El-MTB, det er heilt greitt?
|
Re: El-MTB, det er heilt greitt?
[Re: Sepeda]
08/06/2023 23:43
|
adr34s
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har egentlig ikke noen sterke synspunkter på dette, med unntak av det relativt nye fenomenet med el-syklister som sykler oppover bratte stier som det normalt ikke er mulig å sykle opp. Det synes jeg er helt unødvendig  Antar at du mener denne. Apropos Hylla og elsykkel-anektoder -- fikk denne meldingen av en kjenning på discord i dag (eller i går da, egentlig): ![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/RrXn9pD.png) Vil i grunn bare gjenta at jeg synes det er unødvendig å sykle motstrøms på slike stier når man kan vinsje seg opp en grusvei til startpunktet i stedet  Jeg velger å ikke kommentere på meningsutvekslingen disse to hadde da jeg bare har fått høre en side av historien.
|
|
|
[Re: SveinungBR]
09/06/2023 04:22
|
Ivar Nilsen
Fersking
|
Fersking
Må innrømme at jeg noen ganger ender med å sykle det som sikkert blir sett på som motstrøms. Er ikke alltid like enkelt når det er områder man ikke har vært i før og alt man har å gå etter er en strek på mtbmaps som man møysommelig har brukt til å planlegge en hel tur og lagt inn på GPSen. Uansett litt unødvendig at man skal være så innmari aggressive mot hverandre, jeg er i hvert fall i skauen for å kose meg og slappe av. Men jeg peller meg også ut av stien når jeg møter folk enten jeg er på vei opp eller ned nettopp for å slippe sånne utvekslinger.
|
|
|
09/06/2023 07:32
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Dette var rart. Jeg kjenner ikke disse hyllene og får ikke spilt videoen nå, men en terrengsyklist som korrigerer en annen terrengsyklist som sykler opp en sti, og ikke tar grusen høres merkelig ut. El-sykkel eller ikke ikke El-sykkel.
LarsB
|
|
|
09/06/2023 07:52
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, å definere en sti som "motstrøms" for seg selv er èn ting, men å definere den som "motstrøms" for andre er litt spesielt. Er stien skilta med enveiskjøring?
Svaret høres ikke helt bra ut, men jeg leser vel egentlig at første melding til han som elsykla mot/med strømmen kanskje ikke var superhyggelig heller..?
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
09/06/2023 08:14
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
NOTS stivettregel nr 10:
Dersom to syklister møtes i en bakke, har den som sykler oppover forkjørsrett
|
|
|
[Re: Syklus]
09/06/2023 08:52
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
NOTS stivettregel nr 10:
Dersom to syklister møtes i en bakke, har den som sykler oppover forkjørsrett Men det gjelder vel ikke om den som sykler nerrover skiker "STRAVA" først?!? 
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
09/06/2023 08:55
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
NOTS stivettregel nr 10:
Dersom to syklister møtes i en bakke, har den som sykler oppover forkjørsrett Bør vel lage en 10a, 10b, 10c her. Dersom en syklist nedover møter en el-syklist oppover Dersom en syklist oppover møter en el-syklist nedover Dersom to el-syklister møtes El-syklister bør selvsagt sykle med gul vest e.l. slik at det er tydelig.
Redigert av parob; 09/06/2023 09:56. Rediger grunn: to dersom endte opp med å være det samme
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
09/06/2023 09:03
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
NOTS stivettregel nr 10:
Dersom to syklister møtes i en bakke, har den som sykler oppover forkjørsrett Bør vel lage en 10a, 10b, 10c her. Dersom en syklist nedover møter en el-syklist oppover Dersom en el-syklist oppover møter en syklist nedover Dersom to el-syklister møtes El-syklister bør selvsagt sykle med gul vest e.l. slik at det er tydelig. Helt klart. Inkludert blink på ryggen så det kan både kastes pil, stein, greiner etc på de. Ut å kos dere på støvtørre stier i helga. Nå er det så tørt at det nesten er glatt! God helg 
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
09/06/2023 09:15
|
adr34s
Entusiast
|
Entusiast
Dette var rart. Jeg kjenner ikke disse hyllene og får ikke spilt videoen nå, men en terrengsyklist som korrigerer en annen terrengsyklist som sykler opp en sti, og ikke tar grusen høres merkelig ut. El-sykkel eller ikke ikke El-sykkel.
LarsB
Hm ja, du har jo rett i det. Det mangler nok litt kontekst her hvis man ikke er kjent med hvordan stien ser ut. Enkelt forklart så er dette en medium bratt sti som det ikke er spesielt vanlig eller naturlig å sykle oppover med analog sykkel. Det er nok mulig, men det er et par dugelige crux som må forseres. Jeg ville neppe klart det selv, men det finnes sikkert noen flinkiser som ville fått det til. Her er strava-segmentet: https://www.strava.com/segments/4212070På MTBMap så er den fargelagt rød nedover og svart oppover. Så vil jeg gjenta at jeg bare synes det er unødvendig å karre seg opp den stien med elsykkel når man kan ta en mye enklere transportvei på grus. Ikke formelt feil, ulovlig, eller umoralsk. Ja, å definere en sti som "motstrøms" for seg selv er èn ting, men å definere den som "motstrøms" for andre er litt spesielt. Er stien skilta med enveiskjøring?
Hehe, skilta  Anyway, se svaret mitt over. Svaret høres ikke helt bra ut, men jeg leser vel egentlig at første melding til han som elsykla mot/med strømmen kanskje ikke var superhyggelig heller..?
Det er umulig å vite hva som faktisk ble utvekslet av replikker, så det har jeg ikke tenkt å spekulere noe videre i NOTS stivettregel nr 10:
Dersom to syklister møtes i en bakke, har den som sykler oppover forkjørsrett Enig i det.
|
|
|
[Re: adr34s]
09/06/2023 10:03
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Så vil jeg gjenta at jeg bare synes det er unødvendig å karre seg opp den stien med elsykkel når man kan ta en mye enklere transportvei på grus. Ikke formelt feil, ulovlig, eller umoralsk Mulig jeg har litt tungt for det, men jeg skjønner ikke dette helt. Hvilke argumenter ligger bak at slik sykling er unødvendig? Er man i veien for de som pleier å sykle nedover samme sted? Blir det økt slitasje pga hjulspinn? Jeg har lite erfaring med elsykling på sti, men synes noe av det morsomste med vanlig stisykling er å mestre vanskelige oppoverpartier. Vil tro det også vil være tilfelle på eMTB, men at terskelen for hva som er vanskelig ligger en del høyere.
|
|
|
[Re: jaknudsen]
09/06/2023 10:47
|
adr34s
Entusiast
|
Entusiast
Så vil jeg gjenta at jeg bare synes det er unødvendig å karre seg opp den stien med elsykkel når man kan ta en mye enklere transportvei på grus. Ikke formelt feil, ulovlig, eller umoralsk Mulig jeg har litt tungt for det, men jeg skjønner ikke dette helt. Hvilke argumenter ligger bak at slik sykling er unødvendig? Er man i veien for de som pleier å sykle nedover samme sted? Blir det økt slitasje pga hjulspinn? Jeg har lite erfaring med elsykling på sti, men synes noe av det morsomste med vanlig stisykling er å mestre vanskelige oppoverpartier. Vil tro det også vil være tilfelle på eMTB, men at terskelen for hva som er vanskelig ligger en del høyere. Jeg er jo enig i det du sier om mestring og crux. Det er ikke noe problem å ha to tanker i hodet samtidig. Men, "there's a time and a place", om du skjønner?  Det finnes et overveldende antall cruxete nedoverstier hvor jeg ikke kan se noen problemer med at man sykler oppover, uansett om det er med el eller ikke. Men -- når stien ser ut som Hylla, og den er såpass trafikkert som den er, og det går en kjempefin og rask transportvei like ved, da synes jeg det er unødvendig å sykle oppover. Det blir bare en rar ting å gjøre, synes jeg.
|
|
|
09/06/2023 11:00
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Altså, sånn rent objektivt, så går ikke stier hverken fram eller tilbake. De går begge veier. Unntak er i utlandet der det finnes (sykkel)stianlegg med angitt retning. Her på berget må man faktisk bruke hodet og vurdere hvor i terrenget man er og hva man gjør der. Alle med litt empati klarer hver eneste gang å løse situasjoner med smil og kroppsspråk, enten turen går oppover eller nedover, ofte supplert med hyggelige kommentarer. Men så kommer disse folkene med stive blikk, som ikke engang sier hei når man står og bygger sti for dem. Den jævla nyliberalismen er min forklaring. Den fostrer mennesker med kun seg selv som formål, og for disse er det selvfølgelig vanskelig å være litt ydmyk.
|
|
|
09/06/2023 11:17
|
nesegrus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg hadde synes det var litt dust om jeg hadde møtt på noen som hadde sykla den ravinde oppover (om det ikke hadde vært gry tidlig eller seint).
|
|
|
09/06/2023 12:36
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Men -- når stien ser ut som Hylla, og den er såpass trafikkert som den er […]
Jeg kjenner hverken utseende eller trafikkmengde/-type på denne Hylla-stien, men tolker det slik at den er populær blant folk som liker å sykle fort nedover, og at man derfor ikke bør sykle oppover der. Er fotgjengere på vei oppover også uønsket? Den Ravinde er vel ganske åpenbart maskinelt bygget for å sykles fort nedover. Hvis dette også gjelder Hylla er jeg helt enig i vurderingen. Men ut fra videoen litt lenger opp så den ut til å være en natursti som har eksistert lenger enn stisykling.
|
|
|
09/06/2023 12:59
|
adr34s
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kjenner hverken utseende eller trafikkmengde/-type på denne Hylla-stien, men tolker det slik at den er populær blant folk som liker å sykle fort nedover, og at man derfor ikke bør sykle oppover der. Er fotgjengere på vei oppover også uønsket? Det stemmer nok at det er relativt vanlig å ha frisk fart nedover der ja  Men fotgjengere er definitivt ikke uønsket, iallfall ikke i min bok.
|
|
|
09/06/2023 13:23
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kjenner hverken utseende eller trafikkmengde/-type på denne Hylla-stien, men tolker det slik at den er populær blant folk som liker å sykle fort nedover, og at man derfor ikke bør sykle oppover der. Er fotgjengere på vei oppover også uønsket? Det stemmer nok at det er relativt vanlig å ha frisk fart nedover der ja  Men fotgjengere er definitivt ikke uønsket, iallfall ikke i min bok. Jeg tolker det i hvert fall litt som at det blandt deg og dine kompiser har spredt seg en holdning om at "her vi sykler vi ikke opp" og en implisitt antagelse om at de som gjør det er på bærtur, som jo kan bidra til at meldinger, selv om de skulle være godt ment, kan tolkes annerledes av andre markabrukere. Sett deg i han andres sko for eksempel. Du koser deg med en herlig og teknisk utfordrende oppoversti, også kommer det en vilt fremmed og lurer på hva du driver med og hvorfor du ikke sykler grus, liksom. Skal ikke være så veldig høy puls på de involverte før det kan tolkes feil vei.
Redigert av knuthaug; 09/06/2023 13:23.
|
|
|
09/06/2023 13:55
|
Labbetuss
Entusiast
|
Entusiast
En liten digresjon. Om en ønsker å se tilbake i tid hvordan et område så ut så er 1881.no (av alle steder) en mulighet til å se hvordan det så ut tidligere, i form av flyfoto. https://kart.1881.no/ og velg Historisk. Her et eksempel fra sydenden av Maridalsvannet i 1947 og med mye tømmer. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123581&filename=Maridalsvannet-1947.JPG)
|
|
|
09/06/2023 14:08
|
nesegrus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Den Ravinde er vel ganske åpenbart maskinelt bygget for å sykles fort nedover. Hvis dette også gjelder Hylla er jeg helt enig i vurderingen. Men ut fra videoen litt lenger opp så den ut til å være en natursti som har eksistert lenger enn stisykling.
Det var altså ikke ment som noen sammenligning, kjenner ikke til denne hylla. Poenget var at noen steder er det dust å sykle oppover selvom man i teorien kan.
|
|
|
[Re: knuthaug]
09/06/2023 14:10
|
adr34s
Entusiast
|
Entusiast
Sett deg i han andres sko for eksempel. Du koser deg med en herlig og teknisk utfordrende oppoversti, også kommer det en vilt fremmed og lurer på hva du driver med og hvorfor du ikke sykler grus, liksom. Skal ikke være så veldig høy puls på de involverte før det kan tolkes feil vei. Hm ja, du sier noe der. Etter å ha tenkt litt på dette så satte jeg opp en liten tabell med mulige scenarioer med utgangspunkt i kunnskapsnivå hos syklisten: ![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/WsAc46i.png) I scenario 1 så tenker jeg (i beste mening iallfall) at dette er noen med god kontroll som vet hva han/hun gjør. Isåfall kan jeg på en måte empatisere med at man ber folk passe sine egne saker. Samtidig burde det ikke komme som noen overraskelse at spørsmålet kommer opp  Det kan selvsagt også være en egotrippende snilefisk, men de tror jeg ikke det finnes så mange av. Scenario 2, 3 og 4 er jo derimot varianter av manglende lokalkunnskap, og da kan det jo være lurt å ta en liten lytt iallfall. Men, ingen av partene på forhånd vet hvilket scenario man egentlig befinner seg i når man møtes, og da kan misforståelser fort oppstå, såklart. Det er jo veldig menneskelig å gjøre antagelser ut fra synlige handlinger uten å vite (eller bry seg) om faktisk intensjon.
|
|
|
[Re: Labbetuss]
09/06/2023 14:19
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
En liten digresjon. Om en ønsker å se tilbake i tid hvordan et område så ut så er 1881.no (av alle steder) en mulighet til å se hvordan det så ut tidligere, i form av flyfoto. https://kart.1881.no/ og velg Historisk. Her et eksempel fra sydenden av Maridalsvannet i 1947 og med mye tømmer. Godt forsøk på avsporing! Men denne tråden er allerede avsporet så du var for sen ;-)
|
|
|
09/06/2023 19:37
|
trond67
Entusiast
|
Entusiast
jaja. Når du trodde du hadde hørt alle motforestillinger mot emtb så dukket denne opp. Man er altså i veien for kokko lokos som jager strava segmenter. Den så jeg ikke komme altså.
|
|
|
[Re: trond67]
09/06/2023 20:00
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
jaja. Når du trodde du hadde hørt alle motforestillinger mot emtb så dukket denne opp. Man er altså i veien for kokko lokos som jager strava segmenter. Den så jeg ikke komme altså. Jaha. Hva er det du ikke så komme? At noen diskuterer noe? Hvis du mener noe, så vil jeg anbefale deg å prøve ut argumentasjon, basert på logikk. Klart, du kan sef holde på med poesi, og gi oss drypp av hva du føler til enhver tid. Fint det for deg, kanskje, men jeg sliter med å se hva dine sarte følelser bidrar med i debatten.
|
|
|
[Re: Altabjorn]
09/06/2023 20:20
|
adr34s
Entusiast
|
Entusiast
jaja. Når du trodde du hadde hørt alle motforestillinger mot emtb så dukket denne opp. Man er altså i veien for kokko lokos som jager strava segmenter. Den så jeg ikke komme altså. Jaha. Hva er det du ikke så komme? At noen diskuterer noe? Hvis du mener noe, så vil jeg anbefale deg å prøve ut argumentasjon, basert på logikk. Klart, du kan sef holde på med poesi, og gi oss drypp av hva du føler til enhver tid. Fint det for deg, kanskje, men jeg sliter med å se hva dine sarte følelser bidrar med i debatten. Til tronds forsvar så er han relativt treffsikker her ifht kokko lokos, for det er nok der jeg hører hjemme. Og det farger nok engasjementet mitt. Ganske ridiculous å begynne med Excel og greier her, men jeg lar det stå siden det, i selvironiens navn, allerede nå er litt komisk å se tilbake på. Om 10 år vil jeg nok gremmes fælt over utspillene mine i denne tråden 
|
|
|
[Re: Altabjorn]
09/06/2023 20:34
|
trond67
Entusiast
|
Entusiast
jaja. Når du trodde du hadde hørt alle motforestillinger mot emtb så dukket denne opp. Man er altså i veien for kokko lokos som jager strava segmenter. Den så jeg ikke komme altså. Jaha. Hva er det du ikke så komme? At noen diskuterer noe? Hvis du mener noe, så vil jeg anbefale deg å prøve ut argumentasjon, basert på logikk. Klart, du kan sef holde på med poesi, og gi oss drypp av hva du føler til enhver tid. Fint det for deg, kanskje, men jeg sliter med å se hva dine sarte følelser bidrar med i debatten. Tror du skjønte veldig godt hva jeg mente her, Hva var nå i såfall ditt bidrag på teksten over? jeg har uansett min måte å formulere meg på og trenger ikke din belæring.
|
|
|
[Re: trond67]
09/06/2023 20:56
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
jaja. Når du trodde du hadde hørt alle motforestillinger mot emtb så dukket denne opp. Man er altså i veien for kokko lokos som jager strava segmenter. Den så jeg ikke komme altså. Jaha. Hva er det du ikke så komme? At noen diskuterer noe? Hvis du mener noe, så vil jeg anbefale deg å prøve ut argumentasjon, basert på logikk. Klart, du kan sef holde på med poesi, og gi oss drypp av hva du føler til enhver tid. Fint det for deg, kanskje, men jeg sliter med å se hva dine sarte følelser bidrar med i debatten. Tror du skjønte veldig godt hva jeg mente her, Hva var nå i såfall ditt bidrag på teksten over? jeg har uansett min måte å formulere meg på og trenger ikke din belæring. Mulig det, men du har jo ikke engang artikulert hva du egentlig mener. Nei, jeg skjønner ikke hva du mener om du ikke sier det. Altså, hva er du uenig med i debatten, og hvorfor er du det? Men klart, hvis du helst vil holde på med haiku, så god tur. Hvis du lurer på hva mitt bidrag til debatten er, så anbefaler jeg å lese de innleggene jeg har skrevet. Åpenbart trenger du belæring, fra meg eller andre.
|
|
|
09/06/2023 21:38
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det han mener er at det er kokko lokos å bli fortalt at man er i veien for de som er på vei ned når man er på vei opp, og det er jeg enig i.
Hvis jeg er på vei nedover i høy fart med los på KOMen, og møter noen på vei opp samme sti, ja så kunne det ikke falt meg inn å komme med negative meldinger til oppoversyklisten. Selv om det kanskje ikke er lett eller naturlig å sykle opp en teknisk og bratt sti som du definerer som tullete eller umulig, så kan det jo være at noen liker den slags utfordringer og klarer det ganske fint. Jeg har begynt å sykle flere av stiene heromkring oppover selv, fordi det gir meg nye utfordringer og muligheter med elsykkel. Det kan vel også hende at elsyklisten var på vei opp for å sjekke linjer til han skulle ned igjen samme vei, jeg gjør dette selv nå og da for å sjekke at stien er klar for litt gønning og at jeg ikke skal møte på ubehagelige overraskelser på vei ned. F.eks etter litt kraftig vind kan dette være smart.
Helt merkelig hvordan folk er negative til det meste de har bestemt seg for at de ikke skal ha eller gjøre selv.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
10/06/2023 08:24
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så klippet nå. Jeg tenkte dette var noe ekstremt cruxete og bratt nedoversti når jeg kun leste hva adr34s hadde skrevet. Dette så jo ut som en fin flytsti nedover. Visst faen hadde jeg foretrukket å sykle stien opp enn gruspartiet. Alle vet at grus er dønn kjedelig og jeg reagerer allergisk på det. Jeg har selv vært med på turer der det har syklet opp nedovercrux hvor man tenker at det er klin umulig å sykle opp så har en eller annen galning klart å komme opp.
|
|
|
10/06/2023 08:42
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denne hyllen demonstrerer poenget mitt. Diskusjonene om e-mtb dreier seg i liten grad om virkeligheten, men om å argumentere for at min form for (sett inn passende aktivitet) er overlegen en annen måte å gjøre det på.
|
|
|
[Re: larsdx]
10/06/2023 09:12
|
adr34s
Entusiast
|
Entusiast
Så klippet nå. Jeg tenkte dette var noe ekstremt cruxete og bratt nedoversti når jeg kun leste hva adr34s hadde skrevet. Dette så jo ut som en fin flytsti nedover. Visst faen hadde jeg foretrukket å sykle stien opp enn gruspartiet. Alle vet at grus er dønn kjedelig og jeg reagerer allergisk på det. Jeg har selv vært med på turer der det har syklet opp nedovercrux hvor man tenker at det er klin umulig å sykle opp så har en eller annen galning klart å komme opp. Denne hyllen demonstrerer poenget mitt. Diskusjonene om e-mtb dreier seg i liten grad om virkeligheten, men om å argumentere for at min form for (sett inn passende aktivitet) er overlegen en annen måte å gjøre det på. Alright. Today I Learned, som man sier. Jeg har tydeligvis tenkt på dette på feil måte, og legger meg rett og slett flat. Jeg skal også ta en prat med kompisen min om dette. Hvis jeg rekker det i morgen ettermiddag så skal jeg jammen prøve å kreke meg tur eller to opp Hylla, det hadde vært rått å få til. Kanskje det er et Strava-segment der også 
|
|
|
12/06/2023 07:39
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det eneste som mangler er Sir Davids voice over. (Übeltäteren er omvendt, så jeg trenger ikke å gi min mening.)
|
|
|
|
|