Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Jenter og sykling?

Jenter og sykling? #2732374 25/04/2023 17:32
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har fått noen aktuelle spørsmål i fanget som jeg sliter med å finne svar/løsninger på;

Hvordan rekruttere jenter til sykling?

Spesielt litt eldre årskull som ikke har begynt fra de var i knøttealder slik som mine egne. (som ikke hadde noe valg:) )
Er det noen gode ambassadører man bør hjelpe opp og fram? Er det behov for mer bruk av riktige kule og hippe SoMe for å treffe dem?

Hva gjøres fra NCF og kretser/grenutvalg? Det har vært noen jentesamlinger opp gjennom, men treffer det bra nok, og er det andre verktøy som man bør ta i bruk?

Og; hvordan får man til en inkludere og ålreit atmosfære på tvers av kjønn? Det er selvfølgelig mye her som er helt selvsagt, så jeg tenker mer praktisk utover "behandle alle med respekt".

Fyr løs med dine beste erfaringer!

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Jenter og sykling? [Re: Anders A-R] #2732381 25/04/2023 19:15
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Jeg har litt kjennskap til jenteidrett fra andre idretter.

Jenter styres i veldig stor grad av hva venninne gjør og 'alfa'jenta i klassen styrer ofte hva alle jentene på klassetrinnet skal drive med, det er helt håpløst. de kan bytte idrett vært år eller flere ganger i året. og så kommer de i alderen der de skal fly etter gutter og da kan de ikke trene så de blir svette på ryggen eller bedre enn gutta
Fordomsfull jeg ? ja, 30 års fartstid gjør noe med en

Anders; sørg for å få ett knallbra miljø med trygge og gode ledere. fokuser på det sosiale.
jeg vet det er jenter som savner ett godt treningsmiljø, men det er langt mellom dem. trygge sosiale rammer er tingen å fokusere på

sålenge de går på barneskolen så går det nok greit at gutter og jenter trener sammen, men når gutta kommer i puberten så blir de mye sterkere og drar i fra. det værste som kan skje er at noen av jentene blir bedre enn gutta, da forsvinner gutta umiddelbart

Hva er litt eldre årskull ?

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Jenter og sykling? [Re: Anders A-R] #2732383 25/04/2023 19:50
Panda Offline
Besatt
Besatt
Nå som sykkelbanen i Asker snart er klar kommer vi å prøve å sette opp en egen jentegruppe / jentetrening på banen.
Håpet er at det sosiale på banen vil trekke til flere jenter.

Det blir selvsagt først neste år. Åpning velodrom vår 2024

Re: Jenter og sykling? [Re: Anders A-R] #2732386 25/04/2023 21:14
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Banesykling?? Makan! ICON_LAUGH

Det blir nok gruppe for det hos oss også, og så blir vi flyktninger til Asker ukentlig. Vi må jo demonstrere at det er liv laga for å satse på dedikerte arenaer for sykling i Norge!

Vi har ganske brukbar rekruttering av jenter på rekruttnivået som er 6-9 år. Men fra 10 og opp til 16-17 er det verre. Det er noen supertalenter, og så er det magert i rekkene bakover. Men veldig mange gutter da. De koser seg veldig sammen og tuller og tøyser fælt, så jeg har jo tro på at jentene kan klare seg godt i miljøet om man bare holder gutta litt i øra. Noen er jo tøffe i kjeften og trenger å bli satt på plass.

Vi har snakket om egne jentetreninger og egne treningsgrupper for å skape litt enklere sosial dynamikk, men det er jo også en høna og egget type argumentasjon mtp ressursbruk.

Jeg skulle personlig likt at vi hadde flere gode ambassadører og at NCF/kretsene fasiliterte mer der, men som alt annet så blir det ofte best resultat om de ute i felten tar egne grep.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Jenter og sykling? [Re: Anders A-R] #2732393 26/04/2023 07:00
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har 2 jenter som sykler terreng (15 og 18) og er selv hjelpetrener i klubben og har vert det over ganske mange år nå.

Begge jentene mine begynte ganske tidlig, tror eldstejenta var rundt 10år og yngste kanskje 8år når de var på første organiserte trening som i vår klubb er terrengsykkelskolen.

Jeg tror det er viktig å sørge for at alle er inkludert og at det er positiv inkludering i treningsgruppene.
Samtidig er det og viktig å ta den litt vanskelig samtalen med de som er på trening av andre årsaker enn for å trene for de kan fort skape støy og dårlige vibber og ødelegge for de andre.
Det er og veldig viktig å innvolvere foreldre tidlig slik at de forstår at sykler og utstyr må være i stand til trening og at den unge syklisten starter treninga frisk, med mat i magen og drikke på flaska.

Fysisk er det ganske enkelt før pubertet for da er jo alle ganske "like" og i mange tilfeller er jo jentene "bedre" enn gutta slik at kommentarene ikke blir like mange og spisse samt at progresjonen er rask og ganske stabil.

En kjepphest hos oss er trening på små arealer når vi for eks trener intervaller/stafetter med mangforldige grupper.
Det gjør at alle fortsatt er en gruppe selv om noen er vesentlig raskere enn de andre.

Etterhvert som de blir eldre og de fysiske forskjellene blir større så blir det mer krevende og man bør tidlig inn å forklare hvorfor det er sånn.
Da kan man være i forkant både som foreldre og trenere. Et bra tema for foreldre og utøver møter for eksempel.

Det er fort gjort for jentene å miste piffen når fremgangen stagnerer over lengre tid, om man ikke vet hvorfor.
For gutta så er det ofte enklere å sette fingeren på årsaken.

Rene jentegrupper har en tendens til å bli veldig små og homogene og dermed mister man endel av dynamikken som driver prestasjoner og utvikling.
Jeg tror det beste er en miks av for eksempel felles treninger(gutter og jenter) i klubb som regel og rene jentesamlinger/treninger for eks på tvers av klubber for å bygge sosiale bånd i og med at jentegruppene i klubbene ofte er små.

Etterhvert som de tekniske kravene i løypene øker så er det viktg at grunnteknikken sitter slik at alle føler at de vet hva de skal gjøre for å få det til.

Et eksempel:
Gutta tar stort sett bare fart og hopper og ser hvordan det går, mens jentene gjerne vil være sikre på at de får det til før de prøver.
Mye egne erfaringer her som mann med 2 døtre og ganske forskjellige tinærminger til problemet ;o)

Ambassadører er bra og NCF fasilitering det samme, men....
De tiltakene som har vert oppover har vert litt tannløse og ufokuserte etter min mening.

Jeg tror første prioritet er å tenke langsiktig på dette med jenter og sykling.
I første omgang må man ta vare på den stammen som er der i dag, slik at fremtidige jentesyklister har noen forbilder og noen som tråkker opp løypa for de som kommer etter. "Vanskelig å bygge hus uten å ha en grunnmur i bunn"

Det har jo vert mange tilfeller oppover hvor jentene havner langt bak i prioriteringen både i konkurranser og annet.

Jentene må ofte sykle sammen med yngre gutter i konkurranser. Typisk at jenter 13-14 starter litt bak gutter 11-12 i konkurranser.
Det funker dårlig for da havner de raskeste jentene i en gruppe med "treige" gutter som ikke slipper de frem og opplevelsen blir ikke noe særlig.

I mange tilfeller har det vært forskjellig premiering for gutter og jenter i samme klasse, men det er blitt bedre.
All time low var vel i Norgescup eller NM et år hvor jentene fikk smykker og gutta sykkelrelaterte premier.
Tanken var sikkert god, men effekten var veldig negativ og det endte på forsiden i VG.

Et tips til NCF kunne vert å samle jentene som for eksempel sykler Norgescup i 15-16års klassene og junior elite til en helgesamling med noen inspiratorer og sette opp en "workshop" på noen timer der de kunne fortelle hva de savner/savnet når de var yngre og hva som fikk de til å fortsette med sykling.
Kanskje de har noe forslag til gode tiltak?? Om de ikke har det så har de iallefall fått en samling der de får trent sammen og bygget enda sterkere bånd.
Ergo positivt uansett :o)

AG

40+ and still climbing......
Re: Jenter og sykling? [Re: Anders A-R] #2732405 26/04/2023 08:47
Panda Offline
Besatt
Besatt
Takk for gode innspill. Tar med oss dette i barnegruppen.
Mvh Asker CK

Re: Jenter og sykling? [Re: Anders A-R] #2732408 26/04/2023 09:42
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Gullars kommer med en del gullkorn;
skal komme med flere poeng

Hva er målsettingen til sykkelgruppa ?
Er det konkuranseidrett eller forberedelse til det, sykkelbasert teknikk- eller kondisjonstrening.
Vil mange være fornøyd bare med å sykle en tur? hvor vaskelig må underlaget være ?
I andre idretter blir en av titusen eliteutøver, husk på det når dere skuer utover barna som har fått sin første sykkel.

Jeg følger jevnlig det lokale idrettslaget og ser på nivået innen barne- og ungdomsidretten og blir skremt over hvor dårlig nivået er. Ungdom som sliter med å løpe, snubler i ballen når de løper etter den uten press, fravær av helt grunnleggende teknikk og ikke minst - foreldretrenere som ikke har kunnskap om idretten.
Hvordan tilnærmer man seg slike treningsgrupper der utøverene stiller med helt blanke ark som ti-tolv åringer, ikke minst innen sykling som faktisk er en risikosport.

For svært mange og spesielt barn og unge så er selve idretten sekundær, det sosiale er det primære. Argumentene for å komme på trening er mange; treffer venner, en grei voksen man kan forholde seg til, slipper å gjøre lekser, slipper å få få bank av familiemedlemmer osv
For en del så vil organsiert trening være den eneste sosiale arenaen og treneren den eneste voksne som de kan ha ett trygt forhold til.

I utgangspunktet, drit i sporvalg, puls og førstemann opp bakken. Skap en god og trygg sosial arena.

Når det går gjetord om at treneren er den kuleste gubben/dama i bøgda så blir det raskt lange ventelister.

Re: Jenter og sykling? [Re: Gullars] #2732578 28/04/2023 21:51
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Mange bra tips der Gullars. Det er mye av dette vi har tenkt på allerede, og da veier erfaringer fra andre tungt for implementeringen.
Sitat: Gullars
Jeg har 2 jenter som sykler terreng (15 og 18) og er selv hjelpetrener i klubben og har vert det over ganske mange år nå.

Begge jentene mine begynte ganske tidlig, tror eldstejenta var rundt 10år og yngste kanskje 8år når de var på første organiserte trening som i vår klubb er terrengsykkelskolen.

Vi begynte med første da hun var 6 i rekruttgruppa, og så følger lillesøster etter. Begge to har sykla i alle år - lillesøster hadde tråsykkel med 10" eller 12" hjul da hun var 2,5... Løpesykkelen var ikke gøy lengre.

Jeg tror det er viktig å sørge for at alle er inkludert og at det er positiv inkludering i treningsgruppene.
Samtidig er det og viktig å ta den litt vanskelig samtalen med de som er på trening av andre årsaker enn for å trene for de kan fort skape støy og dårlige vibber og ødelegge for de andre.

Den der er vanskelig! Vi har snakka litt om dette i gruppa før, at det alltid er noen som ender opp med å være gruppas bajas, eller enda verre, bare lager kvalm fordi vedkommende egentlig bare vil hjem. Takhøyden skal jo være der, men det er alltid noen som strekker strikken litt lenger og ender opp med å bli han som saboterer (for det er alltid gutta...)

Det er og veldig viktig å innvolvere foreldre tidlig slik at de forstår at sykler og utstyr må være i stand til trening og at den unge syklisten starter treninga frisk, med mat i magen og drikke på flaska.

Dette er et viktig poeng som er lett å glemme - vi som fungerer som "baktropp" på treninger ender jo opp som serviceapparat for de som ikke har med foreldre rundt. Fikser kjeder og gir som ikke gjør som de skal, plastrer såre knær og såre følelser. Vi har ikke hatt "foreldremøte" på mange år, men skal ta opp tråden igjen nå og ha mer fellessamlinger.

Fysisk er det ganske enkelt før pubertet for da er jo alle ganske "like" og i mange tilfeller er jo jentene "bedre" enn gutta slik at kommentarene ikke blir like mange og spisse samt at progresjonen er rask og ganske stabil.

En kjepphest hos oss er trening på små arealer når vi for eks trener intervaller/stafetter med mangforldige grupper.
Det gjør at alle fortsatt er en gruppe selv om noen er vesentlig raskere enn de andre.

Bra tips dette. Jeg noterer!

Rene jentegrupper har en tendens til å bli veldig små og homogene og dermed mister man endel av dynamikken som driver prestasjoner og utvikling.
Jeg tror det beste er en miks av for eksempel felles treninger(gutter og jenter) i klubb som regel og rene jentesamlinger/treninger for eks på tvers av klubber for å bygge sosiale bånd i og med at jentegruppene i klubbene ofte er små.

Godt poeng, og jeg vet jo hvor viktig sosialt bånd i gruppa er på tvers av alder og kjønn. Vi har en veldig bra sosial kultur allerede men jeg skal jobbe for at den setter skikkelig rot og ikke går ut av klubben med endring i aldersgruppene.

Etterhvert som de tekniske kravene i løypene øker så er det viktg at grunnteknikken sitter slik at alle føler at de vet hva de skal gjøre for å få det til.

Et eksempel:
Gutta tar stort sett bare fart og hopper og ser hvordan det går, mens jentene gjerne vil være sikre på at de får det til før de prøver.
Mye egne erfaringer her som mann med 2 døtre og ganske forskjellige tinærminger til problemet ;o)

Jentene mine var faktisk ganske harde på å hoppe i starten, men etter noen krasjer så har de roet seg ned på det :-D Men jeg ser absolutt en forskjell mellom de forskjellige i gruppa...

Ambassadører er bra og NCF fasilitering det samme, men....
De tiltakene som har vert oppover har vert litt tannløse og ufokuserte etter min mening.

Jeg tror første prioritet er å tenke langsiktig på dette med jenter og sykling.
I første omgang må man ta vare på den stammen som er der i dag, slik at fremtidige jentesyklister har noen forbilder og noen som tråkker opp løypa for de som kommer etter. "Vanskelig å bygge hus uten å ha en grunnmur i bunn"

Det har jo vert mange tilfeller oppover hvor jentene havner langt bak i prioriteringen både i konkurranser og annet.

Ja, jeg tror du er ved kjernen her. Det er ikke noen tydelig tegn på at dette er en integrert del av hvordan man tenker. Det er en ettertanke, noe som kommer i veien for hva de egentlig vil drive med.... Og det er ikke bra nok. Enkelt og greit.

Jentene må ofte sykle sammen med yngre gutter i konkurranser. Typisk at jenter 13-14 starter litt bak gutter 11-12 i konkurranser.
Det funker dårlig for da havner de raskeste jentene i en gruppe med "treige" gutter som ikke slipper de frem og opplevelsen blir ikke noe særlig.

Det der er så ræva håndverk. Men dessverre er det mye av det. Jeg fikk bra med refs fra mine nærmeste under Kalascup i fjor, da BOC var arrangør, og speaker tok hele startrekka med guttene, og hoppa bukk over jentene som stod rett bak. De var ikke mange. Men de stod og ventet, hørte de andre bli lest opp, og så...ingenting. Det er ikke godt nok, så enkelt er det bare.

I mange tilfeller har det vært forskjellig premiering for gutter og jenter i samme klasse, men det er blitt bedre.
All time low var vel i Norgescup eller NM et år hvor jentene fikk smykker og gutta sykkelrelaterte premier.
Tanken var sikkert god, men effekten var veldig negativ og det endte på forsiden i VG.

Helt enig. Utrolig ræva tenkt, enda verre gjennomført.

Et tips til NCF kunne vert å samle jentene som for eksempel sykler Norgescup i 15-16års klassene og junior elite til en helgesamling med noen inspiratorer og sette opp en "workshop" på noen timer der de kunne fortelle hva de savner/savnet når de var yngre og hva som fikk de til å fortsette med sykling.
Kanskje de har noe forslag til gode tiltak?? Om de ikke har det så har de iallefall fått en samling der de får trent sammen og bygget enda sterkere bånd.
Ergo positivt uansett :o)

AG

Jeg noterer, og er ikke helt fremmed for å sende inn forslag til NCF/regionen selv heller.

Re: Jenter og sykling? [Re: Anders A-R] #2732583 29/04/2023 06:27
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Hør med skigruppa til Konnerud IL, de har fått frem en stor ungdomsgruppe med høy aktivitet.

Når det gjelder bajaser;
her er det mange moment. Den største bajasen kan også være det største talentet, ta eventuelt vedkommende med på en ekstra tur i forkant eller flytt vedkommende opp en treningsgruppe til de eldre.
Vær obs på at bråkmakeren ofte blir satt opp av andre og at det er ''bakmennene'' som er problemet.
Hvis det bare er en sabotør, ta vedkommende og foresatte til side snarest råd og gi vedkommende beskjed om at neste gang vedkommende tuller er det takk og farvel, og stå ved avgjørelsen. Hele treningsgruppa vil i stillhet takke deg.

Re: Jenter og sykling? [Re: Anders A-R] #2732718 01/05/2023 17:57
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jenter tiltrekkes av andre jenter og behøver mer sosialt sammen for å trives. Vi har to kvinnelige som sykler i familien å ser på trening hvor mye mer jentene går sammen og prater enn guttene.
Skal en få rekruttert jenter og gutter må en begynne tidlig med rekruttering før de går til andre idretter. Rekruttering skjer som oftest gjennom sykkelinteresserte foreldre så da må også flere voksne rekrutteres.
En må ha ledere/foreldre som stiller opp på trening og hvor det å bare ha det kjekt de første åra teller mest. Tror også mange foreldre blir skremt av dyre karbon sykler, men i våres klubb kan vi leie sykler veldig rimelig. Jenter synes også egne samlinger kun for jenter er veldig kjekt noe som har blitt gjennomført på Sola Arena.
Nå når også Asker får velodrom får vi enda en arena som er den beste plassen å drive med rekruttering. Banesykling må også være en av de rimeligste idrettene å drive på med. På Sola Arena kan alt utstyr lånes svært rimelig og kostnadene kan sammenlignes med ballidretter. Så er det bare å unngå at de slutter før de blir eldre og syklinga blir mye kjekkere. Da kan trening bli mer organisert når de er klar for dette. Eller det aller beste et tilbud for alle ønsker siden dette er noe man kan drive på med livet ut.
Hun hjemme synes heller ikke trening er noe særlig gøy, mens sykkelløp det er helt topp.
For de eldre er det litt vanskeligere. De må først legge fra seg mobilen og klare seg uten Facebook noen timer i uka. De må også ha noen som kan se til at sykkelen er i orden til en hver tid. Sykling med litt styrketrening gir også en flott kropp for damer. Så da er det nok vi menn som har en jobb å gjøre. Regner med det er flere her på forumet som har en partner en kan begynne med å rekruttere.

Redigert av Shellpropell; 01/05/2023 18:17.
Re: Jenter og sykling? [Re: Anders A-R] #2732720 01/05/2023 18:13
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
enig med foregående taler
en liten korreksjon. jeg trener ganske lite men sykler mye....så godt som all trening/sykling/langrenn er lystbetont og jeg ser egentlig ikke på det som trening ICON_SMILE

her har trenerene en jobb å gjøre, få treningene så morsomme at alle går hjem dødslitne og med ett fett smil slik at de gleder seg til neste trening

Re: Jenter og sykling? [Re: Brabus] #2732747 02/05/2023 07:36
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: Brabus
en liten korreksjon. jeg trener ganske lite men sykler mye....så godt som all trening/sykling/langrenn er lystbetont og jeg ser egentlig ikke på det som trening ICON_SMILE

her har trenerene en jobb å gjøre, få treningene så morsomme at alle går hjem dødslitne og med ett fett smil slik at de gleder seg til neste trening

Slike trenere/frivillige vokser ikke på trær dessverre. Disse egenskapene er medfødte og noen klarer aldri å få det til uansett hvor mye kurs som gjennomføres.
Men her høres det ut som det er en god kandidat så det er bare til å melde seg til tjeneste ICON_SMILE

Redigert av Shellpropell; 02/05/2023 07:37.
Re: Jenter og sykling? [Re: Shellpropell] #2732754 02/05/2023 08:14
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: Shellpropell
Sitat: Brabus

Slike trenere/frivillige vokser ikke på trær dessverre. Disse egenskapene er medfødte og noen klarer aldri å få det til uansett hvor mye kurs som gjennomføres.
Men her høres det ut som det er en god kandidat så det er bare til å melde seg til tjeneste ICON_SMILE

Takk for tilbudet, men jeg har gjort mitt innen barne- og ungdomsidretten.

Mye kan gjøres ved at klubber og forbund kommer med forslag til øvelser og treningsøkter som har fokus på at man skal ha det gøy, samtidig med at man lærer noe. Det er en grense for hvor morsomt bakkedrag er når du er tretten år og overvektig

Re: Jenter og sykling? [Re: Shellpropell] #2732844 03/05/2023 07:28
Panda Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Shellpropell

Nå når også Asker får velodrom får vi enda en arena som er den beste plassen å drive med rekruttering. Banesykling må også være en av de rimeligste idrettene å drive på med. På Sola Arena kan alt utstyr lånes svært rimelig og kostnadene kan sammenlignes med ballidretter. Så er det bare å unngå at de slutter før de blir eldre og syklinga blir mye kjekkere. Da kan trening bli mer organisert når de er klar for dette. Eller det aller beste et tilbud for alle ønsker siden dette er noe man kan drive på med livet ut.

Vi kommer til å kjøre på med jentegrupper og jentespesikk trening på velodromen i Asker til nyttåret. Mvh Asker CK

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå