Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 12 av 14 1 2 10 11 12 13 14

Politidirektoratet: religiøse hodeplagg

Re: Generelle fornorskningsproblem? [Re: FuzzyLogic] #682620 18/02/2009 22:22
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Quote:
Husk de som stort sett har kontakt med rettsvesenet og politi er gjerne ikke så reflekterte....

HÆ?

Den kan du slenge ut i negerspiontråden til Martin!

Espen

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Generelle fornorskningsproblem? [Re: FuzzyLogic] #682650 18/02/2009 23:38
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A

Religionen har jeg i hjertet, ikke på hodet

Et viktig argument for henne er at det vil ta fokus vekk fra oppdragene de skal løse. Det kan bety trøbbel på jobb. Satt på spissen synes hun det ville være ubehagelig å stå på jobb med hijab utenfor en synagoge eller kirke, men ikke uten hijab.

Det kaller jeg religonsnøytralitet!

- De som vil bruke hijab i politiet må tenke gjennom en gang til hva de virkelig vil. Noen ganger må man ofre noe for å oppnå drømmene sine. Det er ingen menneskerett å få oppfylt drømmer
- Til de som vil bruke hijab i politiet vil jeg stille spørsmålet: Hva slags politi skal du være hvis du ikke kan ta en mann i hånda, eller hvis du ikke kan pågripe en mann?

De tre Koran-versene gir ikke kvinner påbud om å bruke hijab. Men hvordan kledde muslimske kvinner seg i århundrer? De brukte anstendige, tradisjonelle klær, med et plagg på hodet som dekket håret.

* Men den islamske hijaben representerer ikke et bestemt land, en bestemt kultur, en bestemt tradisjon. [min notasjon: Greit nok, kanskje det er derfor mange sliter med "ikke-landtilhørighet"?]
* Hijab er forbudt i muslimske land.
* Grunnen er at hijaben i denne spesifikke moten er knyttet til politisk islam som produserer intoleranse, hat, terror, splittelse og vold i samfunnet. [bevis/understøtting av påstand?]
* MUSLIMENE STØTTET FORBUDET (i Frankrike)

(utrolig fascinerende!)
Jepp. Da blir jeg enda mindre velvillig mot hijab.
Men er disse argumentene polemiske?
Inntil videre er jeg noe skeptisk.

Kanskje det er derfor bare er en politikvinne som bruker hijab i Sverige?

According to the American magazine Weekly Standard, a survey conducted in France in May 2003 reportedly "found that 77% of girls wearing the hijab said they did so because of physical threats from Islamist groups."

http://en.wikipedia.org/wiki/Hijab#Hijab_by_country
http://en.wikipedia.org/wiki/French_law_on_secularity_and_conspicuous_religious_symbols_in_schools
http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_dress_controversy_in_Europe

Sitat: http://en.wikipedia.org/wiki/La%C3%AFcit%C3%A9

Laïcité relies on the division between private life, where adherents believe religion belongs, and the public sphere, in which each individual, adherents believe, should appear as a simple citizen equal to all other citizens, devoid of ethnic, religious or other particularities.

It is best described as a belief that government and political issues should be kept separate from religious organizations and religious issues

Jepp. Nå er jeg positiv til hijab fordi den viser kontrasten til
politiuniformen med kors og frimurerringen.

Sitat: http://en.wikipedia.org/wiki/French_law_on_secularity_and_conspicuous_religious_symbols_in_schools

The representatives of the main religions and leaders of human rights organisations have expressed several objections to a law banning the wearing of religious symbols.
[...]
The very small number of young Muslim women refusing to take their headscarf off at school has been seen by supporters of the law as a victory against strict islam. Opponents of the law have seen this fact as a result of the rule of fear in an islamophobic society.

Redigert av atlekristensen; 19/02/2009 00:27. Rediger grunn: quoting er ikke min greie + wikipedia
Re: Generelle fornorskningsproblem? [Re: Espen] #682657 19/02/2009 01:11
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F
Sitat: Espen
Quote:
Quote:
Husk de som stort sett har kontakt med rettsvesenet og politi er gjerne ikke så reflekterte....

HÆ?

Den kan du slenge ut i negerspiontråden til Martin!

Espen

Du synes kriminelle er reflekterte personer? Jada, du skjønte nok hva jeg mente.

edit:
Lurer på hvem som styrer butikken... De folkevalgte?
http://www.dagbladet.no/2009/02/18/nyheter/innenriks/hijab/knut_storberget/4922202/

Redigert av FuzzyLogic; 19/02/2009 01:19.
Re: Generelle fornorskningsproblem? [Re: FuzzyLogic] #682660 19/02/2009 06:31
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Du synes kriminelle er reflekterte personer?

Ja, jeg synes kriminelle personer er like reflekterte, eller lite reflekterte som andre mennesker.

E

post@espenwettre.no
Re: Generelle fornorskningsproblem? [Re: Espen] #682709 19/02/2009 09:42
perbl Offline
More than words
More than words
Og vi følger opp med flere forslag som øker toleranse og likestilling.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2547235.ece

Per B.
Re: Generelle fornorskningsproblem? [Re: perbl] #682766 19/02/2009 11:29
Mylla Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: perbl
Og vi følger opp med flere forslag som øker toleranse og likestilling.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2547235.ece

"- Muslimske politikvinner bør ikke pågripe menn
Kvinnelige muslimske politibetjenter bør primært ikke pågripe menn, mener imam Ahmed Esmaili, som leder Imamfaglig komité i Islamsk Råd Norge (IRN)."

Ja,ja ikke noe problem min spennende eksotiske venn, mer te?

"Don`t loose your temper, nobody wants it."
Re: Generelle fornorskningsproblem? [Re: Mylla] #682774 19/02/2009 11:48
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Ja,ja ikke noe problem min spennende eksotiske venn, mer te?

Tenkte meg nesten det, at du har mange gode venner og meningsfeller i Islamsk råd.

e

post@espenwettre.no
Re: Generelle fornorskningsproblem? [Re: FuzzyLogic] #682931 19/02/2009 18:06
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kanskje han forsvinner ut av statsrådsjobben sin...
Mye rart han har gjort i det siste, vet han ikke hva som foregår i sitt eget dep.?
Skremmende..
Forslaget blir sikkert trukket, med bakgrunn i de siste opplysninger.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Generelle fornorskningsproblem? [Re: SimonS] #682957 19/02/2009 19:13
Espen Offline
More than words
More than words
Rotete opplegg fra Storberget, det er sikkert. Uten å ha fulgt med så mye, har jeg hatt på følelsen av at han har gjort en god jobb tidligere i perioden.

Nå skal det jo sies at media og ikke minst opposisjon, ikke er spesiellt nådige når det kommer til statsråder som roter. Han har jo ikke gjort noe lovstridig, og dette har ikke fått noen alvorlige konsekvenser. Alle kan gjøre feil, og måten det ryddes opp på, avgjør om han kan fortsette med verdigheten i behold.

Det er nesten litt patetisk å se feks FRP går kraftig ut, og krever justisministerens avgang. Som om de har noen mulighet til å avsette justisministeren, og som om det ikke er rot i FRP, eller Høyre for den saks skyld.

Diffen i Høyre, med grå kontanter på bok til oppussing av anekset på hytten på fjellet, og forlystelser i hundretusenkroners klassen for Eli og Carl.

Politikere har mer felles med hverandre enn med velgerne.

e

post@espenwettre.no
Ikke "Hijab" men "Kebab". [Re: Espen] #683860 22/02/2009 16:07
B
bike4man Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B

.. når det kommer til statsråder som roter.

Ja. Her har det blitt noe rot.

Alle kan gjøre feil..

Det får da være grenser.
..

Politikere har mer felles med hverandre enn med velgerne.

Helt klart.
- - - - - -
Misforståelsen oppklart: Det gjalt Politiuniform og Kebab, ikke Hijab.
Det hele var en stor misforståelse, utført av en eller to sekretærer mens statsråden var fraværende (ikke mentalt antagelig, bare fysisk).

Spørsmålet var om politiet i uniform, kunne bli sett offentlig mens de hadde seg kebab.
Nå som overtidsnekten er over, hender det at våre tjenestemenn i respektert sort uniform står lange økter. Da må man passe på blodsukkeret, for å kunne yde sitt beste, for befolkningen. Litt "fastfood" i form av kebab, mens man sitter i uniformert bil, eventuelt har "spansing", patrulje, eller skrankevakt var temaet.

Dette burde være greit; det er en menneskerett å få spise hva man vil. Jeg ville gjerne f.eks. hatt kebab med svinekjøtt, hvis det kunne kjøpes... skull

Men så var det dette med etterprøvbarheten av kebabkjøttets opprinnelsesland. Det viste seg at det ikke var mulig, i noen av hovedstadens kebabsjapper, å få kebab med beviselig lovlig importert kjøtt. Ved i tjeneste å fortære (nyte?) kebab med smuglerkjøtt i uniform, bryter man altså loven.
Derfor et forbud mot politiuniform og kebab.

En annen ulempe ved kebab er sjansen for å pådra seg tarm-komplikasjoner i form av E.coli, NOVO-virus, generelle mageinfeksjoner etc. Som ville kunne øke gjøre politiets sykemeldinger ytterligere, og svekke beredskapen.

Forbudet mot kebab i uniform er helt forståelig.

Re: Ikke "Hijab" men "Kebab". [Re: bike4man] #684015 23/02/2009 02:48
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Hva med kebab i hijab i uniform? Det er det ingen som snakker om. Synes forøvrig tanken om svine-kebab er kjempefin og anbefaler herved noen å prøve følgende oppskrift:

- 4 stk frosne pitabrød
- 2 bokser erter, kjøtt og flesk
- 1/4 kinakål

Slik gjør du:
Skjær hull i embalasjen rundt pitabrødene, og legg brødene på et fat i mikrobølgeovenen. Start opp på full styrke og kjør til brødene er er passe tinte. Deretter tar du dem ut. Åpne så boksene med erter, kjøtt og flesk og stapp så mye du klarer inn i hvert av brødene. Putt de nå fyllte pitabrødene inn i mikrobølgeovnen igjen, og kjør på full styrke til du hører at det begynner å komme lyder fra ovnen. I det du tar ut brødene må du være oppmerksom på at fatet de ligger på kan være veldig varmt, og at du kan brenne fingrene dine på det. Skjær tilslutt opp kinakålen og legg den oppå eller ved siden av svine-pitaene. Eventuelt kan dette utelates. Velbekomme!

Re: Ikke "Hijab" men "Kebab". [Re: Altabjorn] #684025 23/02/2009 07:04
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Altabjorn
Hva med kebab i hijab i uniform? Det er det ingen som snakker om. Synes forøvrig tanken om svine-kebab er kjempefin og anbefaler herved noen å prøve følgende oppskrift:

- 4 stk frosne pitabrød
- 1/4 kinakål

Slik gjør du:
Skjær hull i embalasjen rundt pitabrødene, og legg brødene på et fat i mikrobølgeovenen. Start opp på full styrke og kjør til brødene er er passe tinte. Deretter tar du dem ut. Åpne så boksene med erter, kjøtt og flesk og stapp så mye du klarer inn i hvert av brødene. Putt de nå fyllte pitabrødene inn i mikrobølgeovnen igjen, og kjør på full styrke til du hører at det begynner å komme lyder fra ovnen. I det du tar ut brødene må du være oppmerksom på at fatet de ligger på kan være veldig varmt, og at du kan brenne fingrene dine på det. Skjær tilslutt opp kinakålen og legg den oppå eller ved siden av svine-pitaene. Eventuelt kan dette utelates. Velbekomme!

Ja, sammensetningen av svin og kebab er jo veldig morsomt ... litt harsellering med muslimer som ikke spiser svinekjøtt. Passe respektløst og freskt og litt grumsete. Velbekomme!

Re: Ikke "Hijab" men "Kebab". [Re: ØyNe] #684109 23/02/2009 10:22
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ØyNe

Ja, sammensetningen av svin og kebab er jo veldig morsomt ... litt harsellering med muslimer som ikke spiser svinekjøtt. Passe respektløst og freskt og litt grumsete. Velbekomme!

Skal ikke påstå at sammensetningen svin og kebab nødvendigvis er kjmpemorsom. Det får vel bli en individuell sak. Mitt spørsmål blir: er du mot svenskevitser også?

Re: Ikke "Hijab" men "Kebab". [Re: ØyNe] #684157 23/02/2009 12:35
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F
Sitat: ØyNe

Sa du det samme da du så Life of Brian?
Eller er den filmen haram?

Re: Ikke "Hijab" men "Kebab". [Re: Altabjorn] #684158 23/02/2009 12:37
B
bike4man Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Det er det ingen som snakker om. Synes forøvrig tanken om svine-kebab er kjempefin og anbefaler herved noen å prøve følgende oppskrift:

- 4 stk frosne pitabrød
- 1/4 kinakål

Takker for oppskriften.
Når jeg tidligere (før jeg fikk vite hvordan kjøttet smugles, oppbevares uhygienisk, og er rene bakteriebomber) spiste kebab, var det den sterke samken jeg likte. Bestilte STERK variant. Rød og hvit sterk saus, - mye!

I oppskriften din savnes ingredienser med sterk smak, både jalapenjos, chili og andre godsaker. Men det kan jeg selvsagt tilsette selv.
Jeg skal prøve oppskriften din ved anledning.

Redigert av bike4man; 23/02/2009 12:38.
Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: sykkeloyvind] #684610 24/02/2009 08:32
YODA Offline
Veteran
Veteran
har ikke sett noen kommentere dette i denne marathon tråen

Er det slik at muslimene i Norge er mere muslimske enn i Pakistan?
I Pakistan får ikke politiet bruka Hijab.

Uansett, Karl Marx sa en gang, at religion er opium for folket.

klem
j

skidding er teit
Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: YODA] #684634 24/02/2009 09:00
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: YODA

klem
j

Kan det være fordi det ville se litt rart ut med cross-dressing for ordensmakten?

Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: Altabjorn] #686996 27/02/2009 10:55
B
bike4man Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
FLASH!
"Breaking news" fra i går kveld.:
Selveste hijab-mannen sjøl ble hospitalisert i går.
Var det etter en dårlig kebab?
Eller etter dårlig hijab-håndtering?

For den snareste friskmeldingens skyld bør han anbefales å holde fingrene godt unna begge deler...trur eg...

Redigert av bike4man; 27/02/2009 10:56.
Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: Altabjorn] #687173 27/02/2009 15:29
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: YODA

klem
j

Kan det være fordi det ville se litt rart ut med cross-dressing for ordensmakten?

Ingen aning, men jeg antar at det er like store forskjeller mellom muslimer i Norge som mellom nordmenn i Norge. Noen er mere norske enn andre...............

Men det med cross-dressing, der er du inne på noe synes jeg.
Ikke nødvendigvis crossdressing selvfølgelig (det ser nok litt rart ut, ja), men at man burde slå ett slag for transvestitter i politiet er kanskje noe som burde ha vært prioritert fremfor hijaben/hijabet.

Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: Tange] #687531 28/02/2009 12:36
B
bike4man Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Sitat: Tange

- men at man burde slå ett slag for transvestitter i politiet er kanskje noe som burde ha vært prioritert fremfor hijaben/hijabet.

Jada, jada. Givende vinkling.
Hijaben/hijabet er et kvinneplagg, - kan/skal en transvestitt da bære hijab? Eventuelt halv hibab?

Redigert av bike4man; 28/02/2009 12:38.
Re: Verdibørsen: språklige hodeplagg [Re: bike4man] #690970 07/03/2009 17:11
Dan Offline
More than words
More than words
Unnskyld at jeg vekker denne tråden til liv igjen, men det burde vel være rimelig ufarlig nå.

Jeg må bare kommentere en språkretorisk selvspark som jeg hørte i Verdibørsen mens jeg syklet. Det var altså snakk om hijab og hun som ble intervjuet gjorde et poeng av, og fikk overbevist programlederen, om at det ikke heter hidjjab som nordmenn flest sier, men hijææb.

Det morsomme var hennes argumentasjon, hvor hun mente at det å si hiddjab isteden for hidjææb var som å si Parris isteden for Pariis. Hallo? Jeg vil vel kanskje si at det å si hidjææb isteden for hiddjab er som å si Parii isteden for Pariis. ICON_SMILE

Re: Verdibørsen: språklige hodeplagg [Re: Dan] #691030 07/03/2009 19:37
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
bare bra det, for da får jeg en mulighet til å avspore:

(jeg har sagt hijab ordrett, der "j" er stum, er det mer feil enn en "hidjjab?)

Re: Verdibørsen: språklige hodeplagg [Re: atlekristensen] #691032 07/03/2009 19:40
gare Offline
More than words
More than words
Har du lest den boken Atle? Var det en anbefaling? Jeg har tenkt på den fra tid til annen, men klarer ikke helt å bestemme meg for om det er noe jeg vil lese.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Verdibørsen: språklige hodeplagg [Re: gare] #691061 07/03/2009 20:56
rob1 Offline
Avhengig
Avhengig
Dette bildet passer i denne tråden kanskje?

Vedlegg Norsk politi 2015.jpg

fart før ferdighet
Re: Verdibørsen: språklige hodeplagg [Re: gare] #691103 07/03/2009 22:01
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: gare
Har du lest den boken Atle? Var det en anbefaling? Jeg har tenkt på den fra tid til annen, men klarer ikke helt å bestemme meg for om det er noe jeg vil lese.

Vel...
Den boken var ihvertfall nyttig da jeg slet med en alt for påtrengende nabo... Jeg lasta den ned fra guthenberg, så jeg har ikke kjøpt den boka. Jeg husker godt kapittelene "forvent tap" og "seier er ikke å vinne, men å KNUSE fienden". firedevil

Fin bok, men den er skikkelig utdatert så det krever en litt "fleksibel" sinn.
Hva tenker du å bruke den til? Vi får det videre på PM. ICON_SMILE

Sitat: rob1
Dette bildet passer i denne tråden kanskje?

Hehe. den var bra.

Re: Verdibørsen: språklige hodeplagg [Re: atlekristensen] #691526 08/03/2009 21:15
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Finanskrisen nå irreversibel etter at na...utere hijabbruk

Quote:
Retorikkforsker Roald Sysero har funnet en rekke fellestrekk i de språklige virkemidlene:

- I tillegg til at de flestes kunnskap om islam er begrenset til ordet hijab, peker argumententasjonen i retning analogier for hijabbruk. “Jasså, hva om jeg gikk på jobb med vikinghjelm på hodet” er en gjenganger. Andre analogier er Hjallislue, Remapose, skalp, tornekratt, rugende høne, femidom og Kollentårnet.

*knegg*

Martin

Side 12 av 14 1 2 10 11 12 13 14

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå