Høres ut som en god plan å ha to hjulsett. Hvis du også skal sykle på røft underlag blir det mye styr å skifte dekkene hver gang.
Hvis du kjører på originaldekkene så har de relativt høy rullemotstand på jevnt underlag, sammenliknet med de beste landeveisdekkene. Regner med at det er disse?
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/wtb-riddlerJeg mener det er et nesten to-kilos hjulsett på denne sykkelen, så kjøper du nytt hjulsett kan du lett dra av en halvkilo og mer uten å måtte gå for det aller dyreste, ettersom det også blir noe vektbesparelse med landeveisdekk.
Det vil du merke også på at sykkelen blir kvikkere og mer presis. Det har mest å si oppover, men hjelper også nedover hvis det er litt svingete. For at det skal bli enkelt å veksle mellom settene i det daglige trenger du jo ekstra skiver og kassett også, så det baller jo litt på seg, men det er jo ikke moro å bli frakjørt heller.

På
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews kan du sjekke aktuelle dekk for rullemotstand på hardt jevnt underlag. Selv om dette ikke er helt likt virkelig underlag så gir det en pekepinn på hva som ruller bra.
Men jeg ville også sjekket sittestillingen. Kan være en del å hente på hvordan man sitter og hvordan man kjører utforbakke, hvilken fart man har når man starter utfor, hvordan man tar svinger etc.
Til slutt; vil du enkelt spare enda litt vekt på denne sykkelen så er det en del gram i original-setepinne/sete. Det er som regel de rimeligste sykkelgrammene å kvitte seg med med ved hjelp av finn.no. Tipper at et slikt tiltak, sammen med et ok, lettrullende hjulsett og 28mm landeveisdekk gir omtrent en kilo lettere sykkel.

Nå har jeg synset om mer enn du spurte om, beklager om det ble avsporing...
