Fikk tilfeldigvis tak i nestendrømmesykkelen her om dagen, en Miyata Ridge Runner. Dessverre viste det seg å være en '88- og ikke en '89-modell. Helt original og i topp stand er den heller ikke, men bedre enn ikke noe! Etter litt kjærlig rensing og smøring fungerer alt nå helt topp.

Men, siden dette tross alt ikke var helt det jeg var ute etter, og jeg ikke har syklet på titanramme siden jeg solgte min Morati HC-4 for over et år siden, har jeg som trøst bestemt meg for endelig å bygge opp en av disse:
Målet er å ha en noenlunde lett sykkel, men samtidig skal den tåle en ukontrollert evakuering i grov steinrøys. Siden bildet ble tatt er et sort King-lager presset på, og dessuten er et FSA K-For..bla bla montert på en F99 med fine skruer fra Pro-Bolt.
Byggeliste er omtrent som følger:
Ramme: DEAN Colonel, tilpasset geometri (for meg) 1500g uten girøre, men med bremseboss
Gaffel: Morati HC/RS Sid '98/04
Stem: F99 105mm m/ti.skruer 101g
Styre: FSA K-Force Light 118g
Krank: XTR 952 m/ 32/46 TA drev/spider + Dura-Ace 109,5mm lager, Q-160mm
Pedaler: 4 Ti
Fremveksler: XTR 971
Bakveksler: Dura-Ace GS, lettere modifisert 170g
Girspaker: Sram trigger eller kanskje Dura-Ace/Paul
Setepinne: EC 90 Zero
Sete: strippet Flite, som vanlig
Barends, styrelagerspacer, hurtigkoblinger, fremnav, setepinneklemme: Soul-Kozak
Bakbrems: SD SL, litt modifisert
Frembrems: (V) SD SL eller XTR, (D) kanskje Ultimate
Bremsehåndtak: (V) FR 5, modifisert, (D) Ultimate?
Kjede: KMC X-10SL
Kjedestagsbeskyttelse: støpt karbon/kevlar
Holker: Titec eller styreteip
Wirer: vanlige greier
Bakhjul: Tune/MMC/ZTR, men til daglig XT/Rev./SC/717
Fremhjul: (V) Soul-Kozak/Rev./DT 4.1 (D)Soul-Kozak/MMC/Olympic eller Soul-Kozak/SC/Rev./DT 4.2
Dekk: etter forholdene
Slanger: vanligvis, ellers guffe
Kommer kanskje med flere delevekter, etterhvert som monteringen (forhåpentligvis) skrider frem.
Dersom noen skulle ha en TA-spider (eller liknende) til 950-krank liggende, trenger jeg en ekstra.