Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nakamura Lyqid

Nakamura Lyqid #326094 15/09/2006 07:23
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 1,558
Tom_Bombadill Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 1,558
Snakker her om årets verstingmodell, som Nakamura selv omtaler som "verdens letteste serieproduserte landeveissykkel".

Noen som vet noe som helst om ramma på denne sykkelen? Det enseste som er oppgitt er at den er av monocoque carbon og veier ca 950 gram.

Hvor og av hvem er den produsert? Er den spaghettimyk, eller på høyde med konkurrentene i stivhet?


Jan Erlend
Re: Nakamura Lyqid [Re: Tom_Bombadill] #326095 15/09/2006 17:52
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 37
E
EspenW Offline
Fersking
Offline
Fersking
E
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 37

Lyqid ramma er bygget hos Carbonage fabrikken i Kina. De bygger carbonrammer for bl.a. Corratec, Raleigh, Diamondback, Basso, etc.
De fleste carbon rammer på markedet lages nå ved et begrenset antall fabrikker i Kina (Martec, Carbonage, Ten Tech, etc). Scott sine CR-1/Scale og Ransom rammer bygges hos Ten Tech i Kina. Stivheten på 06 Lyqid ramma er noen få prosent under CR-1 ramma til Scott, som er noe av det aller stiveste på markedet, mens 2007 ramma på Lyqid er like stiv som CR-1. Den er bygget på samme måte, med den såkalte Tube-tube prosessen, som sparer flere hundre gram i forhold til monocoque. I dag er det bare Ten Tech og Carbonage som behersker denne teknologien. Carbonage bruker carbon vev fra Toray. 2006 modellen av Lyqid bruker T-700 carbon i C3 vev, mens 2007 modellen bruker C12 vev (bredere fibre).
2006 modellen av Lyqid har blitt kjørt inn til flere topp 10 resultater i Norgescupen på landevei i seniorklassen, og har vært på pallen flere ganger i Norgescupen i landevei for junior.


Espen Wethe Produktsjef Diamant & Nakamura
Re: Nakamura Lyqid [Re: EspenW] #326096 15/09/2006 21:42
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 1,558
Tom_Bombadill Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 1,558
Takk for et meget bra svar!


Jan Erlend

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå