Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bly i beina..

Bly i beina.. #588080 06/08/2008 09:21
O
oliver Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Sliter med tunge bein og får ikke opp pulsen (og heller ikke farta), ligger ca 15 slag under det jeg pleier å ha på gode dager i lange bakker.
Har trent ca 4 ganger pr uke etter mtb-6 dagers(var i veldig god form da),men en del kortere økter max 2timer.
Hva bør gjøres fram mot Drm.ritt og birken?
Trene mere eller mindere?
Trur kanskje det hjelper med lange rolige turer på racer.
Gode tips motas med takk!

Re: Bly i beina.. [Re: ] #588103 06/08/2008 10:02
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvile er tingen. Sykle noen korte rolige turer for å få ut dritten av beina.

Spis masse karbos og drikk godt med vann.

Ikke tren noe hardt før du igjen har overskudd.

Re: Bly i beina.. [Re: oliver] #593089 14/08/2008 13:01
TruTech Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg hadde skikkelig god nytte av en uke med sykkellek i skogen.. Finne morsomme ruter som utfordrer beina på en annen måte enn grusracing.. Prøvde meg også med noen fjelltopper, knallhardt, men mest morro, og vips etter en uke hadde jeg bein som aldri før..

Ja Ja Ja!!!
Re: Bly i beina.. [Re: erling] #593090 14/08/2008 13:05
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: erling
Hvile er tingen. Sykle noen korte rolige turer for å få ut dritten av beina.

Spis masse karbos og drikk godt med vann.

Ikke tren noe hardt før du igjen har overskudd.

Enig i dette.

Kroppen bør få hvile, så ta en uke hvor du gjerne gjør andre ting enn å sykle; spaserturer, svømming og andre ting som ikke belaster kroppen så mye, men samtidig holder den i bevegelse.

Re: Bly i beina.. [Re: EgilS] #593142 14/08/2008 14:15
H
Hallo! Offline
Entusiast
Entusiast
H
Vær klar over at man skal trene svært rolig hvis man benytter seg at treningsformer utenom det man driver med til vanlig. Hvis målet er å slappe av en ukes tid er det f.eks. neppe lurt å begynne å svømme en hel masse dersom ikke svømming er en bevegelsesform man er vant til. Da kan man bli fort støl da!

Hilsen Håkon
Re: Bly i beina.. [Re: Hallo!] #593504 15/08/2008 06:29
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Hallo!
Vær klar over at man skal trene svært rolig hvis man benytter seg at treningsformer utenom det man driver med til vanlig. Hvis målet er å slappe av en ukes tid er det f.eks. neppe lurt å begynne å svømme en hel masse dersom ikke svømming er en bevegelsesform man er vant til. Da kan man bli fort støl da!

Det er et godt poeng.

Re: Bly i beina.. [Re: EgilS] #597265 22/08/2008 07:01
SkogensKongle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
ai ai.
Jeg sliter med samme greie nå, og det er 8 dager igjen til birken. Er dette løsningen:
1. Naprapat/massør
2. hvile
3. lett sykkeltur (ca 1 time)på onsdagen for å holde "liv" i bena

Svar mottaes med takk!

Re: Bly i beina.. [Re: SkogensKongle] #597280 22/08/2008 07:28
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Vel, jeg vil forskrive en bittelitt annen medisin en de øvrige. Det kommer selvfølgelig ann på hvordan man har trent, hvor mye og hvor hardt og hvor godt grunnlag man har. Jeg personlig har gode erfaringer med en kombinasjon av noe hvile (en til to dager)og ei hard intervall økt. Ikke nødvendigvis så lange og mange drag, men med høy intensitet, type terskeltrening. Feks ville jeg ha kjørt 6x3 minutter med 1 til 1,5 minutters hvile. En rolig joggetur på 30 minutter som avsluttes med noen lette 15x15 drag gir også lette og fine sykkelben. I alle fall hos meg.

Re: Bly i beina.. [Re: SkogensKongle] #597293 22/08/2008 07:46
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: SkogensKongle
ai ai.
Jeg sliter med samme greie nå, og det er 8 dager igjen til birken. Er dette løsningen:
1. Naprapat/massør
2. hvile
3. lett sykkeltur (ca 1 time)på onsdagen for å holde "liv" i bena

Svar mottaes med takk!

Vanskelig å si ettersom jeg ikke vet hvor mye og hva du trener. Men har du tunge bein nå ville jeg tatt 2 dager hvile nå først. 1 time helt rolig søndag. fri mandag, 05-1 time helt rolig tirsdag (kun for å få litt blod i beina), noen lette intervaler onsdag for å få opp pulsen litt kjør ut godt etter siste draget. Fri torsdag og 0,5-1 time fredag.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Bly i beina.. [Re: olechr] #597375 22/08/2008 09:58
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Jeg har ikke så mange år bak meg på sykkel, og dermed begrensede erfaringer med tunge bein. Har akkurat samme problemet nå, og har hatt det et par uker.
Det jeg tror jeg har lett for å gjøre feil er å dra på for hardt, for mye og for lenge når jeg merker at formen virker litt dalende.
For det er vel egentlig ikke formen det noe galt med? Men heller akkumulert rusk i maskineriet.

Jeg føler at jeg restituerer sakte, og alltid har gjort det. To dager er for lite når det har "gått litt for seg". Slik at litt utpå sesongen, når formen er fin og været er bra, så er det veldig fort gjort å sykle for mye og hardt en liten periode, og vips så er blylåra der. Farten og humøret går ned.

Det er da vi amatører trenger å få bekreftet det vi tror, men ikke helt tør å gjennomføre av frykt for at styrke og kondis skal gå aldeles nedenom og hjem. Nemlig at vi trenger hvile som er lang nok. Økter som er rolige og korte nok. Helt til beina er friske. Og med en kort karriere bak seg, et begrenset treningsgrunnlag og en voksen alder, så tar ting tid.
Alle råd og tips om annet som folk har hatt hell med er av interesse. Opp til hver enkelt å prøve det man tror på.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Bly i beina.. [Re: CyberTrack] #597398 22/08/2008 10:28
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da jeg begynte å trene systematisk og til dels mye igjen for 5-6 år siden, hadde jeg de samme symptomene,- stor lyst til å trene, men kroppen var ikke alltid like enig. For min del fungerte det bra med å ta det emd ro en dag eller to, så en rolig langtur. Etter å ha kommet meg noen trinn opp på treningstoleranse, merkekr jeg at jeg må holde beina i gang hver dag, men tar det med ro, kjører kanskje en times lett fartslek en dag eller to når beina føles som bly. Og så kjører jeg en hard intervalløkt og får blåst ut "gørra", det pleier å funke.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Bly i beina.. [Re: HeavyDude] #597592 22/08/2008 18:35
olechr Offline
More than words
More than words
Trur det du sier Cyber track er veldig riktig. Mange mosjonister tørr rett og slett ikke ta det rolig nok siste uka. De trur man mister form. Men sånn er det ikke, det som ikke er gjort nå er ikke gjort. Nå er det bare og få overskudd som gjelder.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Bly i beina.. [Re: olechr] #599674 27/08/2008 08:03
SkogensKongle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
jeje. Siden forrige innlegg har jeg tatt en rolig 1,5 times tur på søndag, den gikk bedre enn fryktet, men føles fortsatt ikke helt bra. Igår var det massasje på to-do listen, og idag skal jeg ha en spinningtime på 50 min. Så er spørsmålet.. Pga siste ukers avslapning/restaurering, så føler jeg at jeg stiller på lørdag uten en god oppladning. Er det noe som kan gjøres imorgen, eller er det forsent nå? Langtur eller intervaller??

Re: Bly i beina.. [Re: SkogensKongle] #599682 27/08/2008 08:12
Herr Blanco Offline
Entusiast
Entusiast
Hør på Olechr (som garantert vet hva han snakker om), det er kun rolige turer som er å anbefale de siste dagene før lørdag (eller fredag, for dem som skal da). Kjør på lette gir og ta det kun som en avlapningstur.

Så slapp av, ta en rolig tur i morgen og sørg for at alt er pakket og klart i god tid før avreise på fredag. Da får du roet nervene også....

God tur og stol på at grunnformen din er god nok.

Bedre og bedre dag for dag.
www.hockeymotkreft.no

Sykkelpark:
Scott CR1 Comp, kun ramme orginal
Commencal Meta 5.5
Merida Ninety-Six Carbon FS
Merida Scultura Evo Team
Re: Bly i beina.. [Re: Herr Blanco] #599703 27/08/2008 08:27
SkogensKongle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Takk mr.blanco... var det jeg trengte å høre nå!

Moderator  support