Politidirektoratet: religiøse hodeplagg
|
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg
[Re: FuzzyLogic]
12/02/2009 22:19
|
Espen
More than words
|
More than words
Ok, så når professor Anne Stensvold har sagt sitt, er alle andre vinklinger uten verdi?
Det er gode argumenter på begge sider synes jeg.
e
|
|
|
[Re: Espen]
12/02/2009 22:22
|
Espen
More than words
|
More than words
Det er jo litt morsomt at Amerikansk baseballcap er lov og veldig ok.
En av Rap og gangsta-kulturens sterkeste symboler!
Det er kanskje forbudt å bære baseballcap bak fram?
e
|
|
|
13/02/2009 05:13
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er jo litt morsomt at Amerikansk baseballcap er lov og veldig ok.
En av Rap og gangsta-kulturens sterkeste symboler!
Det er kanskje forbudt å bære baseballcap bak fram?
e Men, de er hverken oppfinneren eller den største brukergruppa og kapsen blir av mange, om ikke de fleste, ikke først og fremst forbundet med rap-kultur.
|
|
|
[Re: Tange]
13/02/2009 05:35
|
Espen
More than words
|
More than words
Så Hijab i Politiet kan være akseptabelt hvis andre feks popkulturer begynner å bruke dette?
Hvor mange andre grupper må bruke plagget før politiet også kan bruke det?
For meg er baseballcap et sterkt symbol på amerikansk kultur.
Et eksempel på snikinnføring av amerikansk kultur, som mest sannsynlig har skviset ut en tøff, nordisk skyggelue.
e
|
|
|
13/02/2009 08:50
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hva er vår kultur nå til dags da?
Hardingfele, geitost og folkedans?
Eller tenker du på demokratiets verdigrunnlag?
Kristne verdier med fordømmelse av feks Homofile, Darvin og et liv i synd utenfor ekteskapet?
Eller er det kanskje amerikanisert vestlig forbruks og popkultur?
Skal man for en hver pris unngå paradokser, hvis det tenkes å gi positive virkninger?
Verden er i stadig endring, og kanskje politikvinner i Hijab kunne endre enkelte menneskers syn på hvilke roller kvinner kan spille i et moderne samfunn? Kankje kvinner i Hijab kan vise at ikke alle kvinner som bruker Hijab er undertrykte?
Traumatiserte mennesker kan ha sterkt negative erfaringer med politi og myndighetspersoner generellt. Burde kanskje politiet opptre i sivil, for ikke ikke å legge stein til byrden hos disse personene?
Espen
Ja, verden er så rar, så rar. Eller er den ikke det? Eller kan man se også denne saken fra begge sider? Eller skal man se alle saker fra alle sider? Eller bør man ikke det? Og hvem sier i så fall at man ikke bør det? Når skal det bli slutt på å stille retoriske spørsmål? Og hva ville det i så fall innebære? Er et galt å stille så mange spørsmål? Og ikke ha noen svar? Er ikke det ikke bra at noen kan stille spørsmål? Eller blir det litt masete i lengden? Og i så fall -- hvem sier at det blir masete? Og hvilken rett har de til å si det? Og bør i så fall ikke den saken sees også fra flere sider? Og kan man så komme med flere spørsmål, eller skal man ta en pause?
|
|
|
[Re: Tex]
13/02/2009 09:07
|
Mylla
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
He,he kan jo håpe han tar poenget..
Redigert av Mylla; 13/02/2009 09:08.
"Don`t loose your temper, nobody wants it."
|
|
|
13/02/2009 09:16
|
StigB
Señor
|
Señor
Det er jo litt morsomt at Amerikansk baseballcap er lov og veldig ok. e Ja ikke sant, jeg kan ved anledning fortelle om hvordan det er å gå ut og inn av en bil hele dagen med en slik. Jeg kan også litt om hvordan det er å jobbe aktivt med den samme. Denne brukes vel i paradeantrekket og av de som jobber administrativt i dag og hates av de fleste, ofte kalt helikopetplattform. Dette blir noe helt annet i det praktiske liv og inngår som en del av arbeidsuniformen og har lite med baseball å gjøre. Titt på denne også, det stilles et svært aktuelt spørsmål. Hva blir det neste ? :-)
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
13/02/2009 09:32
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det er jo litt morsomt at Amerikansk baseballcap er lov og veldig ok. En av Rap og gangsta-kulturens sterkeste symboler!
Amerikansk baseballcap er da norsk. Den kom til USA som den norske østerdalsluen som norske emigranter tok med seg til Minnesota på 1880-tallet. Hvis det da ikke var amerianske Rap- og gangsta-kultur som først hadde påvirket Norge allerede før det.
|
|
|
13/02/2009 09:45
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Hele denne debatten er helt tullete. Det er kun fordi folk er så livredde for å fornærmere muslimer at dette er en diskusjon i det hele tatt. I alle andre sammenhenger hadde "alternative antrekk" til politiuniformen blitt evfeid med et fnys.
Men jeg har noen inspill i forlengelsen av denne:
* Det vil jo være minoritetsfiendetlig og rasistisk om ikke landslagsspillere (i foppall) som ønsker det, kan spille i turban og kjortel. Det er jo bare å lage dem i nasjonale farger, det.
* Nå som kirken liberaliseres, kan man jo ansette kvinnelige prester med bhurka.
* Onkel politi burde ha hodekostymer etter fritt valg basert på religion og ståsted; eksempelvis burde vi se mer politi ikledd SS-hjelmer for de som tilhører den fløyen. Eller Stein Lillevoldenparykk og uniform med Blitz-huset logo på ryggen.
Det er jo tross alt en menneskerett å ha akkurat det yrket man vil og man må jo tilpasse yrket til individet og ikke motsatt..
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
13/02/2009 09:53
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jaja, hvor langt kan man dra det? Penisfutural vurderes til politiuniformen: AftenpostenDette blir da nesten litt for teit?
Anonym5
|
|
|
13/02/2009 10:09
|
Espen
More than words
|
More than words
En dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare.
Espen
|
|
|
13/02/2009 10:51
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hele denne debatten er helt tullete. Det er kun fordi folk er så livredde for å fornærmere muslimer at dette er en diskusjon i det hele tatt. Enig i at den er tullete, men av motsatte grunner; folk er livredde for islam og muslimer.
|
|
|
13/02/2009 11:09
|
Tex
Besatt
|
Besatt
En dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare. Espen I hvert fall "mer" i betydningen "i større omfang", men ikke nødvendigvis "mer klargjørende", ser det ut som.
|
|
|
13/02/2009 11:16
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det er kun fordi folk er så livredde for å fornærmere muslimer at dette er en diskusjon i det hele tatt. Nettopp! Der oppsummerte du denne saken ganske greit, synes nå jeg, da.
|
|
|
[Re: FuzzyLogic]
13/02/2009 11:27
|
bike4man
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Fantastisk Gogbozen! Minner meg om en muslimsk dame på jobben med hijab og full utrustning som i tide og utide skriker ut haram når hun hører andre diskutere noe hun ikke liker!
Hijab hører ikke hjemme i politiet
Jeg er imot hijab, i politiet, og faktisk også i andre offentlige sammenhenger. Det er ikke kun plagget i seg selv, det er signaleffekten som følger hijab jeg ikke liker. Liker ikke at den muslimske innvandrede minoritet presser sine skikker inn i vår kultur og vårt samfunn. Muslimismen (muhammedanismen) står for menneskeforakt, kvinneundertrykking, og også faktisk forakt for alle andre kulturer og religioner. (Jødene har noe av det samme i seg, men de forsøker ikke å påvirke vårt samfunn i negatriv retning, slik som muslingene.) Hvis noe vil bære hijap, så får de gjøre det hjemme hos seg selv. Eller i moskeen (nei, der kommer vel ikke kvinner inn?) Hvis man synes man har noe i Politiet å gjøre, får man innordne seg deretter. Det sammen gjelder i Hæren og Hjemmevernet. Kan noen forestille seg tørklekjerringer krype rundt og liksom skulle forsvare sivilbefolkningen vår i en krisesituasjon? Det kan jeg faktisk ikke. Hijab? HARAM!
|
|
|
[Re: bike4man]
13/02/2009 11:36
|
gare
More than words
|
More than words
Fantastisk Gogbozen! Minner meg om en muslimsk dame på jobben med hijab og full utrustning som i tide og utide skriker ut haram når hun hører andre diskutere noe hun ikke liker!
Hijab hører ikke hjemme i politiet
Jeg er imot hijab, i politiet, og faktisk også i andre offentlige sammenhenger. Det er ikke kun plagget i seg selv, det er signaleffekten som følger hijab jeg ikke liker. Liker ikke at den muslimske innvandrede minoritet presser sine skikker inn i vår kultur og vårt samfunn. Muslimismen (muhammedanismen) står for menneskeforakt, kvinneundertrykking, og også faktisk forakt for alle andre kulturer og religioner. (Jødene har noe av det samme i seg, men de forsøker ikke å påvirke vårt samfunn i negatriv retning, slik som muslingene.) Hvis noe vil bære hijap, så får de gjøre det hjemme hos seg selv. Eller i moskeen (nei, der kommer vel ikke kvinner inn?) Hvis man synes man har noe i Politiet å gjøre, får man innordne seg deretter. Det sammen gjelder i Hæren og Hjemmevernet. Kan noen forestille seg tørklekjerringer krype rundt og liksom skulle forsvare sivilbefolkningen vår i en krisesituasjon? Det kan jeg faktisk ikke. Hijab? HARAM! Jeg vet jammen ikke hvor jeg skal begynne her, dette er bare trist.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: ]
13/02/2009 11:45
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Hmm.. jaha.. Men det ER jo en del av paradokset her, at ting blir så spesielt med en gang det har med muslimer å gjøre. Det pussige er jo at muslimer flest ikke ønsker denne type fokus.
Hvilken som helst annen fjott kunne prøve seg med å foreslå en politi-uniform med kippa, beret, eller russerhatt og blitt avfeid bryskt.
Med en gang det er muslimer inne i bildet, fjetrer alle og megynner å koke opp merkelige vikarierende argumentasjon om toleranse, rase- og religionsdiskriminering og det ene med det andre.
Denne diskusjonen handler om hvordan politiet skal uniformeres. Dette har (egentlig) ingen verdens ting med hverken Muhammed, hudfarger, FrP eller andre utenforliggende forhold å gjøre.
Vi har et politivesen i Norge som i visse sammenhenger skal opptre uniformert. Det er en grunn til dette. Det er ingen krenkelse av menneskrettigheter forbundet med dette og det er ikke en menneskerett å innta dette yrket.
At man bærer Hijab generelt har i hvert fall ikke jeg noe synspunkter på og det tror jeg egentlig ikke folk flest har heller. At man kler seg i hijab i en del yrker, sågar omsorgsyrker er vel ingen problem. Men politiet synes jeg stiller seg anderledes.
|
|
|
13/02/2009 12:06
|
Espen
More than words
|
More than words
I hvert fall "mer" i betydningen "i større omfang", men ikke nødvendigvis "mer klargjørende", ser det ut som. Jeg skal prøve å stille litt mer klargjørende spørsmål i framtiden. e
|
|
|
13/02/2009 12:13
|
Espen
More than words
|
More than words
Amerikansk baseballcap er da norsk. Den kom til USA som den norske østerdalsluen som norske emigranter tok med seg til Minnesota på 1880-tallet. Hvis det da ikke var amerianske Rap- og gangsta-kultur som først hadde påvirket Norge allerede før det.
Med unntak av idianske kulturelementer, kommer allt amerikansk fra andre kulturer. Baseballcaps har kanskje norske røtter, men har forlengst skaffet seg et annet utseende og sin egen identitet. Den norske politicappen liker mer på US-baseballcap enn på den gamle østerdalslua. En eksempel på at Amerikask kultur utvanner den norske uten diskusjon. e
|
|
|
13/02/2009 12:22
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Det finnes et eget utvalg, som ikke er hverken religiøst eller politisk sammensatt, som vurderer endringer i uniformsreglementet. Den eneste grunnen til at FrP, Muhammed eller andre utenforliggende forhold er blandet inn i dette, er at FrP begynte å blande seg i deres arbeide. Meg bekjent er hverken skinnjakke eller cap vedtatt politisk. Skinnjakke og cap har ingen politisk eller religiøs betydning. Derfor har utvalget holdt seg innenfor sitt mandat. Når man begynner å dra inn religiøse symboler eller klesplagg inn i dette, er avstanden veldig kort til en mer omfangsrik diskusjon om religion og politkk, som mange (ikke bare FrP) mener i så fall skal behandles politisk på en skikkelig måte før man gjør noe. Og når det gjelder argumentasjonen, så unngår du behendig nok en gang argumentet både GogBozen og jeg har tatt opp flere ganger; om hvordan en politikvinne som bruker hijab kan være en ressurs i arbeidet for de kvinnene som blir undertrykket, og som på grunn av undertrykkelsen, løgnen og volden som blir brukt mot dem, er redd for dagens politi. Det er mulig jeg tar feil, men jeg har ikke inntrykk av at det finnes egne stillinger i politiet for dette. Så vidt jeg vet rekrutteres politibetjenter til en bredere form for tjeneste, som søkere og politistudenter må være kjent med og forsonet med lenge før de påbegynner prosessen. Tanken er nobel - men høres mer ut som en sosialarbeiderstilling og/eller pedagogisk. [/quote]
|
|
|
13/02/2009 12:23
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Hvilke av disse "eksemplene" med kippa, burka, beret, turban, kjortel, samelue, trailercaps osv osv ... har til felles med hijab at: 1. brukeren føler det ubehagelig eller uanstendig å vise seg offentlig uten 2. brukeren tilhører en gruppe som politiet spesielt ønsker å rekruttere fra 3. plagget ikke er til noen fysisk hinder for funksjonaliteten eller resten av uniformen
Det de har til felles, også med hijab, er at de er symbolbærere. Og det er der problemet ligger, hva symboliserer dette for brukeren og for omverdenen. Det er verdt en reell diskusjon, men det blir ganske tøysete å trekke inn all verdens hodeplagg man klarer å komme på som uansett hadde strandet på helt andre kriterier, bare for å latterliggjøre ideen.
|
|
|
[Re: bike4man]
13/02/2009 12:27
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Kan noen forestille seg tørklekjerringer krype rundt og liksom skulle forsvare sivilbefolkningen vår i en krisesituasjon? Det kan jeg faktisk ikke.
Hvorfor ikke? Før kvinner kom i militæret og i politiet var det garantert ganske mange som ikke så for seg at "de søte småpikene" liksom skulle kunne forsvare landet og arrestere skumle kjeltringer heller. Men det er fortsatt fysiske krav som gjelder for enkelte stillinger. Eller er du redd for at "tørklekjerringene" ikke er patriotiske nok?
|
|
|
[Re: lph]
13/02/2009 12:32
|
Espen
More than words
|
More than words
Grunnen til min sammenlikning er at folk ser ut til å være redde for at norsk kultur står i fare for å bli ødelagt/utvannet, men dette argumentet mener jeg er dårlig, fordi vår kultur er i en endring/utvanningsfase hele tiden. er at de er symbolbærere. Og det er der problemet ligger Problem eller mulighet. e
|
|
|
13/02/2009 12:43
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Men i tillegg, ikke minst i en tid der der tilgangen på politimenn og -kvinner er for liten, så burde det være mulig å ha sivilt ansatte i politiet som kunne hjelpe til i denne rollen. og da er man over på en helt annen diskusjon, som nok er mye mer positiv. Man kan forlenge den til å ha sivile hjelpere med flere ulike bakgrunner som kan bidra med å avhjelpe og nøytralisere dialogen med politiet i mange sammenhenger.
|
|
|
13/02/2009 12:49
|
Espen
More than words
|
More than words
Kan noen forestille seg tørklekjerringer krype rundt og liksom skulle forsvare sivilbefolkningen vår i en krisesituasjon? Det kan jeg faktisk ikke. Har du vært på brainstorming hos profeten Tore Tvedt eller? E
|
|
|
13/02/2009 12:54
|
EgilS
More than words
|
More than words
Enig i at den er tullete, men av motsatte grunner; folk er livredde for islam og muslimer. Det har ikke falt deg inn at folk på generelt grunnlag er skeptiske til fantikere? Å si at "folk er livredde for islam og muslimer" uten ytterligere presisering er en tullete påstand som ikke virker å ha annet formål enn at du ønsker å fremheve en vrangforestilling om egen opphøyet tolleranse og forståelse. I samme slengen som du håner andre. Litt ekkelt egentlig. Ta en kikk på formuleringen av det som dette innelegget var et svar til. Du kan gjerne kritisere, men du bør da starte ved begynnelsen.
|
|
|
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodep
15/02/2009 09:07
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Når hijab ei heller er tillatt for politiet i enkelte muslimske land, bør vi tillate det? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=558467
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
15/02/2009 10:42
|
Espen
More than words
|
More than words
At du ønsker at den skal være et symbol på utvanning av norsk kultur, trenger jo abolutt ikke bety at lua ikke er basert på den serdeles praktiske østerdalslua.
Du får komme opp med noe bedre eksempel på utvanning enn en minimale forsjeller mellom to luer.
Enig i det, kanskje ikke verdens beste eksempel, men det er nok av andre eksempel på amerianisering av norsk og andre kulturer. Skulle vært morsomt å vite hvordan capen ble innført i politiet, og om de i det heletatt tenkte på kulur og tradisjoner. Selv om Østerdalslua er utgangspunktet og er klart eldst, er det ikke det første jeg tenker på når jeg ser en cap. Jeg synes generellt at kulturargumentene er dårlige, fordi kultur hele tiden er under påvirking og er i endring. Mulig jeg tar feil, men for meg virker det som det tyngste argumentet mot, er at folk er redde for ektreme islamister, og at dette er hovedgrunnen til at det engasjerer så mange. Om det er lov eller ikke lov med Hijab i Politiet i pakiastan, mener jeg er av mindre betyding for norsk samfunn og politikk. e
|
|
|
[Re: tmork]
15/02/2009 12:17
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Illustrerer bra hva som skjer når fundamentalistiske kulturrelativister får for mye å si...
|
|
|
15/02/2009 17:22
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Mulig jeg tar feil, men for meg virker det som det tyngste argumentet mot, er at folk er redde for ektreme islamister, og at dette er hovedgrunnen til at det engasjerer så mange.
Nå tror jeg du begynner å nærme deg kjernen her: Bekymringen for at ekstreme islamister skal få økt innflytelse i Norge. Jeg mener det må være helt legitimt å si at det ikke er en ønsket utvikling, og at vi ikke bør gå skrittvis i den retningen, selv om hvert enkelt skritt er lite og isolert sett virker ufarlig. Andre ser sikkert fundamentalstisk islamisme som en berikelse og en del av det fargerike fellesskap. Men der går det altså en grense for meg. Om det er lov eller ikke lov med Hijab i Politiet i pakiastan, mener jeg er av mindre betyding for norsk samfunn og politikk.
Bare tanken om at den norske stat skal være mer islamistisk enn den pakistanske, blir for meg helt uforstålig.
|
|
|
|
|