|
Birkenløpet
|
Birkenløpet
04/09/2008 08:45
|
TruTech
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Er det noen her som skal løpe Birken den 20 spetember? Og som kanskje har noen treningstips for de siste 2 ukene? Sykkelen har vært det store satsingsområdet dette året, og det er ikke til å legge skjul på at det ikke ble så mye løping de siste ukene før Birkebeinerrittet, men nå skal sykkelbein bli til løpebein.. Og alle tips tas imot med takk 
Ja Ja Ja!!!
|
|
|
Re: Birkenløpet
[Re: TruTech]
04/09/2008 10:56
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Jeg skal løpe, men klarte i går å sykle på meg en strekk, så mitt beste tips: Hvil deg i form :-)
Men til deg som er skadefri, vil jeg anbefale få deg noen rolige turer og noen intervaller, samt greit med hvile siste uka. Utfordringen blir vel, som du nevner, det å få sykkelbeina til å bli løpebein. Eneste som funker for meg er å komme seg ut å løpe.
Lykke til !
|
|
|
[Re: tommygutt]
04/09/2008 13:11
|
EgilS
More than words
|
More than words
I Birken er det vel mye steinete terreng. Det er vel en idé å løpe en del i tilsvarende terreng for å "lære" seg dette?
|
|
|
[Re: EgilS]
04/09/2008 13:22
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Sant det. Mye nedover også....
|
|
|
[Re: tommygutt]
04/09/2008 16:05
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Ville tro at O-løp er god trening til Birkebeinerløpet, her er hvertfall terrenget ujevnt nok. Går jo sikkert en o-løps karusell nær deg! :-) Løper 20 bedriftsoløp i året, samt ~5 turoløp, har aldri noe problem med å stille om beina fra sykkel til jogging. kan være et tips! 
Redigert av Elgvenn2; 04/09/2008 16:08.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
05/09/2008 08:42
|
TruTech
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
O-løp høres ut som et godt tips for 2009, men tror vel kanskje at det er litt for seint å begynne med i år:) Har forstått at det går mye nedover, så det er nok ikke så dumt å få et par økter med rask nedover-bakke-løping. Er fra vestlandet så er ikke så helt ukjent med nedover (og oppover!)bakker:)
Jeg håper inderlig at det er mest sti-parti i denne løypa, noen som vet? Det skal jo være terrengløp, og om det er mye asfalt og hardpakka grusveier tror jeg nok ikke knærne mine vil sette så stor pris på det.
Ja Ja Ja!!!
|
|
|
05/09/2008 09:07
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Jeg tror det er minimalt med asfalt og grus, takk og lov!
|
|
|
05/09/2008 13:33
|
frodev
Entusiast
|
Entusiast
O-løp høres ut som et godt tips for 2009, men tror vel kanskje at det er litt for seint å begynne med i år:)
Tja. Fin avvekskling for at langturene til fots skal bli morsommere. Men det blir ikke så mye løping av det. Jeg går eller står sikkert halvparten av tida når jeg trener tur-o. Fin trening mhp puls/innsats likevel, men hvis du bruker mest tid på å sykle og så skal trene til B-løpet så er det vel ikke det beste du kan gjøre... Tren på det du skal bli god i - jevn løping. En annen sak er at kartene kan vise vei til nye stier. F.eks. i området vest for Nøklevann og Lutvann (Trulserunden og nordover) er det jo massevis av sti. Det er vel beste sted for å løpe korte turer uten grusvei hjemmefra deg. Ola-dilt selges på vår lokale Statoil. Eller stikk innom så kan du få låne av meg (har nok et par gamle i reserve også) Har forstått at det går mye nedover, så det er nok ikke så dumt å få et par økter med rask nedover-bakke-løping. Er fra vestlandet så er ikke så helt ukjent med nedover (og oppover!)bakker:) Intervall i nedoverbakker?? No, no, never. Løp intervall oppover eller flatt. Men ja, løp gjerne noen lange partier, med rask løping, nedover. Pulsen kan være I1 eller 2 eller 3, samma det, tenk teknikk og frekvens, det er viktigere enn puls/belastning vil jeg tro. Mao, jeg synes det er mer naturlig å ta dette i forbindelse med langtur enn med intensiv trening. Hvor? f.eks. finnes det en sti som munner ut i krysset i sydenden av Skraperudtjern, og så den som går sydvestover fra toppen av Slettfjell ned mot Ødegården. Sistnevnte liker jeg veldig godt til å øve beina i å gå fort på steinete sti. Hovedløypa Rundvann-Skullerud duger vel også, men er litt flat for ren teknisk trening. Kan prøve å tenke ut noe mer, vi snakkes. Jeg håper inderlig at det er mest sti-parti i denne løypa, noen som vet? Det skal jo være terrengløp, og om det er mye asfalt og hardpakka grusveier tror jeg nok ikke knærne mine vil sette så stor pris på det. Arrangøren vet :-) ellers, forum.birkebeiner.no har tynn trafikk. Innbiller meg da at det er større trafikk på kondis.no, det er nettsted for (lang)løping.
|
|
|
[Re: frodev]
05/09/2008 13:52
|
Larser'n
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har løpt 4 ganger, senest i fjor i den nye løypa.
Det er mye terreng. Sti mest, men en del grus/traktorvei også. Først oppover, deretter ned, ned, ned...
For å forberede seg til dette etter en lang sykkelsesong er det en ting som gjelder: løp i terrenget. Sti, steiner og røtter. Løp opp og løp nedoverbakke. Sykkelknær vil ikke like dette. Jeg var kjempestiv etter løpet i fjor - og ble det forsåvidt halvveis underveis også.
Ellers er det nok lurt å ta noen rolige turer nå, og kanskje ta intervaller neste uke. Her er det snakk om tilvenning av sykkelbein til løpebein. Det er ubehagelig å konvertere på 3 uker. Jeg skal være med i år også. Løpet er fin-fint det - skulle bare ha løpt mer (men syklinga vant i sommer også...)
Lars A
|
|
|
[Re: frodev]
07/09/2008 13:27
|
TruTech
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Intervall i nedoverbakker?? No, no, never. Løp intervall oppover eller flatt. HAdde IKKE planer om intervalltrening i nedoverbakke... Men rask nedoverbakkeløping:)det er jo ikke det samme.. Men mulig jeg kommer oppom og låner noen kart for området nord for Trulsenrunden, har løpt der nå denne uka, og det har vært fin-fint, men dog litt kort. Foresten: Er det noen som har en god forklaring på hvorfor oslo kommune mener at man ikke trenger å sette på gatelys når det er mørkt ute? Har aldri helt skjønt det opplegget rundt Nøklevann for eksempel.. Hele sommeren er det lys i hver eneste lykt rundt vannet, men når mørket kommer så er det slutt... :: Apropos, du frodev, du har vel ikke en fantastisk god hodelykt du har lyst til å låne ut en ukes tid  De vi har liggende viser seg å ikke være gode nok.. Du har vel farta så mange ganger rundt i marka her på nattestid, så jeg tenkte kanskje du har et lite lager...
Ja Ja Ja!!!
|
|
|
07/09/2008 14:21
|
hanseinar
Avhengig
|
Avhengig
Hvorfor ikke litt nedoverbakkeintervaller? I birkebeinerløpet skal man jo løpe fort nedover. Hvorfor ikke trene på dette? Det er vanskelig å løpe godt utfor. Min mening er at noen nedoverbakkeintervaller bare er bra i forberedelsene til løpet. Men man trenger jo ikke løpe disse på asfalt.
|
|
|
[Re: hanseinar]
12/09/2008 11:30
|
frodev
Entusiast
|
Entusiast
I birkebeinerløpet skal man jo løpe fort nedover. Hvorfor ikke trene på dette? Jo, men det sa jeg jo at man skulle gjøre. Men jeg foreslår ikke intervall. Det er vanskelig å løpe godt utfor. Ja, nettopp. Derfor foreslår jeg å trene i, ikke fortere enn, konkurransefart. Og fokusere på teknikk, ikke puls/innsats. Sjøl er jeg helt elendig nedover. Burde trene på det (men skal ikke løpe Birken da). Jeg innbiller meg riktignok at jeg vet hvordan det skal gjøres: Lande på hælen og rulle gjennom steget (i motsetning til fjæringen ved tålanding), unngå stem, derfor korte steg og høy frekvens, tyngden langt frem. Hvorfor ikke litt nedoverbakkeintervaller? For meg er det essensielle med intervalltrening at pausene tillater at man kan trene fortere enn man gjør ved sammenhengende hardt i den totale intervalltiden, som igjen typisk ikke er kortere enn konkurransetiden. Mao: Intervall trenes fortere enn konkurransefart. For å trene hjertet/motor og for så vidt også beina til å bli bedre og tåle høyere fart. Også ved det som jeg føler som I3 kan intervaller gå litt fortere og med høyere innsats (watt?) enn ved konkurransefart, selv om det kanskje er et paradoks. Anyway, jeg tenker at det er liten vits i å forsøke å kjøre I4 i nedoverbakkeløping. Øve seg på å løpe med syre nedover? Hvorfor det? Det er vanskelig å få opp pulsen, så skal man trene motoren bør man gjøre det oppover og flatt. Man har mer enn nok med å klare å få konkurransefart/I3 ved nedoverbakkeløping. I så fall, hvorfor stoppe/snu og ta pause ved å jogge oppover? Da kan man vel kjøre jevnt hardt, dvs distansetrening ikke intervall, gjerne i variert terreng. Gjerne "storkupert" hvis man skal trene til Birken, dvs lange bakker. Intervall fører bare til praktiske problemer. F.eks. 3*10 min nedoverbakke, med max 0,5 km jogg oppover i pausen, skal vi se det blir netto minst 6 km nedover, og så skal man ha rolig jogg oppover igjen? Det tar en evighet. Eller taxi/t-bane for å hente bilen?  Litt enklere med 3*10 motbakke på sykkel, der det tar 5 min tilbake til start selv om man har rolig pause. Men for all del, det var kanskje litt drøyt at jeg skrev "no, no, never". Jeg kan tenke meg situasjoner der også jeg synes det er lurt: F.eks. Trening til etappen ned fra Besserud i HK-stafetten. Eliteløpere i Birken som skal tåle å kunne være med et rykk i nedoverbakke for å kjempe om seieren. Andre, for å spare knærne litt på trening til B-løpet (men da er det ikke det grunnleggende intervallprinsippet som følges). Spenst/hurtighet trenes vel ofte med naturlig "hjelp", dvs i slak nedoverbakke 1% ellerno, medvind fremfor motvind, sykling bak scooter/bil, osv. Hvis noen vil prøve systematisk intervall nedover så er det fritt frem. Men min mening er at jeg tror det er bedre å gjøre noe annet.
|
|
|
12/09/2008 11:40
|
frodev
Entusiast
|
Entusiast
Foresten: Er det noen som har en god forklaring på hvorfor oslo kommune mener at man ikke trenger å sette på gatelys når det er mørkt ute? Har aldri helt skjønt det opplegget rundt Nøklevann for eksempel.. Hele sommeren er det lys i hver eneste lykt rundt vannet, men når mørket kommer så er det slutt... ::
Nåja, det er vel ikke lysløype døgnet rundt hele sommeren?? Men lys til kl 23 kommer nå: http://www.friluftsetaten.oslo.kommune.no/article120799-5969.htmlDog, da jeg løp rundt Nøklevann i går kveld kl 20-21 var det fortsatt stummende mørkt, unntatt Haraløkka-Nøklevannsveien, som er gangvei og Rustadsaga-Hullet (-Skullerudstua og -Ø.vannet?), som er boligvei. Til tross for at det er grusvei er disse strekningene med lys døgnet rundt, så vidt jeg vet.
|
|
|
|
|