Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjedelengde ved bytte av kassett

Kjedelengde ved bytte av kassett #2731815 18/04/2023 17:03
M
markarider Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hei

Har en Gavia eTerra (el-grusracer med 105-gruppe) og kunne tenke meg litt lettere gir til de seigeste bakkene, særlig med tanke på at batterikapasiteten er begrenset (200 Wh) så det ikke er usannsynlig å gå tom for strøm på lengre turer. I og med at dette er 1x11 med 44 på kranken så er ikke letteste giret plagsomt lett når motoren ikke bidrar ICON_SMILE

Bikeshop sin spec sier at denne kommer med 11-28-kassett, men ser ut som det faktisk står 11-30 på min. Jeg tenker å bytte denne til 11-34 da det visstnok er en "medium cage" girarm som skal ha kapasitet til dette. Spørsmålet da er om det er en enkel utregning for kjedelengden ved et slikt bytte? Jeg har sett flere guider for hvordan man skal måle dette (største tannhjul foran, største bak, stramme, legge til 2 eller 4 ledd), men ser også at folk rapporterer at det ikke nødvendigvis blir riktig. Tenkte derfor det var like greit å ta utgangspunkt i en lengde som virker riktig nå, og så endre i henhold til endringen i tenner på det største tannhjulet.

Ser at kjedet treffer drøyt halvparten av tennene på kassetten, kanskje nærmere 2/3. Er det da så enkelt som å legge til kjedeledd tilsvarende halvparten (evt. 2/3) av økningen i antall tenner på største tannhjulet, altså f.eks. 2 i mitt tilfelle? Eller er det andre hensyn å ta? Hadde vært greit å kunne gjøre dette med en enkel formel ICON_SMILE

Bonus-spørsmål: Er det viktig å bruke kjede spesielt beregnet på el-sykkel her, eller vil et "normalt" Ultegra/XT-kjede fungere fint? Motoren er 200W/55Nm, så ikke av de sterkeste.

Re: Kjedelengde ved bytte av kassett [Re: markarider] #2731822 18/04/2023 19:08
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
I utgangspunktet legger du på samme antall ledd som du øker antall tenner med. Så dvs 4 ledd i ditt tilfelle. Men det er ikke sikkert det er en perfekt lengde på det kjedet du har i dag, så du kan slippe unna med færre. Det er gunstig å ikke ha for mange ledd.

https://youtu.be/O0YibMDWBAw

Og; jeg mener at el-sykkel spesifikke kjeder nesten er en gimmick så lenge det er et standard giroppsett(f.eks. 1x11). Et kjede er i stor grad optimalisert mtp. materialkvalitet, toleranser etc for å fungere så bra som mulig med den plassen man har(og masseproduksjon, men det gjelder alle kjeder).
Et bredere kjede vil tåle mer, et kjede av samme bredde vil tåle det samme(i stor grad). Det viktige er vedlikehold og smurning.

Redigert av oyvinsr; 18/04/2023 19:16.
Re: Kjedelengde ved bytte av kassett [Re: oyvinsr] #2731824 18/04/2023 20:32
M
markarider Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Takk for svar og link til god video. Den skal bokmerkes!

Etter å ha studert bakgiret nærmere, og sammenlignet med bildene på sidene til Shimano, ser jeg at jeg antagelig har fått feil informasjon fra Bikeshop her. På Bikeshop sine sider ser det ut som de bruker samme bildet på Short Cage (SS) og Medium Cage (GS), mens hos Shimano er det en tydelig forskjell på armen. Min ser ut som en Short Cage, og samtidig finner jeg teksten "Japan SS" på baksiden av armen. I følge Shimano har Short Cage maksimal kapasitet på 11-30T, som er det som allerede står på. Jeg må altså også bytte bakgiret til Medium Cage for å kunne benytte 11-34-kassetten, og da begynner det å bli litt i meste laget. Opprinnelig trodde jeg at jeg kunne gå opp fra 28 til 34 uten å bytte bakgiret, men det blir altså fra 30 til 34, og bare hvis jeg også bytter bakgiret.

Hvis jeg først skal bytte bakgiret er det kanskje bedre å gå for GRX og en XT kassett på 11-40T eller 11-42T. Da burde jeg komme opp det meste av bakker selv uten motorhjelp ICON_SMILE

Re: Kjedelengde ved bytte av kassett [Re: oyvinsr] #2731845 19/04/2023 07:51
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: oyvinsr

Og; jeg mener at el-sykkel spesifikke kjeder nesten er en gimmick så lenge det er et standard giroppsett(f.eks. 1x11). Et kjede er i stor grad optimalisert mtp. materialkvalitet, toleranser etc for å fungere så bra som mulig med den plassen man har(og masseproduksjon, men det gjelder alle kjeder).
Et bredere kjede vil tåle mer, et kjede av samme bredde vil tåle det samme(i stor grad). Det viktige er vedlikehold og smurning.

Eneste du glemmer her er vekt, vanlige kjeder har også vært optimalisert for vekt som en del av ligningen. Hvis man tar det bort, så får man naturlig nok (mye?) mer slitestyrke. iaf i teorien.

Re: Kjedelengde ved bytte av kassett [Re: Ndreas] #2731863 19/04/2023 08:59
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: Ndreas
Sitat: oyvinsr

Eneste du glemmer her er vekt, vanlige kjeder har også vært optimalisert for vekt som en del av ligningen. Hvis man tar det bort, så får man naturlig nok (mye?) mer slitestyrke. iaf i teorien.

Ja, vekt er en faktor som kan bidra til at man kan lage el-sykkel spesifikke kjeder bedre. Men jeg tenker heller at det fjernes vekt på strategiske plasser på high end kjedene, for eksempel hule pinner (med økt pris som bakdel). Så er det vel bedre anti-friksjonsbelegg på dyrere kjeder.
Den faktiske lagerflaten, den som slites, er bestemt av hvor bredt kjedet kan være, og bredden på tannhjulene den skal gå på.
I følge vekt jeg fant hos bike-components skiller det 10 gram på 114 ledds kjede mellom Dura ace og 105 kvalitet i 11-delt (begge er forøvrig "E-bike" godkjent). Det vil si 4% vektbesparelse.
Så poenget mitt var bare at "helt vanlige" kjeder er bra nok om det er el-sykkel eller vanlig. Det viktige er driftsforholdene, et kjede vil slites fortere hvis det er dårlig smurt og skittent, og dette vil bli enda verre om alle kilometer sykles med >300 watt.

Re: Kjedelengde ved bytte av kassett [Re: markarider] #2731877 19/04/2023 10:36
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
100% enig der.

Moderator  support