Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Pariserdekk - tubular - limedekk - hjelp

Pariserdekk - tubular - limedekk - hjelp #2732334 25/04/2023 10:47
M
MannenFallerIkke Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Har kjøpt et gammelt karbon-hjulsett med pariser-dekk (som jeg har lest at det heter), for at sønnen min ikke skal ha så mye dårligere hjul enn de andre i konkurranser. Dette er for øvrig med felgbrems.

Er det sånn at en kun bør bruke dette i konkurranser, eller er det ok å bruke på turer ellers med tanke på komfort, slitasje, fare for at driten faller av osv?Har 0 peiling på slike dekk, uten om at det skal rulle bra og veie lite.
Må en skifte lim på det med jevne mellomrom, eller sitter det fast helt til dekket er utslitt, selv om en bruker hjulene sjeldent?
Hvor langt kan en sykle på et slikt dekk før det må skiftes, sånn ca?
Bør en tappe ut luften mellom hver gang en bruker det?
Er det noen anbefalinger med tanke på lufttrykk?

Re: Pariserdekk - tubular - limedekk - hjelp [Re: MannenFallerIkke] #2732342 25/04/2023 11:35
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Gratulerer med et forhåpentligvis godt kjøp.

Personlig er pariserdekk min foretrukne dekktype til landeveissykling. Hvorvidt man bare vil bruke det i konkurranser eller ei spørs vel hvor bekymra eller utsatt man er for å skade det. Verdt å merke seg er at for noen skader lar hjul av karbon for pariserdekk seg reparere, mens hjul for kanttråddekk ikke gjør det. Sånn sett ville jeg ha lavere terskel for å bruke et parisersett. Komfort skal vel spille liten rolle, den blir neppe noe dårligere i alle fall, dette er mer avhengig av dekkbredde/volum.

Jeg har aldri kjent behov for å skifte/påføre ekstra lim før dekket er utslitt. Verdt å merke seg er jo at det siger mer luft enn dekk og slange så man må fylle luft før hver tur (gitt at det er latexslange i dekket), og enkelte vil ha det til at det ikke bør gå helt "tomt" for luft ved lagring. Et par ting å huske der.

Slitasje er jo individuelt, og avhengig av vekt og kjørestil. Man får nesten bare se på dekket og vurdere når det evt bør byttes. Som for andre dekk er slitasjen større bak enn foran, så bakdekket bør skiftes først.

Som nevnt over er det bra at det står med luft i, så trenger ikke tappe. Lufttrykket er jo også individuelt avhengig av ryttervekt, samt bredde/volum på dekket. Typisk vil man kunne ha høyere trykk i pariserdekk siden slangen er sydd inn i dekket som er limt på felgen enn med kanttråddekk, men det er sjelden noe poeng å makse trykket til øvre del av skalaen angitt på dekket.

Håper det ga noen svar, og har du flere spørsmål eller ting du følte ikke ble besvart er det sikkert andre med innspill også.

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Pariserdekk - tubular - limedekk - hjelp [Re: MannenFallerIkke] #2732364 25/04/2023 14:47
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: MannenFallerIkke

Er det sånn at en kun bør bruke dette i konkurranser, eller er det ok å bruke på turer ellers

Det negative med tubular er jo at man må bytte hele dekket hvis du får en punktering som ikke lar seg fikse med guffe. Det betyr at man må ha med seg et reservedekk + lim/teip på tur hvis man skal være på den sikre siden. Personlig synes jeg også det er litt vanskelig/knot å bytte pariserdekk, men det er kanskje bare meg.

Re: Pariserdekk - tubular - limedekk - hjelp [Re: MannenFallerIkke] #2732370 25/04/2023 16:33
M
MannenFallerIkke Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Takk for alle svarene. Det blir spennende dette her.

Re: Pariserdekk - tubular - limedekk - hjelp [Re: MrAlfred] #2732382 25/04/2023 19:33
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: MrAlfred
Det negative med tubular er jo at man må bytte hele dekket hvis du får en punktering som ikke lar seg fikse med guffe.

Det er nok den største ulempen ja. Til gjengjeld kan man fortsette å sykle på punktert dekk uten å ødelegge felgen så man er ikke fullstendig strandet likevel, samt at det er tryggere ved at det ikke flerrer av felgen ved punktering i høy hastighet.

Har vel skjedd meg én gang at jeg har punktert på tur, var Lillehammer-Oslo, og fikk en mikrofon fra Tv2 trykt opp i trynet og spurt spørsmål mens jeg holdt på (var på den tiden de hadde dekning av Styrkeprøven på tv). Gikk egentlig ganske greit, men jeg har aldri syns liming av dekk har vært spesielt vanskelig.

Re: Pariserdekk - tubular - limedekk - hjelp [Re: MannenFallerIkke] #2732422 26/04/2023 11:47
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det er ikke noe særlig problem å ha med et reservedekk med lim påført. Det kan være et problem å få det dekket på. Særlig om sønnen din ikke er stor og sterk. Jeg har sett godt voksne karer med lang erfaring flerre av punktert dekk, montere reservedekk og pumpe fortere enn andre rekker å legge ned sykkel og humpe ned i grøfta for å tisse. Så øvelse teller mye.

Og så blir jo punkteringer veldig dyre om man har for vane å punktere.

Noen punkteringer lar seg fikse med en sprayboks
Den ene gangen jeg testa sånn skumla jeg fortauet i Majorstukrysset. ICON_SMILE

Og så er ikke felgbremser på karbonfelger alltid mye å skryte av.
Så alt i alt er vel karbonhjul me tubular til ett av to, Enten for ritt der man trenger det lette og raske eller til søndagstur i pent vær der man vil kjenne på kosen av tradisjon og kanelboller.

LarsB

Redigert av larsb; 26/04/2023 11:49.
Re: Pariserdekk - tubular - limedekk - hjelp [Re: MannenFallerIkke] #2732434 26/04/2023 13:46
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Har tidligere benyttet pit-stop med godt hell ved bruk av hul ventilforlenger. Tror den gir mindre motstand når guffa skal inn i dekket. Weldtite har imidlertid kommet med en spray hvor du skrur dysa ned på ventilen, burde være null sjanse for skumlegging da.
https://www.xxl.no/weldtite-lappespray-bla/p/1042373_1_style

Re: Pariserdekk - tubular - limedekk - hjelp [Re: MannenFallerIkke] #2732548 28/04/2023 11:49
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Anbefaler å ha et ekstra hjulsett stående klart. Jeg har sykla de siste åra på tubular og punktert en del. Og så en gang i blant må man til å fjerne lim på felgen før man kan få limt å nytt dekk og da går det fort en ekstra dag før man er på veien igjen. For min del var 2022 siste sesong på tubular.

Redigert av eGo; 28/04/2023 11:49.

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå