Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkel på bussen

Sykkel på bussen #2736615 24/06/2023 07:17
T
Thomas_TR Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Jeg må komme meg til Kristiansand i sommer, som anstand til barn, så å sykle ned er ikke aktuelt. Derimot har jeg tenkt å sykle tilbake og vil derfor ha med meg landeveissykkelen. Buss for tog i sommer gjør toget uaktuelt, så jeg tenker ta bussen (Nor-way). Spørsmålet er om det er mulig å frakte en relativt dyr landeveissykkel (med karbonhjul og det hele) med bussen uten at den blir skadet eller ødelagt? Krever det isåfall omfattende pakking i sykkelbag/koffert? Noen som har forsøkt?

Slik jeg forstår det pakker NorWay sykler i bussens ordinære bagasjerom. Man må bestille plass til sykkelen på forhånd, så det er jo et håp om at man ikke får sykkelen knust av annen bagasje 🫣

--
Thomas
Re: Sykkel på bussen [Re: Thomas_TR] #2736617 24/06/2023 07:32
E
Esc Offline
Entusiast
Entusiast
E
Har hatt med en gammel og billig terrengsykkel flere ganger, og det har gått bra.
Hvis du ikke kan pakke den inn, så er det vel lurt å dra på et tidspunkt der det er få passasjerer.

Re: Sykkel på bussen [Re: Esc] #2736628 24/06/2023 12:28
T
Thomas_TR Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Takk for svar.

Jeg, tror løsningen blir å pakke sykkelen inn i en sykkelkoffert av den myke typen. Gir ihvertfall endel ekstra beskyttelse.

--
Thomas
Re: Sykkel på bussen [Re: Thomas_TR] #2736666 25/06/2023 11:39
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
I stedet for myk sykkelkoffert kan du stikke innom en sykkelbutikk og få en pappeske. De pleier å ha til overs. Pakk i gamle laken e.l., og du er good to go.

Re: Sykkel på bussen [Re: Thomas_TR] #2736667 25/06/2023 11:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
+1 til pappeske, særlig dersom du skal returnere på sykkel og dermed ikke får med deg koffert hjem, slik jeg forstår at planen din er.

Men det kan ved ønske gjøres enda enklere.

Har selv hatt med sykkel i bagasjerom på buss både med og uten pen innpakning og sløyfe ICON_SMILE

Har gått helt fint å legge sykkelen rett inn som den er, men siden du har en kostbar sykkel som du vil ta ekstra godt vare på:

Etter min erfaring er det større fare for at den skraper mot gulvet, eventuelt på grunn av at andre skyver og dytter på sykkelen, enn at den skal komme i klemme eller ta skade av annen bagasje. Styretape, hendler, pedaler og sete er mer utsatt enn selve rammesettet.

Om du dekker sykkelen med et enkelt sykkeltrekk, er du dermed langt på vei til å være sikker. Trekket kan pakkes så kompakt at du får det med deg hjem. Og et trekk gjør det også enklere å få lov til å ta sykkelen inn på hotellrom, om det skulle være aktuelt.

Jeg legger sykkelen inn i bagasjerommet med drivverk/girarmer opp og inn. Bagasjerom på buss er forholdsvis lave, og jeg har aldri opplevd at det legges, eller havner, annen bagasje oppå sykkelen. Uansett er det alltid smart å ha med et ekstra girøre på tur.

For spesielt interesserte: Om du tenker på eventyr i Japan inkludert togtur, kan du først som sist slå til på en skikkelig Rinko-bag ICON_SMILE Den fungerer brillefint. Kommer med stropper og pakkes ned til størrelse av en vannflaske. Og den store versjonen som jeg lenker til, dekker landeveissykkel rimelig godt også uten å ta av forhjulet.

Re: Sykkel på bussen [Re: Sepeda] #2736759 26/06/2023 15:56
T
Thomas_TR Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Takk for flere gode tips. Tror du har helt rett @sepeda rinko-bag eller et enkelt trekk er nok det beste. Bestilte ekstra girøre i går faktisk! Det er liksom den tingen jeg tenker kanskje kan bli ødelagt på bussen. Mindre riper osv kan man jo komme unna med.

Jeg tenker å legge igjen pakkepose i Kristiansand, skal uansett tilbake tid iløpet av sommeren. Regner med jeg ikke trenger pakkebag for å få med meg sykkelen inn her: Soveboks Bandaksli ICON_SMILE

Redigert av Thomas_TR; 26/06/2023 15:59.

--
Thomas
Re: Sykkel på bussen [Re: Thomas_TR] #2736782 26/06/2023 21:23
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Skru av giret og teip det på innsiden av staget sånn at det ikke kan bli skadet. Har reist med sånn buss flere ganger. Bestill billett i god tid da det bare er plass til en sykkel i hver avgang. Og velg gjerne en upopulær; den første eller siste i løpet av en dag.

Re: Sykkel på bussen [Re: Thomas_TR] #2736867 28/06/2023 07:50
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Den soveboksen var råkul, ble øyeblikkelig google maps søk. Kan være mulig fra Drammen og tilbake med en overnatting, meen.. 9km og 640hm fra start på returen ICON_LAUGH

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå