre tilfellet, svinger du bortom et sted du veit det er et morsomt drop og tar dette tre ganger. Dermed drar du med deg 160mm-sykkelen for å få mest mulig ut av droppene -så får heller fotgjengerene passere for tredje gang!
Baggy-shortsen har sin naturlige forklaring: Når du er 40, har streng kone som regulerer fritid, og har fått unger som tar det som måtte være igjen, kler du ikke lenger lycra. Da blir du rendyrka stisyklist, og gjør det beste ut av det. For mange av oss dreier det seg om en blanding naturopplevelse og tøying av egne grenser i godt selskap...
|
|
|
30/03/2009 13:19
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Baggy-shortsen har sin naturlige forklaring: Når du er 40, har streng kone som regulerer fritid, og har fått unger som tar det som måtte være igjen, kler du ikke lenger lycra. Da blir du rendyrka stisyklist, og gjør det beste ut av det.
Hvorvidt du kler lycra eller ikke har vel andre årsaker...
For mange av oss dreier det seg om en blanding naturopplevelse og tøying av egne grenser i godt selskap...
Akkurat som for oss som sykler "sti" med pulsklokke og lycra på en lett hardtail...
|
|
|
[Re: Oystein L]
30/03/2009 13:28
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sykler du "sti", er det kun for moro skyld, og KUN det. Sykler du samme turen, og turen blir notert i treningsdagboka som en del av oppkjøringen til ritt, ja da er det ikke "sti", men trening.
Jeg synes ikke vi skal begynne å blande inn klær og utstyr. Jeg har kun EN sykkel og den brukes til ALT. Langtur, XC, ritt, sti, "sti", søndager, til og fra butikken, osv.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
30/03/2009 13:37
|
Hæ?
OP
Navnet skjemmer ingen.
|
OP
Navnet skjemmer ingen.
Sti er underlaget du sykler på ikke måten du sykler på nevnte underlag.
Jeg er 100% enig med deg. Men det er uggent å få dette inn for folk, ser det ut som. meg selv inkludert. Etter jeg begynte å vake her inne, har jeg sett på sti som et begrep, ikke et underlag. Begrepsforvirringen oppstår når noen spør om Race 7000-felgene er solide nok til sti ... Det er de da. Til en runde i ny og ned. Men jeg ville ikke anbefalt dem til stisyklister ...
Redigert av Hæ?; 30/03/2009 17:14. Rediger grunn: Tok vekk sitatet til Øyvind, som ikke hadde noe med saken å gjøre
|
|
|
30/03/2009 13:41
|
Hæ?
OP
Navnet skjemmer ingen.
|
OP
Navnet skjemmer ingen.
Sti er underlaget du sykler på ikke måten du sykler på nevnte underlag. Det er sånn jeg egentlig tenker på det også, men jeg har inntrykket av at de som ønsker å distansere seg fra rittsyklister ofte vil definere seg som stisyklister utifra en forståelse av at det er måten det sykles på, og ikke underlaget som er avgjørende, men jeg er ikke sikker. Jeg har med forundring lest en del utgaver av TERRENGSYKKEL, og jeg sitter ofte med en følelse av at det der mellom linjene ofte kommer frem at man i redaksjonen har en "jeg sykler sti, ikke grusræsing"-holdning, i betydning av at utstyr som er beregnet på rundbane/XC/grus kan bli uglesett. Bestemorsklinger, midtklinge og slagring er liksom det som gjelder når dere tester "stisykler". Og dere bruker jo begreper "XC-sykler også", men sier lite om hvordan disse to sykkeltypene overlapper hveradre. Synes jeg. Kanskje fordi jeg er en grus/landeveissyklist som aldri har satt mine ben i en stisykkel?
|
|
|
30/03/2009 13:56
|
Hæ?
OP
Navnet skjemmer ingen.
|
OP
Navnet skjemmer ingen.
Siden jeg er inne i min egen monolog her, konkluderer jeg for min egen del med at "sti"-begrepet er dødt. Det heter terrengsykkel. Det er ikke underlaget, men brukerens forventninger om sykkelens prefererte funksjonalitet som setter griller i hodene på folk. Man har ikke "sti"-sykkel, man har en sykkel som er satt opp til rekreasjonell bruk i skog og mark uten tanke på at det skal gå fort eller være lav vekt på sykkelen. Man har ikke "XC"-sykkel, man har en sykkel som er optimalisert for raskest mulig fremkomst på ujevnt underlag. Alt er terrengsykler. Ferdig arbeid! 
|
|
|
30/03/2009 14:05
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Hæ?: Her tar du opp noko eg beit meg merke i umiddelbart på dette forumet: XC, grusræcing, whatever, er skjellsord. Har du ikkje boing framme og bak, relativt grove dekk og hetsar "franske homoventiler" er du ikkje verdig medlem her. Eg har like mykje, og gjerne meir, morro med ein HT i løvtynn carbon, og med "kun" 80mm vandring framme. (Og sistnemnde er som regel i posisjon "locked" uansett...) Einaste som skremmer meg er lyden av stein mot ramma.. Kanskje det er av di eg er for pysete, og ikkje tør "dra på" så mykje at full-boingen kjem til sin rett..? (Eg er ikkje så glad i for mykje luft under hjula.. Likar dei helst <60cm frå bakken..  Sti = grov singletrack Freeride = ingen sti; bare bakke XC = grusveg, fin sti
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
30/03/2009 14:18
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
I det første tilfellet velger du en lett hardtail, og unngår de største droppene. I det andre tilfellet, svinger du bortom et sted du veit det er et morsomt drop og tar dette tre ganger. Dermed drar du med deg 160mm-sykkelen for å få mest mulig ut av droppene -så får heller fotgjengerene passere for tredje gang!
Hvis de største droppene (det er vel ikke så mange av disse i selv Trulsrunden) kommer i veien når jeg sykler på ritthardtailen så sykler jeg dem hvis det er korteste og raskeste veien. Om man får mer eller mindre ut av å stumme ned de droppene som er med en 160mm sykkel blir jo opp til hver og enkelt. Baggy-shortsen har sin naturlige forklaring: Når du er 40, har streng kone som regulerer fritid, og har fått unger som tar det som måtte være igjen, kler du ikke lenger lycra. Da blir du rendyrka stisyklist, og gjør det beste ut av det. For mange av oss dreier det seg om en blanding naturopplevelse og tøying av egne grenser i godt selskap...
Så det å ikke være feit er uforenelig med å være stisyklist? Hva med han eller henne som går aktivt på langrenn, men driver med stisykling som hobby om sommeren? Hva med aerobic-instruktøren som liker å dundre rundt på tekniske stier i helgene?
|
|
|
[Re: Knirkekne]
30/03/2009 14:28
|
jegern
Medlem
|
Medlem
Siden jeg er inne i min egen monolog her,
Herlig!  Sti er underlaget du sykler på ikke måten du sykler på nevnte underlag.
Enig! MÅ det gjøres vanskeligere enn dette? Sykler du "sti", er det kun for moro skyld, og KUN det. Sykler du samme turen, og turen blir notert i treningsdagboka som en del av oppkjøringen til ritt, ja da er det ikke "sti", men trening. Javel? Men har du et annet navn på det jeg kaller sti og som du kaller "sti"/trening?
|
|
|
30/03/2009 14:34
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Nå har det blitt komplisert å vite hva en sykler på gitt. Hvem er det som kan definere hvor moro jeg synes det er å sykle på en sti i Lillo? Kan også den samme da fortelle meg om jeg sykler på sti, vei, DH annet?
Jeg trodde i mitt stille sinn at Lillomarka besto av mange flotte stier og når man syklet på disse så bedrev man stisykling, men nå er jeg neimen ikke sikker lenger. Sykler jeg for fort så er det ritt, glemmer jeg å spise vafler på turen så er det XC, går det litt fort ned fra Revlikollen så er det DH, og sjekker jeg pulsen så er det asfaltritt.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: ]
30/03/2009 14:48
|
MeanEd
Fersking
|
Fersking
Sti er sti ..og alle som sykler på stien er fornøyde mennesker, uansett om de sykler i lycra, med baggy eller i nettoen ;o)
|
|
|
30/03/2009 15:00
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Hvis de største droppene (det er vel ikke så mange av disse i selv Trulsrunden) kommer i veien når jeg sykler på ritthardtailen så sykler jeg dem hvis det er korteste og raskeste veien. Om man får mer eller mindre ut av å stumme ned de droppene som er med en 160mm sykkel blir jo opp til hver og enkelt. Må presisere: Svinger du bortom -akkurat i raskeste runden er det ikke mange morsomme drop, nei Baggy-shortsen har sin naturlige forklaring: Når du er 40, har streng kone som regulerer fritid, og har fått unger som tar det som måtte være igjen, kler du ikke lenger lycra. Da blir du rendyrka stisyklist, og gjør det beste ut av det. For mange av oss dreier det seg om en blanding naturopplevelse og tøying av egne grenser i godt selskap...
Så det å ikke være feit er uforenelig med å være stisyklist? Hva med han eller henne som går aktivt på langrenn, men driver med stisykling som hobby om sommeren? Hva med aerobic-instruktøren som liker å dundre rundt på tekniske stier i helgene? Hva behager??? Insinuerer du at jeg er feit??? * Nei, dere må innse at det er skarpt skille mellom kategoriene her. En redaksjon i et terrengsykkelblad burde jo være den første til å omfavne disse begrepene markedsføringen i sykkelbransjen trer ned over hodet på oss forbrukere! Uten dette ville vi jo lykkelig syklet rundt på enkle fine hardtailer, ikledd praktiske kondomdresser alle sammen. Men jeg er enig, hardtailen er overlegen på alle måter, bortsett fra at den er dønn kjedelig, og på en eller annen måte må man jo få distansert seg fra elendigheten! * hadde du enda sagt pinglete!
|
|
|
30/03/2009 15:16
|
HAL
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Enig. Men hva med XC, er det et underlag? For meg er XC også navnet på en sykkelgren hvor målet er å komme raskest A-B. Dette er nært knyttet til måten man sykler på. Problemet vårt, slik jeg ser det, er at vi sammenlikner et underlag (sti) med en måte å sykle på (XC).
|
|
|
|
|