Vidvinkeladapter 0.6x er i hus. Ser utrolig bra ut, både ute og inne. Nå kan jeg faktisk få med alle rundt spisestuebordet uten å måtte gå ut på verandaen.

Neste trinn er boks til kamera og monteringsbrakett. Første forsøk blir lavbudsjett. Jeg trenger ikke en vanntett boks siden jeg bare skal filme i godvær. Trenger bare litt beskyttelse mot sprut og greiner o.l. Ser ikke for meg å investere i en boks som gjør at kameraet er garantert å overleve et kræsj heller.
Arbeidstegning

Fant en plastboks på Biltema (37 kroner) som er sånn passe solid. Jeg har tenkt å skjære et hull i enden av boksen slik at vidvinkeladapteret titter ut gjennom hullet. Monterer en metallvinkel på hjelmen som tres inn gjennom et hull i boksen. Kameraet skrus på denne vinkelen. Er ikke helt sikker på om jeg skal feste plastboksen til vinkelen eller bare tape den fast til hjelmen. Lokket blir festet med originalklemmene og i tillegg en borrelåsstropp for sikkerhets skyld.
På motsatt side av hjelmen monterer jeg en halvlitersflaske som jeg kan fylle med noe passelig tungt for å få motvekt. Evt. kan jeg montere et blylodd e.l. hvis det funker bedre.
Biltema har alt jeg trenger av vinkler og skruer, med unntak av kameraskruen.
Noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik? Jeg trenger rett og slett bare skruen (1/4" med stort hode?) ikke noe brakett eller annet komplisert.
Det blir ingen enkle justeringsmuligheter for retningen på kameraet. Dette er for å unngå at noe kan løsne og flytte på seg underveis. Retningen på kameraet vil bli justert initielt ved å bøye kamerabraketten til riktig vinkel, deretter blir posisjonen låst. (Den kan muligens justeres noe i sideretning ved fastskruing av kameraet.)
Noen kommentarer?
Øivind