Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

effektiv jobbsykling

effektiv jobbsykling #571699 24/06/2008 20:15
O
oegrande Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
hey.
jeg har startet å utnytte morrakvisten litt mer til trening, dvs at jeg sykler til og fra skolen ca 3 ganger i uken. det jeg lurer på er om det er en spesiell intensitet jeg burde holde på disse turene, ligger vel i snitt på 75% av max på turen og den tar ca 50 min en vei. er 2 mil. (holmlia-linderud). for meg så virker det som det blir mer eller mindre naturlig intervall, men dragene blir ikke så mange og særlig lange 8 kansje 3-4 på 4 min hver og da er jeg vel på 80-85% av max.

burde jeg gjøre om på dette eller er det grei trening. det blir jo 2 krte økter om dagen de dagene jeg sykler da.

Re: effektiv jobbsykling [Re: oegrande] #571705 24/06/2008 20:29
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg har "alltid" syklet til og fra skole og jobb, hver dag, året rundt, uansett. For det første: Flott at du sykler til jobb ca 3 ganger i uken. Ettershvert som du blir sterkere anbefaler jeg det å prøve å sykle hver dag ICON_SMILE Grunnen til dette er enkel: Når motivasjonen av en eller annen grunn skulle begynne å svikte av en eller annen grunn, så vil du alltid finne en god unnskyldning for ikke å sykle, og alt vil stopp opp. Jeg har sett dette skje med veldig mange kolleger og venner. Stå på!

Etter moralpreken, et innspill til spørsmålet ditt. Du får jo 4 mil med sykkel de dagene du kjører tohjuling til jobb, og dette er jo brukbart. Om du sykler hver dag vil du merke at du til tider blir litt sliten. Mitt råd er som følger: Varier så mye du klarer. Enkelte dager kjører jeg det jeg makter hele veien, spesielt dersom noen er frekke nok til å prøve å ta bakhjulet mitt, hehe. Noen dager kjører jeg på lav frekvens og tunge gir ("styrketråkk"), andre på lette gir og høy frekvens osv. Jeg bruker ofte disse til/fra-jobben turene til å tenke tråteknikk, altså å få til et godt rundtråkk. Det viktigste er uansett at du finner en måte å sykle på som du liker og som gjør at du blir i bedre form og ikke minst fortsetter å sykle til/fra jobb. Skal se du blir en hardbarket helårsyklist etterhvert!!

Re: effektiv jobbsykling [Re: oegrande] #571909 25/06/2008 08:52
G
gepe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Det er helt grei trening å sykle slik du gjør, men prøv å variere litt mer mellom rolig og hardt.

Kjør f.eks. alle turene til skolen på lav intensitet, rundt 70% av maks. Ikke kjør noen av bakkene over 75% på de turene. Her er det idealtid ("idealpuls") som gjelder. På veien hjem kan du øse på endel mer enn du gjør nå, rundt 85-93% på dragene.

Re: effektiv jobbsykling [Re: gepe] #572017 25/06/2008 12:00
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Hva med å sykle en omvei en eller to ganger i uka, på vei hjem igjen? (hvis du føler at øktene blir for korte)
Fra Holmlia til Linderud er det vel ikke mer enn 15km? Men det varierer vel med hvor langt sør på Holmlia du bor...

Re: effektiv jobbsykling [Re: simson] #572658 26/06/2008 13:46
O
oegrande Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
ja har tenkt på det. avstanden nøyaktig er faktisk 2,1km fra der jeg bor.

Re: effektiv jobbsykling [Re: oegrande] #572659 26/06/2008 13:46
O
oegrande Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
21 km=)

Moderator  support