Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nytt hjulsett?

Nytt hjulsett? #2712975 06/07/2022 11:27
A
AndyG Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Var på tur med en som hadde racer og måtte bruke mye krefter på å holde følge i nedoverbakker, så vurderer å enten kjøpe nytt hjulsett eller bare ha en racer i tillegg.

Sykkelen jeg har er en slik en:
https://www.xxl.no/white-gx-ltd-grx400-22-gravelsykkel-unisex/p/1179896_1_style?page=1

Aner ingenting om hjul og sykkel, så trenger litt retningslinjer på hvorfor jeg bør ha to sett og hvordan jeg da setter dette opp.

Re: Nytt hjulsett? [Re: AndyG] #2712982 06/07/2022 12:53
B
Bakbrudd Offline
Fersking
Fersking
B
Tja, det kan jo være mer enn hjulsettet som utgjør forskjell på hvor fort det går nedover. Hvis det er svingete har teknikken mye å si også. Sittestilling spiller inn når farten er høy og luftmotstanden deretter.
Forskjell i utveksling er en annen faktor. Jeg vet ikke hva slags racer den du syklet med hadde, men sannsynligvis hadde vel vedkommende tilgang til litt tyngre gir. Den sykkelen din har 46/11 som høyeste utveksling, dvs du må tråkke litt fortere på tyngste gir for å holde samme fart som den på racer som sikkert har 50/11, 52/11 eller 53/11.
Når det er sagt, så finnes det vel dekk som ruller bedre enn de som fulgte med din sykkel, selv om de slett ikke er dårlige. Andre hjul vil du vel først og fremst ha glede av oppover og ved akselerasjon, da det er litt (men ikke håpløst) tunge hjul originalt på din sykkel.

Re: Nytt hjulsett? [Re: AndyG] #2712998 06/07/2022 14:40
A
AndyG Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Tanken er et sett med landevei og et sett med grus dekk.
Han jeg syklet med rørte ikke pedalene og mens jeg måtte tråkke for å holde følge

Re: Nytt hjulsett? [Re: AndyG] #2713009 06/07/2022 15:49
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Dekkene har mye mer å si enn hjulsettet. Men for all del, kjøp gjerne noe nytt. Gjerne karbongreier med litt profil for asfaltsyklingen.

Re: Nytt hjulsett? [Re: AndyG] #2713108 07/07/2022 13:01
B
Bakbrudd Offline
Fersking
Fersking
B
Høres ut som en god plan å ha to hjulsett. Hvis du også skal sykle på røft underlag blir det mye styr å skifte dekkene hver gang.
Hvis du kjører på originaldekkene så har de relativt høy rullemotstand på jevnt underlag, sammenliknet med de beste landeveisdekkene. Regner med at det er disse? https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/wtb-riddler
Jeg mener det er et nesten to-kilos hjulsett på denne sykkelen, så kjøper du nytt hjulsett kan du lett dra av en halvkilo og mer uten å måtte gå for det aller dyreste, ettersom det også blir noe vektbesparelse med landeveisdekk.
Det vil du merke også på at sykkelen blir kvikkere og mer presis. Det har mest å si oppover, men hjelper også nedover hvis det er litt svingete. For at det skal bli enkelt å veksle mellom settene i det daglige trenger du jo ekstra skiver og kassett også, så det baller jo litt på seg, men det er jo ikke moro å bli frakjørt heller. frown

https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews kan du sjekke aktuelle dekk for rullemotstand på hardt jevnt underlag. Selv om dette ikke er helt likt virkelig underlag så gir det en pekepinn på hva som ruller bra.

Men jeg ville også sjekket sittestillingen. Kan være en del å hente på hvordan man sitter og hvordan man kjører utforbakke, hvilken fart man har når man starter utfor, hvordan man tar svinger etc.

Til slutt; vil du enkelt spare enda litt vekt på denne sykkelen så er det en del gram i original-setepinne/sete. Det er som regel de rimeligste sykkelgrammene å kvitte seg med med ved hjelp av finn.no. Tipper at et slikt tiltak, sammen med et ok, lettrullende hjulsett og 28mm landeveisdekk gir omtrent en kilo lettere sykkel. ICON_SMILE

Nå har jeg synset om mer enn du spurte om, beklager om det ble avsporing... ICON_BLUSH

Re: Nytt hjulsett? [Re: AndyG] #2713122 07/07/2022 14:31
A
AndyG Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Perfekt svar.

Som nevnt initielt vurderer jeg en reinspikka landevei for de fine dagene (bor i Stavanger) og heller holde gravel for våte dager samt pendling.

Et nytt hjulsett blir fort samme pris som en brukt landevei, samt jeg slipper hjulbytte dill dall.

Ender nok fort men ny sykkel i stedet 😅

Re: Nytt hjulsett? [Re: AndyG] #2713148 07/07/2022 20:02
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: AndyG
Perfekt svar.

Som nevnt initielt vurderer jeg en reinspikka landevei for de fine dagene (bor i Stavanger) og heller holde gravel for våte dager samt pendling.

Et nytt hjulsett blir fort samme pris som en brukt landevei, samt jeg slipper hjulbytte dill dall.

Ender nok fort men ny sykkel i stedet 😅

Da kom du frem til det svaret jeg ville gitt helt på egenhånd;)
Kjøpte meg ny gravelsykkel i vår, og tanken var at dette skulle bli en sykkel til alt. Med to hjulsett, ett til grus og ett til landevei, kunne jeg selge raceren. Ble ikke sånn gitt. Fant ut at et nytt hjulsett til landevei prismessig var på tilnærmet samme nivå som det jeg ville få for raceren på bruktmarkedet. Valgte å beholde raceren med GP5000 dekk. Slipper også dillet med bytte av hjul. Har plass i boden, så dette er en perfekt løsning for meg. Nå er jeg spent på hvilken racer du ender opp med. Knegg...

Re: Nytt hjulsett? [Re: AndyG] #2713157 07/07/2022 22:13
A
AndyG Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Haha ja for lete etter noe som ikke sprenger budsjett, takk for svar!

Re: Nytt hjulsett? [Re: AndyG] #2713174 08/07/2022 09:32
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Litt av hvert på finn, men noen har vel høye forventninger til pris. Sjekk også lokale sportsforretninger om de har gode tilbud nå i fellesferien. Lykke til:)

Re: Nytt hjulsett? [Re: AndyG] #2716253 10/08/2022 13:01
H
HobbyTom Offline
Entusiast
Entusiast
H
Jeg har samme sykkel.

Jeg fikk et nytt (ekstra) hjulsett - Fulcrum 5 DB til ca 4000,-
Dette hjulsettet bruker jeg til landevei/pendling/sommer med Panaracer Gravelking slick tread i 32mm (290 gram/stk)
Dette hjulsettet har fått en 11-28 Ultegra 10speed kassett som er ca 270 gram lettere enn den orginale tiagra 11-34.
Jeg har uansett ikke bruk for de letteste girene til asfaltsykling. Kjedet kan være som orginalt.

Tanken er at jeg enkelt kan bytte til det orginale hjulsettet med 37mm knastedekk og stor kassett om jeg vil en tur i skogen/grus eller høst/vinter med løv etc på veien....

I tillegg har jeg kjøpt carbon setepinne og sete fra ebay/kina og kvittet meg med en del vekt (ca 600 gram) - bonus at jeg da fikk lavere tyngdepunkt i sykkelen (merkes godt når jeg står og trør og "pendler" sykkelen mellom bena....

Moderator  support, Valentino