Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Telttur med hund - første turen

Telttur med hund - første turen #2718762 31/08/2022 20:02
Bailey Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Vi har store planer om dra på telttur i høst, en gammel gubbe og en vimsete ung Dobermann som ikke har ligget i telt før, hun trives best under dyna til matfar til vanlig. Ser for oss at det kan bli en utfordrende første natt med mye nye lyder, småkjølig, ingen dyne og skumle dyr i natten.
Langline, godbiter, sengeteppe og dyne blir medbragt for hunden, nytt gnagebein, griseøre, god mat og god drikke til oss begge.

Så, er det andre ting vi skal ta hensyn til for at dette skal bli en vellykket tur ?

Du kan ikke kjøpe lykke
men du kan kjøpe en Dobermann - og da er du langt på vei
Re: Telttur med hund - første turen [Re: Bailey] #2718783 01/09/2022 05:48
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
Kanskje vurdere å slå opp teltet hjemme først og sjekke at hun tør å gå inn og være der.
Vi gjorde det nå før treningscamp i Jotunheimen i helgen som var. Den ene hunden vår er alltid litt skeptisk til nye ting så greit å la han få sjekket det ut først. Litt kjipt å finne det ut når man er ute på camp at hunden nekter å gå inn. :-)

Vår første tur gikk helt fint. Alle 3 hundene fant roen ganske fort heldighvis. Selv med masse andre hunder som lagde lyd rundt på campen.

@aronhuckeforening
@solsiaracing
https://www.instagram.com/svenn_fjeldheim/
Re: Telttur med hund - første turen [Re: Bailey] #2718859 01/09/2022 12:04
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran
Jeg hadde med min Irsk setter på første telttur ved rundt 4 måneders alder. Hadde med jervehi til han som han skulle ligge i, men det hadde vi ikke trent nok i på forhånd så der lå han ikke så lenge. til slutt havnet han i soveposen og der sov han godt. Jeg har nå hatt med hunden på noen flere turer og når vi først tar kvelden har det ikke vært noe problem for han å finne roen i teltet, han skjønner at da er det natta. I tilegg er det jo gjerne veldig mange inntrykk som bidrar til at hunden har blitt godt stimulert slik at når man først går i teltet for å legge seg finner de raskt roen. Ett tips kan være å ha et godt og varmt dekken, da er det ikke like viktig at huden ligger i jervehi/sovepose som for oss har vært største utfodringen. Det skal sies at min hund stort sett er veldig trygg og har lite problemer med å utforske nye ting eller settinger.

Det kan være en ide som Fjeldheim sier å sette opp teltet hjemme slik at hunden kan få vendt seg litt til å være der.

Uansett lykke til og god tur, telttur med hund er ekstra kos!

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora

Moderator  support