Til dere som har to hjulsett - hvor ofte blir det byttet mellom disse? Og hvor mye styr er det å måtte bytte mellom hver tur?
Jeg har to hjulsett (egentlig tre med piggdekksettet) til min nåværende grusracer.
Ett med 32 mm og ett med 43 mm dekk.
Bruker stor sett 32mm på asfalt og grusveier hvor det også er en del biltrafikk, som f.eks Ring 4 og Ring 5.
Hvis jeg skal ut på skiløypegrusveiene og på litt mindre trafikkerte veier, så er det 43 mm jeg bruker.
Det er egentlig litt overkill med 43, men du verden som det sitter i utforkjøringene.
Bruker ca 3-4 (kanskje fem iblandt) minutter på å bytte uten å stresse - inkludert justering av dekktrykk.
For at det skal være enkelt bør det nok ikke være være mer enn 1-2 tidels millimeter forskjell på hvor kassettene er plassert i forhold til ramma/bakgiret.
Da behøver jeg ikke justere noe gir.
Mål med skyvelære fra endekoppen på navet inn til kassetten.
Før passet jeg også på at bremseskivene var plassert på samme sted på begge hjulsettene, men det gjør jeg ikke lengre nå.
Det funker bra med 'presse-ut-stempel-og-klosser' metoden.
Er ikke så veldig mange måter å gjøre det på, men dette er en god prosedyre for meg.
Verktøy henger på plass på veggen - alltid (nesten....).
- Har et liggeundelag som jeg slenger ut på gulvet i boden.
- Vipper sykkelen opp ned på dette (stilpolitiet har ikke tilgang til min bod...tror jeg - (ref #49 - Keep the rubber side down)).
- Girer til minste bak.
- Tar frem posen med løst hjulsett og tar ut disse.
- Av med hjulene som står på sykkelen og putter de rett i hjulposen.
- Presser bremseklossene fra hverandre med Park Tool PP-1.2 (eller med en bred dekkspak i plast).
- På med de nye hjulene.
- Justerer gjerne trykket mens sykkelen er opp ned.
- Vipper sykkelen rett vei.
- Ruller sammen liggeundelaget og rydder det på plass sammen med hjulposen.
- Pumper bremsene for å få klossene justert på vei ut av boden.
- Ut på tur!!!