Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nytt hjulsett til Cannondale Topstone 5

Nytt hjulsett til Cannondale Topstone 5 #2736917 28/06/2023 15:07
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Ærede forum
Jeg har innsett at hjulsettet på min Cannondale Topstone 5 trenger en oppgradering. Grunnet noen særegenheter i bakrammen (AI) kan en ikke bare kjøpe hyllevare til denne sykkelen. Jeg har fått informasjon om at DT Swiss egner seg godt til dette formålet. Kan ikke verifisere om dette er riktig. Uansett har jeg sett på 1600 serien til DT Swiss hvor det er to ulike modeller. GR 1600 og CR 1600. Jeg vet niks og nada om hjul, og trenger litt bistand fra forumet. Hvilken av disse modellene vil passe best til min sykkel? Maksbredde på dekk er 40mm. Linker til Bikeshop for mer info om modellene.
https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/hjul/cyclocross-og-gravel/dt-swiss

Re: Nytt hjulsett til Cannondale Topstone 5 [Re: Egil52] #2736918 28/06/2023 15:25
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ethvert bakhjul vil måtte resentreres for å kunne brukes i rammesett med Ai (Asymmetric Integration - 6 mm offset), som forrige generasjon Topstone Carbon. Hjulbygger kan fikse det.

De aller fleste, men ikke alle hjul er egnet for slik resentrering. Avhenger ikke nødvendigvis av merke, men utforming og materialer. Forhandler eller produsent bør kunne rådgi om konkrete modeller. Andre på forumet vet gjerne mer.

Se Cannondale Ai Re-Dish.

Om ikke du eller kompis kan gjøre slikt selv, ville jeg kjøpt hjul hos forhandler som har verksted som kan. Eventuelt sette ut til lokalt verksted.

Jeg er ingen ekspert på DT Swiss, men for 40 mm dekk ville jeg valgt GR-serien, med bredere felger for gravel-dekk, fremfor CR-serien, som har smalere felger for CX-dekk. GR har også tilsvarende høyere felgprofil enn CR. Ellers er det mange fellestrekk mellom modellene du nevner.

For øvrig: Veldig kul sykkel, med korte kjedestag helt etter mitt hjerte. Ai er som kjent Cannondales løsning for å kombinere slike korte kjedestag med bred dekklaring. Nyeste generasjon Topstone Carbon har ikke Ai, men et lite hakk lengre senkede kjedestag. Det er del av en markant bevegelse bort fra proprietære/merkespesifikke løsninger hos Cannondale.

Re: Nytt hjulsett til Cannondale Topstone 5 [Re: Egil52] #2736934 28/06/2023 20:57
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Takk for kjapt og greit svar, Sepeda. Grunnen til at jeg er litt i tvil er at Cannondale Supersix Evo, som har ramme til 45mm+ leveres med DT Swiss CR-1600 hjul med 40mm dekk. Som nevnt er 40mm maks på min sykkel, men lever godt med 37mm som står på den nå. Jeg sykler mest på vanlige grusveier, og i liten grad på grovere underlag. Tar en tur ned til min lokale sykkelsjappe og tar en diskuson om temaet der. Jeg er helt enig med deg i at det er en kul sykkel. Min er siste generasjon Topstone Carbon med Ai. Leken og fin sykkel med deilig flex i bakramma på dårlige veier. Nå mangler bare prikken over i'en med nytt og bedre hjulsett:)

Re: Nytt hjulsett til Cannondale Topstone 5 [Re: Egil52] #2736938 29/06/2023 05:54
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
CR med 22 mm indre felgbredde vil fungere utmerket, og jeg er ikke i tvil om at forhandleren din trygt vil kunne anbefale dem.

Lang debatt, men produsentene går likevel i retning av bredere felger, av flere grunner.

Om du vil se hva DT Swiss selv oppgir for GR med 24 mm indre bredde versus CR med 22 mm indre bredde, ta en titt på Gravel og se særlig på rullemotstand (rolling resistance), grep (traction) og komfort (comfort). Der finner du sammenligninger for dekk på 35 mm eller over.

Selv bruker jeg for øyeblikket felg med 22 mm indre bredde for dekk på 28-30 mm, og 25 mm indre bredde for dekk på 36-42 mm.

Innbiller meg at det gir en enda mer solid og stabil følelse enn når felger med indre bredde på 19-20 mm, som jeg også har og gjerne bruker.

Ja, ser at Cannondale for øyeblikket tilbyr felg med 20 mm indre bredde på Supersix Evo CX, 22-24 mm indre bredde på Supersix Evo SE (samme rammesett som CX) og 23-27 mm på nye Topstone Carbon - med forbehold om at det kan finnes oppsett jeg ikke har sett. Forstår logikken, men ville valgt bredt, om alt annet var noenlunde likt ICON_SMILE

Uansett vil du bli fornøyd.

God anledning til å gjenta at vi alle savner sårt Øyvind, altså Terrengsykkel/Landeveis Øyvind Aas, som pleide å være her under navnet sykkeloyvind.

Med aerofelger med indre bredde på 29 mm (!) på sin lekre 3T Exploro, tror jeg han ville ha anbefalt bredt ICON_SMILE

Uten ham, Alpers og Valentino, er vi som sauer uten gjeterhund her inne. Eller hodeløse høns frown

Re: Nytt hjulsett til Cannondale Topstone 5 [Re: Egil52] #2736942 29/06/2023 06:56
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har Topstone Carbon 5 også, og kjøpte Unaas Wide 40 hjulsettet som de (Unaas) redishet (var lett å gjøre sa de), absolutt veldig fornøyd. Ikke sjekket pris nå eller om de har det på lager. Vet ikke den indre bredden på de, men har kun brukt 40 mm dekk som måler ca 40 mm på felgen også. Har også to kompiser som har hjulsettet og til gravelbruk, tror de begge er fornøyde. Slanket mye vekt på sykkelen, virker å tåle mye (også "rittsykling), er på 3 året nå uten at jeg har hatt service på det (har sykkelen på service for første gang nå faktisk og ba om de går "grovt" gjennom hjulsettet, feks sjekke eikespenn og lager).
Fantastisk god sykkel, selv om jeg også har satt opp min SuperSix med bredere dekk (32mm) og de to syklene er litt crossover på bruksområde.

Re: Nytt hjulsett til Cannondale Topstone 5 [Re: Egil52] #2736980 29/06/2023 11:56
A
arekey Offline
Entusiast
Entusiast
A
Jeg har DT Swiss CR-1600, gode og sterke hjul. Etter to år er det fortsatt ingen kast, og jeg er en tjukkas som ikke behandler sykkelen særlig varsomt. Må dog sies at jeg gikk for CR-1600 fordi GR-1600 ikke var tilgjengelig da jeg kjøpte hjula. Ellers ville jeg gått for GR, nettopp på grunn av den ekstra bredden. Når det er sagt, så har jeg hatt dekk med en bredde på 48 mm montert uten noen problemer.

Re: Nytt hjulsett til Cannondale Topstone 5 [Re: Sepeda] #2736989 29/06/2023 13:25
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E

Ja, ser at Cannondale for øyeblikket tilbyr felg med 20 mm indre bredde på Supersix Evo CX, 22-24 mm indre bredde på Supersix Evo SE (samme rammesett som CX) og 23-27 mm på nye Topstone Carbon - med forbehold om at det kan finnes oppsett jeg ikke har sett. Forstår logikken, men ville valgt bredt, om alt annet var noenlunde likt ICON_SMILE

Uansett vil du bli fornøyd.

Tenker det samme, men det går nok mot den bredere GR.

God anledning til å gjenta at vi alle savner sårt Øyvind, altså Terrengsykkel/Landeveis Øyvind Aas, som pleide å være her under navnet sykkeloyvind.

Uten ham, Alpers og Valentino, er vi som sauer uten gjeterhund her inne. Eller hodeløse høns frown[/quote]

Ikke vanskelig å være enig i det.
Takk for gode innspill nok en gang, Sepeda.

Re: Nytt hjulsett til Cannondale Topstone 5 [Re: Egil52] #2736990 29/06/2023 13:27
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Takk til Oddefa og arekey også for gode innspill.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå