Ulyd fra sykkelen, vanskelig å finne kilden
|
Ulyd fra sykkelen, vanskelig å finne kilden
05/06/2006 13:11
|
-Harald-
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg har en Diamant Silver Cape, og har nå en slags slingre/klirre-lyd nedenfra over en viss hastighet. Veldig spesielt, ettersom jeg må opp i ca. 20 km/t for at denne skal gjøre seg gjeldende, og den er heller ikke konsekvent - da lyden ikke er gjentagende for hver hjulomdreining. Lyden kommer også uavhengig av om jeg tråkker eller ikke. Det høres ut som noen løse wires som slår lett borti noe. Dette er altså ingen høy eller høyfrekvent lyd.
Noen som har en idé?
Har også problemer med min demper, så da håper jeg på å få slått to fluer i en smekk når jeg leverer inn - men av erfaring hører ikke service-gutta (bilverksted eller sykkelverksted) de samme lydene som meg.... ;O)
Harald
|
|
|
Re: Ulyd fra sykkelen, vanskelig å finne kilden
[Re: -Harald-]
05/06/2006 13:52
|
chalshus
More than words
|
More than words
Det kan være at en av skruene til skivene har begynt å skru seg ut... ?
Har du hatt førstegangsservicen din? Den er gratis og sjappa som har solgt deg sykkelen burde ta det på sin kappe. En ny sykkel skal funke problemfritt.
|
|
|
[Re: chalshus]
05/06/2006 14:27
|
eUnaas
Ivrig
|
Ivrig
G-sport tar ikke noe for en slik service. Er ofte hjelpsomme gutter der, selv om de ikke alltid vet hva de snakker om. De prøver hvertfall  Jeg har jo samme sykkel, og har en slags ulyd selv. Misstenker at det er samme lyd vi snakker om. Hos meg tror jeg det skyldes bremseskivene som subber bitte bitte bitte litt. Det skjer ikke hele tiden. Oftest når jeg kjører veldig fort. Eller sterk sidevind. Lyden plager ikke meg mye, synes heller den er litt koselig. Så lenge det ikke er noen harde-knekke-knirke lyder så funker det for meg. Det er så utrolig lite å gå på før ORO k18 bremsene subbber.
|
|
|
06/06/2006 08:06
|
EspenW
Fersking
|
Fersking
Tipper det dreier seg om en bremsekloss som subber bittelitt. Hva er problemet med demperen?
Espen Wethe
Produktsjef Diamant & Nakamura
|
|
|
06/06/2006 08:13
|
frogstar
Avhengig
|
Avhengig
Har du truffet upent på noe hardt i det siste, kan det også være snakk om en liten knekki en felg. Slikt kan gi en masse rare lyder... Du vet vel best selv om det kan være årsaken.
- Fx
move 'zig'
|
|
|
06/06/2006 10:33
|
sls
Veteran
|
Veteran
Hei
Jeg har samme "plinge-lyd" på min tilsvarende Diamant-sykkel. Er 99.9% sikker på at det skyldes mikrosubb på bremseskiva.
SLS
|
|
|
[Re: EspenW]
06/06/2006 10:46
|
-Harald-
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Tipper det dreier seg om en bremsekloss som subber bittelitt. Hva er problemet med demperen?
Det går ikke lenger å låse demperen... et er noen på dette forumet som mener at det har skjedd flere med samme demper.
|
|
|
[Re: sls]
06/06/2006 10:48
|
-Harald-
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei
Jeg har samme "plinge-lyd" på min tilsvarende Diamant-sykkel. Er 99.9% sikker på at det skyldes mikrosubb på bremseskiva.
SLS Men hvis det hadde vært subb fra bremseskiva, ville jo denne vært "konsekvent"? - altså en lyd som gjorde seg gjeldende for hver gang skiva dreide én gang... Og så ville jeg anta at lyden forsvant hvis man da bremset - og det gjør den heller ikke.
|
|
|
06/06/2006 18:16
|
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Mulig at det er noe fishy med WTB Laserdisc lite navet ditt, kanskje maskinlagrene er dårlige.
Det er et svært lett nav, men desverre også ganske dårlig forseglet, kun en tynn gummilist som tetter mot maskinlageret. Jeg ville sjekket om problemet ligger her, også uansett fylt opp tomrommet mellom pakningen og maskinlageret med CRC Superheftefett, som er vannbestanding og ypperlig til nettopp dette.
/Are Nicolai
|
|
|
[Re: nicolai]
06/06/2006 20:27
|
voldemort
Vinkelskriver
|
Vinkelskriver
Endrer lyden seg om du står og trår? En mulighet kan være at hustigfestet til et av hjulene ikke er strammet tilstrekkelig. Ellers har jeg hatt tilsvarende lyd som du beskriver - på min sykkel var det festeringen til kassetten som hadde løsnet litt, og dermet begynte de minste drevene bak å lage klirrelyder når sykkelen fikk en viss fart.
Lykke til med feilsøkingen.
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
|
|
|
[Re: eUnaas]
13/08/2006 12:32
|
-Harald-
OP
Medlem
|
OP
Medlem
G-sport tar ikke noe for en slik service. Er ofte hjelpsomme gutter der, selv om de ikke alltid vet hva de snakker om. De prøver hvertfall  Jeg har jo samme sykkel, og har en slags ulyd selv. Misstenker at det er samme lyd vi snakker om. Hos meg tror jeg det skyldes bremseskivene som subber bitte bitte bitte litt. Det skjer ikke hele tiden. Oftest når jeg kjører veldig fort. Eller sterk sidevind. Lyden plager ikke meg mye, synes heller den er litt koselig. Så lenge det ikke er noen harde-knekke-knirke lyder så funker det for meg. Det er så utrolig lite å gå på før ORO k18 bremsene subbber. Hei - sen tilbakemelding det her, men : du har helt rett. Det er bremsene som lager ulyden. Det kommer verst frem når jeg lener meg over i en sving, noe om kanskje kan være et tegn på at nav'et eller bremseskiven ikke er stivt/sterkt nok ? Er det noen som vet hvordan man evnt. flytter på "klossene", slik at det blir større avstand mellom disse og bremseskiva? Jeg er ikke helt stø på tekniske navn, etc., så hvis noen hadde giddet å evnt. laste opp et bilde og forklart hadde jeg satt umåtelig stor pris på det ! Hilsen Harald
|
|
|
13/08/2006 14:46
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Kan være gaffelen som er for myk også ;-)
Stor mann og myk gaffel = subb
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
13/08/2006 19:55
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
Treng ikkje vere spesielt mjuk gaffel.
Når eg skifta til Dirty Dog-skiver, begynte det å zzziinge av og til frå framskiva i svinger o.l. Dette skjedde både med ein rel stiv hoppegaffel frå m'zochi og no med RS revelation som går for å vere stiv. Er rett over 90 kg
Tipper dette har med at det meste på ein sykkel flekser. Dermed vil dette fenomenet oppstå i mange tilfeller.
|
|
|
|
|