Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ål og Hol i Hallingdal

Ål og Hol i Hallingdal #2713824 16/07/2022 23:07
E
Elwood Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Det er kanskje en liten long-shot dette... Men jeg lurer på å sykle runden Ål - opp til Leveld/Vats - Videre til Rødungen og Djup og ned til riksveien ved Hovet/Hol. Vedlagt bilde av ruten. Er dette en rute som er mulig på 25mm racer? Det er jo grus sikkert 1/3 av ruten, men om den er fin kan vel det gå greit?

Om noen har forslag til andre turer som er mulig på landeveissykkel i området rundt Ål er jeg meget takknemlig!

Vedlegg
Runde.png (274.62 KB, 82 nedlastinger)
Re: Ål og Hol i Hallingdal [Re: Elwood] #2713840 17/07/2022 08:00
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er, som du sikkert vet, asfalt opp til slakterplassen ved Rødungen. Derfra inn til Djup og evt Iungsdalshytta er det ( noen år siden sist) fast og fin grusvei. Videre derfra mot Sudndalen har jeg ikke vært, men det er mye hytter og veien er laget for vedlikehold av dammene med gullet som ligger i de store magasinene der så vil tro det er tut og kjør. Veien hakket lengre Øst som kommer ut litt lengre nefe (mellom Hagafoss og Hol) er/var ihvertfall fin og fast. Om dette er noe jeg ville gjort på 25mm er en annen sak, men jeg vet jo om folk som har vært over fjellet fra Hemsedal til Fagernes på 25mm og likt det. Standarden på veiene der er ganske lik.
På generell basis kan jeg si at potholes ol lar seg påvirke av tørr/våt sommer.
Det er forøvrig flusst av mulige grusrunder på fjellet som skiller Ål og Hemsedal.
Du kan feks klatre opp Liagardene eller Torpo
Derfra kan du komme langt inn og evt bombe ned til Gol og ta grusen på andre siden av elva opp til Ål igjen.
Du kan også sykle inn mot Djup, men velge veien opp mot Dyrebotn og et par km med trillesti og komme ut på Leinestølane inn på fjellet derfra
Vil du ha en lang runde så sykler du til Hemsedal og tar Rv ned til Gol evt grusveien på andre siden av Hemsila
Fra Robru skifter grusveien side og kommer ut litt på oversiden av Gol.

Redigert av sanouka; 17/07/2022 08:10.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Ål og Hol i Hallingdal [Re: Elwood] #2713850 17/07/2022 09:02
D
Dansken74 Offline
Fersking
Fersking
D
Dette er en nydelig runde, jeg har syklet den flere gange motsatt vei, da får man mer grus oppover og asfalt nedover. Senest syklet jeg i juni på racer med 35 mm dekk, da var det akkurat lagt på nyt grus som var løs, så da var jeg glad for at jeg hadde 35mm. Går sikkert fint at kjøre med 25 hvis man er forsiktighet hvis fortsatt er partier hvor den er mye løs-gruss. Jeg skal selv til Ål i neste uke, der jeg har tenkt at kjøre denne runden, samt Fanitullvegen som også er veldig fin

Re: Ål og Hol i Hallingdal [Re: Elwood] #2714121 19/07/2022 21:02
E
Elwood Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Takk for svar folkens. Jeg har vurdert en grusracer som jeg kan ha stående der oppe, siden sikkert 95% av de fineste turene der oppe går på grus. Jeg har en hybrid der, men sykkelgleden på landeveissykkelen er skyhøy i forhold til hybriden. Det frister veldig å forsøke runden, og bare ta det rolig på grusen om det må til, jeg har jo ikke hastverk. Jeg kjenner løypen inn til Rødungen, men innover mot Djup har jeg vel ikke vært på nesten 20 år, og har vel så vidt jeg vet aldri vært på veiene sørover mot Hol eller Hovet. Om jeg tar turen via Djup eller kutter ned via Varaldset får tiden vise. Skal også vurdere hvilken vei jeg skal sykle.

Runder er jo alltid kjekkere enn å sykle frem og tilbake, men rundt Ål er det ikke spesielt lett om man skal holde seg på asfalten. Jeg kommer forhåpentligvis tilbake med en rapport om en ukes tid!

Re: Ål og Hol i Hallingdal [Re: Elwood] #2714819 29/07/2022 00:06
E
Elwood Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Turen er gjennomført, og jeg tror faktisk det må være en av de fineste sykkelturene jeg kan huske å ha hatt!

Jeg syklet fra Ål, opp til Vats, langs Rødungen og videre rundt Tvistvannet, over den nye demningen ved Mjåvatn, vestover langs Djupsvannet og så ned til Hovet og tilbake til Ål. Ganske mange steder er grusveier helt uaktuelle på landeveissykkel, men denne grusen overrasket veldig positivt. Man må holde seg i hjulsporene i veien og selvfølgelig være oppmerksom på løsere grus. Faren for å punktere er jo også tilstede. Jeg fikk heldigvis en helt problemfri tur!

Partiet fra dammen og bort til man starter nedkjøringen mot Hovet var kanskje det gøyeste. Nydelig natur og mange humper og hauger man måtte over, og selv med landeveisdekk kunne jeg holde farten og utnyttet bakkene både oppover og nedover. Jeg kan i alle fall varmt anbefale turen til alle med grussykkel, men den er fullt mulig å gjennomføre med landeveisdekk (i alle fall i juli 2022) om man er litt oppmerksom og er forberedt på en mulig punktering.

Jeg kan også legge til at jeg møtte den største idioten jeg noen gang har møtt på en sykkeltur. Fra Hovet og til litt forbi Hagafoss er det stort sett sykkelvei hele veien, men fra litt før Kleivi og til like før Ål sentrum må man sykle på riksveien bortsett fra partiet over Breie. Noen partier må man altså ut i veien. Langs strandafjorden dukket det opp en sprø type i en hvit Mercedez. Det var ikke en bil i sikte. Jeg kunne ikke se en eneste annen bil verken framover eller bakover. Det var helt rolig. Men så hørte jeg en bil i det fjerne, og jeg sørget for å ligge godt ut til siden for å la han passere meg god margin. Fyren i bilen la seg direkte opp på siden av meg med nedrullet vindu, viste fingeren og skrek noe som var helt umulig å bli klok på og kjørte vekk samtidig som han skrek, viftet med armene og mens han spydde ut en voldsom sky med svart eksos. Jeg har ikke greie på biler, så jeg vet ikke hvordan det foregår. Men det var tydelig at det var med vilje. Jeg har hele seansen på video... Jeg klarer ikke helt å fatte hva som foregår i hodet på enkelte folk. Hadde det ligget 20 biler bak meg samtidig som jeg sperret veien kunne jeg forstått at det bikket over for noen. Dette var helt uprovosert, og vi var de eneste på veien. Bilskiltet er selvfølgelig synlig i videoen og jeg vet både hva fyren heter og hvor han bor. Lokal idiot... Det er fristende å finne på noe sprell, men tror jeg skal holde meg for god for akkurat det.

Redigert av Elwood; 29/07/2022 00:16.
Re: Ål og Hol i Hallingdal [Re: Elwood] #2714833 29/07/2022 07:49
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er fint oppi der ja.
Det går grusvei på andre siden av Strandafjorden Den går inn ved Industriområdet på Kleivi hvis jeg ikke husker helt feil. Sørover går den til Svenkerud mellom Gol og Nesbyen. Den går også opp til Geilo. 25mm på egen risk.

Re: Ål og Hol i Hallingdal [Re: Elwood] #2714843 29/07/2022 10:42
E
Elwood Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Stemmer. Jeg har faktisk syklet hele ruten der fra Geilo til Ål via steinbruddet som ligger der oppe og så mellom Kleivi og Ål. Men det er vel 15 år siden. Ned til Gol har jeg også syklet, men der sykler man vel mer på sti enn grusvei store deler av turen så vidt jeg kan huske? Pluss mye løsgrus og pukk?

Fra Hovet til Ål ble jeg forbikjørt av totalt 5 biler mens jeg lå i veien. Når det er så lite trafikk er det ikke et dumt alternativ.

Re: Ål og Hol i Hallingdal [Re: Elwood] #2714927 30/07/2022 10:00
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er grus hele veien mellom Ål og Gol, men en del pukk her og der ja, men jeg sykler HT når det går hovedsakelig på grus. Ræsern har 28mm og fungerer fint på blandevei, men foretrekker HT på lange grusturer. Sist jeg syklet der er 6 7 år siden. Tok toget fra Gol til Hallingskeid en krisp og klar høstdag og syklet tilbake. Asfalt mellom Ustaoset og Geilo. Ellers grus, kjerrevei.
Fin lettsyklet langtur.

Re: Ål og Hol i Hallingdal [Re: Elwood] #2715147 01/08/2022 12:25
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Har ikke prøvd hele denne runden, men jeg har syklet en veldig lærerik tur med hardtail fra Hol og opp rundt Djupsvatnet en gang for 9 år siden, sammen med samboeren.

Jeg hadde sjekket ruta på forhånd og så at det var grusvei nesten hele veien bortsett fra et "kort" parti fra Stolen til Iungsdalshytta, som ble beskrevet i Hallingdølen (tror jeg?) som godt egnet med sykkel. Det manglet målestokk på kartet, så jeg tippet dette var kanskje 1-2 km med enkel sti.
På grusveiene var det finfint, men partiet fra Stolen og inn til Iungsdalshytta var både mye lengre (ca 8 km) og betydelig verre å sykle enn forventet. Det var blanding av steinur og vierkratt cirka hele veien. Samboeren var ikke særlig imponert over veivalget, for å si det sånn, for det ble over 3 timer med blanding av dytting og bæring av sykkelen. Det var jo egentlig taxibåt man kunne bestilt fra Stolen til Iungsdalshytta, men det er (var?) null mobildekning langs denne stien, så det var ingen andre utveier enn å snu eller å fortsette å dytte/bære sykkelen hele veien rundt. Vi fortsatte dessverre, blant annet fordi vi gikk tom for mat og drikke og det tross alt er et stykke tilbake til Hol. Vi hadde planer om å lunsje på Iungsdalshytta, men vi rakk bare såvidt siste bordsetting på middagen der, og vi kom oss ned til Hol i stupmørke etter å ha tatt taxibåt fra Iungsdalshytta tilbake til Stolen... ICON_WINK

Etter dette ble jeg ganske ivrig på å tagge stier og veier på mtbmap.no, for å unngå at flere skulle gå på samme type smell. ICON_SMILE Nå ser jeg at noen har fjernet fargen på kartet akkurat der, men stien er ennå gjennomsiktig for å vise at den er uegnet med sykkel.

Så da er du advart hvis du vurderer en tur mer i den retningen...

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå