Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Endurance eller "aero" gravel?

Re: Endurance eller "aero" gravel? [Re: dkaradash] #2720832 23/09/2022 18:25
Registrert: Jul 2020
Innlegg: 93
R
rosandholm Offline
Medlem
Offline
Medlem
R
Registrert: Jul 2020
Innlegg: 93
Ender fort på over 100k i Norge den der.

Re: Endurance eller "aero" gravel? [Re: dkaradash] #2720833 23/09/2022 18:32
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 401
J
Jamez Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
J
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 401
Ligger en på finn nå. 91k

Re: Endurance eller "aero" gravel? [Re: dkaradash] #2720870 24/09/2022 12:28
Registrert: Jul 2020
Innlegg: 93
R
rosandholm Offline
Medlem
Offline
Medlem
R
Registrert: Jul 2020
Innlegg: 93
Ser den er billigere med Force AXS ja. Fortsatt dyrt, men ikke så mye dyrere enn Rave SLR med Ekar.

Re: Endurance eller "aero" gravel? [Re: dkaradash] #2721082 26/09/2022 12:46
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,466
Furu Offline
/Stig
Offline
/Stig
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,466
Sitat: dkaradash
Til dere som har to hjulsett - hvor ofte blir det byttet mellom disse? Og hvor mye styr er det å måtte bytte mellom hver tur?

Jeg har to hjulsett (egentlig tre med piggdekksettet) til min nåværende grusracer.
Ett med 32 mm og ett med 43 mm dekk.

Bruker stor sett 32mm på asfalt og grusveier hvor det også er en del biltrafikk, som f.eks Ring 4 og Ring 5.
Hvis jeg skal ut på skiløypegrusveiene og på litt mindre trafikkerte veier, så er det 43 mm jeg bruker.
Det er egentlig litt overkill med 43, men du verden som det sitter i utforkjøringene.

Bruker ca 3-4 (kanskje fem iblandt) minutter på å bytte uten å stresse - inkludert justering av dekktrykk.

For at det skal være enkelt bør det nok ikke være være mer enn 1-2 tidels millimeter forskjell på hvor kassettene er plassert i forhold til ramma/bakgiret.
Da behøver jeg ikke justere noe gir.
Mål med skyvelære fra endekoppen på navet inn til kassetten.

Før passet jeg også på at bremseskivene var plassert på samme sted på begge hjulsettene, men det gjør jeg ikke lengre nå.
Det funker bra med 'presse-ut-stempel-og-klosser' metoden.

Er ikke så veldig mange måter å gjøre det på, men dette er en god prosedyre for meg.
Verktøy henger på plass på veggen - alltid (nesten....).
- Har et liggeundelag som jeg slenger ut på gulvet i boden.
- Vipper sykkelen opp ned på dette (stilpolitiet har ikke tilgang til min bod...tror jeg - (ref #49 - Keep the rubber side down)).
- Girer til minste bak.
- Tar frem posen med løst hjulsett og tar ut disse.
- Av med hjulene som står på sykkelen og putter de rett i hjulposen.
- Presser bremseklossene fra hverandre med Park Tool PP-1.2 (eller med en bred dekkspak i plast).
- På med de nye hjulene.
- Justerer gjerne trykket mens sykkelen er opp ned.
- Vipper sykkelen rett vei.
- Ruller sammen liggeundelaget og rydder det på plass sammen med hjulposen.
- Pumper bremsene for å få klossene justert på vei ut av boden.
- Ut på tur!!!


Stig

Re: Endurance eller "aero" gravel? [Re: dkaradash] #2721127 27/09/2022 07:24
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,033
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,033
Jeg tolker det dit hen at OP er usikker på om han skal kjøpe noe Cervelo Aspero-aktig eller Cervelo Caledonia-aktig.

Og det er et seriøst vanskelig spørsmål.


Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå