Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til filming av stisykling?

Tips til filming av stisykling? #530583 29/03/2008 21:17
oivindg Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har tenkt å prøve å filme med et vanlig videokamera mens jeg sykler. Er det noen som har noen tips til plassering av kamera? Skal jeg feste det på hjelmen, på overkroppen eller på sykkelen? Finnes det braketter med standard kamerafeste (skrue), som er egnet til å montere på hjelm e.l.?

En annen ting jeg lurer på, er om det er mulig å filme noen som sykler i bratte nedoverbakker slik at det vises på opptaket hvor bratt det er? Når jeg har filmet ser det stort sett flatt ut, uansett hvor bratt det er.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Tips til filming av stisykling? [Re: oivindg] #530661 29/03/2008 22:55
Santacruz Offline
Besatt
Besatt
Vanlig vidokamera på hjelm funker bra. Søk på siesta her på forumet og du blir vis.

Re: Tips til filming av stisykling? [Re: Santacruz] #530700 30/03/2008 07:03
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Om du retter kameraet i samme retning som bakken, altså vinkelen på bakken så blir bildet flatt. Mitt synsebaserte tips vil være å enten posisjonere seg slik at vinkelen på bakken blir lett synlig, f.eks ved å plassere seg på skrå av bakken. En annen faktor kan være om du får med referanselinjer i vertikal retning, fra trær eller bygninger som vil fortelle noe om vinkelen på bakken du kjører. Hvis du finner noen actionfilmklipp fra san fransisco med bilkjøring i bakkene så vil du antagelig se at kameraplassering i forholdt til bilene er ganske gjennomtenkt.
Når dette er sagt så er både film og foto gjengitt i 2 dimmensjoner, så du vil miste en del av dybden og bratthetsfølelsen uansett hva du gjør.

Å kikke på andre sykkelfilmer, som ROAM og Collective er sikkert heller ikke dumt.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Tips til filming av stisykling? [Re: oivindg] #530701 30/03/2008 07:08
olganga Offline
Ivrig
Ivrig
Pete Fagerlin er et bra sted å starte.

Ole

"Utrolig kastearm på disse veganerne"
Re: Tips til filming av stisykling? [Re: ] #530747 30/03/2008 10:38
M
mariusd Offline
Fersking
Fersking
M
Hmm, det beste tipset jeg kan gi, er å gå i anskaffelse av et godt stativ.. Det er ufattelig mange gode bilder som blir tatt hvor kameraet er helt stille på et stativ. Dernest vil jeg anbefale deg å tenke utsnitt, jo tettere utsnitt, jo mer fart vil du oppnå, samtidig mister du oversikten jeg som seer ønsker å ha, en god blanding er altså ikke å forakte etter min mening. Et annet tips er å vende kameraet vekk fra sykkelene noen ganger og filme naturen rundt den aktuelle sekvensen. Jeg mener dette gir seeren noen få sekunder til å slappe litt av fra veldig mye sykling, samtidig som en viser en annen viktig del av det å sykle stier, nettopp naturen.

Re: Tips til filming av stisykling? [Re: mariusd] #533149 03/04/2008 11:57
Dr. Jones Offline
Medlem
Medlem
Kamera på hjelm funker fint. kamera på sykkelen vil riste og aldri treffe det du sikter på og det samme gjelder kamera på overkroppen. Hjelmkamera kan følge sykkelisten i krappe svinger samt stigninger, nedkjøringer. Et sikte kan være lurt - sjekk sikter for fallskjermhopping fra skydesign.no.
Vidvinkellinse er viktig for å få roligere bilde.

Redigert av Dr. Jones; 03/04/2008 15:41.
Re: Tips til filming av stisykling? [Re: Dr. Jones] #537319 12/04/2008 18:50
oivindg Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for mange fine tips! Jeg har nå bestilt en vidvinkellinse på eBay. Neste trinn er å montere en boks og et sikte på hjelmen. Noen som vet om noen bokser som kan være passe å bygge inn kameraet i, og som er billigere enn X-jaket?

Øivind

Redigert av oivindg; 12/04/2008 18:51.

Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Tips til filming av stisykling? [Re: oivindg] #537445 13/04/2008 07:22
progres Offline
Besatt
Besatt
Hvis du tar kontakt med friluftsliv.no så vil du treffe en hyggelig kar som kan hjelpe- kanskje.
I alle fall: jeg kjøpte til samme formål som deg en hurtigkopling fra Manfrotto ca 5x5 cm.Kun et par tre hundrelapper. "Basis/ grunndelen" festes til hjelmen med en tilstekkelig lang gjennomgangsbolt slik at du får "mothold" på innsiden av hjelmen. Adapterplata festes til videokameraet og du har dermed et system hvor du meget raskt kan montere / demontere videokameraet og ikke minst forandre vinklene du ønsker å filme fra.. Når det gjelder den boksen du er på leiting etter så ville jeg tenkt annerledes da jeg ser for meg at slike bokser sannsynligvis har mer en symboleffekt enn en praktisk verdi hvis det virkelig smeller. For meg ble muligheten til å filme mens det er dårlig vær - regner og snør etc - viktigere. Video4.no (bergen/ oslo) har for tiden et tilbud på ewa-marine "overtrekksposer" ( fra ca 500 og oppover). Det er en slags kraftig plastpose - ut uværsplagg for videokamera /fotoapparat - med glass i fronten som du tilpasser over praktisk talt alle kamera som vil være aktuelle i den sammenhengen vi snakker om her. Meget bra.
MEN : vær uansett forberedt på at det oppsettet du nå er i ferd med å gjennomføre blir topptungt og rystelser er ikke til å unngå. Likevel optisk klart å foretrekke framfor disse små,lette "lipstick kameraene".
Og forresten - hvis noen er interessert så selger jeg derfor mitt H20 hjelmkamera for .... si 2000?

Re: Tips til filming av stisykling? [Re: progres] #542466 23/04/2008 19:28
oivindg Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Vidvinkeladapter 0.6x er i hus. Ser utrolig bra ut, både ute og inne. Nå kan jeg faktisk få med alle rundt spisestuebordet uten å måtte gå ut på verandaen. ICON_SMILE

Neste trinn er boks til kamera og monteringsbrakett. Første forsøk blir lavbudsjett. Jeg trenger ikke en vanntett boks siden jeg bare skal filme i godvær. Trenger bare litt beskyttelse mot sprut og greiner o.l. Ser ikke for meg å investere i en boks som gjør at kameraet er garantert å overleve et kræsj heller.

Arbeidstegning

Fant en plastboks på Biltema (37 kroner) som er sånn passe solid. Jeg har tenkt å skjære et hull i enden av boksen slik at vidvinkeladapteret titter ut gjennom hullet. Monterer en metallvinkel på hjelmen som tres inn gjennom et hull i boksen. Kameraet skrus på denne vinkelen. Er ikke helt sikker på om jeg skal feste plastboksen til vinkelen eller bare tape den fast til hjelmen. Lokket blir festet med originalklemmene og i tillegg en borrelåsstropp for sikkerhets skyld.

På motsatt side av hjelmen monterer jeg en halvlitersflaske som jeg kan fylle med noe passelig tungt for å få motvekt. Evt. kan jeg montere et blylodd e.l. hvis det funker bedre.

Biltema har alt jeg trenger av vinkler og skruer, med unntak av kameraskruen. Noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik? Jeg trenger rett og slett bare skruen (1/4" med stort hode?) ikke noe brakett eller annet komplisert.

Det blir ingen enkle justeringsmuligheter for retningen på kameraet. Dette er for å unngå at noe kan løsne og flytte på seg underveis. Retningen på kameraet vil bli justert initielt ved å bøye kamerabraketten til riktig vinkel, deretter blir posisjonen låst. (Den kan muligens justeres noe i sideretning ved fastskruing av kameraet.)

Noen kommentarer?

Øivind

Vedlegg
23728-Hjelmkamera1.gif (11.11 KB, 49 nedlastinger)

Moderator  support