Å lage en unison standard virker på meg å være en håpløs oppgave. Det er rett og slett for stor forskjell på stinettverkenes karakter til at det vil fungere, men internt i hvert område bør det være relativt konsistent.
For øvrig så er min erfaring at glow-markeringen er vel så beskrivende som grønt, blått, rødt og svart. Eksempel: Rett vest for Lilloseter er det en liten bratt snutt som er markert svart. Normalt er det noe jeg ville droppet, men den er jo glow-markert?
Hva er det da som egentlig møter deg? Jo, en veldig bratt sti som absolutt kan gi deg store skader hvis du er uheldig, men den er absolutt tagbar hvis du tar det litt rolig og velger riktig linje.
Lignende eksempel i Nordmarka: Vettakollen Loam. Grisebratt, men tagbart (når føre og hodet vil). Altså svartmerket med glow.
Lignende eksempel i Nordmarka: Vettakollen Loam. Grisebratt, men tagbart (når føre og hodet vil). Altså svartmerket med glow.
Vettakollen Loam er ca 20% på det bratteste , og merket med sort.
Ravndalstien oppe i Nittedal er på det bratteste over 50% ( 10-15 meter). Det er snakk om en strekning på ca 300 meter, hvor det flere plasser er oppe i 30-40% Det verste er at den kun er markert med rødt + glow.....
Grunnen til at Røros er så konsistent merket på mtbmap, er at samme person har merket nesten samtlige stier der. Han har gjort en flott jobb etter at jeg satte ham i gang for noen år siden. Skalaen ble litt forskjøvet i forhold til f.eks. Trondheim eller Oslo, men det er nok vanskelig å unngå. Han har brukt hele skalaen.
Siden mtb:scale på den internasjonale sida så ut til å være beskrevet mest for alpeterreng, prøvde jeg for noen år siden å beskrive skalaen på norsk. Her: utfyllende beskrivelse av vanskelighetsgrad / mtb:scale (hadde ikke noen egnede bilder liggende for mtb:scale fra 3 og oppover, send meg gjerne eksempler...)
Her i Trondheim og på Oppdal synes jeg merkinga stort sett er ganske konsistent. Men så har jeg vel merka mye av det selv også. Eksemplene fredriks kom med ovenfor har jeg ikke lagt merke til, men helt enig i at stien ned freestyle-bakken ikke bør være blå (uansett synes jeg ikke den er verdt å sykle), og at Skardskogen er mer rød enn blå. Krumtappen synes jeg er grov nok til å være mer lyserød enn blå.
Når jeg sykler i Oslo/Østmarka synes jeg mye er sandbagget (så lenge det ikke er inntegnet av meg ). Grønt burde vært blått, blått burde vært rødt osv. Hvis jeg skal sykle der med en nybegynner eller småunger, vet jeg ikke hvor jeg skulle tatt dem med. Det grønne jeg har funnet ville nok vært i overkant hårete for dem, med mye steiner og røtter. Tildels har jeg prøvd å "kalibrere" inntegninga der, men da er det jo risiko for at jeg gjør merkinga mindre konsistent hvis hele resten av Oslo er sandbagget...så jeg prøver å styre meg. Men når jeg må bære sykkelen gjennom ura synes jeg det er greit å bytte fra blått til en mer hårete farge, uten å føle at jeg ødelegger konsistensen.
Når jeg sykler i Oslo/Østmarka synes jeg mye er sandbagget (så lenge det ikke er inntegnet av meg ). Grønt burde vært blått, blått burde vært rødt osv. Hvis jeg skal sykle der med en nybegynner eller småunger, vet jeg ikke hvor jeg skulle tatt dem med. Det grønne jeg har funnet ville nok vært i overkant hårete for dem, med mye steiner og røtter. Tildels har jeg prøvd å "kalibrere" inntegninga der, men da er det jo risiko for at jeg gjør merkinga mindre konsistent hvis hele resten av Oslo er sandbagget...så jeg prøver å styre meg. Men når jeg må bære sykkelen gjennom ura synes jeg det er greit å bytte fra blått til en mer hårete farge, uten å føle at jeg ødelegger konsistensen.
Det er også min oppfatning flere steder. Det er sikkert et begrenset antall personer som har tagget mye av mtb:Scale i Lillo og Nordmarka. Noen som vet hvordan det er mulig å spore opp brukerne? Går det an å sette opp et søk på hvem som har tagget denne egenskapen i begrenset område?
Et moment her er at jeg tror mengden "faktisk" grønne stier i Østmarka og muligens Oslomarkene generelt er veldig liten.
Ellers tok jeg meg den frihet å justere graden på noen av de mest åpenbare, for meg, undertaggingene, så får vi se om de overlever eller om de blir justert tilbake av noen som tenker det er "feil". Og der ligger en liten utfordring i å justere taggingen: nå er folk som har østmarka, for eksempel, som sin bakgård er vant til hvordan det er tagget og vet hvordan en blå sti i østmarka er og hva de kan forvente av en rød, og kan da bli forvirret/villedet om noe som er blått ett sted er rødt et annet sted, og tenke at her er det noe gæli som justeres tilbake. Og hvem skal bestemme det her? jeg så for meg at man kanskje trenger en diskusjonsgruppe med mer eller mindre ivrige kart-tegnere og rett og slett diskutere seg fram til hva er rett gradering, område for område. Men hvem skal være med i denne gruppa, hvor finner man tak i dem, og gidder de å delta?
Jeg tror også, som flere har vært innom, at skalaen nødvendigvis må bli noe forskjellig brukt når terrenget er helt forskjellig. Jeg har ikke syklet på Rorøs men vært på tur ved et av de gruveområdene på fjellet der. Ser av mtbmap at det er både blå, røde og svarte stier i området, et område som for meg fremsto som rimelig paddeflatt høyfjellsområde med slake stigninger. Er de stiene røde og svarte, er hele østmarka grade 4 og 5. Og omvendt, om man bruker hele skalaen i østmarka, er ingenting på røros (satt på spissen) mer enn blå. Så jeg tror ikke man kommer utenom regionale forskjeller.
Når det er sagt, om terrenget er nokså likt i f.eks trondheimsmarka og Østmarka, så bør tagging også være på en så lik linje man får. (aldri syklet i trondheim, så kan ikke uttale meg om det)
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
[quote=anderfo] Ellers tok jeg meg den frihet å justere graden på noen av de mest åpenbare, for meg, undertaggingene, så får vi se om de overlever eller om de blir justert tilbake av noen som tenker det er "feil". Og der ligger en liten utfordring i å justere taggingen: nå er folk som har østmarka, for eksempel, som sin bakgård er vant til hvordan det er tagget og vet hvordan en blå sti i østmarka er og hva de kan forvente av en rød, og kan da bli forvirret/villedet om noe som er blått ett sted er rødt et annet sted, og tenke at her er det noe gæli som justeres tilbake. Og hvem skal bestemme det her? jeg så for meg at man kanskje trenger en diskusjonsgruppe med mer eller mindre ivrige kart-tegnere og rett og slett diskutere seg fram til hva er rett gradering, område for område. Men hvem skal være med i denne gruppa, hvor finner man tak i dem, og gidder de å delta?
Kan en grupper på facebook fungere, type mtb-klassifisering i Oslomarkene? Jeg antar vi er en begrenset gjeng som har tagget mye, og jeg ser at jeg "syndet" en del i for snaut 10 år siden og tagget en del grønt og blått som nok skulle vært blått og rødt ;-) Dette retter jeg opp når jeg er i områdene eller når det passer å fikse litt.
Det er også min oppfatning flere steder. Det er sikkert et begrenset antall personer som har tagget mye av mtb:Scale i Lillo og Nordmarka. Noen som vet hvordan det er mulig å spore opp brukerne? Går det an å sette opp et søk på hvem som har tagget denne egenskapen i begrenset område?
Man kan se historikk på taggingen, enten i nettlesere med "vis kartdata" på openstreetmap.org (i høyremenyen) og deretter "vis historikk". Samme data er i hvert fall tilgjengelig i josm som jeg bruker. Men man får kun openstreetmap-bruker og så må man jo ta kontakt med dem evt. Mulig man kan søke på et vis, men det må jeg grave litt mer i i så fall, har ingen løsning for hånden.
Re: Vil du være med å lage turkart?
[Re: bronx]
#268185320/09/202109:23
Kanskje det er på tide å reklamere for min OSM-app. Den er ikkje ferdig, men kan per no brukast på mobil "i felten" for å raskt og enkelt sjekke OSM-tagginga på stien eller vegen som du er på akkurat no. Det er meininga at du også etterkvart skal kunne ta notatar på ting som du har lyst til å endre på når du kjem heim til ein OSM-editor, eller rett og slett laste opp notatane til OSM slik at andre kan fikse.
Kan en grupper på facebook fungere, type mtb-klassifisering i Oslomarkene? Jeg antar vi er en begrenset gjeng som har tagget mye, og jeg ser at jeg "syndet" en del i for snaut 10 år siden og tagget en del grønt og blått som nok skulle vært blått og rødt ;-) Dette retter jeg opp når jeg er i områdene eller når det passer å fikse litt.
Er verdt et forsøk i alle fall. Jeg er med, så kan man ha noe å pusle med utover vinteren mellom alle rulleøktene.
Da har jeg opprettet en facebookgruppe for å diskutere mtb-klassifisering av stier i Osloområdet. Det er bare å melde seg inn, så får vi håpe at det over tid før til en litt større bruk av skalaen i Oslo-området og konsistent tagging: https://www.facebook.com/groups/mtbscale
Det virker ikke som mtbmap.no har blitt oppdatert i sommer. Jeg har ihvertfall tegnet inn noen nye stier for en stund siden som ikke ligger på kartet. Hadde satt pris på en nytegning :-)
Tenker du på metoden med å bruke Strava cookie data? Testet nå i JOSM, og det fungerte her. Må først inn på Strava og trykke create route, slik at den laster inn heatmap. Så kan Id, Policy og Signature kopieres fra strava-cookien.
Tenker du på metoden med å bruke Strava cookie data? Testet nå i JOSM, og det fungerte her. Må først inn på Strava og trykke create route, slik at den laster inn heatmap. Så kan Id, Policy og Signature kopieres fra strava-cookien.
Nå har dette sluttet å fungere for meg. Noen andre som har testet?
På versjon 13878 virker heatmap, hos meg. Oppdaterer jeg til versjon 18193, så er det HTTP error 403 som dukker opp i stedet for heatmap. Så jeg holder meg stort sett til en JOSM-versjon der det. virker. I stedet for å grave, og finne ut hva som feiler.
På versjon 13878 virker heatmap, hos meg. Oppdaterer jeg til versjon 18193, så er det HTTP error 403 som dukker opp i stedet for heatmap. Så jeg holder meg stort sett til en JOSM-versjon der det. virker. I stedet for å grave, og finne ut hva som feiler.
Jeg ser jeg har 17428, og har fungert med den tidligere, men jeg oppdaterte nok plugins her nylig, så mulig det som har gjort det ... Er det mulig å nedgradere disse igjen, eller er det full reinstall?
#268381805/10/202111:22
Jeg laster stort sett ned jar-filer og starter med java -jar josm-tested.jar, fra kommandolinja. (Windowsbruker, for tiden.)
Så installering er ikke nødvendig. (Øh, plugins det var snakk om, ja)
Jeg fant ut litt mer, nå.
"Tile cache" lurte meg litt. Signature-feltet hadde skiftet nå nylig. Så ting sluttet å virke etter jeg testet ulike versjoner, etter jeg tømte cachen. Så det virker hos meg nå på v18193. I heimen så er det en av tre versjoner jeg har liggende på disk som virker. Muligens er det cache som lager mye av trøbbelet mitt, der også,
Redigert av ØysteinS; 05/10/202111:23.
#268382305/10/202111:30
Hva gjorde du med cache som fikk det til å virker i nyere versjon? Får det ikke til å virke i noen versjoner, og hjalp ikke å slette TMS cache hvertfall.
Fikk det til å fungere ved å bruke Chrome extension "JOSM Strava heatmap", og gå inn på strava.com/heatmap, og kopiere linken derfra. Kjappere enn den tidligere metoden jeg har brukt også.
Redigert av espenta; 05/10/202111:54.
#268438711/10/202107:20
Ang. dette med gradering av grønt, blått, raudt og svart. Ein sak som slo meg i går då eg var ute på grusracer var at vi burde i alle fall kunne vere einige i at eit minstekrav for at ein sti skal vere grøn er at den må vere heilt uproblematisk å forsere på grusracer eller cyclocross med smalare dekk enn 40 mm. Om den ikkje er det, så må stien i alle fall vere blå.
Fikk det til å fungere ved å bruke Chrome extension "JOSM Strava heatmap", og gå inn på strava.com/heatmap, og kopiere linken derfra. Kjappere enn den tidligere metoden jeg har brukt også.
Ja, denne er kjapp og enkel!
Sitat: torhovl
Ang. dette med gradering av grønt, blått, raudt og svart. Ein sak som slo meg i går då eg var ute på grusracer var at vi burde i alle fall kunne vere einige i at eit minstekrav for at ein sti skal vere grøn er at den må vere heilt uproblematisk å forsere på grusracer eller cyclocross med smalare dekk enn 40 mm. Om den ikkje er det, så må stien i alle fall vere blå.
For så vidt enig, men også hva som er framkommelig med grusracer er veldig subjektivt Spør f.eks. Chris Akrigg:
I heimen så er det en av tre versjoner jeg har liggende på disk som virker. Muligens er det cache som lager mye av trøbbelet mitt, der også,
Trøbbelet i heimen, skyldes at jeg brukte 32-bit java, med "java -jar" fra kommandolinja. Etter nedlasting av openWebStart, så begynte ting å virke igjen, på nyere versjoner av JOSM.
#268843211/11/202123:05
Såg att en sti ja la in för ett tag sen på OSM blev fjärnad med kommentaren om att stibyggeren ville det och man ska respektera det. Når jag såg vad personen gjort tidigare på OSM så såg jag att han hade fjärnat stien för 4 månader sen också och att anderfo kommenterade det. Er en fin sti opp till våttakammen som antagligen er för brant för sykling. edit: er nog en sykkelsti som noen vil ha for sig själv ... vet också vem som tog bort den.
Noen som vet vad detta handlar om? Är det vanligt att folk fjernar stier?
Vet ikke vem det er men känner igen avataren utan att kunna placera den.
Såg att en sti ja la in för ett tag sen på OSM blev fjärnad med kommentaren om att stibyggeren ville det och man ska respektera det. Når jag såg vad personen gjort tidigare på OSM så såg jag att han hade fjärnat stien för 4 månader sen också och att anderfo kommenterade det. Er en fin sti opp till våttakammen som antagligen er för brant för sykling. edit: er nog en sykkelsti som noen vil ha for sig själv ... vet också vem som tog bort den.
Noen som vet vad detta handlar om? Är det vanligt att folk fjernar stier?
Vet ikke vem det er men känner igen avataren utan att kunna placera den.
På generelt grunnlag vil jeg si at man ikke skal holde på sånn. Kartet er en representasjon av terrenget i størst mulig grad og er det en sti i terrenget bør det være en sti på kartet også. Og i hvert fall når det er i utmark og ikke er noens private grunn (tenker vel at kartet bør være mest mulig nøyaktig uansett eierforhold egentlig)
Usikker på hvor vanlig det er, dog, og kjenner ikke det aktuelle caset heller. Om stibyggeren har sterke meninger om det, og har bruker på openstreetmap blir det jo fort bare en edit-war utav det. Uten at det blir mere korrekt av den grunn.
Redigert av knuthaug; 12/11/202108:04.
#268845212/11/202109:01
Det som er mest tragiskt med denna saken er att det i år fanns en tur orienterings post som låg nära den stien. Den posten blev nedriven 5-6 gånger på kort tid innan orienteringsklubben gav opp. Ser nu att stien också er integnad på nya orienterings kart.
Da jeg tastet inn posisjonen for den posten i mtbmap, ser det jo ut til at den ligger ved en sti som er på kartet? Eller er det stien du refererer til bare veldig nærme den som er på kartet?
Redigert av knuthaug; 12/11/202109:47.
#268846412/11/202109:59
"When in doubt, also consider the "on the ground rule": map the world as it can be observed by someone physically there."
Så jeg vil vel også si at "offisiell" OSM policy er at man ikke skal fjerne stier som dette bare fordi noen ønsker det (unntak som nevnes er av sikkerhetshensyn, militærinstallasjoner, etc).
Er vel kanskje verdt et forsøk å få brukeren "trondaks" i tale da, og prøve å få han til endre oppfatning om det her. Ikke sikkert at han leser kommentarer på redigeringer (jeg må i hvert fall innrømme at jeg ikke følger med på dem på mine egne redigeringer Tror kanskje man får epost dersom noen sender en melding via openstreetmap, men er ikke helt sikker.