men enkelte mener at den tyngste delen skal stå nederst.
Det må vel være avhengig av rammedesignet? Grunnregelen burde være at den tyngste delen skal sitte i rammen og den lette delen i rockeren eller svingarmen. I praksis har det sikkert ikke noe å si, men teoretisk sett gir det best mulighet for dempingen å jobbe og holde hjulene i kontakt med bakken. Og det er slike veldig teoretiske og bittelitt praktiske hensyn som er grunnen til hver eneste stilregel i boken.
Re: samme hvordan vei bakdempern står?
[Re: Dan]
#55107611/05/200819:48
Har du rammedesign som gjør at demperen står vertikalt ville jeg iallefall ha satt demperen slik at stempelet går _opp_ i demperen. Er det sølete ute, og demperen står andre veien vil all dritt som lander på stempelet renne ned mot pakningene.
Redigert av skibum; 11/05/200819:53. Rediger grunn: VM i lang setning!
Bør og bør, det er litt opp til deg. Jeg er ikke den store guruen på udempet vekt og sånt, så det er mulig det er mer vesentlig enn min tankemåte. Jeg har dessverre ikke noe fasitsvar til deg
På bilde ser det ut som om demperen går inni svingarmen!? Er det slik den er orginalmontert?
Har nettopp kjøpt en Ghost, den kom med demperen "snudd". Dette gjorde at jeg måtte bøye meg langt ned for å slå av og på pro-pedalen. Ghost sa den var satt slik pga plassproblem. Jeg prøvde å snu den og fant ut at det var god klaring. Det er en RP23 og på den er det vel ikke så veldig stor vektforskjell på stempeldelen og sylinderdelen!?
Jeg synes også det ser ut som den tar borti der. Og det ser ut som det er vanskelig å komme til justeringsskruen, og med de andre små poengene som er nevt så hadde jeg nok snudd den.