Hei
Har en Gavia eTerra (el-grusracer med 105-gruppe) og kunne tenke meg litt lettere gir til de seigeste bakkene, særlig med tanke på at batterikapasiteten er begrenset (200 Wh) så det ikke er usannsynlig å gå tom for strøm på lengre turer. I og med at dette er 1x11 med 44 på kranken så er ikke letteste giret plagsomt lett når motoren ikke bidrar

Bikeshop sin spec sier at denne kommer med 11-28-kassett, men ser ut som det faktisk står 11-30 på min. Jeg tenker å bytte denne til 11-34 da det visstnok er en "medium cage" girarm som skal ha kapasitet til dette. Spørsmålet da er om det er en enkel utregning for kjedelengden ved et slikt bytte? Jeg har sett flere guider for hvordan man skal måle dette (største tannhjul foran, største bak, stramme, legge til 2 eller 4 ledd), men ser også at folk rapporterer at det ikke nødvendigvis blir riktig. Tenkte derfor det var like greit å ta utgangspunkt i en lengde som virker riktig nå, og så endre i henhold til endringen i tenner på det største tannhjulet.
Ser at kjedet treffer drøyt halvparten av tennene på kassetten, kanskje nærmere 2/3. Er det da så enkelt som å legge til kjedeledd tilsvarende halvparten (evt. 2/3) av økningen i antall tenner på største tannhjulet, altså f.eks. 2 i mitt tilfelle? Eller er det andre hensyn å ta? Hadde vært greit å kunne gjøre dette med en enkel formel

Bonus-spørsmål: Er det viktig å bruke kjede spesielt beregnet på el-sykkel her, eller vil et "normalt" Ultegra/XT-kjede fungere fint? Motoren er 200W/55Nm, så ikke av de sterkeste.