Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 6 1 2 3 4 5 6

Erfaringstråd: 29" fulldemper!

Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: oivindg] #695150 15/03/2009 20:47
Loki Offline
Besatt
Besatt
Dette ble meget bra, gratulerer! Blir spennende og følge fortsettelsen når føret bedrer seg.

Jeg skjønner ikke helt sammenheng mellom 11,8 kg og regnearket som gir 12810 g (noe feil i regnearket mon tro?).

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: Loki] #695242 16/03/2009 07:51
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja, det var en skrivefeil i regnearket. Rettet.

Som man ser av bildene er det nok plass til dekk i bakramma. Om det blir for spedt med Crossmark kan jeg jo prøve Racing Ralph 2.4!

Vedlegg DSC_7896.jpgDSC_7922.jpgDSC_7935.jpg

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: simenf] #695285 16/03/2009 09:03
ThB Offline
Besatt
Besatt
Virkelig en flott sak, det her! Håper den svarer til forventningene. Tips: legg bremseslangen til bakbremsen på innsiden av setestaget. Da er det mindre sjanse for at den ryker ved et tryn.

Thomas
Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: ThB] #695378 16/03/2009 12:17
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk, bra tips.

Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: simenf] #737009 25/05/2009 10:08
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Liten oppdatering etter Terrengsykkelrittet...

Har fullført to runder uten særlige problemer (bortsett fra formen), bare at kjedet kilte seg fast mellom den miste og mellomste klinga noen ganger. Utrolig irriterende, men dette problemet var jeg kjent med fra før, så det var ikke noe nytt. Må prøve meg frem med litt shimsing på mellomste Q-ring for å minske det litt for store gapet til minste ring. Har følelsen av at Q-rings gjør at det blir mer vertikale krefter i sykkelen gjennom tråkket, med litt mer husking enn ved vanlige klinger.

Litt usikker på hvor godt gaffelen egentlig virker nå etter modding. Fikk ut 90mm vandring, noe som nærmer seg akseptabelt nivå (75 psi), men følte at jeg hadde bruk for mer vandring. Følelsen var ok, men kunne trengt de ekstra 10mm...
Bak ble 115 psi litt mye, da jeg ikke fikk ut full vanding. Tenkte at terrenget ville bli veldig hardt i denne løypa, så jeg la inn 5 psi ekstra på de vanlige 110 psi, men jeg kommer til å gå tilbake til vanlig trykk for neste gang. Er sikker på at de store hjulene reddet meg et par ganger fra å gå over styret.

Crossmark 2.1 (tubeless 22/25 psi) satt som bare det på våte stein og røtter, og jeg kunne sykle opp (og ned) stort sett over alt (bare begrenset av egen kondis og teknikk). Kommer til å fortsette å kjøre på CM videre. Det fikk mye julig over og mellom steinene men holdt bra uten å slippe noe luft eller få skader i sideveggene.

Hadde ikke noen følelse med at sykkelen virket tung i slake bakker, som meldt tidligere. Litt usikker på om de lette krampene jeg fikk denne gangen var mindre pga Q-rings eller fulldemper (eller noe annet), men mye bedre enn før i alle fall. Totalt sett funka GFen veldig bra, blir spennende å se i Farrisrunden om følelsen er den samme. Målet må være å slå min tid fra i fjor (med kramper og HT)!

Og ja, tok av bar-ends for å sikre at jeg ikke hekta ...det var nok lurt, gitt..

Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: simenf] #774852 24/07/2009 11:59
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Nå har min gamle Giant HT overtatt de superlette KCNC bar-endsene....

Farrisrunden gikk OK, selv om jeg ikke slo min tid fra i fjor. Skjønner ikke det helt, fordi formen skulle være ok, og hadde bedre flyt og heller ikke noe særlig krampe denne gangen. Var jo mye våtere, men tror ikke det skulle ha så mye å si. Sykkelen fungerte kjempefint, så det var nok bare han oppå...men slo i alle fall kompisen min som tok meg i fjor!

Har gått ned til 1.8 bar bak og 1.6 foran. Det går bra uten at dekket blir ustablit. Slipper meg ned til 1.6/1.5 på teknisk våt sti og rundt 2 bar på grus.
Har måttet lappe dekka tre-fire ganger så langt. Et par punkteringer i banen og to i sideveggen. Ingen store punkteringer i ritt enda. Men det må man vel regne med når man kjører et såpass lett ikke-UST dekk slangeløst. Gikk også over til Stans guffe da jeg gikk tom for Joes, og det virker som om dette tetter bedre (fibre i tillegg til partikler).

I traseen til Drammensrittet er det en flott sti fra Hellashytta langs åsen og ned Dunkedalen. Den er bare så utrolig fet med bra flyt og nok av små utfordringer for å holde farten oppe...og kombinasjonen av sti og sykkel gir meg følelsen av å være skikkelig god :-) Anbefales!

Har også sett at jeg ikke er alene i verden: Zoidberg og se29 har også HiFi 29ere :-)

Redigert av simenf; 24/07/2009 12:13. Rediger grunn: Farrisrunden

Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: simenf] #774866 24/07/2009 12:11
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Lekker sykkel! Høye stilpoeng herifra!

Som du spurte om for leeeeenge siden i denne tråden: er du alene på en HiFi 29'er. Svaret er nei. Men min er ikke like mod'et og lekker som din, seff ICON_WINK Men jeg er fryktelig fornøyd med den uansett.

Erfaring GF Paragon '08 original vs GF HiFi Deluxe '08 original:
1) Rundbane lysløype, lett teknisk, småkupert, en del stein og humper, mer oppover enn nedover. Tid med Paragon(HT) 10:30, tid med HiFi(FS) 09:55. Samme intensitet, men opplevd mindre total belastning/slitsomt på FS pga bedre flyt og mindre slag.

2) Bakkeintervall, grusvei, 10% snitt stigning, 2 km lengde. Samme intensitet, samme tider for HT og FS. Heller ingen forbedring i tid ved å bruke "lock-out" bak på FS. Om det betyr at "lock-out" er unødvendig eller at "lock-outen" er dårlig kan man diskutere. Jeg mener det første.

Utvalget i stidekk til 29'er kunne gjerne vært litt fyldigere. Ellers er livet herlig med store hjul og demping både her og der!

Del stien, skru av Strava
Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: Lillosti29] #774894 24/07/2009 12:39
S
se29 Offline
Fersking
Fersking
S
Jeg kjøpte GF supercaliber 2007 litt på impuls i fjor høst http://fisherbikes.com/bike/archivemodel/268. Hadde tenkt mye på hvilke sykkel som ville fungere best i terreng, og der stod den :-) Har hatt mange fulldempa sykler, men denne er desidert best - på sti. Grus er "ut" for tiden. Kjøpte en Seven Sola 29" hard tail, men savnet bakdemperen. Hadde en bla Scott Nitrus SL 11 (170 mm vandring). Bra sykkel, men med så stor vandring mister man balansen/treffsikkerheten. 80 mm vandring foran på 29" hjul gir topp presisjon. Når man skal "løfte" fronten treffer man mye bedre. Sykkelen triller overraskende bra synes jeg. Sykkelen er robust og tåler mye. Hjulene har fått mye juling, men er rimelig rette forsatt.

Kan ikke si annet enn at jeg sikler på gary fisher superfly 100 http://www.bikeradar.com/news/article/first-look-gary-fisher-superfly-100-22056.

Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: se29] #784930 09/08/2009 09:45
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Supercal er fin sykkel - har ikke fått prøvd den enda selv.
Superfly 100 ser ut som et smykke, men trolig veldig ritt-rettet (ikke nødvendigvis dumt, det, men dyrt). Rykter om ny GF lett stisykkel med store hjul kan jo også være noe i prisklassen under (forhåpentligvis).

Fant en ny test av 2009 HiFi Pro på Bikeradar

Morsomt å se utviklingen i omtalen fra tidligere tester av omtrent samme sykkel på samme nettsted at de har blitt mer vennligstilte overfor store hjul. Bare fått mer erfaring eller har de sett at det er nyttig?

Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: oivindg] #810968 13/09/2009 06:27
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H
Takk for en kjempe link til god tråd.
Jeg var så uheldig å bli frastjålet min kjære Spesialized Epic comp. Helgen på Rena og Lillehammer ble en eneste stor nedtur.
Jeg ble derfor utrolig glad da forhandleren sa at jeg kunne få kjøpt en GF HIFI Deluxe som var en overligger fra 08 til en veldig hyggelig pris. Men så kom problemene..... Importøren (Foss sykler) hadde sykelen på sine datasystemer, men ikke fysisk.... Dermed er jeg fortsatt uten sykkel. Butikkinnehaveren lover å jobbe videre med saken og skal mandag i telefonmøte med foss sjøl... håper det blir et bra møte for min del. Hodet er innstilt på HIFI deluxe. Hodet har absolutt ikke blitt bedre av å lese denne tråden, makan til entusiasme for store hjul... og jeg som ikke trur på nissen en gang. Jeg har stor tro på sykkelen passer med supert. Jeg er en kar som sliter litt med både gikt og kols må dermed ha det både komfy og moro når jeg skal ut på tur. Æ glær mæ og har allerede 2 stk i kø for å få testet den.
Håper inderlig at han derre Fossen finner på noe lurt.... jeg har virkelig bitt på agnet og sitter grundig fast i kroken. Greier nesten ikke å tenke på noe annet enn stooooore hjul og demping for hue og ræva. Jo en tanke/bekymring til har jeg i hodet...... tryggvesta må være greie med meg og gi nok i erstattning for sykkelen som forsvant. Jeg skal holde dere storhjulkameratene oppdatert.

20 start, to merke og en brutt!
Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: Henning i Re] #811053 13/09/2009 09:40
NilsRegin Offline
Ringrev
Ringrev
Simen: kjørte du Birken på dette vidunderet ditt?
Åssen er i så fall erfaringene derfra?

Re Sykkelklubb
Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: NilsRegin] #811074 13/09/2009 10:12
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: NilsRegin
Simen: kjørte du Birken på dette vidunderet ditt?
Åssen er i så fall erfaringene derfra?

Jeg var på pappperm i sydfrankrike og tenkte på dere mens det regnet her i Norge :-)

For det første er ikke Birken så viktig for meg, men om jeg skulle deltatt i år, måtte det jo blitt på store hjul og fulldemper. Ikke fordi jeg tror det er noe særlig raskere enn en 26er HT, men mest for å være sta.

Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: simenf] #811225 13/09/2009 15:01
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H
Har du fått orden på dette Q-rings problemet? Alle jeg kjenner sliter med det samme, meg selv inkludert. Q-rings funker kjempefint på de 2 største dreva, men skulle du være så uheldig å få bomgira ned til det minste så begyner fa...skapet.

Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: Henning i Re] #811331 13/09/2009 18:16
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Q-Ringsproblemet ble løst til slutt

Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: simenf] #811514 14/09/2009 05:44
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Om ikke Foss har '08 modell, så kansje de har noen fra '09 som må ut. Har jo ingen verdi for dem lenger, de som brukte forrige uke på å vise frem 2010 modeller på messe.

Håper det løser seg for deg. Lykke til!

Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: Lillosti29] #811909 14/09/2009 15:39
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H
Oppi all uflaksen trur jeg virkelig dette løser seg. Har på følelsen at jeg bør begynne å tippe lotto igjen, hørt snakk om at det er festival nå.

Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: Henning i Re] #812077 14/09/2009 19:11
Bjartemann Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hvor mye kostet ramma? (Er det lov å spørre om det ICON_SMILE

Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: Bjartemann] #812408 15/09/2009 08:23
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Bjartemann
Hvor mye kostet ramma? (Er det lov å spørre om det ICON_SMILE

Spørs hvem du spør, det :-)

Jeg kjøpte min HiFi komplett og lett brukt, men nyprisen for hele sykkelen i 2008 var 23 tusen.

Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: Grubler] #820297 25/09/2009 20:55
H
hajo Offline
Fersking
Fersking
H
Sitat: Grubler
Jeg har også en Spider 29'er og er veldig enig med Anders!
Sykkelen fungerer kjempebra i terreng. Spesielt hvis det er "ruglete". Man får fin flyt og det er lett å holde farta oppe.
Største ulempen er nok at det er litt treigere å aksellere og at sykkelen kan føles litt daff og tung på vei.

Jeg har brukt Spider'n på Terrengsykkelrittet og noen små lokale terrengritt her i Halden(type blåløype).
På grusritt ala Grenserittet, så holder jeg meg foreløpig til 26" hardtail(men en 29" hardtail står på ønskelista).

Med mine 195 cm, så passer Spider'n perfekt.

kan jeg som bare er 173 på strømpelesten kunne ha glede av en 29`er? eller blir den for tung og treg.

Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: hajo] #820415 26/09/2009 10:31
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
1,73 er da ikke noe problem. Small-rammene til Niner har en anbefalt rytterhøyde fra 1,60 - 1,75 Og hva tung og treg angår så tror jeg du må gjøre litt research. Alle sykler kan bygges tunge og trege, også 26er. Min Niner Air9 veier i dagligantrekket 10,1 kg. Den kan med letthet slankes til 8,5kg. Det er jo ikke så veldig tungt egentlig ICON_WINK

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: MortenML] #820444 26/09/2009 12:14
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sjekk ut hva de små damene som sykler ritt med 29ere sier (link et sted tidligere i tråden). Er fast bestemt på at 173cm ikke er en utfordring så lenge du finner deg til rette på sykkelen. En av damene gikk faktisk opp en størrelse i ramme.

Det er tydelig at vi ser en ny generasjon 29er FS på vei inn (startet vel egentlig med Jet9 fra Niner). Fjerde generasjon?
Etter å ha kikka på de nye modellene her og her som kommer nå må jeg si at jeg får vann i munnen, og jeg nevner noen:

- Specialiced Epic Marathon 29 (det sies at de har fått det til denne gangen)
- Lenz DH-rig (PJB?)
- Foes B-29
- GT Sensor
- Santa Cruz Tallboy
- Kona Hei Hei 29
- GF HiFi 29
- GF Rumblefish
- GF Superfly 100
- Rocky Mountain Slayer 29(?)
- Titus Rockstar (?)
- Intense Tracer 29 (hyperlekker!)
- Moots XZ

13 nye modeller. Og det er bare de jeg kommer på i farten...navn med spørsmålstegn bak er de jeg er litt usikre på endelig navn på. I tillegg kommer det jo mange nye hjulsett og dekk, noe som gjør verden litt lettere for oss (også målt i gram).

Hva får man si - fremtiden ser lys ut for oss med store hjul og full boing!

Vedlegg GT-sensor.jpgtitus_rockstar.jpg

Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: simenf] #846275 10/11/2009 12:05
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Her er en lang oppsummering av 2009: sesongen var i utgangspunktet et eksperiment med hensyn til store hjul og fulldemper for å finne ut om det var greia for meg.

Det ble en god del sti, litt vei og noen ritt: Terrengsykkelrittet, Farrisrunden og Drammensrittet. Klarte ikke pers på noen av de to rittene jeg hadde syklet før, men det var trolig ikke på grunn av sykkelen. Sykkelen klarte seg godt i alle traseene, spesielt i klatringer, vaskebrett og utforkjøringer, der jeg klart kjørte fortere enn før. Totalt rundt 800km på denne sykkelen.

Utstyrsmessig satt Crossmark på nesten hele sesongen tubeless, og jeg er kjempefornøyd med grep og slitestyrke, men sideveggene og banen er litt utsatt for punkteringer, da det vel ble fire lappinger av dekket og sideveggene totalt sett. Og jeg kjører pent. Heldigvis ingen punkteringer i ritt. CM blir rittdekket neste år også. Har testet ACX 2.2 originaldekkene en stund på høsten. De er greie, men har litt for lite volum og grep i forhold til CM, faktisk. Lett å sette opp med Bontrager tubeless felgbånd. Og de felgbånda skal jeg nok fortsette med da jeg har hatt litt lekkasjer med vanlig bred Stans felgtape. Prøvde flere ganger å få det bedre (takk til Stans video), men det kan også være min manglende erfaring med å legge på tape.

Giringa med 24/34 ble for tung for meg i de tyngste bakkene i ritt, gikk over til 22/34 og til slutt 22/36 (som er omtrent 5% tyngre enn 22/34 på en 26er). Q-rings fungerer bra, jeg fikk litt mindre krampe enn før, men det kan også komme av litt annen trening. Litt vanskelig å konkludere med på mitt nivå, føler jeg.
Setet (Selle Italia SLR XC Flow) er litt smalt til meg, men jeg får ikke vondt, bare en litt rar følelse etter mange timer i salen. Mindre problem etter hvert, faktisk.

Av en eller annen grunn har jeg ikke fått Juicy 7-bremsene til å bite skikkelig på 180mm skiva foran. Litt irriterende, til tross for vasking av skiver og bytte av klosser. Har blitt litt bedre nå på høsten uten noen god forklaring. Skal lufte på nytt og prøve igjen.
Vedlikeholdet av demperopphenget bak var jeg litt nysgjerrig på hvor omfattende ville bli på begynnelsen av sesongen. Det har overrasket positivt så langt, da det eneste jeg har gjort er å legge på litt låselim på noen gjenger og trekke til med momentnøkkel jevnlig. Null slark i leddene, men jeg skal rense dem i vinter og sjekke nærmere. Med andre ord, mindre enn forventet.
Synes Mudlovers girwirene hadde litt mye intern motstand i utgangspunktet, og da de omtrent sluttet å fungere etter gjørmebadet i Drammensrittet ble de byttet ut med fettfylt XTR-strømpe i full lengde. Fungerer bedre på min sykkel i alle fall. Om jeg skal gjøre en større oppgradering må det bli å få bygget et lettere hjulsett, trolig et American Classic/Notubes Arch eller Crest. Men det er ikke høyt prioritert foreløpig.

Og ”handlingen”? Genesis2-geometrien skal i teorien gjøre at den er mer kvikkstyrt i lav hastighet uten å miste noe særlig stabilitet i høyere hastighet. Det funker bra i praksis, gir ganske kvikk følelse og bedre svingradius i tillegg. Har bare merket wobbling en gang, men da var farten nærmere 75km/t. Og det kan ha kommet av at mesteparten av vekten da var over bakhjulet…
Fronten kan være litt tung å løfte, går fra 105mm stem til 90 for å teste om det hjelper. Mulig jeg snur stemmet for å prøve det og. Kanskje det gjør at jeg passer enda bedre i ramma også, da jeg tror jeg er litt mellom XL og L størrelsesmessig (har XL 21”). Men ikke noe stort problem, bare litt fintuning.

Det har vært skrevet mye om fleks i bakramma, spesielt på MTBR.com og twentynineinches.com. Merker jeg noe til den? Trolig er jeg ikke tung nok til å få noen skikkelig fleks. Om jeg tar tak i hjulet og ramma og skyver på tvers, merker jeg at det beveger seg en del. I noen krappe svinger med godt feste innbiller jeg meg at bakhjulet styrer litt med, noen som ikke er negativt. Har aldri kommet borti kjedestag med foten eller noe sånt.
Det eneste negative jeg har å si er at responsen i ramma kunne vært litt bedre når jeg trår til. Usikker på om det kommer av at bakramma ikke er så stiv sideveis eller noe annet. Bare å teste andre tilsvarende sykler kan svare på det, men jeg kunne tenkt meg litt mer kontant følelse.
Husking er et minimalt problem, jeg kjører med propedal på mesteparten av tiden, ellers har sykkelen en tendens til å sette seg litt over kanter. På sti bortover og nedover slår jeg den stort sett av, og da blir fjæringen god og plush. Tenkte å få RP2-demperen Push’et, men vi får se om jeg tar meg råd til det. Den er ganske finfølende og god, så jeg føler egentlig ikke noe stort behov for forbedring. Får nå opp til 95mm vanding i gaffelen, selv om den fremdeles (etter modifisering) er veldig progressiv mot slutten.

Liker jeg HiFien fortsatt? Å ja – ingen tvil. Den er fremdeles veldig morsom og får meg til å smile hver gang jeg er ute og trår. På sti og i ritt. Oppover som nedover. Super selvtillit nedover, super til klatringer (selv om utvekslingen kan være en utfordring med store hjul), og merkbart bedre grep. Har hatt noen rå nedlegg, det bare sitter.
Kanskje det kuleste er det gode flyten man kan få. Det kjennes som om det bare går litt lettere enn før. 29er er nok tingen for meg som synes sti og maraton er det som er morsomt. Selv om sykkelen ikke er like kvikk som en 26er. Oppsettet er omtrent som jeg startet med, og kommer trolig til å fortsette sånn. Er veldig fornøyd med vekta, 11,8kg er lett i mine øyne, med tanke på at originalhjula sitter på.

Jeg lever etter ideen om å ha en sykkel som skal kunne brukes til det meste. Og det kan jeg med denne her. Alternativet hadde vært en 26er med 120mm vandring foran og bak, men da hadde jeg trolig ikke fått det ekstra grepet og selvtilliten nedover. Merker at jeg har blitt tøffere på sti i løpet av sesongen, trolig er sykkelen litt av årsaken til det.
GFen skal brukes som hovedsykkel neste sesong også. Planen er Vestmarkrittet, Drammensrittet, Montebellorittet og eventuelt Farrisrunden igjen, kanskje også i UltraBirken om jeg får mulighet. Og jeg skal sykle enda mer sti.

Jeg tror at det er gubben oppå, og ikke sykkelen som er begrensningen fremdeles…og det har blitt tydelig denne sesongen med en så kapabel sykkel. Utfordringen blir vel å trene godt i vinter og ikke fristes av ny sykkel med så mye fine modeller i 2010. Gleder meg til 2010 allerede…selv om jeg ikke har gitt opp stisyklingen for sesongen helt enda. Har et par WTB Stout 2.3 som må prøves…

Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: simenf] #846281 10/11/2009 12:20
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Flott oppsummering Simen.
Stout'ene kommer ikke til å skuffe deg. Når det gjelder fronten så kjører jeg kort stem og har intet problem med å få opp forhjulet. Også oppfordrer jeg deg til å asap melde deg til ultrabirken... jeg slang meg på i dag.

Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: Lillosti29] #846561 10/11/2009 20:50
clavicula fract. Offline
Medlem
Medlem
Oppsummeringen stemmer også med mine erfaringer. Har hatt en HiFi 29 fra i våres og er kjempefornøyd. Syklet Grenserittet og Birken. Funka som fjell i gjørmebadet fra Rena til Lillehammer. Satt fornøyd og tråkket smilende forbi flere som dyttet HT i de værste gjørmehullene!

Jeg er tung (105kg/190cm) og har merket flex i bakramma i helt spesielle situasjoner. Wobbling er kun et problem når jeg slipper styret eller holder midt på styret i høy fart (+50). Etter hva jeg har hørt kan dette også skyldes hjulene (?).

Super sykkel som har overgått mine forventninger i forhold til fart, klatring og allsidighet!

Sykkelen min er en HiFi Pro rett fra hylla. Det eneste jeg har gjort er å montere en forskjerm før avreise Rena (LURT!)

"When I see an adult on a bicycle, I do not despair for the future of the human race."~H.G. Wells
Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: Lillosti29] #846571 10/11/2009 20:57
clavicula fract. Offline
Medlem
Medlem
PS! Ultrabirken er booket! 29" sofa har har kanskje gjort meg overmodig?!

"When I see an adult on a bicycle, I do not despair for the future of the human race."~H.G. Wells
Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: clavicula fract.] #846726 11/11/2009 06:29
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Nei. Når løypesjefen har kastet hansken ved å antyde at fulldempet 29'er lønner seg så må vi bare intenst tro at vi kommer til å få mye gratis. Vi må!

Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: Lillosti29] #846901 11/11/2009 11:12
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Var på en liten stitur mens junior var i barnehagen. Småkaldt og fint. Klarte droppet jeg har siklet på hele sesongen - YESS!

Da kan vinteren komme...

Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: simenf] #884634 07/02/2010 20:09
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Bare en liten overraskelse.

Da jeg skulle sjekke status på lagerne i forhjulet (Bontrager Rhythm Comp) nå i helgen, fant jeg ut at forhjulet har installert et adapter fra 15mm aksel til vanlig QR. Kult. Da kan hjulet også brukes med 15QR-gaffel? Tror det.
Hadde ikke forventet det på et hjul fra 2007, 15QR akselstandard kom vel sent 2008, og har ikke sett det nevnt i dokumentasjon eller på nett tidligere.

Og ja, det var da maskinlager (som ikke trengte utskiftning).

Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: simenf] #884815 08/02/2010 09:47
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: simenf
Bare en liten overraskelse.

Da jeg skulle sjekke status på lagerne i forhjulet (Bontrager Rhythm Comp) nå i helgen, fant jeg ut at forhjulet har installert et adapter fra 15mm aksel til vanlig QR. Kult. Da kan hjulet også brukes med 15QR-gaffel? Tror det.
Hadde ikke forventet det på et hjul fra 2007, 15QR akselstandard kom vel sent 2008, og har ikke sett det nevnt i dokumentasjon eller på nett tidligere.

Og ja, det var da maskinlager (som ikke trengte utskiftning).

Hmm, den oppdagelsen din kan komme til å koste meg dyrt. Jeg må også sjekke mine Rhythm Comp hjul... Om dette stemmer, ja da må det jo ny gaffel til? ICON_WINK

Bj.

Re: Erfaringstråd: 29" fulldemper! [Re: BjornS] #884941 08/02/2010 13:30
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: BjornS
Jeg må også sjekke mine Rhythm Comp hjul... Om dette stemmer, ja da må det jo ny gaffel til? ICON_WINK

Bj.

Ja, det er vel litt opp til om du synes fronten ikke er presis nok til din kjøring eller om du vil oppgradere til en annen gaffel?
Når det gjelder vandring ligger nok begrensingen på HiFi (om det er det du har) ligger i bakramma når det gjelder vandring, så mer enn de originale 100mm kan gi et usikkert resultat med hensyn til kjøreegenskaper.

Redigert av simenf; 08/02/2010 14:21. Rediger grunn: leif

Side 2 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support