Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sram Level Ultimate - raritet

Sram Level Ultimate - raritet #2733428 11/05/2023 09:59
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Hei,

Jeg gikk for en oppgradering fra Sram Level TL til Level Ultimate.
Det viste seg imidlertid å ikke være en oppgradering annet enn i navnet.

Vekten er så godt som identisk, det det vinner på karbon bremsehendler taper de på kulelager i hendelen. Funksjonen er lik, siden det i utgangspunktet er samme brems. Bremseåkene har litt annen luftingsfunksjon. Men det er vel alt.

Men en ting er forskjellig.
Level Ultimate kompenser veldig dårlig/ikke for slitasje på klossene. I motsetning til de fleste bremser som fungere som de skal ender jeg med hendlene stadig nærmere styret. Dette var ikke noe problem med Level TL.

Jeg løser problemet med å ta ut hjulet, og gi "et halvt trykk" på hendelen. Da flytter klossene innover. Men normal bruk er ikke nok til at de flytter seg av seg selv.

Er dette kjent for noen? er det noen grei løsning annet enn det jeg allerede gjør?
Er det fordi disse bremsene skal på sykler som stelles av en team-mekaniker?

Og ja. Alt det andre er i orden.
Skivene er rette
Bremsene er sentrert
De er luftet med størst mulige presisjon og knallfaste i hendelfølelse
Stemplene er smurt og renset, og begge beveger seg symmetrisk.

LarsB

Re: Sram Level Ultimate - raritet [Re: larsb] #2733431 11/05/2023 10:28
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Det er jo quad-ringene i caliperen som skal ordne dette. Kan det være brukt feil quad-ringer som flekser for mye? Kan du prøve gammel caliper med ny hendel?

Men jeg mistenker noe annet: Det trengs jo mer bremsevæske når stemplene blir stående litt lengre ute pga klossitasje, og det er det reservoaret som skal sørge for. Når hendelen er helt ute, skal det være hull mellom mastersylinderen og reservoaret slik at endring i volumet mellom caliper og mastersylinder kan kompenseres for. Hvis det hullet er veldig trangt (overlapp mellom pakning og hull, dårlig støp, gummirester, fett whatever) kan kompensasjonen gå så sakte at det blir litt undertrykk i bremsesystemet når stemplene i caliperen har gått litt lengre inn pga klosslitasje, og stemplene vil da trekkes ut igjen. Da må du i så fall demontere bremsehendelen og sørg for at hullet er helt åpent når hendelen er ute. Har måttet gjøre dette på gamle Fomula-bremser hvor en guggeblanding av bremsevæske, silikonfett og korrosjon hadde tettet hullet.

Re: Sram Level Ultimate - raritet [Re: larsb] #2733694 15/05/2023 09:26
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Det går ikke med gammel caliper på nye håndtak uten å skaffe nye slanger da de har ulik innfesting til caliper på generasjonene. Foran kunne jeg mikket til, bak er det intern slange i skumplaststørmpe.

Mulig det er quadringene. jeg har tenkt på det, men ikke bundet meg opp i teorier foreløpig, og håpet kanskje noen hadde snust opp rykter fra nettet.

Den siste teorien din er kanskje den mest sannsynlige. Problemet er mye større foran enn bak, noe jeg glemte å nevne i min opprinnelige post.
Jeg tror demontere-hendelprosjekt får ligge til enten a:) Det blir vinter b:) det blir verre.

LarsB

Redigert av larsb; 15/05/2023 09:26.

Moderator  support