God bedring! Godt at det gikk såpass bra.
Selv var jeg for et par uker siden i en lignende situasjon, som gikk bra heldigvis, bortsett fra på det retoriske planet. Jeg kom på gangveien (grønn linje) gjennom Stabekk (på vei oppover i bildet) og måtte bremse hardt for en bil som kom fra rundkjøringen og skulle inn på bensinstasjonen (rød linje). Etter å ha bremset svingte jeg opp mot førerdøren på bilen (blå linje), knakket på ruten og gledet meg til å få forklare hva jeg synes om bilister som ikke overholder vikeplikten i det de krysser gangveien på vei inn til en bensinstasjon.

Han så dumt på meg uten å sveive ned ruten og fortsatte sakte fram for å parkere til venstre for pumpene. Jeg syklet bak ham og stoppet isteden på hans høyre side og ventet på at han skulle komme ut, og så begynte jeg en vennlig liten forelesning om vikeplikt. Han var selvfølgelig på defensiven og mente at det var jeg som burde lære meg vikepliktreglene.
Etter litt kakling fram og tilbake skjønte jeg (men ikke han) hva som gjorde at begge fremsto som idioter for den andre. Han hadde ikke sett meg før jeg knakket på ruten hans. Så han trodde jeg var sur fordi jeg fikk det trangt med å sykle forbi ham inne på bensinstasjonen. Så jeg måtte bare gi opp, siden jeg ikke hadde tid til å ta opp et bilde fra Gule Sider og tegne streker i forskjellige farger der og da.
Sens moral: Bilister er ikke bare teite, de er fullstendig blinde også.