Personlig økonomi-tråden, har du utfordringer ?
|
Re: Personlig økonomi-tråden, har du utfordringer ?
[Re: EmilZipp]
30/06/2023 07:08
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Andre tips for å få ned utgiftene: - Mobilabonnement: Kan være veldig mye å spare på å bytte leverandør, om dere er flere i familien - Vær prisbevisst på mat: Bak brødet selv, sjekk priser på matvarene. Bruk sodastream for brus og farris, etc. - Hårklipp: Selv skinner jeg meg med maskin, og kona klipper ungene og bruker hjemmefarging av håret sitt. Snakket med en nabo som tok opp at de har det trangere økonomisk, de bruker 1500 i måneden hos frisør. - Finn.no: Selg det du ikke har brukt på en stund. Mange ting til 200 utgjør også en forskjell. - Prisjakt.no: Hvis du vet du skal ha en nytt kjøleskap, jakke, treningsgadget etc, så behøver du ikke ha hastverk: Velg ut dine favorittmodeller, og lagre de med prisvarsel på prisjakt.no, ev. også som søk på finn.no.
Og ikke minst: Ikke vær redd for å undersøk de offentlige støtteordningene, kanskje særlig bostøtte (med strømstøtte) om du har lav inntekt og høye boutgifter.
|
|
|
30/06/2023 07:17
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
som simson skriver, bruk finn.no for det det er verdt. helt utrolig hva som kan selges...jeg solgte den gamle dobbeltsenga med madrass til noen som var overlykkelige for å få en billig seng etter samlivsbrudd, samme med leker, barneklær eller ubrukte skjorter som har hengt innerst i skapet. en timg er at du kan hanke inn noen kroner, en annen ting er at du hjelper andre.
så ett norsk fremmedord: Pruting. prut i butikken; denne skjorta har feilsøm, dette var dyrt - kan du gi meg en god pris, hvis jeg kjøper 2stk gir du meg en bra pris, hvis jeg kjøper denne sykkelen - kan du gi meg en pakkepris på sykkeltøy ? bare ha i bakhodet at butikken skal tjene penger, men økt omsetning er heller ikke å forakte
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
[Re: ScottRacing]
30/06/2023 08:12
|
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
solgte den gamle dobbeltsenga med madrass til noen som var overlykkelige for å få en billig seng etter samlivsbrudd, # # TippTopp å satse på dobbeltseng etter samlivsbrudd, det hjelper godt på likviditeten å få inn en god erstatter :-) Vi har god økonomi men er likevel enige om å gjøre en vurdering av hva vi bruker penger på, jeg synes vi søler bort tusenvis av kroner hver eneste måned pga uvaner, automatikk og jeg får utslett av å kaste "halve kjøleskapet" annenhver uke og at det ligger flere åpnede greier av samme slag. Hvorfor vi har behov for ting som i min bok bare tar plass er et mysterie. Skal jeg (eller vi) lykkes må jeg tenke nøye igjennom eget kroppsspråk og kommunikasjon, jeg er mer gjerrig og direkte enn min mye bedre halvdel. Forresten, da hunden var på slutten i 2021 ønsket jeg å avvikle hundehold etter 26 år med kjæledyr. Den tapte jeg og i tillegg gikk 17 åringen i taket fordi hun ville ha katt. Emil - Overmakta 0-2. Hva de to dyrene koster av leker, godsaker, mat, veterinær, klipp (ja den hunden går også til frisør), snart kennel til katten kan jeg bare spekulere i.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
30/06/2023 08:38
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kvittet meg med bilen i 2018, da den sto foran enda en reparasjon på over 40k. Jeg tenkte 'nok er nok' og ville se hvor lenge jeg greide meg med kollektivtransport til/fra jobb, samt sykkel og elspark.
Det viste seg å være lenge, og høyst sannsynlig for alltid. De få gangene jeg virkelig har behov for bil kan jeg låne på jobb. Ellers har jeg kompiser som skylder meg en god del kilometer fra tiden jeg hadde bil og de ikke.
Kanskje det 'sparetiltaket' som ga høyest uttelling i mitt hushold. Nå bor jeg heldigvis i en by med svært god kollektivtransport - selv om det er den dyreste byen i landet. 920,- for månedskort. Men det er fremdeles en no-brainer med tanke på bilutgifter pr. mnd.
Redigert av Gubbe; 30/06/2023 08:41.
|
|
|
30/06/2023 09:14
|
Bailey
Medlem
|
Medlem
solgte den gamle dobbeltsenga med madrass til noen som var overlykkelige for å få en billig seng etter samlivsbrudd, ... Forresten, da hunden var på slutten i 2021 ønsket jeg å avvikle hundehold etter 26 år med kjæledyr. Den tapte jeg og i tillegg gikk 17 åringen i taket fordi hun ville ha katt. Emil - Overmakta 0-2. Hva de to dyrene koster av leker, godsaker, mat, veterinær, klipp (ja den hunden går også til frisør), snart kennel til katten kan jeg bare spekulere i. En hund må da være verdens beste innvestering i egen helse ! katter derimot, jeg hater katter
Du kan ikke kjøpe lykke men du kan kjøpe en Dobermann - og da er du langt på vei
|
|
|
[Re: Bailey]
30/06/2023 09:22
|
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
solgte den gamle dobbeltsenga med madrass til noen som var overlykkelige for å få en billig seng etter samlivsbrudd, ... Forresten, da hunden var på slutten i 2021 ønsket jeg å avvikle hundehold etter 26 år med kjæledyr. Den tapte jeg og i tillegg gikk 17 åringen i taket fordi hun ville ha katt. Emil - Overmakta 0-2. Hva de to dyrene koster av leker, godsaker, mat, veterinær, klipp (ja den hunden går også til frisør), snart kennel til katten kan jeg bare spekulere i. En hund må da være verdens beste innvestering i egen helse ! katter derimot, jeg hater katter # # # HAHA, jeg har aldri vært kattemenneske men den trenger ikke å gå tur kl 0630 på morgenkvisten (om jeg skal rekke jobben) og overraskende nok er det en ganske ok skapning :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
30/06/2023 09:41
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Kvitt deg med alskens kjøkkenmaskiner som bare har én funksjon, og som lett kan erstattes av ting du har fra før som er multifunksjonelle. Riskoker, eggekokere, crockpotter, brødbakemaskiner, you name it. Ris og egg koker man like fint i en kjele, brød baker man i ovnen og crockpottmat er ikke like lett å erstatte (dynemat?), men krever ofte god planlegging lenge i forveien, hvem gjør det? Med mindre du virkelig bruker det mye. Og som EmilZipp er inne på. Ikke kast halve kjøleskapsinnhold hver uke. Ikke mye mer som skal til enn å ha fast plass til ting i skap og kjøleskap og handleliste som folk noter på det som det er tomt for eller nesten tomt for (ikke kjøp noe som ungene har brukt opp, men glemt å skrive på lista  ). Dessuten digg å komme hjem og bare kunne rydde bort innkjøpene rett inn i skap som har plass. Hjelper å lære å lage mat uten oppskrift, fint å bruke opp små rester, og man har ikke det store behovet for kjøpe masse ingredienser som man sjeldent bruker eller bruker veldig lite av.
|
|
|
30/06/2023 09:44
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Katter er mye mer driftssikre, spiser mindre (fanger en del selv også), lufter seg selv, og ............. lufter ikke kjeften  . Men billigst er ingen dyr.
|
|
|
30/06/2023 10:08
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Hunden lufter seg selv den også når det er en sen fredagskveld og man ikke gidder å gå ut. Med en noenlunde veloppdragen hund er det 0-problem.
|
|
|
30/06/2023 10:22
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Bortsett fra at det finnes noe som båndtvang, og at det åpenbart finnes veldig få noenlunde veloppdragne hunder i Norge, og da ser vi bort fra virkelig veloppdragne hunder  . Akkurat tilbake fra en tur til Tsjekkia, f* f*** for en verden av forskjell. Ingen bikkje som viste noe som helst interesse for andre enn eieren, med unntak av et tilfelle hvor to bikkjer møtte hverandre.
|
|
|
30/06/2023 13:24
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
>Hvis en har plass/hage er det overraskende lett å dyrke egne grønnsaker. Jordskokk vokser nesten som ugress. Poteter og gulerøtter er heller ikke så vrient. Enkelte salater vokser ganske greit i dyrkekasser, så lenge de har nett over seg så de ikke blir spist opp av insekter. Erfaringsmessig krever agurk et drivhus av noe slag. Tomater kan vokse i biltema tomatpotter, men vokser bedre i drivhus. Spinat funker også, og for min del er det kanskje det jeg kaster mest, siden spinat i pose blir dårlig bare en ser litt stygt på den. Oslo har flere muligheter om en ikke har egen hage. >Benytte seg av frukt-, bær- og soppsesongen(inkl. soppkontrollene). Kommer en over gode felt i marka, kan en høste inn mye, med bærplukker. Bær kan lett fryses. Ofte trenger man ikke dra så langt inn i marka heller. >Kortreist ferie for familier/par: Jeg farter mye rundt i Nordmarka, og det er populært med familieturer i kano, f.eks. Nordmarka på langs. Mange padler kun rundt på Bjørnsjøen, men møter også de som padler/bærer/triller videre derfra til Østre/Vestre Fyllingen, Helgeren eller oppover i Nordmarksvassdraget i Nordmarka-på-langs-ruta. Det virker som kidsa storkoser seg, og de forteller ivrig om hva de har opplevd, fisken de har fått eller at de "gikk på vannet"(grunt område i Bjørnsjøen). Kanoutleie på Bjørnholt eller Kikut. Står på Kikutstuasidene at dagsleieprisen for kano (2pers-ser ofte 1 voksen+2barn i kanoen) er 500kr. Området Fjorda (Velmunden(Gran kommune)), er mye brukt av speidere og andre. > Muligheter å låne utstyr, f.eks. kano, hos BUA og kanskje også FRIGO(Oslo). Flere private som leier ut kano via Finn. >Overrask partner med piknik på et fint sted. Ofte billigere enn å dra ut og spise, gjerne mer minneriktig også. >Lage handleliste, gjerne matplan for en uke. Fint for lommeboka, overproduksjon og bilringen(lett å kjøpe is hver gang det er 25grader og man er innom butikken). >Selg sykkel 3 eller 4. Aksepter at de nesten aldri brukes. >Lær å fikse enkle ting rundt huset. Fiks det før det blir kostbart, ting som maling, takrenner, nedløpsrør, vannansamling ved huset som bør føres bort. Ta en runde med hvor mye tiden din er verdt. Mange har leid inn folk til "alt" fordi deres tid er verdt "mye". Enkelte ting er det fornuftig at profesjonelle fikser, andre ting klarer en fint fikse selv. >Lær å fikse klær. Sy, hekle(?-her leverer jeg de hullete Smartwoolsokkene mine til min mor for fix), lime eller lappe slitte/skade klær gjør at de holder mange år, spesielt om det er kvalitetsklær. Personlig har jeg et lite mål om å slite i stykker klær før jeg kjøper nytt. Har en 15år gammel Norrøna Falketind Gore-Tex jakke som aldri gir opp, samme hvor mye dritt jeg utsetter den for. Har mye kostbare merinoullklær som jeg forsøker å reparere, siden slitasjen er ofte de samme stedene. Klarer jeg det ikke selv, klarer Sømhuset det. Tiden hvor det var kult å kun gå i nye klær(gjerne fastfashion) er forbi. Det er blitt mer trendy å reparere klær, med de skavanker det medfører på plaggene, ifølge de som kan mer om det enn en 40 år gammel mann. (Gjelder ikke utslitte gjennomsiktige sykkelbibs, ingen vil se bakenden din!). > Er man tynn i håret, kom over tapet, barber eller trim det helt ned. Utenom noen få legemidler, fungerer lite. De fleste bryr seg ikke om du har hår eller ikke, det er ikke verdt å bruke en liten formue på å beholde det.
Redigert av Andreas83; 30/06/2023 14:13.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
01/07/2023 08:38
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Det er selvsagt opplagt at man kniper inn ved behov, og det er mange gode tips i tråden.
Men når det er sagt, er det å være rimelig nøysom i alle økonomiske klima en god egenskap. Ikke minst kollektivt, for hvis alle kjiper ned så forsterker man nedgangskonjunkturen. Dalene blir alt for dyp og toppene blir alt for høye forbruksmessig. Noe som i dårlige tider gir lavere aktivitet i samfunnet og økt arbeidsledighet. Det er jo derfor det sprøytes inn penger av det offentlige i dårlige tider. Dette prøver jeg å leve etter, jevnest mulig og fornuftig forbruk i gode og dårligere tider. Og vi er ikke rike, men man er jo 2 stk med høy belåning på hus. Og har man en reserve, kan man tære litt på den slik at man kan unna seg en ferie selv om kronen er svak, for på lang sikt utjevner ting seg og bufferen kommer tilbake.
Men det er klart, jeg skjønner godt at man må spare når renten smeller slik som nå og man skal ha mat på bordet og tak over hodet. Det er ikke enkelt å være enslig slik ting er nå.
|
|
|
03/07/2023 09:17
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har null issues med situasjonen slik den er nå (eller kan bli uten at alt går på trynet for alle). Jeg er ikke redd for å bruke penger, men jeg er redd for å drasse på meg forpliktelser jeg ikke bare kan gå ifra. Så det betyr hus i størrelse og standard langt unna det jeg kunne hatt. Ikke har jeg hytte. Ikke har jeg jeg billån eller bil som taper seg masse hvert år.
Selvfølgelig har jeg tapt mye potensiell fortjeneste på å betale ned huset fremfor å låne mer og kjøpe noe nyere eller mer fancy. Men akkurat nå er jeg veldig glad for jeg ikke er kollegaen som for 6mnd siden kjøpte hus til 15mill med 5 mill i egenkapital. Det er jo disse type forhold som gjør at Norges bank er bundet på hender og føtter for å kunne stagge inflasjonen og kanskje også valutaen. Jeg tenker sånn at det politiske årsaker til at vi er der vi er nå, og da bør det kanskje være politiske tiltak som er middelet for å rydde opp.
Den "følge nøye med" og "målrettede tiltak" holdningen vi ser fra politikerne er håpløst demoraliserende for den stadig økende mengden folk som ikke bare sliter med hverdagen, men også med å se noen løsning på sikt. Løsningen kan ikke være sju lag med støtteordninger. Det må være noe systemisk og varig som både private, virksomheter og finans kan tro på. Strømstøtte og økte overføringer til matutdeling er ikke sånne ting. Det er bare midler for å slippe politisk støy og å måtte ta vanskelige valg. For meg er det egentlig en no-brainer; ved å redusere kostnadene til energi innlands på et varig og forutsigbart vis, vil vi redusere den delen av prisstigningen som skyldes økte energipriser. Vi vil styrke NOK fordi det blir mer avkastning på investeringer i Norge og bedrifter vil ikke lenger måtte prise inn store usikkerheter i energiprisingen og dermed kunne være mer konkurransedyktige både utlands og innlands.
"kostnaden" blir jo mindre overskudd til staten (mindre penger til staten pleier stort sett å være en god ting mtp valuta) og det vil være endel miljøprosjekter som ikke vil være lønnsomme. Det siste der er helt greit for min del. Jeg ser heller at vi får stoppet krisen blandt den stigende andelen folk som ikke klarer hverdagene lenger, enn ulønnsomme tiltak med veldig begrenset potensiale skal gjennomføres nå.
|
|
|
[Re: Mr.Jacobsen]
03/07/2023 14:05
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Av enkle sparetips så var det å skaffe seg en tålelig handy frue som ikke er redd for å ta i en saks et sjakktrekk for litt ekstra sparing. Hvis man regner at en gjennomsnittlig frisør tar 400 kroner for en herreklipp, og man klipper seg 6 ganger i året, så blir det jo litt penger av det etter hvert. Flaks med mye fall også si.
Ellers er jeg litt overrasket over hvor enkelt det var å bake brød når jeg bare kom inn i rutinen. Det er en liten, men ukentlig besparelse for oss som spiser matpakke til lunsj hver dag. Skjønner du har vært gift en stund. Det koster stort sett en del mer å klippe seg nå. I alle fall sentralt på østlandet av en faglært.
|
|
|
[Re: Dexter]
03/07/2023 14:22
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
[quote=Dexter Skjønner du har vært gift en stund. Det koster stort sett en del mer å klippe seg nå. I alle fall sentralt på østlandet av en faglært.[/quote]
Det tror jeg på.
Min gode gamle Wahl ga opp for ca 10 år siden (etter at den gikk i golvet etter 15 års tjeneste), og da kjøpte jeg en Remington oppladbar til rundt 1000-lappen.
Jeg skreller kålen omtrent hver andre uke.
Det er penger spart.
|
|
|
[Re: Dexter]
03/07/2023 20:22
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Skjønner du har vært gift en stund. Det koster stort sett en del mer å klippe seg nå. I alle fall sentralt på østlandet av en faglært.
Hele to måneder si  nå skal det sies at hun har klippet meg et par år, og at jeg la til grunn billigste jeg har sett på skilter de siste årene da jeg gjorde regnestykket. I god spare-stil tok hun selvfølgelig også bryllupsklippen på meg. Det ble strålende, som vanlig!
Redigert av Mr.Jacobsen; 03/07/2023 20:22.
|
|
|
05/07/2023 07:12
|
EspenO
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vi er en barnefamilie med to barn, ett på ett år og ett på tre år der yngstemann begynte i barnehagen i mai. Siden det er hovedsaklig ett barnehageopptak i året og det er med oppstart fra august, har vi vært gjennom ett år permisjon der vi har hatt 80 prosent lønn for å få permisjonskabalen til å gå opp. Dette inntektstapet har vært samlet på ca 400K. Det å miste 20 prosent av inntekt over natta, medfører at det har gått hardt utover den bufferen vi hadde og vi begge endte tilogmed opp med å bruke kredittkortet en del mot slutten.
Siden august 2020 har vårt budsjett og regnskap endret seg følgende:
Boliglånet har økt med 10 000 i måneden (vi valgte å hoppe over et trinn på boligstigen da vi kjøpte nåværende bolig og kjøpte for maks av hva vi kunne få i lån av banken) Strømregningen har gått fra 50 kr på laveste til 1000 pr måned. Felleskostnadene (som inkluderer varmtvann) har økt med gjennomsnitt 1000 kroner i måneden. Det betales a-konto, så det kommer en stygg regning en gang i året. To barn i barnehage har gitt økte kostnader med 7000 kroner i måneden. En hund som får betydelig mindre service etter at barn en og to kom, blir kompensert med hundelufter en gang i uken (åpenbart en luksuskostnad, men det ingenting med dyrehold som kan forsvares fra et økonomisk perspektiv). Økt kostnad 2500 Bilen som vi hadde i august 2020 fikk et kostnadsestimat på 5x bilens verdi for nødvendige reparasjoner. Dette var en god unnskyldning til å bytte ut vrak med elbil. Økt månedlig kapitalkostnad 5000 kr. Klær, utstyr og forsikringer til barna 3000 i mnd. Med de økte matprisene, så vil jeg tippe at vi bruker 1500-2000 mer på mat nå enn det vi gjorde før inflasjonsspøkelset kom.
Grovt oppsummert, så har kostnadene våre økt med rundt 32 000 i måneden. På samme tid har vi fått økt nettoinntekt pr mnd på 8000.
Jeg har tatt en gjennomgang av alle forsikringer på kryss og tvers og kuttet ut alle dobbeltdekninger (bortsett fra helårlig reiseforsikring), jeg bruker en strømleverandør som er billig, tidligere bankforbindelse har jevnlig fått pruteepost fra meg og jeg endte med å bytte bank til Bulder, jeg sykler til jobb hele året for å spare penger, har gått gjennom alle streamingabonnement og stopper de fortløpende slik at jeg binger det jeg vil se og går videre til neste leverandør, vi har tatt et aktivt valgt om hjemmeferie i sommer for det er for dyrt å reise utenlands og vi begge har shoppestopp (som i seg selv er helt greit).
Om vi sliter? Vel, det økonomiske handlingsrommet vi har hatt er borte og vi er langt mer forsiktig med hva vi bruker penger på nå enn tidligere. Sånn sett, så gjør vi akkurat det Norges Bank ønsker vi skal gjøre. Skrur igjen heftig på forbruket.
|
|
|
12/07/2023 10:40
|
PlG
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Har ikke noen utfordringer.
Har siden barndommen vært glad i spare, og tenkte nogen lunde fornuftig. Da jeg droppa ut av skolen (halvferdig 1 kl. på vgs).. og starta å jobbe i 2001, hadde jeg knapt ferie (og hadde jeg ferie var det aldri reiser, bortsett fra med familie).. fram til 2017. Da var jeg gjeldfri, og bor der jeg skal bo i til jeg dør. (mest sannsynlig)
Ferier nå består i hovedsak av turer i Oslo-omegn. (Burde fått gullkort hos Ruter med tanke på alle tilleggsbilletter utover årskortet) Jeg verken røyker eller snuser (aldri gjort) Avholds (aldri smakt alkohyler) Singel og barnløs (og sånn skal det være) Ikke spesielt interessert i dyre, fancy gadgets. Har ikke (og bryr meg ikke) om bil. Sparer mye u like fond (som går veldig bra nå)
Objektivt sett, ser jeg jo at dette høres ut som et kjipt liv, men jeg har det tipptopp, og veldig greit å ikke bli nevneverdig påvirka økte priser den siste tiden.
Har en rikholdig stall med turutstyr av ulike slag, så har aldri tid til å kjede meg.
|
|
|
|
|