Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 13 av 13 1 2 11 12 13

Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2737140 03/07/2023 08:01
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Merk, ingen elektrikerkompetanse her, bare livets harde elbilskole.

Hvis du har 32A kurs skal det gi deg 7.1kwt i hastighet ca. Jeg har hovedsikring på huset på 40A og selv uten lastbalansering fra easee/tibber har det vel bare skjedd en gang at sikringa har gått, så det høres ut som om pbk har noe rusk i systemet. Med lastbalansering justeres boksen ned automatisk.

Med mindre du har IT(?) nett (eller var det TN), så er 7.x "maks" for de aller fleste biler. Hvis du har det nye/gode nettet (kommer an på hvor du bor, ikke hvor nytt hus) vil du ha en makshastighet på ca 11kwt hvis jeg husker riktig. Så hjemmelading med ny bil (stort batteri) vil aldri være _kjapt_, men det er heller ikke poenget. Lading på natta bør i 90%+ av tiden være tilstrekkelig, det har det iaf vært hos oss. Vi har vel hatt 4-5ganger på fire år der raskere lading hjemme hadde vært praktisk, men i de tilfellene så kan man like gjerne dra innom hurtiglader.

Hvis mob's bil står på 10A vil han ha ~2.5kwt i hastighet, så det er det nok ikke.

Hurtigladingen hørtes veldig treg ut til å være ny bil, men det er lett å google hva som er teoretisk maks. Vår gamle bil har 70kwt som maks, og det får vi så lenge laderen kan gi det (de kommer i alt fra 50-300kwt) og batteriet er under 70-80%.
Temperatur påvirker det, men 7 grader bør på ingen måte strupe ladehastigheten.
Bilen din kan også ha en batterivarmefunksjon man kan skru på (enten automatisk eller manuelt) ti min før man kjører inn til lading som bør gi deg tall nærmere teoretisk maks for bilen din.

Trondheim Oslo bør være helt uproblematisk, masse stasjoner og nydelige veier. Anbefaler E6.
Oslo-Køben, hvis du kjører gjennom Sverige så var det litt krevende for oss i vår bil med 240km "maksrekkevidde", Sverige er/var steinalder ifht Norge mtp ladeplasser. Avhengig av rekkevidden din og tålmodigheten til passasjerene kan det jo være dere klarer dere med et par godt planlagte stopp der. Men gjør litt research der, pass på at du har tilgang til "Mer" stasjonene, det var iaf en eller to sånne som var godt utbygd.

Elektronikken hørtes ut som garantimat, garantert.

Renhold/riper kan jeg ikke svare for, så dyr bil har vi ikke ICON_LAUGH

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2737150 03/07/2023 08:30
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: mob

* Så det store spørsmålet: Hvordan tar man effektivt vare på en nybil? Med to mindre unger og oppakning for aktivt friluftsliv i helgene er jeg kronisk redd for merker, riper, søl og rot. ICON_LAUGH Hva har funket for dere? Forslag til smarte løsninger mottas med takk. Og hvor ofte - og hvordan - vasker dere bilen? Har lakkforsegling. Jeg spyler med høytrykk og såpe i vaskehall, men det blir ikke skikkelig rent.

Jeg vet ikke hva som er begrensningene på din lakkforsegling, men generelt for bilpleie er minst mulig aggresiv vask det beste, f.eks. om bilen er støvete er det bra nok med en enkel såpevask, ikke bruk sterk avfetting(med mindre det er nødveidig), ikke vask bilen oftere enn nødvendig, osv.

Jeg tar stort sett en runde på våren med skikkelig vask med clay-bar og påfølgende voks, og resten av året bruker jeg mikrofiber vaskevott og meguiars bilshampo, dette blir veldig bra selv med vanlig hageslange.
Vaskevott (Min vaskevott er sikkert 15 år gammel, men like fin.)
Bilshampo Meguiars (varer flere år)

Redigert av oyvinsr; 03/07/2023 10:24.
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2737165 03/07/2023 09:50
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Har du behov for å holde bilen fin er du nødt til å oppdra brukerne av bilen. Ikke tråkke på innsteget, ikke sparke på seter eller krysse beina med sko på (riper opp seter og dashboards). Liker du nybillukten er det jo også hensiktsmessig å opprettholde et spiseforbud i bilen.

Vasking er jo evig "pine". Når jeg hadde litt finere biler var det børsteløs vask som gjaldt. Helst med egen såpe og fravær av sterk avfetting men også av og til en slenger i børsteløs automat. Men det blir jo da ikke ordentlig rent og blankt. Da må det kontaktvask til og det finnes det side opp og side ned om på internett hvordan man skal gjøre.
Det er rett og slett ikke mulig å opprettholde en pen og blank bli uten å måtte bruke endel tid på å håndvaske og håndtørke bilen.

Meld ifra om diverse problemer du har med bilen så fort du merker de. Tidspunktet du meldte ifra har betydning for hvor lett det tolkes som en mangel som var der fra bilen var ny, eller om det er noe som kan skyldes feil bruk. (Sett deg inn i brukerhåndboken. Det er helt utrolig kjedelig, men det er der føringene står for hva som er riktig bruk, og noe av det kan være avgjørende å dokumentere/fortstå for å vinne fram ved reklamasjon.

Et fiktivt eksempel kan være at det står at fukt skal tørkes fra ladeluke før du lukker ladeluken. Gjør du ikke det kan du få litt isses dersom ladelukemekansismen går istykker på vinteren. Sier du ifra når du reklamerer "ja jeg har tørket hver gang" så får selger et voldsom jobb med å motbevise det eller prøve seg på "feil bruk" vinkling.

Side 13 av 13 1 2 11 12 13

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå