Rett sykkelramme for rytter med nakketrøbbel
|
Rett sykkelramme for rytter med nakketrøbbel
27/07/2022 12:57
|
Vestlending
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Å være en middelaldrende nybegynner på landeveien er ikke lett når du skal finne en passende sykkel. Kort bakgrunn: Begynte å sykle etter fylte 50 på en Cannondale Caad9, rammestørrelse 56 cm. Jeg er 182 cm høy, “inseam" 91 cm. Er komfortabel i 1,5 time, men får så nakkesmerter. Har lav generell fleksibilitet (ingen sjanse til å nå tærne osv). En mild kyfose (krumming av ryggen) og dårlig holdning er trolig hovedårsaken til nakkesmertene. Å se på veien med bøyd nakke er stressende for muskulaturen. Når jeg sykler innendørs på Zwift trenger jeg ikke se frem på veien (ser mer ned på iPaden), så jeg får ingen nakkesmerter etter 2-3 timers turer og føler meg generelt komfortabel på sykkelen. Jeg kjøpte et abonnement på online bikfitting-verktøyet Myvelofit.com. Det er et flott verktøy! Myvelofit.com anmeldelse. Appen ba meg begynne å heve styret, men det er allerede hevet så mye at jeg ikke kan legge til flere avstandsstykker på gaffelen (stemmet er allerede snudd oppover). Jeg begynte å se på sykler med en mer avslappet geometri, for eksempel endurance rammer som Trek Domane, Cannondale Synapse eller Canyon Endurance. Myvelofit.com har nå en guide for valg av ramme som er basert på videoopptak, bilder av min (manglende) fleksibilitet og kroppsmål. Jeg ble litt deprimert da jeg fikk rammeforslagene. I landeveiskategorien fikk jeg bare opp at tunge touringrammer fra Surly passet meg. Domane, Synapse og Canyon Endurance var langt utenfor. Når jeg sjekket "Gravel-alternativet" kom jeg nærmere: Specialized Diverge og Focus Atlas og Paraline ser ut til å være alternativer. Selv om grussykkel for landeveissykling ikke er mitt førstevalg, virker det som det beste alternativet (sykkel mye på dedikerte sykkelveier med ganske humpete asfalt). Link til Myvelofit analyse og rammeforslagLink til noe av informasjonen fra velofitanalysen/rammeanbefaling.. Noen der ute med lignende problemer? Gir du opp lengre turer på landeveissykkel når du har nakkesmerter (enten på grunn av dårlig holdning eller lav fleksibilitet - eller begge deler)? Hvilken sykkel kjøpte du? Noen smarte bikfitting hacks for en som meg?
|
|
|
Re: Rett sykkelramme for rytter med nakketrøbbel
[Re: Vestlending]
27/07/2022 13:19
|
OleF
Entusiast
|
Entusiast
En ramme med mer oppreist sittestilling vil nok hjelpe noe. Prøv og gjøre innesykklingen noenlunde lik slik som når du sykkler ute. Plasser pad/skjerm der du vanligvis vil se på vegen feks, så slipper kroppen/nakken og tilpasse seg to sittestillinger. Trening/tøying av nakken/skuldre kan å være med å hjelpe på problemet. Husk og sitte med en liten knekk i armene. Sete i vater så du ikke "sklir" mot styret Skaff deg en lett hjelm og briller som du slipper å kikke for mye opp for og se vegen. Briller uten ramme feks. Dette er noen tips jeg har raka sammen i løpet av åra 
Redigert av OleF; 27/07/2022 13:25.
Felgbrems <3
|
|
|
28/07/2022 09:08
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Merida Silex er vel noe av det mer oppreiste du finner. Ellers er det kanskje bedre å vurdere terrengsykkel/hybrid i stedet for bukkestyre.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
28/07/2022 09:25
|
OleF
Entusiast
|
Entusiast
Ja må du helt opp dit att styret er i høyde med setet er nok ikke bukkestyresykkel noe for deg. Men ikke gi opp for lett, behøver ikke vere rare justeringene\tilpassingene til før det løser seg. Men syntes du alleree sitter ganske oppreist på den Caad`en alt.
Redigert av OleF; 28/07/2022 09:26.
Felgbrems <3
|
|
|
28/07/2022 13:47
|
hinault
Ringrev
|
Ringrev
Klipper og limer litt fra innlegget ditt for å gi et litt annet perspektiv siden som OleF poengterer sitter du allerede oppreist på din sykkel. Når du sykler komfortabelt ute i 1,5 time er neppe sittestillingen din kritisk. Jeg begynte å se på sykler med en mer avslappet geometri,
En avslappet geometri er retorisk, en syklist som sitter avslappet eller ikke er en mer objektiv observasjon. Å være en middelaldrende nybegynner på landeveien er ikke lett //
Begynte å sykle etter fylte 50 Nettopp. Noen der ute med lignende problemer? Gir du opp lengre turer på landeveissykkel når du har nakkesmerter (enten på grunn av dårlig holdning eller lav fleksibilitet - eller begge deler)? Hvilken sykkel kjøpte du? Noen smarte bikfitting hacks for en som meg?
Jeg tror ikke at du kan kjøpe deg fra dårlig holdning eller lav fleksibilitet. Det er de 2 faktorene som innhenter deg på lengre turer uansett geometri/fitting. Utfordrer du deg selv teknisk ( terreng, sti, svingteknikk, øvelser på en parkeringsplass eller en plen, noen små turer i felt med garvede syklister) vil du føle deg mye tryggere på sykkel og slappe av mer og få en bedre holdning på sykkel. Fleksibilitetøvelser er ikke det morsomste i verden men du forstår vel selv hvor mye du kan hente der.
|
|
|
28/07/2022 17:39
|
OleF
Entusiast
|
Entusiast
Nå har ikke trådstarter svart enda, men hvilke nakkesmerter er det snakk om? Er det såpass att du må gi deg å sykkle etter 1,5t eller er det bare prat om støl/stiv som er borte dagen etter?
Felgbrems <3
|
|
|
28/07/2022 17:41
|
mpe
Avhengig
|
Avhengig
Caad 9 er jo en meget agresiv ramme da...
|
|
|
[Re: mpe]
28/07/2022 17:59
|
OleF
Entusiast
|
Entusiast
Caad 9 er jo en meget agresiv ramme da... Ja, men vis du ser på bildet så har han fult opp med spacere og stem snudd oppover. Men rammegeometri har jeg lite greie på.
Felgbrems <3
|
|
|
[Re: OleF]
31/07/2022 07:52
|
Vestlending
OP
Medlem
|
OP
Medlem
En ramme med mer oppreist sittestilling vil nok hjelpe noe. Prøv og gjøre innesykklingen noenlunde lik slik som når du sykkler ute. Plasser pad/skjerm der du vanligvis vil se på vegen feks, så slipper kroppen/nakken og tilpasse seg to sittestillinger.
Trening/tøying av nakken/skuldre kan å være med å hjelpe på problemet.
Alt du nevner er gode tips, takk! Jobber med oppsett for rulla: TV på vegg som gjør at jeg må ha øyne/hode/nakke mer likt landevei utendørs. Er også i gang med tøying og styrketrening, men er såpass realistisk at jeg tror det kan ta laaang tid før det gir effekt.
Redigert av Vestlending; 31/07/2022 08:08.
|
|
|
[Re: ]
31/07/2022 08:00
|
Vestlending
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ikke sikkert det er spesielt relevant, men syntes kayak og sykkel utfylte hverandre godt for min del. Solgte nettopp kajakken. Stivhet i hamstring/sete/rygg gjorde at jeg aldri satt skikkelig. Måte lene meg litt bakover på lengre turer og da ble padlingen veldig tung. På Vestlandet må en også prioritere når solen for en gangs skyld dukker opp: Dumt å være på bøljan blå når det er fint sykkelvær 
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
31/07/2022 08:06
|
Vestlending
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Merida Silex er vel noe av det mer oppreiste du finner. Ellers er det kanskje bedre å vurdere terrengsykkel/hybrid i stedet for bukkestyre. Så faktisk på Silex en gang i vår, men var helt utsolgt og XXL sa den neppe var å få før langt inn i 2023. Sykler en del på hybrid og terrengsykkel også, men opplever at nakketrøbbelet melder seg der også om det er litt lengde på turen. Blir tungt når jeg ikke kan variere grepet på samme måte som på landeveissykkelen.
|
|
|
31/07/2022 08:13
|
Vestlending
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ja må du helt opp dit att styret er i høyde med setet er nok ikke bukkestyresykkel noe for deg. Men ikke gi opp for lett, behøver ikke vere rare justeringene\tilpassingene til før det løser seg. Men syntes du alleree sitter ganske oppreist på den Caad`en alt. Opplever som jeg skrev over at hybrid/MTB ikke er løsningen. Finner neppe noe ideell landeveissykkel, men greitt å lete etter en ramme som letter noe på trøbbelet. Ganske grønn på alt som har med rammegeometri, så en lærer ihvertfall en del i prosessen.
|
|
|
[Re: hinault]
31/07/2022 08:17
|
Vestlending
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Klipper og limer litt fra innlegget ditt for å gi et litt annet perspektiv siden som OleF poengterer sitter du allerede oppreist på din sykkel. Når du sykler komfortabelt ute i 1,5 time er neppe sittestillingen din kritisk. Jeg begynte å se på sykler med en mer avslappet geometri,
En avslappet geometri er retorisk, en syklist som sitter avslappet eller ikke er en mer objektiv observasjon. Å være en middelaldrende nybegynner på landeveien er ikke lett //
Begynte å sykle etter fylte 50 Nettopp. Noen der ute med lignende problemer? Gir du opp lengre turer på landeveissykkel når du har nakkesmerter (enten på grunn av dårlig holdning eller lav fleksibilitet - eller begge deler)? Hvilken sykkel kjøpte du? Noen smarte bikfitting hacks for en som meg?
Jeg tror ikke at du kan kjøpe deg fra dårlig holdning eller lav fleksibilitet. Det er de 2 faktorene som innhenter deg på lengre turer uansett geometri/fitting. Utfordrer du deg selv teknisk ( terreng, sti, svingteknikk, øvelser på en parkeringsplass eller en plen, noen små turer i felt med garvede syklister) vil du føle deg mye tryggere på sykkel og slappe av mer og få en bedre holdning på sykkel. Fleksibilitetøvelser er ikke det morsomste i verden men du forstår vel selv hvor mye du kan hente der. Jepp, skjønner at det må bli en del bøy og tøy for å bedre fleksibiliteten. Kjedelig, men nødvendig!
|
|
|
31/07/2022 08:23
|
Vestlending
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Caad 9 er jo en meget agresiv ramme da... Ja, men vis du ser på bildet så har han fult opp med spacere og stem snudd oppover. Men rammegeometri har jeg lite greie på. Ja, det er det som er problemet. Kan ikke sette på flere spacere. Har vurdert løsning med "stem extension", men har lyst på ny sykkel uansett. Tror jeg er bedre tent med en sykkel som har plass til bredere dekk. Vet at trenden går i retning bredere dekk for mange landeveissyklister, noe som sammenfaller med mine behov. Skal jeg sykle mere en 7-8 mil må komforten prioriteres om turen skal gjennomføres.
|
|
|
31/07/2022 08:52
|
Vestlending
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Nå har ikke trådstarter svart enda, men hvilke nakkesmerter er det snakk om? Er det såpass att du må gi deg å sykkle etter 1,5t eller er det bare prat om støl/stiv som er borte dagen etter?
Det er snakk om stivhet/stølhet som sjenerer, men ikke slår meg helt ut. Stivhet/lett smerte øker med tiden på setet, så antar at den slår meg ut om jeg bare fortsetter. Opplevde en gang at jeg fikk lettere synsforstyrrelser. Det meste av nakkesmerten er borte i det jeg går av sykkelen, og har de fleste ganger vært helt borte dagen etter. Jeg pusher ikke smerteterskelen noe særlig, har ikke lyst å pådra meg kronisk trøbbel. På bildet fra Velofit-analysen fra første innlegg sitter jeg ganske konsentrert i posisjon der jeg fokuserer på å motvirke min dårlige holdning. I virkligheten vil jeg ha en enda værre holdning (mere krum rygg) noe som gir større belastning på nakke. Dette kommer bedre frem i den aller første Velofit-analysen jeg prøvde meg på i fjor høst. Har hatt en tanke om at stram hamstring ikke er ideell for sykling, men skjønte av bildet at krum rygg kan ha sammenheng med nakketrøbbel. Link til første Velofit-analyse
Redigert av Vestlending; 31/07/2022 08:54.
|
|
|
31/07/2022 08:59
|
saktetur
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har ikke noe å bidra med når det gjelder valg av landeveissykkel og fryktelig dårlig på rammegeometri så egentlig burde jeg sitte stille i båten. Men jeg kjenner på mye av de samme utfordringene som du nevner og sliter selv på lengre turer.
Mitt utgangspunkt var et sterkt ønske om en grævelsykkel, men jeg ventet lenge før jeg bestemte meg, nettopp pga tvilen om sittestilling. Jeg valgte tilslutt å kjøpe en White GX Ltd som i original utførelse funket helt greit til daglig.
Etter en kort pinsetur ble det imidlertid klart at stemmet ikke kunne peke ned, det ble snudd oppover, men kunne helt sikkert vært litt kortere.
Midtsommerturen over 4 dager ble gjennomført uten andre endringer og det funket. Jeg endte også opp med å bruke hjelmen til guttungen som gir meg litt bedre sikt fremover uten å løfte hodet for mye. Det blir en blanding av å løfte hodet for overblikk til å se gjennom sprekken av brillekant og hjelm.
Så jeg vil vel bare si at du ikke skal gi opp sykkel, men kanskje du må se etter noe annet enn drømmesykkelen.
|
|
|
31/07/2022 09:39
|
Vestlending
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Gode innspill her drar i retning av det må jobbes med fleksibilitet og styrke for å få å bli komfortabel på sykkel, Som amatør som prøver å få litt basiskunnskap om rammegeometri og bikefitting er det fortsatte en del spørsmål som melder seg: Et generelt tips for valg av ramme ser ut til å være at en ved tvilstilfeller går en ned i størrelse (utfra tanken om at en kan dimensjonere opp med spacere, setehøyde osv). Myvelofit-analysen tipser også om rammer på aktuelle sykler som er mindre enn det en på 182cm vanligvis skulle passe (f.eks forslag om Specialized Diverge 54 cm). Mitt behov er å få styret opp. Vil ikke en mindre ramme gjøre at "head tube" blir kortere, noe som igjen vanskliggjør en mere oppreist sittestilling?
|
|
|
[Re: saktetur]
31/07/2022 09:46
|
Vestlending
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg har ikke noe å bidra med når det gjelder valg av landeveissykkel og fryktelig dårlig på rammegeometri så egentlig burde jeg sitte stille i båten. Men jeg kjenner på mye av de samme utfordringene som du nevner og sliter selv på lengre turer.
Mitt utgangspunkt var et sterkt ønske om en grævelsykkel, men jeg ventet lenge før jeg bestemte meg, nettopp pga tvilen om sittestilling. Jeg valgte tilslutt å kjøpe en White GX Ltd som i original utførelse funket helt greit til daglig.
Etter en kort pinsetur ble det imidlertid klart at stemmet ikke kunne peke ned, det ble snudd oppover, men kunne helt sikkert vært litt kortere.
Midtsommerturen over 4 dager ble gjennomført uten andre endringer og det funket. Jeg endte også opp med å bruke hjelmen til guttungen som gir meg litt bedre sikt fremover uten å løfte hodet for mye. Det blir en blanding av å løfte hodet for overblikk til å se gjennom sprekken av brillekant og hjelm.
Så jeg vil vel bare si at du ikke skal gi opp sykkel, men kanskje du må se etter noe annet enn drømmesykkelen. Drømmesykkelen kommer jeg visst ikke i nærheten av, så her må det kompromisses  Det var et annet innspill på det ed hjelm/briller som jeg glemte å kommentere: Ser etter lettere hjelm når jeg skal ha meg ny, vet at det kan hjelpe. Har vært obs på det med at hjelmant og brille kan avgrense synsvidden når jeg sitter i litt "feil vinkel", men ser ikke ut som er tilfelle. Må nok øve mere på å få øyet "opp" i stedet for å rette hele hodet opp.
|
|
|
31/07/2022 10:01
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Gode innspill her drar i retning av det må jobbes med fleksibilitet og styrke for å få å bli komfortabel på sykkel. +1 Det er ikke bare sykkelen som bør tilpasses til kroppen, men kroppen til sykkelen  Min erfaring er at man rimelig raskt får resultater av styrke- og fleksibilitetstrening. Kanskje er noen av tipsene i Landevei nyttig for deg. Om du ikke allerede har gjort det, bør du gjerne vurdere profesjonell hjelp, gjerne kiropraktor eller fysioterapeut med særlig kompetanse på sykling. Et generelt tips for valg av ramme ser ut til å være at en ved tvilstilfeller går en ned i størrelse (utfra tanken om at en kan dimensjonere opp med spacere, setehøyde osv). (...) Vil ikke en mindre ramme gjøre at "head tube" blir kortere, noe som igjen vanskliggjør en mere oppreist sittestilling? Det er stack/rammehøyde og reach/rammelengde som er de avgjørende målene for sittestilling. Se Landevei. Større størrelse vil typisk ha høyere stack/rammehøyde, altså høyere front. Det kan tilsi en mer oppreist sittestilling. Men med større størrelse får du også typisk lengre reach/rammelengde. Det gir en mer utstrakt sittestilling. Mindre størrelse vil typisk ha lavere stack/rammehøyde, altså lavere front. Det kan tilsi en mer aggressiv og kompakt sittestilling. Men med mindre større får du også typisk kortere reach/rammelende. Det gir en mindre utstrakt sittestilling. Med andre ord: En mindre størrelse kan gi mindre utstrakt sittestilling siden det er kortere frem til styret. Men om man også vil ha høy front for oppreist sittestilling, må man kompensere ved hjelp av tilpassing av styreoppsett, slik du sier - ved hjelp av flere mellomringer/spacers og eventuelt positivt vinklet stem. Forstår jeg du kjenner godt til tilpasning, men det er altså enkelt forklart av GCN her. Merk at under tilpasning av styreoppsett inngår også valg av styre, eventuelt med kortere reach og lavere drop. Som også forklart av GCN her. Og husk at høyde og plassering av setet bør bestemmes ut fra hensynet om godt og effektivt tråkk, altså i forhold til berøringspunktene pedaler. Man bør ikke flytte setet frem eller tilbake eller opp eller ned for å oppnå annen sittestilling. Det er styreoppsettet man justerer for sittestilling. Men som flere har påpekt - nøkkelen for deg ligger trolig i kroppen, ikke i sykkelen. Lykke til!
|
|
|
|
|