|
Hva går/går ikke ved konventering fra 3drev til 1?
|
Hva går/går ikke ved konventering fra 3drev til 1?
05/03/2023 21:11
|
eskval82
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har noen gamlesykler 26 tommer terrengsykler og 28 tommer hybridsykler stående. Tenker å skru dei i brukstand igjen(har litt deler liggende). Tanken er å gå fra 3 drev til 1 drev framme. Hva kan man gjøre her og ikke gjøre? Hvilke problemer kan man møte på?
Man kan gjøre det enkelt ved å fjerne største og minste drev og køyre med midterste drev. Da trenge vel man ikke noen nye deler(eller kanskje fordel å bytte midterste drev til et singeldrev?)
Angående bakgir, er det noen begrensinger i hva man kan velge her? Kan man f.eks sette på et 12 delt bakgir, viss man har et bakhjul som støtter 12-delt kassett?
Det er eg er mest nysjerrig på er angående krank. På en gammel 26 mtb kunne eg tenkt å sette på en singelkrank med drev på 34-36-38? På generelt grunnlag, har en eldre 26 mtb plass til 36-38 singeldrev? Og hvilke krank/lager kan man sette på her/og ikke sette på? Kan eg sette på alle kranker som ikke er DUB?
Viss eg f.eks går for 1*9, kan eg ikke da bruke en krank som er for 10,11 eller 12 delt? Utvalg i nettbutikken på krank til 9 delt er jo veldig begrenset.
Kommer nok sikkert flere spørsmål etterhvert..
|
|
|
Re: Hva går/går ikke ved konventering fra 3drev til 1?
[Re: eskval82]
07/03/2023 20:30
|
g_sande
Fersking
|
Fersking
Kommer an på hva du vil oppnå med å bytte til 1x. Riktig at enkleste tilfelle er å fjerne minste og største drev, og stå igjen med kun midterste. Dette er selvsagt bare mulig dersom kranken har bolter for drevene og ikke er klinket sammen, som mange billige kranker er. Ved å fjerne framgiret risikerer du at kjedet kommer til å hoppe av drevet i bruk. Beholder du framgiret kan den muligens fungere som "kjedefører", men det finnes også dedikerte kjedeførere som nok ser bedre ut. Ved å gå over til narrow wide-drev slipper du denne problematikken siden disse holder bedre på kjedet. Sjekk bare at narrow wide-drevet passer kjedet/antall gir du har tenkt å bruke. Det er mange som fungerer for 9-delt.
En annen ting å tenke på er at du ikke har all verdens spredning på girene etter dette, hvis du beholder den gamle kassetten. Færre lette og tunge gir åpenbart.
Du kan sette på hvilket som helst bakgir (og passende girspak), men som du sier så vil 12-delte kassetter kreve en annen freehub (Microspline eller Sram XD). 12-delt skal til og med fungere på de gamle 135mm mtb-navene.
For å bytte krank må du sjekke et par ting. Gitt at syklene dine har støtte for BSA gjenget kranklager, kan du sette på kranker som krever lager av typen firkant eller utenpåliggende (f.eks Shimano hollowtech ii eller GRX). Det går an å sette på DUB også, selvsagt med bytte til DUB kranklager. Sjekk hvilken bredde krankhuset har, 68mm eller 73mm. Vanskelig å si om 38t passer. Må også passe på å få riktig kjedelinje (avstand fra rammen senter og drev/kjede), spesielt viktig ved firkantlager som har ulike bredder mellom krankarmenes innfesting for ulike kranker. At både selve kranken (som hos shimano) og drev kan være boost eller ikke gjør det enda mer komplisert. Ved å pushe kjedelinjen litt ut, som ikke er optimalt, fungerer helt sikkert 38t, er jo ikke så langt unna midterste drev på trippelkranker. Kranker har også forskjellige monteringer for drevet, enten direkte eller med bolter og tilhørende diameter mellom disse. Mye å tenke på altså, men flere muligheter.
Angående spørsmålet om å gå for 1x9 og bruke 10/11/12-delt krank. Da regner jeg med du selvsagt lurer på om 9-delt kjede fungerer på 10/11/12-delte kranker. Det kommer det an på hvilke krank og tilhørende krankdrev det er snakk om. Shimano vil nok ikke offisielt anbefale dette, men jeg antar at dette går fint for 10 og 11-delt hvertfall. Igjen, sjekk hvilke type kjede som produsenten sier drevet er kompatibelt med.
|
|
|
08/03/2023 10:47
|
eskval82
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takker for super oppklaring.
Bakgrunnen min er at eg av til plukker opp noen gamle travere for å lære meg selv opp til å mekke på mine egne sykler. I dette tilfelle er det fordi eg syns av og til at selv om en bytter slitedeler, så er det ikke alltid så greit å få justert til giringen, da spesielt framgiret. I forhold til utvalg av gir, så er eg klar over den biten, bruker gir kalkulator til det. Og behovet for dei aller tyngste/letteste er ikke stor, skal brukes stort til bysykling. Tenker nok at 34 drev kan være nok i dette tilfellet.
Dei kranken som sitter på fra før, er stortsett firkantlager og 68mm. Så da tenker eg hollowtech ii blir mest aktuelt her. Det eg finner av aktuelle kranker på norske nettsider, så er det deore m5100, m510-1, m6100 eller slx m7100 som peker seg ut. Tanken blir å prøve å plukke opp et brukt til en grei pris. Så viss Eg går for denne løsningen som nevnt over, så er det bare installere og bytte til narrow wide drev, så burde det funke bra?
Spørsmålet om 1*9 og krank, tenkte da om eg kunne bruke 9 delt bakgir/kassett på èin krank som er til 10/11 delt? Men det går vel ikke? Ser 11 delt krank kan brukes til 10 delt kassett/gir. Har mest deler til 9 delt liggende, og fant lite utvalg av 9 delt krank på norske nettsider.
|
|
|
08/03/2023 11:44
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Detalj, de billigste 12-delte 11-50-something kassettene går på standardboss. Tror i hvert fall jeg har en slik NX liggende som var planlagt til en frankenstein-vintersykkel som er like ferdigmontert i dag som den alltid har vært.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
08/03/2023 13:24
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Spørsmålet om 1*9 og krank, tenkte da om eg kunne bruke 9 delt bakgir/kassett på èin krank som er til 10/11 delt? Men det går vel ikke? Ser 11 delt krank kan brukes til 10 delt kassett/gir. Har mest deler til 9 delt liggende, og fant lite utvalg av 9 delt krank på norske nettsider.
Det skal gå greit. 9 delt kjede er bredere enn 10-12, men så lenge det bare er er ett drev er det verste som skjer at kjedet får for god plass på kranken. Og da kan det kanskje lettere falle av. Men å sette det sammen så det virker skal ikke det ikke være noe issue med. LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
09/03/2023 05:59
|
eskval82
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det skal gå greit. 9 delt kjede er bredere enn 10-12, men så lenge det bare er er ett drev er det verste som skjer at kjedet får for god plass på kranken. Og da kan det kanskje lettere falle av. Men å sette det sammen så det virker skal ikke det ikke være noe issue med. LarsB Herlig. Da kan eg starte med å skaffe noen drev til dei krankene eg allerede har, så starter eg der å ser hvordan det fungere  Så eventuelt går for en krank som er kun ment for eit drev senere.
|
|
|
09/03/2023 22:32
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Vintersykkelen min gikk fra 3 delt foran til 1x for noen år siden. Beholdt 3x kranken og kjøpte et narrow/wide drev som visstnok skal holde bedre på kjede. Om det skyldes drevet eller ikke vet jeg ikke, men kjedet holder seg på plass. Drevslitasjen ble pussig nok veldig mye mindre enn tidligere hvor jeg måtte skifte midtre drev omtrent 1 gang pr. sesong. Narrow/wide drev som skal fungere på 9 delt: https://bikeshop.no/pilo/piloc12/pilo-narrow-wide-krankdrev-34t-sort-34t-104-bcd-10-11-12-speed
|
|
|
[Re: krrm]
09/03/2023 23:28
|
eskval82
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Vintersykkelen min gikk fra 3 delt foran til 1x for noen år siden. Beholdt 3x kranken og kjøpte et narrow/wide drev som visstnok skal holde bedre på kjede. Om det skyldes drevet eller ikke vet jeg ikke, men kjedet holder seg på plass. Drevslitasjen ble pussig nok veldig mye mindre enn tidligere hvor jeg måtte skifte midtre drev omtrent 1 gang pr. sesong. Narrow/wide drev som skal fungere på 9 delt: https://bikeshop.no/pilo/piloc12/pilo-narrow-wide-krankdrev-34t-sort-34t-104-bcd-10-11-12-speedHar du dette drevet selv? Og har du brukt 9 eller 10 delt kjede?
|
|
|
[Re: krrm]
10/03/2023 07:07
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Vintersykkelen min gikk fra 3 delt foran til 1x for noen år siden. Beholdt 3x kranken og kjøpte et narrow/wide drev som visstnok skal holde bedre på kjede. Om det skyldes drevet eller ikke vet jeg ikke, men kjedet holder seg på plass. Drevslitasjen ble pussig nok veldig mye mindre enn tidligere hvor jeg måtte skifte midtre drev omtrent 1 gang pr. sesong. Narrow/wide drev som skal fungere på 9 delt: https://bikeshop.no/pilo/piloc12/pilo-narrow-wide-krankdrev-34t-sort-34t-104-bcd-10-11-12-speedDet skyldes drevet. Drevet trenger KUN holde på kjedet, ikke flyttet det fram og tilbake. Når kjedet går mellom 3 drev blir ting slit fra alle kanter. Levetid på 1x, spesielt på 12x, er betydelig bedre enn på 2 og 3-delt. Men, det er kostnadseffektivt å bytte kjede oftere, og på tidligere slitasjenivå, så man kan bruke mange kjeder per kassett.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
10/03/2023 10:19
|
langen
Besatt
|
Besatt
Men, det er kostnadseffektivt å bytte kjede oftere, og på tidligere slitasjenivå, så man kan bruke mange kjeder per kassett.
..og hvis man leser litt her, ser man at det kan lønne seg å ikke kjøpe de aller billigste kjedene: https://zerofrictioncycling.com.au/chaintesting/
-Magnus
|
|
|
[Re: langen]
10/03/2023 11:47
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Men, det er kostnadseffektivt å bytte kjede oftere, og på tidligere slitasjenivå, så man kan bruke mange kjeder per kassett.
..og hvis man leser litt her, ser man at det kan lønne seg å ikke kjøpe de aller billigste kjedene: https://zerofrictioncycling.com.au/chaintesting/ Yes! Jeg kjøpte XX1 siste og det har nå vart mer enn 2.5x enn GX = kostnadseffektivt(gitt prisene på innkjøpstidspunktet) Skifter alltid på 0.5% slitasje og er nå på 3. sesong på X01 kassetten som etter hvert framstår som "levelig priset" gitt antall timer/år/km/hm.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
10/03/2023 14:55
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Har du dette drevet selv? Og har du brukt 9 eller 10 delt kjede? Nei, jeg har et Race Face drev for 10 delt kjede & bakgir.
|
|
|
|
|