Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stor tursekk, tester på nett?

Stor tursekk, tester på nett? #646964 01/12/2008 20:35
S
s_maurseth Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Jeg er på utkikk etter en tursekk som skal ta over for min gamle Lowe Alpine. Jeg vil ha en sekk mellom 80 og 110 liter. Åpningen må være stor og sekkeposen forholdsvis vid. Den må i tillegg passe til en kar på knappe 170 cm. Noen som har gode tips? Eventuelt link til tester i inn og utland? Har prøvd Klattermusen på 100 liter, men jeg er for liten til den og åpningen i topp er knapp. Norrøna er et alternativ, men jeg trenger flere.srm.

Bodø Bøddel hangaround
Re: Stor tursekk, tester på nett? [Re: s_maurseth] #646976 01/12/2008 21:03
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Er 170 og har brukt en Arcteryx Bora 95 med M rygg og S hoftebelte i 3 år. Sitter godt på ryggen, mye av vekten bæres på hoftene, og er god å gå med(Y-rammen flekser slik at det ikke går like mye utover hoftene ved "gang-gynge-bevegelse" som sekker med horisontale alu-spiler).
Har fungert knallbra på langhelg- og ukesturer på ski, men bør ikke lastes over 35kg (det er ingen pakkrammesekk...) da glassfiberbeina inni ryggen kan flekse ut av festene ved tung belastning. Sekken er ryggbred uten sidelommer slik at den er god å gå på ski med, reguleres i høyden med avtagbart lokk(et must).

Ikke stol for mye på tester i DNT/friluftsliv-blader o.l., min erfaring er at produktene enten ikke er testet godt nok eller at testerne vektlegger helt andre egenskaper enn meg. Produkter jeg er fornøyd med får dårlig karakter, og drittprodukter blir skrytt opp i skyene.
En butikk som skal selge deg en sekk til 3-5000 bør la deg få testlåne en.
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Stor tursekk, tester på nett? [Re: Ynot] #646980 01/12/2008 21:08
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har hørt mye bra om Bergans Alpinist, men har aldri prøvd den selv.

EDIT: jeg ser Viking er bedre tilpasset oss med kompakt rygg.

Redigert av Arne_And; 01/12/2008 21:13.

Re: Stor tursekk, tester på nett? [Re: s_maurseth] #646984 01/12/2008 21:14
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Sitat: s_maurseth
Jeg er på utkikk etter en tursekk som skal ta over for min gamle Lowe Alpine. Jeg vil ha en sekk mellom 80 og 110 liter. Åpningen må være stor og sekkeposen forholdsvis vid. Den må i tillegg passe til en kar på knappe 170 cm. Noen som har gode tips? Eventuelt link til tester i inn og utland? Har prøvd Klattermusen på 100 liter, men jeg er for liten til den og åpningen i topp er knapp. Norrøna er et alternativ, men jeg trenger flere.srm.

Litt mer info om deg selv, hvor mye vekt du vil drasse på og planlagt bruk må kanskje til for å kunne svare deg for å treffe spikern på hodet. I kategorien 'materiell glede' har jeg Norrøna Recon Pack 135L på en sikker andreplass bak oppvaskmaskin, men bak denne topplasseringen ligger det spesielle forhold som gjør det usikkert om jeg vil anbefalle denne sekken uten videre.

Redigert av GogBozen; 01/12/2008 21:18. Rediger grunn: vekt du vil drasse på

No added style
Re: Stor tursekk, tester på nett? [Re: KnutAa] #647015 01/12/2008 22:04
S
s_maurseth Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Som regel vil jeg ikke bære over 30 kg. selv om det skjer av og til. Recon pack tror jeg dessverre blir for lang for meg. Sekken vil bli brukt på turer hele året.Mest sommer og høst, men også på ski på vinteren av og til. Jeg har også fått et litt dårlig inntrykk av de nye Norrøna produktene i forhold til de gamle, se på ta på følelse bare... Mulig Recon pack ikke gir denne følelsen.

Når det gjelder tester er det selvfølgelig bare en liten enkel veiviser som gjør at jeg kanskje kan spare meg for litt tid. Sekken må selvfølgelig prøves.
De testene jeg har funnet har vært av akkurat denne sorten du beskriver Arne. Ofte mer en produkt beskrivelse enn en test.

Bodø Bøddel hangaround
Re: Stor tursekk, tester på nett? [Re: s_maurseth] #647023 01/12/2008 22:29
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Under 30 kg og 170 cm er det sikkert bedre alternativer enn min 10 år gamle Recon Pack. Men for en sekk...

No added style
Re: Stor tursekk, tester på nett? [Re: KnutAa] #647049 02/12/2008 07:20
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Har en Norrøna Para Ranger, og den er knall. Stor åpning, vid sekkepose, og mulighet for å "gå inn" i sekken via glidelås i sida. I tillegg har den feste for pulkdrag på hoftebeltet (smart hvis du skal ha MYE med på vintertur). Litt større enn du tenker på (120L), men den har den gode, gamle Norrøna-feelingen ved seg. Dønn solid og ekstremt slitesterk.

Ulemper? Selvsagt... Den er dyr (koster rundt 4.500,- kroner), den er forholdsvis tung (rundt 4 kg), og den er svær.

Re: Stor tursekk, tester på nett? [Re: Øyvind V] #647050 02/12/2008 07:26
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Norrøna Storen. 100 liter og null dill.
Lokket sitter fast, det er ikke glidelåser i hytt og gevær som kan lekke vann, og ingen lommer som skaper ubalanse elelr hindrer armbevegelser. Eneste fancy er reimer på sidene til å komprimere.

Har brukt denne på en del turer, og det eneste du trenger å henge på utsiden er telt og underlag. Alt annet får plass i sekken. Og det er en fordel på tur.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Stor tursekk, tester på nett? [Re: Knirkekne] #647059 02/12/2008 07:49
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Knirkekne
Norrøna Storen. 100 liter og null dill.
Lokket sitter fast, det er ikke glidelåser i hytt og gevær som kan lekke vann, og ingen lommer som skaper ubalanse elelr hindrer armbevegelser. Eneste fancy er reimer på sidene til å komprimere.

Har brukt denne på en del turer, og det eneste du trenger å henge på utsiden er telt og underlag. Alt annet får plass i sekken. Og det er en fordel på tur.

Storen finnes ikke lenger; nå er det Nansen som er Norrønas 100-litring.

Har sett litt på den, og den ser fin ut. Men jeg lurer på hvor lett det er å henge telt og underlag utenpå den sekken altså...

Re: Stor tursekk, tester på nett? [Re: Øyvind V] #647084 02/12/2008 08:58
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har iallefall teltet festet i reimene som går under sekken, og har supplert oppsettet med egne reimer som fester underlaget vertikalt bak sekken.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Stor tursekk, tester på nett? [Re: s_maurseth] #647090 02/12/2008 09:06
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Er 178 cm og har Arc'teryx Bora 80 i M. God sekk, strålande komfort, solid. Men skulle eg ha kjøpt ny sekk i dag, hadde eg kanskje gått for noko anna. Kanskje Bora 95, i og med at den eg har, iblant er litt liten. Men Bora-sekkane har det til felles at det er ein del styr å ta store ting inn og ut. Dersom du finn nokon som har Bach (irsk merke, kanskje Sportsnett), bør du ta ein titt på 100-literen deira.

Re: Stor tursekk, tester på nett? [Re: dagfink] #649503 06/12/2008 11:16
S
s_maurseth Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Jeg var en tur i går for å se og fikk prøvd en Osprey etellerannet 85 liter og en Bora 95 i medium. Boraen er en forløpig favoritt, men må prøve litt flere. Mange fine detaljer og et godt kvalitetsinntrykk. Eneste jeg er litt skeptisk til er skulderreimene. Hvorfor har de ikke stivet av disse litt mer? Fikk bare tatt en rask test med ca 15 kg i sekken og da holdt de godt, men er redd for at de kollapser litt ved tyngre bører. Er dette en ubegrunnet frykt fra min side?

Bodø Bøddel hangaround
Re: Stor tursekk, tester på nett? [Re: s_maurseth] #649551 06/12/2008 16:02
skognils Offline
Ringrev
Ringrev
jeg har en Norrøna Storen 100 liter og er fornøyd med den, men vil til alle som skal kjøpe seg stor sekk komme med følgende anbefaling:
- prøv å kjøp mindre sekk enn du tro du trenger!
men min 100 liter så blir det til at jeg pakker det jeg trenger og ser at jeg har 20-30liter plass igjen... og lasser det fullt også med "kjekt å ha" og "i tilfelle rottefelle" saker!
resultatet er en svært tung sekk!

i de siste turene jeg har vært på har jeg presset meg til å bruke en 65 liters sekk og fått med alt jeg trenger uten å bære unødig tungt!

bare et tips! bruk det for det det er verdt!

Re: Stor tursekk, tester på nett? [Re: s_maurseth] #649566 06/12/2008 16:52
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har en Bora 80 selv, og er fornøyd med den. Veldig solid i stoffet, tåler regn bra. Vær obs på at det er stor forskjell i volum på sekker i ulike størrelser. Tror Bora 80 er 77 liter i S, ca 82 i M og 87 liter i L.

Skulle jeg valgt ny sekk nå, ville jeg tatt en nærmere kikk på en Gregory Palisade 80. Den har ikke det samme, kraftige, slitesterke stoffet som Bora, men har en del små, smarte løsninger jeg savner på Bora-sekken min, bl.a. lett tilgjengelige smålommer på hoftebeltet. Den tåler sannsynligvis også mindre regn enn Bora. Det kommer litt an på hva du pakker sakene i oppi sekken. Skulderstroppene på Gregory-sekken virker litt bedre utforma enn på Bora.

Et tredje alternativ ville for min del vært en Osprey Argon 85.

Alle tre er temmelig dyre, da...

Jeg har ikke prøvd verken Osprey- eller Gregory-sekkene, og har heller ikke giddet å leite etter tester på nettet. Sjansen er uansett stor for at du blir fornøyd med en av disse, tør jeg påstå.

Gaute
Re: Stor tursekk, tester på nett? [Re: gauter] #649567 06/12/2008 16:59
S
Spencer Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg har en uslitelig Norrøna Recon Pack på 125 liter som setter store krav til meg når jeg pakker. Det jeg ikke får plass til, klarer jeg heller ikke å bære

Sekken har i løpet av 10 år fått vanvittig mye juling etter hard og tøff bruk både i militærtjeneste og på alle mine turer hit og dit. Bakdelen med å ha en så stor sekk spom den jeg har er at du er avhengig av å ha en litt mindre feks ca 65-70 liter

Re: Stor tursekk, tester på nett? [Re: Spencer] #649656 06/12/2008 23:38
C
crux Offline
Entusiast
Entusiast
C
støtter forslaget med ParaRanger..har brukt den mye..både privat og i jobb...uslitelig

Joakim
"kaster så mye stein jeg vil i mitt eget glasshus"

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå