Et viktig argument for henne er at det vil ta fokus vekk fra oppdragene de skal løse. Det kan bety trøbbel på jobb. Satt på spissen synes hun det ville være ubehagelig å stå på jobb med hijab utenfor en synagoge eller kirke, men ikke uten hijab.
- De som vil bruke hijab i politiet må tenke gjennom en gang til hva de virkelig vil. Noen ganger må man ofre noe for å oppnå drømmene sine. Det er ingen menneskerett å få oppfylt drømmer - Til de som vil bruke hijab i politiet vil jeg stille spørsmålet: Hva slags politi skal du være hvis du ikke kan ta en mann i hånda, eller hvis du ikke kan pågripe en mann?
De tre Koran-versene gir ikke kvinner påbud om å bruke hijab. Men hvordan kledde muslimske kvinner seg i århundrer? De brukte anstendige, tradisjonelle klær, med et plagg på hodet som dekket håret.
* Men den islamske hijaben representerer ikke et bestemt land, en bestemt kultur, en bestemt tradisjon. [min notasjon: Greit nok, kanskje det er derfor mange sliter med "ikke-landtilhørighet"?] * Hijab er forbudt i muslimske land. * Grunnen er at hijaben i denne spesifikke moten er knyttet til politisk islam som produserer intoleranse, hat, terror, splittelse og vold i samfunnet. [bevis/understøtting av påstand?] * MUSLIMENE STØTTET FORBUDET (i Frankrike)
(utrolig fascinerende!) Jepp. Da blir jeg enda mindre velvillig mot hijab. Men er disse argumentene polemiske? Inntil videre er jeg noe skeptisk.
Kanskje det er derfor bare er en politikvinne som bruker hijab i Sverige?
According to the American magazine Weekly Standard, a survey conducted in France in May 2003 reportedly "found that 77% of girls wearing the hijab said they did so because of physical threats from Islamist groups."
Laïcité relies on the division between private life, where adherents believe religion belongs, and the public sphere, in which each individual, adherents believe, should appear as a simple citizen equal to all other citizens, devoid of ethnic, religious or other particularities.
It is best described as a belief that government and political issues should be kept separate from religious organizations and religious issues
Jepp. Nå er jeg positiv til hijab fordi den viser kontrasten til politiuniformen med kors og frimurerringen.
The representatives of the main religions and leaders of human rights organisations have expressed several objections to a law banning the wearing of religious symbols. [...] The very small number of young Muslim women refusing to take their headscarf off at school has been seen by supporters of the law as a victory against strict islam. Opponents of the law have seen this fact as a result of the rule of fear in an islamophobic society.
Redigert av atlekristensen; 19/02/200900:27. Rediger grunn: quoting er ikke min greie + wikipedia
"- Muslimske politikvinner bør ikke pågripe menn Kvinnelige muslimske politibetjenter bør primært ikke pågripe menn, mener imam Ahmed Esmaili, som leder Imamfaglig komité i Islamsk Råd Norge (IRN)."
Ja,ja ikke noe problem min spennende eksotiske venn, mer te?
Kanskje han forsvinner ut av statsrådsjobben sin... Mye rart han har gjort i det siste, vet han ikke hva som foregår i sitt eget dep.? Skremmende.. Forslaget blir sikkert trukket, med bakgrunn i de siste opplysninger.
Rotete opplegg fra Storberget, det er sikkert. Uten å ha fulgt med så mye, har jeg hatt på følelsen av at han har gjort en god jobb tidligere i perioden.
Nå skal det jo sies at media og ikke minst opposisjon, ikke er spesiellt nådige når det kommer til statsråder som roter. Han har jo ikke gjort noe lovstridig, og dette har ikke fått noen alvorlige konsekvenser. Alle kan gjøre feil, og måten det ryddes opp på, avgjør om han kan fortsette med verdigheten i behold.
Det er nesten litt patetisk å se feks FRP går kraftig ut, og krever justisministerens avgang. Som om de har noen mulighet til å avsette justisministeren, og som om det ikke er rot i FRP, eller Høyre for den saks skyld.
Diffen i Høyre, med grå kontanter på bok til oppussing av anekset på hytten på fjellet, og forlystelser i hundretusenkroners klassen for Eli og Carl.
Politikere har mer felles med hverandre enn med velgerne.
e
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Politikere har mer felles med hverandre enn med velgerne.
Helt klart. - - - - - - Misforståelsen oppklart: Det gjalt Politiuniform og Kebab, ikke Hijab. Det hele var en stor misforståelse, utført av en eller to sekretærer mens statsråden var fraværende (ikke mentalt antagelig, bare fysisk).
Spørsmålet var om politiet i uniform, kunne bli sett offentlig mens de hadde seg kebab. Nå som overtidsnekten er over, hender det at våre tjenestemenn i respektert sort uniform står lange økter. Da må man passe på blodsukkeret, for å kunne yde sitt beste, for befolkningen. Litt "fastfood" i form av kebab, mens man sitter i uniformert bil, eventuelt har "spansing", patrulje, eller skrankevakt var temaet.
Dette burde være greit; det er en menneskerett å få spise hva man vil. Jeg ville gjerne f.eks. hatt kebab med svinekjøtt, hvis det kunne kjøpes...
Men så var det dette med etterprøvbarheten av kebabkjøttets opprinnelsesland. Det viste seg at det ikke var mulig, i noen av hovedstadens kebabsjapper, å få kebab med beviselig lovlig importert kjøtt. Ved i tjeneste å fortære (nyte?) kebab med smuglerkjøtt i uniform, bryter man altså loven. Derfor et forbud mot politiuniform og kebab.
En annen ulempe ved kebab er sjansen for å pådra seg tarm-komplikasjoner i form av E.coli, NOVO-virus, generelle mageinfeksjoner etc. Som ville kunne øke gjøre politiets sykemeldinger ytterligere, og svekke beredskapen.
Hva med kebab i hijab i uniform? Det er det ingen som snakker om. Synes forøvrig tanken om svine-kebab er kjempefin og anbefaler herved noen å prøve følgende oppskrift:
Slik gjør du: Skjær hull i embalasjen rundt pitabrødene, og legg brødene på et fat i mikrobølgeovenen. Start opp på full styrke og kjør til brødene er er passe tinte. Deretter tar du dem ut. Åpne så boksene med erter, kjøtt og flesk og stapp så mye du klarer inn i hvert av brødene. Putt de nå fyllte pitabrødene inn i mikrobølgeovnen igjen, og kjør på full styrke til du hører at det begynner å komme lyder fra ovnen. I det du tar ut brødene må du være oppmerksom på at fatet de ligger på kan være veldig varmt, og at du kan brenne fingrene dine på det. Skjær tilslutt opp kinakålen og legg den oppå eller ved siden av svine-pitaene. Eventuelt kan dette utelates. Velbekomme!
Hva med kebab i hijab i uniform? Det er det ingen som snakker om. Synes forøvrig tanken om svine-kebab er kjempefin og anbefaler herved noen å prøve følgende oppskrift:
Slik gjør du: Skjær hull i embalasjen rundt pitabrødene, og legg brødene på et fat i mikrobølgeovenen. Start opp på full styrke og kjør til brødene er er passe tinte. Deretter tar du dem ut. Åpne så boksene med erter, kjøtt og flesk og stapp så mye du klarer inn i hvert av brødene. Putt de nå fyllte pitabrødene inn i mikrobølgeovnen igjen, og kjør på full styrke til du hører at det begynner å komme lyder fra ovnen. I det du tar ut brødene må du være oppmerksom på at fatet de ligger på kan være veldig varmt, og at du kan brenne fingrene dine på det. Skjær tilslutt opp kinakålen og legg den oppå eller ved siden av svine-pitaene. Eventuelt kan dette utelates. Velbekomme!
Ja, sammensetningen av svin og kebab er jo veldig morsomt ... litt harsellering med muslimer som ikke spiser svinekjøtt. Passe respektløst og freskt og litt grumsete. Velbekomme!
Re: Ikke "Hijab" men "Kebab".
[Re: ØyNe]
#68410923/02/200910:22
Ja, sammensetningen av svin og kebab er jo veldig morsomt ... litt harsellering med muslimer som ikke spiser svinekjøtt. Passe respektløst og freskt og litt grumsete. Velbekomme!
Skal ikke påstå at sammensetningen svin og kebab nødvendigvis er kjmpemorsom. Det får vel bli en individuell sak. Mitt spørsmål blir: er du mot svenskevitser også?
Re: Ikke "Hijab" men "Kebab".
[Re: ØyNe]
#68415723/02/200912:35
Sa du det samme da du så Life of Brian? Eller er den filmen haram?
Takker for oppskriften. Når jeg tidligere (før jeg fikk vite hvordan kjøttet smugles, oppbevares uhygienisk, og er rene bakteriebomber) spiste kebab, var det den sterke samken jeg likte. Bestilte STERK variant. Rød og hvit sterk saus, - mye!
I oppskriften din savnes ingredienser med sterk smak, både jalapenjos, chili og andre godsaker. Men det kan jeg selvsagt tilsette selv. Jeg skal prøve oppskriften din ved anledning.
FLASH! "Breaking news" fra i går kveld.: Selveste hijab-mannen sjøl ble hospitalisert i går. Var det etter en dårlig kebab? Eller etter dårlig hijab-håndtering?
For den snareste friskmeldingens skyld bør han anbefales å holde fingrene godt unna begge deler...trur eg...
har ikke sett noen kommentere dette i denne marathon tråen
Er det slik at muslimene i Norge er mere muslimske enn i Pakistan? I Pakistan får ikke politiet bruka Hijab.
Uansett, Karl Marx sa en gang, at religion er opium for folket.
klem j
Kan det være fordi det ville se litt rart ut med cross-dressing for ordensmakten?
Ingen aning, men jeg antar at det er like store forskjeller mellom muslimer i Norge som mellom nordmenn i Norge. Noen er mere norske enn andre...............
Men det med cross-dressing, der er du inne på noe synes jeg. Ikke nødvendigvis crossdressing selvfølgelig (det ser nok litt rart ut, ja), men at man burde slå ett slag for transvestitter i politiet er kanskje noe som burde ha vært prioritert fremfor hijaben/hijabet.
Unnskyld at jeg vekker denne tråden til liv igjen, men det burde vel være rimelig ufarlig nå.
Jeg må bare kommentere en språkretorisk selvspark som jeg hørte i Verdibørsen mens jeg syklet. Det var altså snakk om hijab og hun som ble intervjuet gjorde et poeng av, og fikk overbevist programlederen, om at det ikke heter hidjjab som nordmenn flest sier, men hijææb.
Det morsomme var hennes argumentasjon, hvor hun mente at det å si hiddjab isteden for hidjææb var som å si Parris isteden for Pariis. Hallo? Jeg vil vel kanskje si at det å si hidjææb isteden for hiddjab er som å si Parii isteden for Pariis.
Har du lest den boken Atle? Var det en anbefaling? Jeg har tenkt på den fra tid til annen, men klarer ikke helt å bestemme meg for om det er noe jeg vil lese.
Har du lest den boken Atle? Var det en anbefaling? Jeg har tenkt på den fra tid til annen, men klarer ikke helt å bestemme meg for om det er noe jeg vil lese.
Vel... Den boken var ihvertfall nyttig da jeg slet med en alt for påtrengende nabo... Jeg lasta den ned fra guthenberg, så jeg har ikke kjøpt den boka. Jeg husker godt kapittelene "forvent tap" og "seier er ikke å vinne, men å KNUSE fienden".
Fin bok, men den er skikkelig utdatert så det krever en litt "fleksibel" sinn. Hva tenker du å bruke den til? Vi får det videre på PM.
Retorikkforsker Roald Sysero har funnet en rekke fellestrekk i de språklige virkemidlene:
- I tillegg til at de flestes kunnskap om islam er begrenset til ordet hijab, peker argumententasjonen i retning analogier for hijabbruk. “Jasså, hva om jeg gikk på jobb med vikinghjelm på hodet” er en gjenganger. Andre analogier er Hjallislue, Remapose, skalp, tornekratt, rugende høne, femidom og Kollentårnet.