Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Jobst Brandt!

Jobst Brandt! #2723543 01/11/2022 20:26
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Legenden Jobst Brandt blir nå hedret i en bok!

https://www.kickstarter.com/project...e-bike-book?ref=discovery&term=jobst

Jeg husker jeg leste alle hans innlegg på rec.bicycles.tech, og ble imponert over hvor kompromissløs han var i å avvise vedtatte sannheter og hype, enten det var de idiotiske alueikene til I9, alt slicks har best grep på både tørr og våt asfalt, eller å klare å overbevise Truvativ (som senere ble kjøpt av SRAM) om at spacere mellom pedal og krankarm dramatisk øker levetiden på krankarmer - noe de færreste sykler nok til å oppleve, men han opplevde med noen få års mellomrom fordi han syklet så sinnsykt mye. Han var også den første til å skikkelig analysere hvordan et sykkelhjul faktisk funker, og boka hans The Bicycle Wheel er grunnpillaren i tankeprosessen min når jeg bygger hjul.

Re: Jobst Brandt! [Re: Ole] #2723547 02/11/2022 07:08
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Oh, untold story.

Skal kjøpes og leses.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Jobst Brandt! [Re: Ole] #2723577 02/11/2022 11:44
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har brent meg på mange crowdfunding prosjekter, så enda ett skader vel ikke...

Mulig jeg avslører at jeg ikke har lest The Bicycle Wheel perm til perm (men den står klar i sykkel-seksjonen i bokhylla) men hva var innsigelsene mot I9s alueiker?

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Jobst Brandt! [Re: Anders A-R] #2723583 02/11/2022 13:20
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Anders A-R
Har brent meg på mange crowdfunding prosjekter, så enda ett skader vel ikke...

Mulig jeg avslører at jeg ikke har lest The Bicycle Wheel perm til perm (men den står klar i sykkel-seksjonen i bokhylla) men hva var innsigelsene mot I9s alueiker?

Det er "null" elastisitet i alueiker.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Jobst Brandt! [Re: Anders A-R] #2723619 03/11/2022 11:30
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Sitat: Anders A-R

Står ingenting om eikene i boka, men på rec.bicycles.tech var det mye diskusjon om disse. En eike gjennomgår enorme endringer i spenning i løpet av en hjulrotasjon, og aluminum er et materiale som tåler dette ekstremt dårlig, spesielt hvis det kjøres litt røft i terrenget og variasjon i spenn blir ekstra stor.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå