Lite om ingen trafikk fra Røa og til Vøyenenga.
Hæ? Snakker du om Røa-Griniveien-Steinshøgda-Rykinn-Vøyenenga eller om Bærumsveien? Griniveien er fortsatt noe dritt å sykle. Mye trafikk og lite plass. Men det skal vel forhåpentligvis snart bli en skikkelig god gangvei langs den strekningen.
Klatringen fra Vøyenenga mot Solihøgda er ofte traffikert, men veiskulderen er foholdsvis brei. I tillegg går det sykkel/gang sti på høyre side, som starter rett bak rasteplassen ved bånn av bakken.
Gangveien begynner for det første på venstre side sett nedenfra og for det andre er denne veien et herk når man kommer opp der 60-sonen begynner. Smalt og svingete og ingen sjanse å slippe forbi vogntog hvis ikke man stopper og går ut i grøften. Å ligge i 20 km/h opp der med et kødannende vogntog to meter bak seg er ikke akkurat en trivelig sykkeltur. Nei, dessverre, Sollihøgda egner seg ikke for racersykkel. Man trenger terrengsykkel slik at man kan benytte grusalternativene på denne skumle kilometeren.
Men "snart" kan vi juble. De er i god gang med ny E16 fra Vøyenenga og til Bjørum, dvs et lite stykke nord for rasteplassen. Deretter skal de fortsette med ny firefelts helt til andre siden av Sollihøgda. Da får vi hele gamleveien for oss selv og kan kose oss opp og ned bakken så mye vi gidder, uten å tenke på vogntog. Når? Den første lille fillebiten skal være klar til 2008 og byggestart for det som virkelig hjelper oss er satt til ca 2012. Jaja, fordelen med å bli gammel er at tiden går fortere og fortere.