Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Formulalufteproblem (oro)

Re: Formulalufteproblem (oro) [Re: larsb] #709226 14/04/2009 14:40
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Marta uten H faktisk.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Formulalufteproblem (oro) [Re: larsb] #709231 14/04/2009 14:48
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Fare for at du ender opp med Rapid Rise?

Martin

Re: Formulalufteproblem (oro) [Re: M@rtin] #709252 14/04/2009 15:37
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Mere i retning low normal. Uten bottom swing.

Ole.

Re: Formulalufteproblem (oro) [Re: Ole] #709319 14/04/2009 17:36
T
Trym Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Ole

Bruk kun DOT4 bremsevæske. DOT5 eller DOT5.1, eller en hvilken som helst type olje, kan ødelegge alle pakninger og plastdeler i bremsen.

Beklager min uvitenhet, men jeg klarer ikke å skjønne hvorfor DOT 5.1 bremsevæske skal kunne være skadelig..? La forresten merke til at det i manualen til The One har blitt oppdatert fra DOT4 til DOT4 eller DOT5.1

Re: Formulalufteproblem (oro) [Re: Trym] #709351 14/04/2009 18:14
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Det er blandingen av Dot 4 og 5.1 som kan være skadelig. Selv blanding av to forskjellige fabrikater av samme Dot er ikke anbefalt.

Ole.

Re: Formulalufteproblem (oro) [Re: Ole] #709388 14/04/2009 18:55
T
Trym Offline
Entusiast
Entusiast
T
Det er jeg med på. Har selv brukt DOT5.1 på alt av bremser i åresvis, men alltid vært nøye med å flushe systemet skikkelig ved bytte fra DOT4 for å få ut all gammel bremsevæske.

Re: Formulalufteproblem (oro) [Re: larsb] #759992 25/06/2009 09:57
Oeyvind Offline
Ringrev
Ringrev
Da tar jeg opp denne tråden igjen!

Jeg har Formula Oro K18-bremser, og disse kom satt opp i engelsk stil på sykkelen min, altså frambremsen på høyre side og bakbremsen på venstre. Når jeg skrudde hendlene av styret for å bytte plass, så jeg at det kom bittelitt bremseveske ut fra et hull på innsiden av klemma på den ene hendelen, altså en del av bremsen som vender inn mot styret. Jeg hadde verken luftesett eller bremseveske, så jeg skrudde bremsen raskt på styret og tenkte at bremsen sikkert ville ta litt lengre inne, men at det ikke ville bli noe problem på en stund. Det var rett, men nå har problemet meldt seg. Hendelen har alt for lang vandring før bremsen tar, og den kjennes litt svampete (men ikke mye). Jeg må nok lufte.

Det jeg da lurer på er: Er det vanlig at det lekker bremseveske ut fra innsiden av hendelklemmen når man tar hendelen av styret? Jeg tror ikke jeg kom i skade for å klemme hendelen inn når bremsen var demontert, men jeg vet jo ikke. I så fall, hvordan skal man få luftet bremsene hvis man må ta hendelen av styret for å få luftehullet til å peke oppover? Luftehullet ligger jo på siden av hendelen til høyre, slik at man må legge sykkelen sidelengs for å eventuelt få luftehullet opp, hvis dere skjønner hva jeg mener. Hvis jeg må ta bremsen av styret, vil jo bremsevesken sannsynligvis lekke ut av hullet bak klemma igjen når jeg skal sette den på styret igjen.

Og forresten, hvis noen har et luftesett som funker til disse bremsene til salgs, si gjerne i fra:)

Re: Formulalufteproblem (oro) [Re: Oeyvind] #760252 25/06/2009 18:37
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Du er sikker på at det var bremseveske som var der?
Det er ikkje uvanleg at det samlar seg fukt mellom styret og klemma, slik at det er fuktig der når du plukker av hendelen.

Når det er sagt, så kan ein skru opp reservoaret frå den sida ved å skru av hendelklemmedelen frå undersida. Mellom der ligg det ein belg som skal halde tett, samt ta opp variasjonar i volumet i systemet. Det er sjølvsagt muulig at det er lekkasje der, men spesielt vanleg er det ikkje (så vidt eg veit).

Å skru av hendelen har ingenting å seie for ein slik lekkasje -det vil ikkje lekke meir eller mindre med den av altså...

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Formulalufteproblem (oro) [Re: Arnebv] #760371 25/06/2009 21:52
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har ikke vært borti at noe slikt har skjedd, men det minner meg på noe morsomt (og slitsomt) jeg opplevde her om dagen.

En kar kom til meg med sykkelen sin, etter at noen andre hadde tatt på seg å bytte fra engelsk til norsk på ORO K18-bremsene hans.
Problemet var at vedkommende som skulle gjøre jobben ikke hadde fått med seg at det holdt å skru av hendlene og flytte dem til motsatt side, så en større operasjon med slangekobling og lufting var igangsatt. Under denne prosessen hadde vedkommende klart å ødelegge i hvert fall o-ringen som sitter innenfor lufteskruen, og på et eller annet vis sendt partikler av denne inn i hele systemet, med den følge at hele systemet var tettet igjen.

En lengre prosess senere, med fullstendig demontering, vask, trykkluft, montering og lufting i flere omganger for å få ut all luft var bremsen klar og en takknemlig syklist på vei ut døra med regning for å gi til mekanikeren sin ICON_SMILE

Moralen er: hvis du ikke vet hvordan ting gjøres; hold deg unna så fremt du ikke vet hvordan du fikser det du føkker til.

Re: Formulalufteproblem (oro) [Re: Vanilla Ninja] #760392 25/06/2009 22:27
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Vanilla Ninja
Under denne prosessen hadde vedkommende klart å ødelegge i hvert fall o-ringen som sitter innenfor lufteskruen

Desse o-ringane har eg ødelagt/mista mange av, gitt ICON_WINK
Tåpelig patent, spør du meg

Re: Formulalufteproblem (oro) [Re: Arnebv] #760395 25/06/2009 22:30
Oeyvind Offline
Ringrev
Ringrev
Jess, det må ha vært bremseveske, sykkelen var nettopp tatt ut av esken. Jeg våget ikke legge ut på en eneste tur før denne livsfarlige plasseringen av hendler var fiksa! Vi får se ved neste lufting hva som skjer, jeg finner vel ut av det. Bruker dere forresten å ta hendelen av styret ved lufting?

Re: Formulalufteproblem (oro) [Re: Arnebv] #760399 25/06/2009 22:38
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Arnebv

Desse o-ringane har eg ødelagt/mista mange av, gitt ICON_WINK
Tåpelig patent, spør du meg

Spør jeg deg, så spør du meg ICON_LAUGH

Det største problemet er jo mangelen på tilgjengelige O-ringer uten å måtte kjøpe helt rep.sett. Akkurat det er et patent som Formula godt kunne spart seg å fortsette med etter B4.

Re: Formulalufteproblem (oro) [Re: Oeyvind] #760408 25/06/2009 22:59
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Oeyvind
Jess, det må ha vært bremseveske, sykkelen var nettopp tatt ut av esken. Jeg våget ikke legge ut på en eneste tur før denne livsfarlige plasseringen av hendler var fiksa! Vi får se ved neste lufting hva som skjer, jeg finner vel ut av det. Bruker dere forresten å ta hendelen av styret ved lufting?

Du kan jo sjekke om skruene nr 5 på bildet nedom er lause.. IKKJE stram hardt til, då godset i hendelen ikkje tåler stort.
Du kan jo evnt skru av heile greia og så skru det saman igjen og satse på at det blir tettare.
Om du skulle gjere dette, må du lufte etterpå. Du bør også vere forsiktig med søl, då bremseveske ikkje er noko særleg å få nokon stad eigentleg. Vask hendelen og anna godt med vatn etterpå.

Du bør sørge for at lufteskruen er øverste punktet i systemet og øverste punktet på reservoaret. Dette oppnår du ved å vri hendelen på styret slik at den står rett opp. Det kan i tillegg vere greit å bikke den litt bakover, slik at lufteskruhullet peiker litt oppover. Då renn det mindre ut når du fjernar luftenippelen/slangen

Re: Formulalufteproblem (oro) [Re: nicolai] #1402389 19/05/2012 20:24
Gaarm Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: nicolai
Det er ingen lekasje fra det lille hullet på innsiden av klemma mot styret?

Veldig gammel tråd jeg tar opp, men jeg har en veldig gammel sykkel ;(

Jeg skulle lufte mine Formula ORO K18 i dag. Når jeg luftet frembremsen opplevde jeg nettop det som er beskrevet over - det "boblet" bremseveske ut av dette hullet som normalt er inn mot styret.
1: Er det noen som har tips til hvordan dette fikes?
2: Er det noen som har tips til bremser som eventuelt kan erstatte Formula ORO K18 (sitter på en 07 Nakamura Platinum HT).

Re: Formulalufteproblem (oro) [Re: Gaarm] #1402476 19/05/2012 21:59
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: Gaarm
Sitat: nicolai
Det er ingen lekasje fra det lille hullet på innsiden av klemma mot styret?

Veldig gammel tråd jeg tar opp, men jeg har en veldig gammel sykkel ;(

Jeg skulle lufte mine Formula ORO K18 i dag. Når jeg luftet frembremsen opplevde jeg nettop det som er beskrevet over - det "boblet" bremseveske ut av dette hullet som normalt er inn mot styret.
1: Er det noen som har tips til hvordan dette fikes?
2: Er det noen som har tips til bremser som eventuelt kan erstatte Formula ORO K18 (sitter på en 07 Nakamura Platinum HT).

Du kan prøve å løsne de hule skruene der styreklemmeskruene går inn, fette opp gjengene, og skru til igjen. Gir ikke det ønsket effekt, må reservoir-gummien bak lokket som holdes fast av de hule skruene byttes.

Re: Formulalufteproblem (oro) [Re: Ole] #1402718 20/05/2012 11:50
Gaarm Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Ole
Du kan prøve å løsne de hule skruene der styreklemmeskruene går inn, fette opp gjengene, og skru til igjen. Gir ikke det ønsket effekt, må reservoir-gummien bak lokket som holdes fast av de hule skruene byttes.

Takker - får ta en tur ut å forsøke dette. Antar det er skruene merket 5 i sprengskissen over?

Om noen har pent brukte bremser å selge som passer på min sykkel er det bare å sende meg en PM. Jeg har 160 mm skiver, mn kan gjerne sette på større om noen har riktig konverter.
Bilde: Lekasjen
Bilde: Ny bakbrems skal erstatte denne

Alternativ løsning: Ønskes kjøpt - nye bremser

Redigert av Gaarm; 20/05/2012 12:22.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå