+1 til
pappeske, særlig dersom du skal returnere på sykkel og dermed ikke får med deg koffert hjem, slik jeg forstår at planen din er.
Men det kan ved ønske gjøres enda enklere.
Har selv hatt med sykkel i bagasjerom på buss både med og uten pen innpakning og sløyfe
Har gått helt fint å legge sykkelen rett inn som den er, men siden du har en kostbar sykkel som du vil ta ekstra godt vare på:
Etter min erfaring er det større fare for at den skraper mot gulvet, eventuelt på grunn av at andre skyver og dytter på sykkelen, enn at den skal komme i klemme eller ta skade av annen bagasje. Styretape, hendler, pedaler og sete er mer utsatt enn selve rammesettet.
Om du dekker sykkelen med et enkelt
sykkeltrekk, er du dermed langt på vei til å være sikker. Trekket kan pakkes så kompakt at du får det med deg hjem. Og et trekk gjør det også enklere å få lov til å ta sykkelen inn på hotellrom, om det skulle være aktuelt.
Jeg legger sykkelen inn i bagasjerommet med drivverk/girarmer opp og inn. Bagasjerom på buss er forholdsvis lave, og jeg har aldri opplevd at det legges, eller havner, annen bagasje oppå sykkelen. Uansett er det alltid smart å ha med et ekstra girøre på tur.
For spesielt interesserte: Om du tenker på eventyr i Japan
inkludert togtur, kan du først som sist slå til på en skikkelig
Rinko-bag 
Den fungerer brillefint. Kommer med stropper og pakkes ned til størrelse av en vannflaske. Og den store versjonen som jeg lenker til, dekker landeveissykkel rimelig godt også uten å ta av forhjulet.