Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 10 1 2 5 6 7 8 9 10

Raumerrittet 7. juni

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Elgvenn2] #563902 07/06/2008 22:00
D
Dutchy Offline
Fersking
Fersking
D
Takk for turen alle sammen!
Klarte dessverre ikke å komme i mål uten bulk i fronthjullet :-( Men, kudus for mine pythons! Med 3 bar /52 psi (landeveivane gjetter jeg) front og bak for 75kg, gikk det faktisk veldig bra, ingen punktering, nok grip i terrenget (den salto var jo mitt feil ;-)) og 3:05 i mål!

jeg norsk ikke snakker, men jeg try likevel ;-)
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: front biker] #563921 07/06/2008 23:12
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: front biker
Gratulerer med vel gjennomført, alle!

MEN: etter å stått 1 time i kø inne i store teltet og ventet på å få vite tiden, ble jeg sendt hjem med at brikken ikke er registrert! Passe surt! De håpet de ville finne den, sånn at jeg får en sluttid.

Og nå kommer sykkelkompisene på grillings, og jeg vet ikke reslutatet mitt. Klokket meg inn på 3.30-3.40, ca 30 min bedre enn i fjor. men det vil de ikke tro på.... I verste fall får ingen tid!? Og jeg som skulle seede meg fram i Birken. Pokker!

Brikken tydeligvis funnet. Offisiell tid 3.38. Det må jeg si meg fornøyd med. 4.10 i 2006 og 4.04 i fjor (m/punktering). Siden jeg snart nærmer meg de 60, så er det lov å være fornøyd med framgangen. Litt barnslig, men det må være lov på en dag som denne.

Men:
* på tide å gå fra aldersklasse til seedete klasser ut fra forventet sluttid. Som startende i M55 starter du til slutt av aldersklassene, og stipartiene er fulle av 40-åringer og lengre fram 30-åringer som er ganske kylling. Det snubles, man faller, og man triller i venstre felt. Måtte av sykkelen diverse ganger i stiparti 1 og 2, som jeg syklet gjennom uten fotisett på trening.
* krampa kom da jeg kom ut på asfalten i Hakadal. Må finne et remedium mot dette. Min legekompis sier salttabletter kunne ha hjulpet. Tar med dem i lomma til MTB-styrken.

Bortsett fra brikke-rot. Synes Raumer-arrangør skal ha honnør for vel gjennomført. Bra med mat og drikke underveis. Bra løypemannskap med røde flagg, man følte seg trygg.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Elgvenn2] #563935 08/06/2008 06:14
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Elgvenn2
Utrolig kjedelig!
Men, da har du enda større grunn til å komme seterkt tilbake neste år! ICON_SMILE
Hva skjedde som gjorde at du klarte å bulke felgen? Ekstremt snakebite? ICON_TONGUE

Trur jeg traff en av de skarpe steinene i første terreng parti. Så ble som en ekstrem snake bite ja.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: front biker] #563937 08/06/2008 06:25
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Men:
* på tide å gå fra aldersklasse til seedete klasser ut fra forventet sluttid. Som startende i M55 starter du til slutt av aldersklassene, og stipartiene er fulle av 40-åringer og lengre fram 30-åringer som er ganske kylling. Det snubles, man faller, og man triller i venstre felt. Måtte av sykkelen diverse ganger i stiparti 1 og 2, som jeg syklet gjennom uten fotisett på trening.

Der må jeg si meg enig. Tror de fleste klassene opplevde å bli sperret av fotgjengere fra klassen før.

Mistet kontakt med teten i M45 da sidemannen "inviterte" meg med i en velt (etter å ha blitt sperret av en vinglete fotgjenger) i slutten av første stiparti. Fikk aldri kontakt igjen, og kjørte derfra og inn ALENE (med unntak av et par korte perioder hvor jeg kjørte sammen med "avfall" fra teten, men det gikk litt for sakte).

Det at jeg tapte bare 8 min til gruppa på 65km er vel det jeg sitter igjen med av positive punkter når jeg gjør opp status. Ellers er det grus, grus, grus, støv, listekaos og trafikkkaos på vei ut som dominerer.

Selv om arrangøren fremhever mangfoldet som noe positivt, tror jeg de bør revurdere hvor mange parallelle konkurranser de skal ha. Speaker hadde en håpløs jobb, og tilhørere hadde null oversikt over hvem som kom i mål. Innrapporteringen fra 3 km merket fungerte tydeligvis dårlig.

Målområdet er også kaotisk siden løypa krysser adkomsten til P-plassen (jo takk, det gikk en snau time i kø på vei ut) og gjennom folkemengden som har passert målgang.

Fytterakkern, tror aldri jeg har kjørt så mange solokilometer på ritt siden jeg datt av i rekordforsøket på Styrkeprøven for mange år siden...

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Oystein L] #563943 08/06/2008 07:08
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Dette gikk ikke saa bra for min del. 3.41 - som vel tilsvarer ca 4 timer i Birken...som betyr null fremgang etter 2 aar med trening. Det begynte aa lugge rett foer nedkjoeringen til gruvelia og derfra var det full stopp. Kunne ikke ta igjenn gruppene som kjoerte forbi, fordi akselerasjonen ga kramper...
Jeg hadde med meg 4,2 liter vann, og hadde drukket 3 liter foer aas gaard. Jeg tror jeg maa begynne med salttabeletter.

Det fine var at terrengpartiene gikk veldig bra - spesielt det andre. Der hadde jeg fin flyt og ikke minst hadde jeg det goey! Det foerste var det for mye folk i => gaaing paa uforstaaelige steder.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: hilmer] #563944 08/06/2008 07:09
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hvor finner man mellomtider?

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: hilmer] #563945 08/06/2008 07:15
A
arvev Offline
Fersking
Fersking
A

Var det ikke meningen at alle M30-39 skulle havne på M30-39 listen uansett eliteklassestartpulje eller aldersklassestartpulje ?

arvev
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: hilmer] #563947 08/06/2008 07:20
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: hilmer

Du klikker på slutttiden på resultatlista.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: hilmer] #563953 08/06/2008 07:51
Klaus A. Offline
Ringrev
Ringrev
Dette gikk ikke saa bra for min del. 3.41 - som vel tilsvarer ca 4 timer i Birken...som betyr null fremgang etter 2 aar med trening.
Er det så mye som skiller de to rittene i tid, trodde det var mindre?

mvh.
Klaus A.
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Oystein L] #563954 08/06/2008 07:57
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Oystein L
Målområdet er også kaotisk siden løypa krysser adkomsten til P-plassen (jo takk, det gikk en snau time i kø på vei ut) og gjennom folkemengden som har passert målgang.

Vedrørende trafikkproblemene på vei ut og hjem: det burde vært mulig å ordne løypa slik at de fleste bilene parkeres på utsiden av rittløypa. Dersom arrangør ikke endrer dette, vil jeg neste år sette bilen på gresset før der hvor vei og løype krysset. God plass så vidt jeg kan huske... Eller ta T-banen til Vestli, passerte mange syklister langs gamle Trondheimsveien både til og fra rittet.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Oystein L] #563958 08/06/2008 08:08
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Oystein L

Men:

Der må jeg si meg enig. Tror de fleste klassene opplevde å bli sperret av fotgjengere fra klassen før.

Mistet kontakt med teten i M45 da sidemannen "inviterte" meg med i en velt (etter å ha blitt sperret av en vinglete fotgjenger) i slutten av første stiparti. Fikk aldri kontakt igjen, og kjørte derfra og inn ALENE (med unntak av et par korte perioder hvor jeg kjørte sammen med "avfall" fra teten, men det gikk litt for sakte).

Det at jeg tapte bare 8 min til gruppa på 65km er vel det jeg sitter igjen med av positive punkter når jeg gjør opp status.

Til pressen har rittleder sagt at arrangementet kommer til å vokse videre, men at de snart når taket. Med flere startpuljer vil de første på vei inn møte de siste på vei ut.

Da kan vel seedete klasser være løsningen. I dag er det 10 og 15 min mellom startpuljene. Med seeding kan dette trygt settes ned til 7,5 og 10 min. Eller litt mindre puljer og 5 min mellom hver start. Da får man mye mer effektiv avvikling. Og med seeding burde det bli mindre kø ute i terrengpartiene, og mer rettferdige forhold.

Dersom flere er enige, lover jeg å ringe arrangør og ta opp
saken (ikke sikkert at de følger med her på forumet eller vektlegger det som kommer fram her)...

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: hundenjanson] #563959 08/06/2008 08:13
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: hundenjanson

Du klikker på slutttiden på resultatlista.

Takk, da ser jeg ihvertfall at jeg startet rolig...syklet meg opp 200 plasser i terrengpartiet...foer krampene kom. Siden krampene kommer uansett er det kanskje bare aa tra til fra start...

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Klaus A.] #563961 08/06/2008 08:17
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Klaus A.
Dette gikk ikke saa bra for min del. 3.41 - som vel tilsvarer ca 4 timer i Birken...som betyr null fremgang etter 2 aar med trening.

Det trodde jeg ogsaa, men saa saa jeg at de rundt meg syklet paa 4.10-4.30 i Briken i fjor. Ble litt deppa i grunn, trodde at jeg ihvertfall hadde forbedret seedingen litt....

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: hilmer] #563968 08/06/2008 08:59
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Klaus A.

Det trodde jeg ogsaa, men saa saa jeg at de rundt meg syklet paa 4.10-4.30 i Briken i fjor. Ble litt deppa i grunn, trodde at jeg ihvertfall hadde forbedret seedingen litt....

Det har du sikkert. Nå syklet ikke jeg begge rittene i fjor, men i 2006 skilte det 10 minutter. Jeg har et inntrykk av at man får bedre "betalt" i Raumerittet fremfor f.eks Grenserittet.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: hundenjanson] #563980 08/06/2008 09:42
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Da var første ritt på fulldemper unnagjort. Det var absolutt en positiv opplevelse. Vi startet i Olav digre, dvs to-mannsklassen, kl 12:20. Det gjorde at vi tok igjen mange både i terreng og på grus. Det var lett å passere med en så trygg sykkel. Den virket også veldig stabil på den løse grusen og selv om det lå 2 i bredden var det "trygt" å sykle forbi på vegskuldra eller i midten.

To-mannslag var også en artig opplevelse. Vi er forholdsvis like i terreng, makkeren er sterkere i motbakker og jeg på flatene. Under rittet har vi våre "up's and down's" og det må taes hensyn til. Fin oppkjøring til MTB Styrkeprøven.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Christen] #563998 08/06/2008 10:29
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Quote:
Tror de fleste klassene opplevde å bli sperret av fotgjengere fra klassen før.

Trur seeding vil løse noe av dette problemet, men kan ikke se for meg noe annet enn at det alltid vil være mulighet for hindring, særlig i tekniske partier. Selv om slutttida kan være likt så kan det være store sprik i tekniske ferdigheter. Jeg brukte selv udempet sykkel, men hadde ikke noen problemer med å kjøre forbi/fra bortimot alle jeg møtte i trillepartiene/Gruvelia (sistnevnte var vesentlig 'snilisert'). Kondisjonsferdighetene mine derimot var, etter å ha vært 'treningsdød' i tre år, ikke på høyde med de tekniske.

Jeg har vært borte fra Raumerrittet i noen år og må si at det var kanske så fritt frem i forhold til det jeg husker fra 2003.

Trur det er nevnt av andre også. Den 'beste' løsningen er kanske å velge et helt nytt trasé hvor f.eks.de to ytterste vanskelighetsgradene er 'fjernet':asfalt og trille.

Alt i alt.
Kjørte meg opp ca. 600-650 plasser fra plass 1500 etter 1 mila.
God disponering av kreftene, var fornøyd.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Christen] #564001 08/06/2008 10:33
2
2fat4hills Offline
Entusiast
Entusiast
2
Syns dette var et morsomt ritt. Hadde vært knall om jeg ikke hadde punga to ganger.. tok til sammen 35 minutter å komme seg på sykkelen igjen av diverse grunner. Pluss en megasprekk 12 km før mål da, men sånn går det jo når man setter seg på en litt for heftig rulle ICON_TONGUE Sluttiden ble jo ræva, men allikevel 10 min bedre en birkentiden i fjor.

Re: Diskuter Raumer`n her! [Re: olechr] #564013 08/06/2008 11:05
S
Sofagrisen Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
S
Som debutant i raumerittet gjorde jeg den tabben å stole mye på løypeprofilen.

Kan ikke si at den stemmer helt. I følge profilen på nettsidene (og også her på terrengsykkel.no så skal nedoverbakkene til aas gård starte etter ca. 46/47 km. På min sykkelcomputer startet den først etter 56 km.Den første toppen der hvor raumetråkket tar av står det også skal komme etter ca. 27 km. på min computer kom den etter 37 km. Selv om det helt sikkert er noe feilvisning på min computer, så synes jeg dette var mye. I følge profilen starter også asfalten på ca 54 km, mens det i realiteten er etter ca. 61 km. Mellomtidene på hver 10 km. sto i følge min computer også ganske feil.

Dette påvirket uansett ikke mitt resultat siden jeg måtte bryte med ødelagt krank rett etter at jeg kom ut på asfalten. Men når du er ganske sliten og ser fram til litt "pause" og asfalt etter mye løs grus i løypa så var det lenge å vente før nedoverbakkene kom. Løpeprofilen bør derfor oppdateres litt, og mellomtidene kanskje plasseres litt mer korrekt.

Re: Diskuter Raumer`n her! [Re: Sofagrisen] #564039 08/06/2008 12:00
S
Specialized08 Offline
Fersking
Fersking
S
Min komputer går alltid i 100 (løper løpsk)på starten. Dette fordi tidtakersystemet slår ut på denne. Derfor må jeg nullstille denne etter at jeg har passert startstreken, ellres blir alt feil. Forøvrig er ikke antall kilometer helt riktige. Disse målestasjonene flyttes litt fra år til år. Raumertråkket f.eks. viser 65,5 km på min computer, rittet 82 km. på samme computer, så avstandene er heller ikke helt riktige.

Sitat: Sofagrisen
Som debutant i raumerittet gjorde jeg den tabben å stole mye på løypeprofilen.

Kan ikke si at den stemmer helt. I følge profilen på nettsidene (og også her på terrengsykkel.no så skal nedoverbakkene til aas gård starte etter ca. 46/47 km. På min sykkelcomputer startet den først etter 56 km.Den første toppen der hvor raumetråkket tar av står det også skal komme etter ca. 27 km. på min computer kom den etter 37 km. Selv om det helt sikkert er noe feilvisning på min computer, så synes jeg dette var mye. I følge profilen starter også asfalten på ca 54 km, mens det i realiteten er etter ca. 61 km. Mellomtidene på hver 10 km. sto i følge min computer også ganske feil.

Dette påvirket uansett ikke mitt resultat siden jeg måtte bryte med ødelagt krank rett etter at jeg kom ut på asfalten. Men når du er ganske sliten og ser fram til litt "pause" og asfalt etter mye løs grus i løypa så var det lenge å vente før nedoverbakkene kom. Løpeprofilen bør derfor oppdateres litt, og mellomtidene kanskje plasseres litt mer korrekt.

Angrer like mye hver gang jeg starter i terrengritt, men stiller igjen og igjen .....
Re: Diskuter Raumer`n her! [Re: Specialized08] #564045 08/06/2008 12:23
S
Specialized08 Offline
Fersking
Fersking
S
Løypa var i år kjempebra med tørre terrengpartier og faste fine grusveger frem til gruvelia. Det er likevel kjedelig med køen i terrengpartiene når man endelig for en gangs skyld kan sykle hele vegen! Jeg har faktisk syklet raskere gjennom disse tidligere år selv med gjørme nesten hele vegen, men dog uten disse køene.
Det var forresten noen som var litt forvirret ved Nittedal kirke (visste ikke helt hvor de skulle). Her burde arrangøren satt opp et tydelig skilt med pil til venstre -> Forøvrig et fint arrangement sett fra min side.

Angrer like mye hver gang jeg starter i terrengritt, men stiller igjen og igjen .....
Re: Diskuter Raumer`n her! [Re: Specialized08] #564060 08/06/2008 13:06
Sykkeline Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Kjempebra arrangement, og mitt andre ritt totalt. Jeg er skikkelig kylling i terrenget, men klarte å sykle mye mer der enn da jeg kjørte runden alene for noen uker siden. Det er noe med å se at andre klarer det, så er det litt lettere å hive seg på selv. Jeg storkoste meg. Tiden min ble 97 minutter bedre enn i Birken ifjor så formen er tydeligvis mye bedre enn ifjor. Jeg er superfornøyd!

Sykkeline
Re: Diskuter Raumer`n her! [Re: Sykkeline] #564063 08/06/2008 13:15
Sti-Kristian Offline
Fersking
Fersking
Kjempabra ritt! men er det noen som vet om det skal legges ut noen bilder etterhvert?

Bakker er bedre oppover!
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: arvev] #564090 08/06/2008 14:39
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: arvev
Var det ikke meningen at alle M30-39 skulle havne på M30-39 listen uansett eliteklassestartpulje eller aldersklassestartpulje ?

Det var ikke bare meningen, det var en avtale som er inngått mellom Birken, NCF og alle NC maraton arrangørene . Det er veldig beklagelig at Raumerrittet ikke har fulgt opp denne. De er allerede kontaktet og blitt bedt om å rette opp resultatlistene.
Jeg var ikke til stede under premieutdelingen selv, men hvis de som i dag står på toppen av resultatlistene i aldersklassene opp til og med M40 ble premiert som vinnere er det i tilfelle veldig beklagelig. Før rittet trakk arrangøren frem at de hadde en stor eliteklasse (grunnen til dette er selvfølgelig at tidene fra eliten også skulle telle i alder) og så følger de ikke opplegget i praksis.
Kort sagt veldig synd og jeg har stor forståelse for at ryttere som i går kjørte eliteklassen føler seg lurt. Her har arrangøre en jobb og gjøre. Sånn kan man ikke holde på!

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: brede] #564093 08/06/2008 14:46
J
jimmyboy Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg er useedet i birken. håper tiden min på 3:32 vil gi meg en ok seeding. noen som vet om det pleier å ta lang tid etter Raumer'n før man blir seedet oppover i birken?

Jim Risan
Moss Cykle Klubb
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: jimmyboy] #564099 08/06/2008 15:08
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Finnes det noen total resultatliste? Ser bare de klassevise, hadde vært greit å se hvem som kom hvor totalt uavhengig av klasse.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: jimmyboy] #564107 08/06/2008 16:13
Terskel Offline
Entusiast
Entusiast
Tipper det går ca 2 uker før resultatene fra Raumerrittet blir korrigert inn på startlista(seedingslista) til Birkebeinerrittet.

Øyvind
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Terskel] #564130 08/06/2008 17:11
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Vil det ha innvirkning på beregning av seeding når Elite kommer inn på listene for aldersbestemte?

'...once more, and more intensity!'
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Juffe] #564225 08/06/2008 19:37
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Pondus
Vil det ha innvirkning på beregning av seeding når Elite kommer inn på listene for aldersbestemte?

Nei

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: brede] #564290 08/06/2008 20:50
F
fjellfant Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Fint ritt på postkort-vakre Romerike:)

Snakket med rittlederen her om dagen og han sa at det lå i kortene at det blir seeding neste år.

Selv syklet jeg på rundt 3:40 i M20-29 og kunne gjerne tenkt meg og hatt flere jevngode ryttere rundt meg underveis. Ser derfor frem til Raumern med seeding, slik det er nå blir det for mye solokjøring for sånne som meg i min aldersklasse:(

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Tange] #564385 09/06/2008 06:26
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tange
Quote:
Tror de fleste klassene opplevde å bli sperret av fotgjengere fra klassen før.

Trur seeding vil løse noe av dette problemet, men kan ikke se for meg noe annet enn at det alltid vil være mulighet for hindring, særlig i tekniske partier. Selv om slutttida kan være likt så kan det være store sprik i tekniske ferdigheter.

Helt køfritt i terrengpartiene kan det vel ikke bli. Men årets tilstander krever grep. Raumerrittet er i ferd med å bli en massemønstring, og det gir seg selv at det i en aldersklasse vil være store sprik i de tekniske ferdighetene. Altså i de bakerste rekkene i hver aldersklasse blir det mye trilling. Og det er jo de folka neste klasses ryttere garantert vil ta igjen på stien...

Lurer også på hvorfor så mange triller i venstre spor? Hørte INGEN oppfordring fra speaker om å holde seg til høyre. Birken-speakerne er flinkere her.

Men altså: vi krever seedning i Raumerrittet 2009! Skal et ritt skilte med "seedingritt til Birken", må det være noenlunde rettferdige forhold uansett aldersklasse.

Side 7 av 10 1 2 5 6 7 8 9 10

Moderator  support