Ang klatring i motbakker så har jeg ingen invendinger mot det du sier der.
Jeg mener du tar en snarvei for resten av dine argumenter...
De kreftene jeg sikter til ved oppbremsing er som du sier overføring av bremsemomentet fra sykkel til hjul. Den krafta du snakker om er krafta som klemmer sammen klossene mot skiva på skivebrems eller mot felgen på felgbrems. Den krafta vil jeg gjerne kalle normal krafta, eller N, for den opptrer vinkelrett på fartsretningen. Den er en funksjon av friksjonsfaktoren som oppstår mellom felg og gummi og krafta i fartsretningen. F = my x N eller N = F/my
For å finne N trenger du F og friksjonsfaktoren, og F finner du ved å summere momentet om navet. F oppstår i fartsretningen. Det er dette jeg mener du glemmer i dine betraktninger. For skivebremsen er F større enn F på felgbremsen med en faktor tilsvarende (radius på felg/radius på disk) som jeg mener ligger på rundt tre fire kanskje? Er ca 9 cm radius på skiva og rundt 62 cm diameter på felg?
Når du så har funnet F kan du regne ut N, og hvis vi antar at friksjonskoeffisienten er den samme for felgbremsen som for skivebremsen, så er N større for skivebremsen med en faktor på tre-fire?
På en skivebrems overføres N intert i kalipern og som du sier nulles ut, mens for felgbrems så fører denne kraften til at gaffelbena vil separeres fra hverandre, noe de fleste har erfart.
Men, bremsekrafta F som bremsecalipert kjenner vil overføres gjennom innfestingen av kalipern til gaffelen igjen i fartsretningen. Kraft = motkraft.
Det er bare å gå i garasjen å sette seg på sykkelen med god vekt på setet. Så gyng fram og tilbake og forsøk først å holde igjen sykkelen ved å ta tak ved felgen eller framdekket der en felgbrems normalt sitter, for så etterpå forsøk å holde igjen ved skiva på skivebremsen. Det er vel ingen tvil om at det kreves større klemkraft der nede enn der oppe?
Du hevder også at "disse kreftene er mye større enn kraften fra bremsemomentet over i gaffelen."
N = F/my så hvis vi sier at friksjonskoeffisienten my(friksjonsfaktoren mellom aluminium og gummi) er 0.5 (Den er nok enda større) så er N dobbelt så stor som F. Hvis vi sier at koeffisienten er 0.8 noe jeg vil tro er mer normalt, så blir N = 1.25 ganger større enn F. Så ja, N er større enn F. Hvis du hevder 10 ganger så har du valgt en friksjonsfaktor på 0.1
Jeg mener fortsatt at bremsekrafta i fartsretningen gaffelen kjenner er tre - fire ganger større på skivebrems oppsett enn felgbrems sett, totalt seks -åtte ganger pga at denne krafta
taes opp i et gaffelbein for skivebrems men i to bein for felgbrems.
Dette er styrkemessig ikke noe problem for dempergafler uansett, for ytterbeina og innerbeina sammen utgjør en veldig stiv konstruksjon og vil bøye seg minimalt. Men for en stiv gaffel i f.eks karbon vil man kunne bygget den lettere for felgbrems enn for skivebrems.
Så jeg hevder fortsatt:
En skivebrems setter større krav til nav og gaffel, en felgbrems gaffel har en lettere jobb enn en skivebrems gaffel.
Hvis du summerer krefter og momenter for gaffelen oppe ved styrelageret så har kreftene "normalisert" seg igjen og er de samme enten du har skivebrems eller felgbrems.
PS jeg har aldri hørt om at en felgring for felgbrems har kollapset pga bremseklemkraft, men derimot har jeg opplevd selv to ganger at en utslitt felg har sprukket langs ringen pga trykket fra selve dekket, når det var tomt for alu materiale:-)
Tror nok de fleste dimensjonerer felg i forhold til eikespenninger, dekktrykk og impact laster, og ikke for klemkraft på ringen.
En ting jeg er enig med deg i er at et felgbrems system er et fleksibelt system og at det gir seg mer i de forskjellige komponentene.
Puuh, dette ble et langt og nerdete innlegg gitt, man får komme seg ut i marka og trene istedet!
Her tar du nok feil...
De kreftene man utsetter eiekene for under en tung klatring i lett gir, er i størelsesorden lik de du bremser med.
De kreftene på gaffelen du sikter til ved bremsing er overføringen av bremsemomentet fra sykkel til hjul. De kreftene jeg snakker om ovenfor er de kreftene som klemmer klossene mot skiva eller felgen -disse er ca 10 ganger de kreftene klossene holder igjen skiva/felgen med i rotasjonsretningen. På en skivebrems overføres de internt i kaliperen og påvirker dermed ikke gaffelen i det hele tatt. På en felgbrems overføres kreftene fra felgen på ene siden, til respektive v-bremsarm og over i gaffelbeinet derfra delvis i buen over hjulet, og delvis gjennom navbolten, via det andre gaffelbeinet og den andre bremsearmen tilbake til felgen. Når du trykker inn bremsen ser du godt at gaffelbeina trykkes fra hverandre -disse kreftene er mye større enn kraften fra bremsemomentet over i gaffelen. (Hvis du ser på innfestingspunktene for V-bremsene er disse betydelig forsterket i forhold til resten av gaffelbeinet.)
I tillegg vil den samme bremskraften fra klossene presse mot sidene på en massiv 2mm stålskive i stedenfor gjennom strukturen i aluprofilen felgen er laget av. Dette gjør at felgen må konstrueres for bremsetrykket fra sidene i tillegg til eikespenn, dekkvegger osv, noe som gjør felgprofilen for felgbremser vanskeligere å optimalisere enn for skivebremser.
(Større motorsykler har to skiver fordi man ikke oppnår nok bremskraft med en.)