Personlig økonomi-tråden, har du utfordringer ?
|
Re: Personlig økonomi-tråden, har du utfordringer ?
[Re: Panda]
28/06/2023 11:13
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Mange som drar paralleller til 80-tallet og rente på 15-20%, men det er vel å sammenligne pærer mot epler. Folk hadde ikke enebolig til 10 mill. hvor 6 av dem var lånt. Nekter å tro det var vanlig.
Om renten hadde gått opp til 10% innnen utgang av 2025, da hadde finn.no flommet over med boliger på tvangsauksjon og ingen til å kjøpe de. Total kollaps.
Blir spennennde å se hvor langt opp de drar renten. 6% i 2024?
Jeg tror den toppen er for høy, bla fordi de to effektene du beskriver også vil jobbe mot hverandre. Parallellene til 80-tallet må sees i lys av min kjepphest, realrenta, som et minimum.
Redigert av eOpseth; 28/06/2023 11:13.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: Andreas83]
28/06/2023 12:04
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den gruppen som seiler opp med utfordringer jfr statistikk på forbruksgjeld og inkassosaker er folk som har levd over evne i flere år og er på vei ut av arbeidslivet med pjuskete pensjon. Ble tenkende litt på den setningen under gårsdagens løpetur, så måtte titte på Boliglånsundersøkelsen 2022. Ble overrasket over gjennomsnittlig belåningsgrad for 55år+. Noe av dette er nok lån på vegne av barn/barnebarn og utleieleiligheter, men spesielt at gruppen 65år+ har så høy gjennomsnittlig belåningsgrad, når de er på vei ut av arbeidslivet. Er det ikke fordi folk etablerer seg senere enn før, og dermed skaffer seg en familiebolig og høy gjeld når man er litt oppi årene? Er selv i Master50-59 og har vel aldri hatt så mye gjeld som jeg har nå, ligger heller ikke an til å bli gjeldfri innen jeg er pensjonist (hvis ikke vi øker takten på nedbetalingene, eller flytter fra hus til mindre leilighet). Så vidt jeg vet er ingen av vennene rundt samme alder som oss i nærheten av å være gjeldfri heller.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: EmilZipp]
28/06/2023 12:21
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Mine foreldre kjøpte et digert 10 år gammelt hus i 1990 for 3.5mill. Tror de tjente ca 1mill tilsammen i året brutto. Det er bare et eksempel og ikke gjennomsnittet, men det sier litt om belåningsgrad. Da stressa de mye og syntes de hadde alt for stort lån.
Det jeg ser først og fremst ut av det, er hvor mye inntekt og boligpris-kurvene har divergert.
|
|
|
[Re: Ndreas]
28/06/2023 12:33
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Det jeg ser først og fremst ut av det, er hvor mye inntekt og boligpris-kurvene har divergert.
Denne er ganske intr.: https://e24.no/norsk-oekonomi/i/Adb91n/kristiania-krakket-da-boligboblen-sprakk
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: parob]
28/06/2023 12:42
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Er det ikke fordi folk etablerer seg senere enn før, og dermed skaffer seg en familiebolig og høy gjeld når man er litt oppi årene? Er selv i Master50-59 og har vel aldri hatt så mye gjeld som jeg har nå, ligger heller ikke an til å bli gjeldfri innen jeg er pensjonist (hvis ikke vi øker takten på nedbetalingene, eller flytter fra hus til mindre leilighet). Så vidt jeg vet er ingen av vennene rundt samme alder som oss i nærheten av å være gjeldfri heller. Det kan nok være. Når jeg tok pengepolitikkurset ble det snakket om at det er ved førstegangsbolig, 25-35år, at man maksimerte belåningsgraden. Nå er det kanskje blitt mer normalt å ha høy belåningsgrad store deler av det yrkesaktive livet, og da møter en den konsekvensen Emil snakker om. Regnestykket må gå rundt, om man vil beholde levesettet sitt. Har en stor boligverdi og litt gjeld, kan man nedskalere bolig eller ta opp mer lån på bolig, for å finansiere levesettet. Det kan fungere fint, såfremt man ikke lever lengre enn den finansielle planen eller at det skjer store makroøkonomiske endringer(som nå).
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
28/06/2023 12:55
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mine foreldre kjøpte et digert 10 år gammelt hus i 1990 for 3.5mill. Tror de tjente ca 1mill tilsammen i året brutto. Det er bare et eksempel og ikke gjennomsnittet, men det sier litt om belåningsgrad. Da stressa de mye og syntes de hadde alt for stort lån.
Nettopp slikt er det jeg tenker på når jeg hørere om at "det var verre før": Til tross for en svært trang hverdag så fantes det håp om en dag å kunne redusere lånet betydelig. Unge som etablerer seg i dag kan lett få følelsen av det er bare å gi opp, når selv en nøktern familiebolig koster 6-8x samlet årsinntekt.
|
|
|
[Re: eOpseth]
28/06/2023 12:59
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Befolkningspyramiden i Oslo er skummel, selv om innflyttning vil påvirke den, er det kanskje ikke nok om en ser på Befolkningspyramiden for Norge. I tillegg flytter endel fremmedarbeidere nå til andre land, pga. lav kronekurs. Innerst inne mistenker jeg at Norges Bank ikke frykter et fall i boligprisene, så lenge det ikke blir 30-35% fall ala 80-tallet. FOMO står uansett sterkt i boligøkonomien, produsentene er flinke til å styre tilbud/etterspørsel og FinDep lukket igjen ørene for rådene fra FinTil om maksgrense på 4,5 ganger inntekt. Lånetakere skulle uansett klare å betjente økning i renten på 5 prosentpoeng, nå 3 prosentpoeng. Norges Bank tenker kanskje at de som har tatt for mye risiko må møte konsekvensen av det. Hvis mange ikke klarer dagens rente, er det banken som har gjort en svak jobb. Boligprisene er egentlig ikke Norges Bank sitt bord. Deres mandat er å motvirke finansielle ubalanser, noe de tidligere har gjort ved å IKKE sette ned renta, i situasjoner hvor inflasjonen var under mål, i frykt for uønsket vekst i boligprisene. Bare en liten endring i NAV sitt husleieregime eller bosettingsmuligheter kan ha enorme konsekvenser for boligmarkedet i Oslo/Viken, siden de er en enorm aktør på boligmarkedet i Oslo.
|
|
|
28/06/2023 13:00
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Fin lesning, men trenger hjelp til å skjønne: – En viktig årsak [til krakket i 1899] var urbanisering. Det var sterk tilflytting til byene i Norge, og spesielt til de store. Samtidig skjedde det en kredittliberalisering, og oppmyking av pengepolitikken. Det ble veldig lett å få tak i lån. Også var det en sterk boligbygging, som etter hvert resulterte i en boligboom, sier han.....På de knappe 15 årene frem mot slutten av århundret har antall innbyggere steget med 70 prosent, og ni prosent alene i 1898. Dette er vel det motsatte av en forklaring på et (bolig)krakk? "boligprisene i byen raste fordi det flyttet sinnsykt mange folk dit" Og det boligboomet kan jo "umulig" ha kommet så raskt, når befolkningsveksten var så utrolig rask og sterk, der må det vel være en betydelig lagg eller?
|
|
|
28/06/2023 13:09
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Forut for dette hadde stor tilflytning til Kristiania ført til høy byggeaktivitet. Etablering av nye banker hadde gjort det lettere å få kreditt. Renten hadde vært lav siden slutten av 1880-tallet. Alt dette bidro til å skape optimisme og utløste en spekulasjonsbølge.
Sommeren og høsten 1899 overskred Norges Bank sin seddelutstedelsesrett betydelig to ganger. I mars 1899 ble diskontoen økt i to omganger, fra 5 prosent til 6 prosent. Etter at krisen var et faktum, i oktober 1899, ble den ytterligere økt til 6,5 prosent.
Også i andre land, Danmark, Sverige, Tyskland og Storbritannia, ble diskontoen satt opp. En internasjonal oppgangsperiode nærmet seg slutten.
Spekulanter gikk falitt. Den største konkursen var Christian Christophersen, en av landets største forretningsmenn. Da boblen sprakk kom også en rekke bankkonkurser, hvor seks av syv nystartede banker gikk over ende. Krisen var i hovedsak begrenset til Kristiania. De som kjøpte bolig i Kristiania i juni 1899 fikk ikke realverdien tilbake før 100 år senere. Norges Banks diskonto var historisk den renten banker måtte betale for rediskontering av veksler i sentralbanken, og endringer i diskontoen hadde betydning for det generelle rentenivå i samfunnet.
Redigert av Andreas83; 28/06/2023 13:24.
|
|
|
[Re: Raoul Duke]
28/06/2023 13:17
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
kutt ut de dyre IPA greiene og gå tilbake til Carlsberg Jeez... Vil du jeg skal gå over til sykkel fra Biltema også? ,Hvorfor ikke? Jeg syklet UltraBirken på en Biltemasykkel, er det noe gærnyt ved det?
|
|
|
28/06/2023 13:30
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Andreas,
De som gikk av med pensjon for 10-20-30 år siden har i stor grad opplevd krevende perioder, levd nøysomt og den generasjonen har gjerne hatt som mål å være gjeldfrie når de går av med pensjon, i tillegg til at de gjerne levde litt kortere enn i dag. Underveis har det utviklet seg et forbruksmønster i Norge (og resten av den vestlige verden) hvor man bruker store verdier i å jåle opp hus, kjøpe biler, hytter, båter, dyre ferier, fritidsaktiviteter osv. Samtidig som avdragsfrihet på lån eller boligkreditt godt støttet av stigende boligpriser, økte lønninger og lave renter har gjort at mange kunne leve svært godt å låne opp hyppig med pant i en bolig som stiger i verdi. I tillegg har for mange bitt på aggressiv markedsføring av forbruksgjeld, kredittkort, leasing av bil og avbetalingsavtaler på alt av forbruksvarer. Pensjonene har ikke hengt med stigende lønnsnivå og mange oppdager for sent at 2% årlig i avsetning til pensjon i praksis betyr litt mer enn minstepensjon. Når så bankene blir pålagt å stramme inn ift utlånsforskriften med bla nedbetalingskrav om du har belåning utover 60% og max 5 ganger gjeld delt på inntekt og boligprisene i tillegg stopper opp (og nå synes å falle) da er det mange som får det tøffere. De som hjelper barn/barnebarn er en bitte liten gruppe sammenlignet med de som rett og slett har levd for fett, dessverre ;-(
Igjen, jeg generaliserer, forenkler og setter ting på spissen ;-( Det nok mer vanlig at man bygget opp arv som kunne hjelpe barna videre. Nå bruker pensjonistene opp pengene på seg selv, for de fleste barn er for lengst godt etablert og vel så det lenge før de kan cashe inn arven. I tillegg kunne man flytte fra et stort hus inn i en mindre leilighet og sitte igjen med penger. Nå¨er leilighetene l'ike dyre' som eneboliger. (Det siste er jeg ikke sikker på stemmer, men det føles slikt)
|
|
|
28/06/2023 20:36
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Fin lesning, men trenger hjelp til å skjønne: – En viktig årsak [til krakket i 1899] var urbanisering. Det var sterk tilflytting til byene i Norge, og spesielt til de store. Samtidig skjedde det en kredittliberalisering, og oppmyking av pengepolitikken. Det ble veldig lett å få tak i lån. Også var det en sterk boligbygging, som etter hvert resulterte i en boligboom, sier han.....På de knappe 15 årene frem mot slutten av århundret har antall innbyggere steget med 70 prosent, og ni prosent alene i 1898. Dette er vel det motsatte av en forklaring på et (bolig)krakk? "boligprisene i byen raste fordi det flyttet sinnsykt mange folk dit" Og det boligboomet kan jo "umulig" ha kommet så raskt, når befolkningsveksten var så utrolig rask og sterk, der må det vel være en betydelig lagg eller? De gikk ikke i takt nei, ref. sterk boligbygging. Så vel samme tendens med massiv utbygging i forkant av befolkningsøkning, uten sammenligning forøvrig, i Berlin 15-20 år siden som da var relativt sett billig i Tyskland og storbyer i Europa forøvrig.
|
|
|
28/06/2023 20:38
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
I så tilfelle tjente de vel godt over dobbelt av snittet begge to, og da burde vel ikke 3.5 x brutto årsinntekt være uhåndterbart på den tiden.
|
|
|
[Re: Panda]
28/06/2023 20:41
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Når ryker hyttermarkedet? En kan si mye rart om boligmarkedet, men hyttemarkedet på de mest populære stedene er et studie i seg selv. Der snakker vi mye død kapital i tillegg til tendens at mange finansierer hyttedrømmen med at de må leie ut x antall uker i året. Her tipper jeg frykter kan ta markedet før det faktiske kapitalbehovet er der.
|
|
|
28/06/2023 21:01
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Når ryker hyttermarkedet? En kan si mye rart om boligmarkedet, men hyttemarkedet på de mest populære stedene er et studie i seg selv. Der snakker vi mye død kapital i tillegg til tendens at mange finansierer hyttedrømmen med at de må leie ut x antall uker i året. Her tipper jeg frykter kan ta markedet før det faktiske kapitalbehovet er der. Mitt "hjemmefjell" er Hemsedal, og det er jo en studie i akkurat det du beskriver. Flere av de jeg kjenner har begynt å forsøke å leie ut hytte/leilighet. Det er spesielt de 2-3 ukene med vinterferie de prøver å leie ut, alle sammen. Dette var helt utenkelig for dem for et år siden. Det kommer i tillegg til at driveren i Hemsedal (SkitStar) bygger leiligheter for harde livet og har et betydelig bedre apparat for å formidle utleie. Jeg tror ikke dette kommer til å gå så veldig bra i et 2-4 års perspektiv for de som tror de kan delfinansiere hyttedrømmen med utleie i Hemsedal
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
29/06/2023 05:51
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
I så tilfelle tjente de vel godt over dobbelt av snittet begge to, og da burde vel ikke 3.5 x brutto årsinntekt være uhåndterbart på den tiden.
Jo, men det var også et svært hus. Hvor mange har bare 3.5x brutto årsinntekt og stort hus nå til dags? Jeg skal se om jeg får dobbeltsjekka tallene, dette er vage minner, men poenget mitt er at det føles som om boligpris og inntektskurvene har divergert veldig. Det kan jo være jeg har feil på det.
|
|
|
29/06/2023 06:53
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette forumet fornekter seg ikke. I en slik tråd dukker så klart opp alle besserwissere og snusfornuftige. Her kan man skinne i sin egen fortreffelighet.
Personlig synes jeg det er rimelig uinteressant å høre deres historier. Jeg vil mye heller høre om de som nå sliter. Deg med middels inntekt, små barn, nyinnkjøpt bolig, og ellers lever et normalt liv. Hvordan har din hverdag blitt nå som alt går til himmels? Mitt inntrykk er at det er disse som sliter aller mest. De som har kjøpt hytte på Hafjell, Taycan og er flere turer utenlands per år, de tjener så bra og er såpass godt rustet at de klarer seg bra ved å foreta noen justeringer i livet.
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
29/06/2023 07:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tror ikke dette kommer til å gå så veldig bra i et 2-4 års perspektiv for de som tror de kan delfinansiere hyttedrømmen med utleie i Hemsedal Men man kan leie den ut hele vinteren inntil ting bedrer seg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
29/06/2023 07:14
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jo, men det var også et svært hus. Hvor mange har bare 3.5x brutto årsinntekt og stort nå til dags? Jeg skal se om jeg får dobbeltsjekka tallene, dette er vage minner, men poenget mitt er at det føles som om boligpris og inntektskurvene har divergert veldig. Det kan jo være jeg har feil på det. Det er omtrent sånn jeg husker det også. Jeg rakk akkurat å få med meg the wild 80s. For ung for boligmarkedet riktignok siden det var helt utenkelig den gang å kjøpe bolig med studielånet. Hadde en bekjent i reklamebransjen med Saab cab ( Det absolutt kuleste man kunne gjøre og ha den gangen) og en kåk på Frogner til 1 mill. Selv om han tjente fett (350k) var risikoviljen hans ofte et samtaleemne. Kritikerne fikk rett og i 89 var både kåk og Saab solgt og reklamebyrået nedlagt. Slik jeg husker det så fikk alle en dobbel whammy i form av at renta gikk opp fra rundt 7 til 12, 14 % relativt raskt og et raust rentefradrag ble kortet inn. Det ble bråbrems rundt 89/90 og byen lå nesten øde selv i helgene. Overført til i dag hvis vi legger Olav Chen sitt forenklede eksempel med at 1 prosentpoeng økning i rente i dag er lik 2 prosentpoeng tidligere grunnet høyere gjeldsgrad så er vi helt i børjan med ca tilsvarende 10% rente. Den negative utviklingen i kjøpekraft kan få stå som stand in for kuttet i rentefradrag. Hvis tårnet av lærebøker fremdeles har rett ang realrenta og inflasjon så skal vi vel fremdeles opp et par prosentpoeng siden inflasjonen ikke ser ut til å roe seg nok. Da vil isf mange hvis vi legger Olav Chens eksempel til grunn, ha et følt rentenivå på rundt 15 -16 %
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: erling]
29/06/2023 07:26
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Dette forumet fornekter seg ikke. I en slik tråd dukker så klart opp alle besserwissere og snusfornuftige. Her kan man skinne i sin egen fortreffelighet.
Personlig synes jeg det er rimelig uinteressant å høre deres historier. Jeg vil mye heller høre om de som nå sliter. Deg med middels inntekt, små barn, nyinnkjøpt bolig, og ellers lever et normalt liv. Hvordan har din hverdag blitt nå som alt går til himmels? Mitt inntrykk er at det er disse som sliter aller mest. De som har kjøpt hytte på Hafjell, Taycan og er flere turer utenlands per år, de tjener så bra og er såpass godt rustet at de klarer seg bra ved å foreta noen justeringer i livet. På et forum hvor man må være dum eller ha over middels inntekt for å henge med må vi nok lete lenge etter mange som har middels eller lavere inntekt, som oppfyller dine krav ....... og som har lyst til å stå offentlig frem. Så da må vi nøye oss med snusfornuftige folk med middels eller høyere inntekt hvor de andre mellom linjene kanskje kan plukke ut et godt råd eller to som de kan ta med videre, ikke bare inn i de neste to -tre årene (om alt går bra), men også videre inn i fremtiden.
|
|
|
29/06/2023 08:14
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Personlig synes jeg det er rimelig uinteressant å høre deres historier. Jeg vil mye heller høre om de som nå sliter. Deg med middels inntekt, små barn, nyinnkjøpt bolig, og ellers lever et normalt liv. Hvordan har din hverdag blitt nå som alt går til himmels? Mitt inntrykk er at det er disse som sliter aller mest. De som har kjøpt hytte på Hafjell, Taycan og er flere turer utenlands per år, de tjener så bra og er såpass godt rustet at de klarer seg bra ved å foreta noen justeringer i livet. Hvis ting virkelig begynner å gå dårlig så er min erfaring at mange hadde hele sin identitet i sin godt betalte jobb og tilsynelatende store formue. Når jobb og dermed hytta i Hemsedal, den røde Cherokeen måtte selges og kredittkortet ikke lengre kunne legges bak baren var det mange som kom helt ut av vater. Man ser mye av den samme bekreftelsen av selvet i dag (kanskje mer?). Det er bla blitt solgt 5000 Taycaner de siste årene og de store Teslaene er et vanlig syn. Audiporschen fra 80 tallet med grønne skilter blir jo rene folkevogna i forhold. Selv Sveitsere på besøk bemerker bilparken vår. Syretesten på hvordan dette går er hvordan arbeidsmarkedet holder seg. Ser vi store nedleggelser i FIRE bransjene så blir fallet stort for mange som har levd på et fjell av gjeld.
Redigert av sanouka; 29/06/2023 08:23.
|
|
|
[Re: GeirK]
29/06/2023 08:33
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg tror ikke dette kommer til å gå så veldig bra i et 2-4 års perspektiv for de som tror de kan delfinansiere hyttedrømmen med utleie i Hemsedal Men man kan leie den ut hele vinteren inntil ting bedrer seg. Bare om du finner nok leietakere som har/tar seg råd.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
29/06/2023 09:10
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Personlig synes jeg det er rimelig uinteressant å høre deres historier. Jeg vil mye heller høre om de som nå sliter. Deg med middels inntekt, små barn, nyinnkjøpt bolig, og ellers lever et normalt liv. Hvordan har din hverdag blitt nå som alt går til himmels? Mitt inntrykk er at det er disse som sliter aller mest. De som har kjøpt hytte på Hafjell, Taycan og er flere turer utenlands per år, de tjener så bra og er såpass godt rustet at de klarer seg bra ved å foreta noen justeringer i livet. En del av oss (vi tjener under "gjennomsnittsintekt", rundt median, så vet ikke om vi faller inn under din definisjon) sitter nok litt spente, og stille i båten foreløpig. Hjemme hos oss er mange av tingene Emil viser til allerede gjennomført. Tror og håper at vi skal gå klar av den verste smellen, men det er klart det blir gjort en del tydelige prioriteringer for tiden. Jeg er veldig glad for at jeg har godt fungerende sykler som jeg forhåpentligvis kan ha med meg i mange år framover, for den typen ting ser jeg ikke for meg at står på listen over ting som kan prioriteres de neste årene. Ved noen rentehevinger til, så tror jeg hobbybudsjett fort er ikkeeksisterende. "Heldigvis" bor vi slik til at bilferie til foreldre (og da også besteforeldre) nok blir de gjeldende feriene de neste årene. På den måten slipper man unna de dyre ferieturene uten at det føles som om man aldri får reist bort noe sted.
|
|
|
29/06/2023 09:32
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror ikke dette kommer til å gå så veldig bra i et 2-4 års perspektiv for de som tror de kan delfinansiere hyttedrømmen med utleie i Hemsedal Men man kan leie den ut hele vinteren inntil ting bedrer seg. Bare om du finner nok leietakere som har/tar seg råd. Det blir ikke akkurat mangel på konkurrenter heller hvis min erfaring av hvor mange som har kjøpt med utgpkt i utleie på AB&B som delfinansiering. I tillegg kommer Skistars forretningsmodell med senger nok til enhver høytid inn.
|
|
|
[Re: Mr.Jacobsen]
29/06/2023 11:00
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
...På den måten slipper man unna de dyre ferieturene uten at det føles som om man aldri får reist bort noe sted. Fordel med små barn (mine er 1 og 4); Man kan like så godt være på ferie på en lekeplass i nabobygda. Unga koser seg gløgg allikvel. Blir vel noe høyere forventninger når de blir større, men enn så lenge er det kona som drar opp feriebudsjettet her (jeg liker å være hjemme i ferien).
|
|
|
29/06/2023 11:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tror ikke dette kommer til å gå så veldig bra i et 2-4 års perspektiv for de som tror de kan delfinansiere hyttedrømmen med utleie i Hemsedal Men man kan leie den ut hele vinteren inntil ting bedrer seg. Bare om du finner nok leietakere som har/tar seg råd. Det kommer jo an på prisen en setter. Vi leide ut vår leilighet i Åre de første årene og det var helt utrolig godt betalt. Om jeg hadde fått halvparten nå og leid ut hele vinteren, hadde det fremdeles vært gode penger
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
29/06/2023 12:36
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror ikke dette kommer til å gå så veldig bra i et 2-4 års perspektiv for de som tror de kan delfinansiere hyttedrømmen med utleie i Hemsedal Men man kan leie den ut hele vinteren inntil ting bedrer seg. Bare om du finner nok leietakere som har/tar seg råd. Det kommer jo an på prisen en setter. Vi leide ut vår leilighet i Åre de første årene og det var helt utrolig godt betalt. Om jeg hadde fått halvparten nå og leid ut hele vinteren, hadde det fremdeles vært gode penger Spørsmålet er vel om det er nok, om en har kjøpt seg ny 60kvm+ leilighet i Hemsedal for ca. kr 5 000 000 kr og oppover, som er hovedsakelig lånefinansiert, med påfølge lånekostnader. Lånet er kanskje sikret delvis i primærbolig. Kjøpte en for kr 1 500 000 - 2 000 000 for 5-10 år siden er regnestykket anderledes. Det er jo mye oppfinnsomme annonser der ute nå. 1/8-1/16 eierandel av hytter(timeshare?). 20kvm utleiehybler i leilighetsanleggene, hvor store firmaer allerede driver utleie.
|
|
|
29/06/2023 17:28
|
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Selvsagt er forumet full av alle slags folk, både fattig og rik og enig det er ikke så lett å stå frem med krevende økonomi selv om det går an å være ganske anonym. Gjetter på at andelen unge folk rynker på nesa av det tekniske og heller velger noe ørlite mer moderne jeg sikkert ikke har hørt om, så snittalderen er nok ganske høy her.
Mitt poeng er at det går bra med de aller fleste som tar innover seg et regnestykke som sier at over tid lønner det seg å få mer inn enn ut av kroner, uansett om man tjener mye eller lite. Dessverre er det mange som egentlig har gode muligheter men som kan ha uflaks med jobb, sykdom, bytte av bolig, samlivsbrudd på feil tidspunkt som strever. Likevel tror jeg en del spiller med for stor risiko og ikke gjør gode valg mht forbruk både de som tjener mye og lite.Håper noen av disse endrer livsstil før det smeller.
Jeg hadde håpet på flere gode innspill til gode valg og enkle veier til å redusere forbruket.
'
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
29/06/2023 18:29
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Av enkle sparetips så var det å skaffe seg en tålelig handy frue som ikke er redd for å ta i en saks et sjakktrekk for litt ekstra sparing. Hvis man regner at en gjennomsnittlig frisør tar 400 kroner for en herreklipp, og man klipper seg 6 ganger i året, så blir det jo litt penger av det etter hvert. Flaks med mye fall også si.
Ellers er jeg litt overrasket over hvor enkelt det var å bake brød når jeg bare kom inn i rutinen. Det er en liten, men ukentlig besparelse for oss som spiser matpakke til lunsj hver dag.
|
|
|
[Re: Mr.Jacobsen]
29/06/2023 19:04
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Av enkle sparetips så var det å skaffe seg en tålelig handy frue som ikke er redd for å ta i en saks et sjakktrekk for litt ekstra sparing. Hvis man regner at en gjennomsnittlig frisør tar 400 kroner for en herreklipp, og man klipper seg 6 ganger i året, så blir det jo litt penger av det etter hvert. Flaks med mye fall også si.
Ellers er jeg litt overrasket over hvor enkelt det var å bake brød når jeg bare kom inn i rutinen. Det er en liten, men ukentlig besparelse for oss som spiser matpakke til lunsj hver dag. jeg kan anbefale en brødbakemaskin, det er ikke mye som slår lukten av nybakt brød når man våkner !
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
|
|